De euro naar de gallemiezen ? Nou nee, denk ik....

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: De euro naar de gallemiezen ?

#16 Bericht door RuudThai » donderdag 11 februari 2010, 04:44

Ik denk dat deze eurodip maar tijdelijk is/was, als ik zo het nieuws bekijk.
Griekenland, de "boosdoener", krijgt EU-hulp en neemt ook zelf forse maatregelen om het begrotingstekort van bijna 13 % in 2 jaar terug te dringen.
Portugal en Spanje, ook 2 zwakke broeders, zullen nu ook wel actie ondernemen, zeker Spanje dat zich als voorzitter van de EU voor dit halfjaar toch geen slecht voorbeeld kan veroorloven.
Ierland had al eerder problemen maar heeft die inmiddels opgelost en dan was er nog één van de Baltische staten, maar die legt weinig gewicht in de schaal qua beschadiging van vertrouwen. Ik weet trouwens niet eens of dat al een euroland is.
Dus: euro op naar de 50+! ;) :shock: :D

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: De euro naar de gallemiezen ?

#17 Bericht door jumbo » donderdag 11 februari 2010, 06:58

Je hebt het nog niet gezegd of hij gaat gelijk .01250 thb omhoog...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: De euro naar de gallemiezen ?

#18 Bericht door prajak » donderdag 11 februari 2010, 11:10

Vandaag in de Volkskrant.

‘De euro mag best dalen’

ACHTERGROND, Van onze verslaggever Pieter Klok op 11 februari '10, 06:00, bijgewerkt 10 februari 2010 21:35

AMSTERDAM - Een daling van de euro wordt in Europa verschillend gewaardeerd, afhankelijk van de breedtegraad en de leeftijd.

Er zijn veel redenen om Griekenland te redden, maar de val van de euro is dat niet. Of beter: zou het niet moeten zijn, vindt Sep van de Voort, econoom bij SNS Securities. De daling van de euro heeft volgens hem weinig nadelen. ‘Wij hadden sowieso al het idee dat de euro te duur was. Een koers van 1,35 dollar op 1 euro is redelijk, denken wij.’

Gisteren stond de koers van de euro, ondanks al het Griekse rumoer, nog altijd op 1,37 dollar.

Alleen als de daling in grote sprongen gaat, kan dat volgens Van de Voort het internationale zakenverkeer belemmeren. ‘Het is lastig een grote bestelling in het buitenland te plaatsen als je niet weet hoeveel jouw munt straks waard is. Maar de beweging die je nu ziet, is eigenlijk heel gematigd.’

Ook Lans Bovenberg, hoogleraar economie in Tilburg, ziet vooralsnog vooral voordelen. ‘Door een lagere euro worden Europese goederen goedkoper, waardoor de vraag stijgt. Dat komt goed uit, nu door de recessie een groot deel van de Europese productiecapaciteit niet wordt benut.’

Het Centraal Planbureau (CPB) heeft in 2006 berekend welke invloed een daling van de euro heeft op de Nederlandse economie. Als de euro 5 procent minder waard wordt, stijgt de export in de jaren daarna tussen de 1,1 en 1,9 procent.

De consumptie gaat echter iets omlaag, omdat buitenlandse producten duurder worden. Per saldo gaat de Nederlandse economie erop vooruit. Het bruto binnenlands product zou tussen 2007 en 2011 gemiddeld met ongeveer 0,35 procentpunt extra groeien. Zo beschouwd kan de euro niet hard genoeg onderuit gaan.

De voor- en nadelen zijn echter niet eerlijk verdeeld, zegt Bovenberg. ‘Het zuiden van Europa profiteert. De landen daar hebben van oudsher een zwakke concurrentiepositie, doordat de lonen over het algemeen veel te hard stijgen. Dat probleem losten ze altijd op door op enig moment de eigen munt te devalueren. Zo herstelden ze in een klap hun concurrentiekracht. Door de komst van de euro is dat onmogelijk geworden.’

Een daling van de munt, depreciatie, is volgens Bovenberg in wezen een ‘relatief pijnloze manier om te hoge lonen te laten dalen’. ‘Door de depreciatie neemt de inflatie in een klap toe. Veel producten worden duurder, waardoor de reële waarde van het loon daalt: je kunt er minder mee kopen.’

Voor Noord-Europese landen is een waardedaling van de euro minder aantrekkelijk. Bovenberg: ‘Nederland en Duitsland hebben veel gespaard. Door de waardedaling van de euro en de inflatie die daarvan het gevolg is, worden die bezittingen minder waard.’

Bij depreciatie treedt ook een herverdeling op tussen werkgevers en werknemers. De werkgevers profiteren het meest. Door de lagere koers van de euro, krijgen ze in het buitenland meer voor hun producten, terwijl hun loonkosten constant blijven. De werknemers verliezen: door de inflatie wordt hun koopkracht aangetast.

Er is ook een verschil tussen de generaties. Werkenden hebben weer meer belang bij een goedkopere euro dan gepensioneerden. Bovenberg: ‘Als het goed is, zien de werkenden het aantal banen stijgen, terwijl de gepensioneerden moeten toezien hoe hun kapitaal door de inflatie wordt aangevreten.’

Op lange termijn wordt het positieve effect van de depreciatie volgens Bovenberg meestal weer ongedaan gemaakt. ‘Door de inflatie en de afname van de werkloosheid gaan werknemers weer hogere lonen eisen, waardoor het concurrentievoordeel verdwijnt.’

Veel zal ook afhangen van hoe de Verenigde Staten reageren. Die zullen niet blij zijn met een fors goedkopere euro, denkt Bovenberg: ‘Voor Amerikaanse bedrijven wordt het juist weer moeilijker om te concurreren. En daarmee wordt het lastiger om uit de recessie te komen.’

Het zou voor de overheid en centrale bank een reden zijn om de inflatie aan te wakkeren en zo de waarde van de eigen munt te ondermijnen. Bovenberg: ‘Veel economen zijn nu al bang dat Amerika zijn schulden weginfleert.’

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: De euro naar de gallemiezen ?

#19 Bericht door RuudThai » donderdag 11 februari 2010, 16:47

jumbo schreef:Je hebt het nog niet gezegd of hij gaat gelijk .01250 thb omhoog...
Tjaaa, waar je mee omgaat word je mee besmet, zeggen ze wel eens!
Mijn vrouw doet aan toekomstvoorspelling (de wijze waarop heet "channelling") en dus doe ik een beetje mee... ;) :D
Misschien moet ik maar eens zo'n geel kleed om me heen slaan, een tempel in het bos of in de bergen opstarten en daar lottonummers gaan voorspellen. Schijnt aardig wat geld in het laatje te brengen, ik zie daar tenminste dikke monniken met even dikke auto's, tv's, mobieltjes enz. :oops: :lol:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: De euro naar de gallemiezen ?

#20 Bericht door prajak » donderdag 11 februari 2010, 17:26

Een tempel met tijgers is ook wel verdienend.....

j.b
Expat
Expat
Berichten: 198
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 07:33
Locatie: chiangmai

Re: De euro naar de gallemiezen ?

#21 Bericht door j.b » vrijdag 12 februari 2010, 01:26

[quote="jumbo"]Kan maar 1 ding zeggen, nog steeds 18-20% boven de originele uitgiftekoers...
dus als je nu niet kunt rekenen kon je het in 2001 ook al niet en zal het nooit wat worden
Allemaal verhuisd op de koers???

De uitgiftekoers was ook maar een momentopname en had ook 20% onder de uitgiftekoers kunnen zijn .

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: De euro naar de gallemiezen ?

#22 Bericht door jumbo » vrijdag 12 februari 2010, 03:14

j.b schreef:De uitgiftekoers was ook maar een momentopname en had ook 20% onder de uitgiftekoers kunnen zijn .
Leg dat effe uit?? Denk je dat de koers een gooi de euro op en we zien wel actie was??? :shock:
Natuurlijk was het een 'momentopname' maar wel berekend aan de hand van bestaande cijfers
en een mix van diverse economien..... dus leg maar uit waarom het ook onder (of boven) de uitgifte koers had kunnen zijn???? :P :P :P
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: De euro naar de gallemiezen ?

#23 Bericht door jumbo » vrijdag 12 februari 2010, 03:19

RuudThai schreef:ik zie daar tenminste dikke monniken met even dikke auto's, tv's, mobieltjes enz. :oops: :lol:
:P Persoonlijk heb ik nog nooit een ondervoede monnik gezien... ;)
Laatst tamboen gehad en mijn a.s. ex had oker jurken voor de mannen gekocht omdat elk ander goed buiten de jurken gewoon verhandeld/weggeven/verkocht kan worden......de jurk dus niet...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

j.b
Expat
Expat
Berichten: 198
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 07:33
Locatie: chiangmai

Re: De euro naar de gallemiezen ?

#24 Bericht door j.b » vrijdag 12 februari 2010, 07:03

[quote="jumbo"][quote="j.b"]De uitgiftekoers was ook maar een momentopname en had ook 20% onder de uitgiftekoers kunnen zijn .[/quote]

Leg dat effe uit?? Denk je dat de koers een gooi de euro op en we zien wel actie was??? :shock:
Natuurlijk was het een 'momentopname' maar wel berekend aan de hand van bestaande cijfers
en een mix van diverse economien..... dus leg maar uit waarom het ook onder (of boven) de uitgifte koers had kunnen zijn???? :P :P :P[/quote]

Als het nu berekend werd zou het dus even anders uitkomen met de cijfers van de laatste jaren.
Het is dus altijd weer anders en daarom had de koers in 2001 ook minder kunnen zijn of meer als de cijfers anders waren geweest , daarom dus altijd een momentopname .

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: De euro naar de gallemiezen ?

#25 Bericht door jumbo » vrijdag 12 februari 2010, 07:16

j.b schreef:
jumbo schreef:
j.b schreef:De uitgiftekoers was ook maar een momentopname en had ook 20% onder de uitgiftekoers kunnen zijn .
Leg dat effe uit?? Denk je dat de koers een gooi de euro op en we zien wel actie was??? :shock:
Natuurlijk was het een 'momentopname' maar wel berekend aan de hand van bestaande cijfers
en een mix van diverse economien..... dus leg maar uit waarom het ook onder (of boven) de uitgifte koers had kunnen zijn???? :P :P :P
Als het nu berekend werd zou het dus even anders uitkomen met de cijfers van de laatste jaren.
Het is dus altijd weer anders en daarom had de koers in 2001 ook minder kunnen zijn of meer als de cijfers anders waren geweest , daarom dus altijd een momentopname .
waarheid als een koe...en de 'momentopname' is berekend aan de hand van gemiddelden van de laatste jaren en prognoses.... dus daarom juist geen momentopname....
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

j.b
Expat
Expat
Berichten: 198
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 07:33
Locatie: chiangmai

Re: De euro naar de gallemiezen ?

#26 Bericht door j.b » vrijdag 12 februari 2010, 11:31

:o [quote="jumbo"][quote="j.b"][quote="jumbo"][quote="j.b"]De uitgiftekoers was ook maar een momentopname en had ook 20% onder de uitgiftekoers kunnen zijn .[/quote]

Leg dat effe uit?? Denk je dat de koers een gooi de euro op en we zien wel actie was??? :shock:
Natuurlijk was het een 'momentopname' maar wel berekend aan de hand van bestaande cijfers ( WELLES) :) :) :)
en een mix van diverse economien..... dus leg maar uit waarom het ook onder (of boven) de uitgifte koers had kunnen zijn???? :P :P :P[/quote]

[b]Als het nu berekend werd zou het dus even anders uitkomen met de cijfers van de laatste jaren[/b].
Het is dus altijd weer anders en daarom had de koers in 2001 ook minder kunnen zijn of meer als de cijfers anders waren geweest , daarom dus altijd een momentopname .[/quote]

waarheid als een koe...en de 'momentopname' is berekend aan de hand van gemiddelden van de laatste jaren en prognoses.... dus daarom juist geen momentopname..(.Nietes :o :o :o ) .[/quote]

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: De euro naar de gallemiezen ?

#27 Bericht door RuudThai » vrijdag 12 februari 2010, 15:53

jumbo schreef:
RuudThai schreef:ik zie daar tenminste dikke monniken met even dikke auto's, tv's, mobieltjes enz. :oops: :lol:
:P Persoonlijk heb ik nog nooit een ondervoede monnik gezien... ;)
Laatst tamboen gehad en mijn a.s. ex had oker jurken voor de mannen gekocht omdat elk ander goed buiten de jurken gewoon verhandeld/weggeven/verkocht kan worden......de jurk dus niet...
Nou...., die andere kleren trekken ze toch 's avonds aan als ze naar de karaokebar met die mooie kerstverlichting aan de stadsrand gaan???? ;) :oops: :shock: :D

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: De euro naar de gallemiezen ?

#28 Bericht door prajak » vrijdag 12 februari 2010, 15:58

Toen de E in NL werd ingevoerd, ik meen als cash geld 1 Jan 2002, voelde de burger dat in zijn knip. Alles werd duurder ! Ik kwam twee jaar later hier in NK nog Nl-ers tegen die boodschappen gingen doen, in NL dan, met het rekenijzer op zak. "We rekenen alles nog in guldens want we hebben de indruk dat het duurder is geworden met die E." Ja, uiteraard, de kosten van de kassa's en de dubbele geldvoorraad in de eerste maanden werden aan de klant doorberekend. Maar ook daarna hoorde je die geluiden. Zalm, toen Min van Fin, vertelde dapper op TV "die geluiden hebben mij niet bereikt en de statistieken geven anders aan". Ja, maar je hebt leugens, grote leugens en statistieken...... De verhalen liepen door NL dat de gulden te goedkoop was verlaten, verkwanseld zelfs.

De euro is toen ingevoerd op basis van de economie van die jaren in een "klein" Europa van 12, de ding-flof-bips landen. Is die groep nu groter ? We zijn daarna verwend door de wisselkoers door de zwakke USD. Nu heeft de EU problemen in de garlic belt en moeten we even wat inleveren. Het zal wel goed komen. Kost effe tijd. Ook met deze koers kan ik nog steeds lekker sparen van mijn pensioen- en rente-inkomen.

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

Re: De euro naar de gallemiezen ?

#29 Bericht door Wouter_Udon » zondag 14 februari 2010, 07:56

Dit is nog een leuk stukje uit de DFT over de monetaire problemen die Griekenland al van oudsher heeft.

http://www.telegraaf.nl/dft/goeroes/jaa ... AND__.html
Live your dream, don't dream your life.

Wereldvreemd
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 15:15

Re: De euro naar de gallemiezen ?

#30 Bericht door Wereldvreemd » zondag 14 februari 2010, 11:37

Deze week wordt heel interessant voor de wisselkoers. De speculanten hebben de grootste short positie ooit ingenomen wat betreft de euro. Pure speculatie op een verder dalende koers, ondertussen zullen aankomende vrijdag optie contracten expireren.

Als de euro dan niet verder gedaald is, moet er door speculanten gekocht gaan worden.... Dat kan uitschieters opleveren in de wisselkoers..
- -

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”