De euro naar de gallemiezen ? Nou nee, denk ik....

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: De euro naar de gallemiezen ?

#46 Bericht door joepattaya » dinsdag 02 maart 2010, 09:44

RuudThai schreef:Uit de Bangkok Post vanmorgen:

USD 32.43 33.08
GBP 48.18 49.81
EUR 43.84 44.92
JPY 36.00 37.29
HKD 4.12 4.30

Dollar en pond sterk gedaald (pond onder de 50, nog nooit zo laag geweest volgens mij), euro ook weer een beetje.
Waarom blijft die baht zo sterk? (meer een retorische vraag en een verzuchting dan een echte vraag.... :mrgreen: )
Kasikorn koopt nu Euro's in voor 43.71 THB...........over 6 weken lekker op vakantie naar NL..........
Ik discussieer niet met idioten. Ze zullen me verlagen tot hun niveau en vervolgens zullen ze winnen omdat ze meer ervaring hebben.

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

Re: De euro naar de gallemiezen ?

#47 Bericht door Wouter_Udon » woensdag 03 maart 2010, 13:00

Mogelijk dat deze maatregelen helpen het vertrouwen in de Euro een beetje te herstellen:

Griekenland wil miljarden extra bezuinigen ATHENE (AFN) - Griekenland zal woensdag extra bezuinigingen aankondigen van 4,8 miljard euro. Dat heeft de Griekse staatstelevisie woensdagochtend gemeld. De regering zal de maatregelen presenteren wanneer premier George Papandreou president Carolos Papoulias heeft geïnformeerd.
Volgens de televisie gaat de btw 2 procent omhoog, worden de pensioenen bevroren en wordt gesneden in de vakantietoeslag voor ambtenaren.

Griekenland zucht onder een schuldenlast van 300 miljard euro en heeft een begrotingstekort van 12,7 procent. Het land staat onder sterke druk van Brussel drastische maatregelen te nemen. De problemen in Griekenland brengen de koers van de euro in gevaar. De bezuinigingen die de Griekse regering tot nu toe had aangekondigd, vond de Europese Unie niet ver genoeg gaan.

Bron: DFT
Live your dream, don't dream your life.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: De euro naar de gallemiezen ?

#48 Bericht door RuudThai » woensdag 10 maart 2010, 17:33

En alles zakt gewoon verder t.o.v. de baht. Die blijft maar sterk, ondanks aangekondigde massademonstraties, thaksingebral over een ten val te brengen regering enz.:

USD 32.30 32.95
GBP 47.95 49.58
EUR 43.79 44.88
JPY 35.54 36.81
HKD 4.11 4.29

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: De euro naar de gallemiezen ?

#49 Bericht door Gardensafari » woensdag 10 maart 2010, 23:39

Ik blijf van mening, dat het vooral de Chinese economie is die de Thaise baht in waarde doet stijgen.
De Chinese economie is de laatste twee maanden sterk gegroeid (bron: NOS-journaal van 09-03-2010).
Ten opzichte van de Euro is de Yuan bijna net zo sterk als de baht en in ieder geval stijgend:

Munt: waarde (1 euro=) waardestijging tov euro
1-1-2010 1-2-2010 1-3-2010 tov 1-1-2010

baht 47,8 46,1 44,4 7,1%
yuan 9,78 9,49 9,23 5,6%
(bron: http://www.xe.com)

Bedenk daarbij dat de baht een vrije munt is en de yuan niet en daarom is ondergewaardeerd en het beeld is duidelijk.
Mao wilde ooit het Chinese platteland voorop stellen. Dat waanidee is verlaten. De Chinezen zijn daarin ook helemaal niet zo goed.
In plaats daarvan hebben ze nu een keihard kapitalistisch systeem. Voor voedsel, zeker kwaliteitsvoedsel, zijn ze afhankelijk van de buurlanden.
Producent nummer één, zowel kwantitatief als kwalitatief, is dan Thailand.
De Chinezen hebben bovendien al een aardige grip op het land.
Een beetje onrust deert ze niet.
Rijst halen in Thailand is te verkiezen boven rijst halen uit het China-onvriendelijke Indonesië.
Dat land is bovendien veel slechter ontwikkeld en georganiseerd dan Thailand.

Zolang China blijft ontwaken, zal Thailand profiteren. Strikt persoonlijk denk ik dan ook dat de koers van de euro tov de baht eerder richting 40 gaat, dan weer richting 50.
Maar ja, dit soort dingen blijft koffiedik kijken. Een ramp (aardbeving, tsunami, milieu-drama's in China) kan roet in het eten gooien.
We wachten maar af....
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: De euro naar de gallemiezen ?

#50 Bericht door jumbo » donderdag 11 maart 2010, 02:49

China is zeker belangrijk, maar kwa afzet en in handelsmunt zijn Japan, Europa en US en USD belangrijker.
Uiteindelijk zal het China worden en niet alleen voor Thailand maar ook voor de andere Aziatsiche landen.

Voor degenen die altijd maar denken dat de omringende landen Thailand gaan passeren als fabriek no. 1, juist deze uitbreiding en uiteindelijk selfsufficient worden van Azie zorgen voor uitbreiding van de produktie en zodoenden kunnen deze landen naast elkaar functioneren ipv onder elkaar... momenteel (en mede door de vergrijzing van Thailand. ja, ja ook hier worden mensen ouder) is er een vraag naar produktiepunten en een tekort aan capaciteit.

Begin maar niet over al die boeren en anderen die in jullie dorpen lopen zonder werk, ze zullen echt naar de Industrial Estates moeten om werk te vinden, maar daar zijn ze te lui voor. Waarom zou je ook als de koeien het werk voor je doen of je rijst vanzelf groeit en je daarvan een armetierig en klagerig bestaantje kan leven mt je vrienden en dorpsgenoten. Als ik die keus had zo ik het wellicht ook zo doen, prachtig leven toch zonder zorgen over vrouwen, geld, goederen en gezien...

Arbeidsmigratie heet dat trouwens, in Europa/West Afrika/ Midden Oosten emigreert men daar voor, hier moeten ze verder kijken als hun neus lang is en hun avondje lao kao opgeven wat al teveel lijkt te zijn...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: De euro naar de gallemiezen ?

#51 Bericht door RuudThai » woensdag 17 maart 2010, 06:55

Baht at 21-month high

The baht gained 0.2 percent at Bt32.38 per U.S. dollar early Wednesday, the highest in the past 21 months.

The Thai stocks index rose on higher holdings of local assets by foreign investors amid easing of concerns over the current political situation.

Uit The Nation 17032010

:evil: :evil: :evil:

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: De euro naar de gallemiezen ?

#52 Bericht door jumbo » woensdag 17 maart 2010, 06:58

RuudThai schreef:Baht at 21-month high

The baht gained 0.2 percent at Bt32.38 per U.S. dollar early Wednesday, the highest in the past 21 months.

The Thai stocks index rose on higher holdings of local assets by foreign investors amid easing of concerns over the current political situation.

Uit The Nation 17032010

:evil: :evil: :evil:
Euro staat nu prima, tegen de dollar mag hij wel verzwakken.....naar 38-40
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: De euro naar de gallemiezen ?

#53 Bericht door joepattaya » woensdag 17 maart 2010, 08:31

Ik zeg maar zo........een maand geleden zou ik voor mijn huurauto in Nederland nog THB 13.672 moeten betalen.
Op dit moment betaal ik nog maar THB 12.533.
Da's dus mooi een geval van 'slapend-minder-arm' worden!
Ik discussieer niet met idioten. Ze zullen me verlagen tot hun niveau en vervolgens zullen ze winnen omdat ze meer ervaring hebben.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: De euro naar de gallemiezen ?

#54 Bericht door prajak » woensdag 17 maart 2010, 16:35

De eurolanden bereiden steunmaatregelen voor om de Grieken te helpen. Het worden alsdan bilaterale leningen tegen een aantrekkelijke rente van 3 procent. De Grieken moeten nu tegen 6 procent lenen. Als daardoor rust in de tent komt trekt de euro wel weer aan. Nu mogen we blij zijn met 44,50 tegen de thb.......

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: De euro naar de gallemiezen ?

#55 Bericht door Jeanette » woensdag 17 maart 2010, 17:11

Je vergeet hier.....
Uit het lesboek Nederlands voor Canadezen nu het onderwerp synoniemen.
Raaskallen; ook Bazelen, Beuzelen, Doordraven, Fantaseren, IJlen, Kletsen, Kolderen, Leuteren, Onzin vertellen, Onzinnig praten, Radoteren, Razen, Revelen, Schreeuwen, Tieren

..... condoomologie. Urenlang slap ouwehoeren zonder tot een vruchtbaar resultaat te komen. :mrgreen:

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: De euro naar de gallemiezen ?

#56 Bericht door jumbo » donderdag 18 maart 2010, 02:52

prajak schreef:De eurolanden bereiden steunmaatregelen voor om de Grieken te helpen. Het worden alsdan bilaterale leningen tegen een aantrekkelijke rente van 3 procent. De Grieken moeten nu tegen 6 procent lenen. Als daardoor rust in de tent komt trekt de euro wel weer aan. Nu mogen we blij zijn met 44,50 tegen de thb.......
Wel eens een laterale lening gezien en dan bedoel ik niet autofinanciering :P :P :P

Die grieken komen er nooit meer bovenop en de volgende staat om de hoek te wachten...
Wat dragen die eigenlijk bij aan de EU economie, oude gebouwen en historie???
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: De euro naar de gallemiezen ?

#57 Bericht door RuudThai » donderdag 18 maart 2010, 06:42

jumbo schreef:
prajak schreef:De eurolanden bereiden steunmaatregelen voor om de Grieken te helpen. Het worden alsdan bilaterale leningen tegen een aantrekkelijke rente van 3 procent. De Grieken moeten nu tegen 6 procent lenen. Als daardoor rust in de tent komt trekt de euro wel weer aan. Nu mogen we blij zijn met 44,50 tegen de thb.......
Wel eens een laterale lening gezien en dan bedoel ik niet autofinanciering :P :P :P

Die grieken komen er nooit meer bovenop en de volgende staat om de hoek te wachten...
Wat dragen die eigenlijk bij aan de EU economie, oude gebouwen en historie???
Nou uhhh,.... fetakaas, olijven, aubergines (lekker die moussaka!), Retsina, Metaxa, ouzo, raki... en verder weet ik ook niet! ;) :D

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: De euro naar de gallemiezen ?

#58 Bericht door jumbo » donderdag 18 maart 2010, 07:21

RuudThai schreef:
jumbo schreef: Nou uhhh,.... fetakaas, olijven, aubergines (lekker die moussaka!), Retsina, Metaxa, ouzo, raki... en verder weet ik ook niet! ;) :D
4 uit 7 niet slecht, net aan een voldoende :lol: :lol:
maar het is dus nagenoeg niet mogelijk een serieus iets aan te reiken waarmee Griekenland en die andere niks voorstellende landen aan de middellandse zee een bijdrage verrichten aan de EU anders dan afzetmarkt (terwijl ze geen centjes hebben)....
goed gedaan EU....
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: De euro naar de gallemiezen ?

#59 Bericht door Jeanette » donderdag 18 maart 2010, 07:59

Vergeet de toeristenindustrie niet Jumbo.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: De euro naar de gallemiezen ?

#60 Bericht door jumbo » donderdag 18 maart 2010, 08:01

Jeanette schreef:Vergeet de toeristenindustrie niet Jumbo.
Je bedoelt dat 'wij' daarheen gaan en ons geld spenderen in hun economie is hun bijdrage aan de EU..... :D :D :D
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”