Een SENIOREN OORD in Thailand

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Een SENIOREN OORD in Thailand

#1 Bericht door Mart » donderdag 04 februari 2010, 11:47

Een bejaardenoord in Thailand.
In een ander topic schreef Jumbo

Geen gekke droom hoor..... ik denk dat indien je het juiste personeel aantrekt het precies zo kan gaan als je hier beschrijft...
Ikzelf speel soms met de gedachten om een bejaardenoord op te zetten voor al of niet alleenstaande Nederlanders, verzorgd en al met allerlei faciliteiten en uiteraard komt jouw idee dan ook om de hoek kijken..

De droom van Jeanette
En eens droomde ik van een verpleeghuis beginnen in het warme Thailand met 5 x zoveel handen aan het bed als in Nederland. Menswaardig sterven en niet eenzaam op 25 m2, waar je 4 x per dag gedraaid en verschoond wordt en op de grens van decubitus op een piepend luchtbed naar je laatste adem ligt te vechten. O, de meeste mensen hebben het hier wel zo'n beetje geregeld, waarbij nichten soms meer deden dan kinderen maar het gaat soms zo onmenselijk eenzaam. Als nachtzuster heb ik veel meegemaakt. Maar in Thailand staat dus ook geld op de 1ste plaats.

Een aantal jaren kwam ik met een Nederlander in gesprek over het zelfde onderwerp. Binnenkort ontmoet ik hem weer. Hij heeft contact met zeer rijke Chinese Thais die zoiets wel zagen zitten.
Maar de opzet vergt een terdege voorbereiding en ondersteuning.
Als ik denk aan – 5x zoveel handen aan het bed –is dat niet zo moeilijk.
Vele van ons hebben een jongere partner, en die zouden dan liefdevol kunnen worden ingezet.

Er schijnt ergens in Thailand een soortgelijk idee te zijn uitgewerkt door een aantal personen uit Zweden.

Ik ben erg benieuwd naar reacties
Laatst gewijzigd door Mart op vrijdag 05 februari 2010, 09:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

joop-cm
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 29
Lid geworden op: woensdag 17 september 2008, 12:05
Locatie: Chiang Mai

Re: Een bejaardenoord in Thailand

#2 Bericht door joop-cm » donderdag 04 februari 2010, 15:08

Mart,

Dat idee is hier in Chiang Mai al uitgewerkt en operationeel.
Zie artikel:
http://www.chiangmainews.com/ecmn/viewfa.php?id=2761

of de website:
http://www.mckeanhosp.org/

groet, joop

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Een bejaardenoord in Thailand

#3 Bericht door prajak » donderdag 04 februari 2010, 16:21

Als je google doet en zoekt naar Thailand en hospice kom je een katholieke organisatie tegen die hospices heeft opgezet. Dat zijn vooral hospices voor dames die ontsnappen aan "het leven" en voor mensen in het laatste stadium van AIDS.

Bejaardenhuizen kun je denk ik zonder problemen opzetten mitys als en Thaise Ltd of NGO. Andere woonvormen, begeleid wonen, zelfstandig wonen met gezamenlijke keuken ook. Kom je in de richting van verpleging dan zul je toch de regels in TH moeten volgen. Dus de bureaucratie overwinnen en de regels voor medische beroepen volgen.

Ik heb geen plannen voor als ik oud en behoeftig word. Ben pas 63. Maar het moment kan komen dat ik niet meer weet wie wie is en dan is een verpleegster in huis nodig, want mijn dame is maar 20 jaar jonger dan ik. Die kan me dan wel wassen maar niet op de pot zetten.....
Goed, daarvoor heb ik de middelen. Maar veel farang niet.

De Zwitser waar ik over schreef heeft het laatste stadium van longkanker en het overheidsziekenhuis weigert hem. Men voelt zich geen verpleeghuis en daarin hebben ze gelijk. Die zorg ontbreekt in de periferie van dit land. Ook voor Thais.

Ik las ooit iets in de krant hier. Zal het opzoeken en plaatsen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Een bejaardenoord in Thailand

#4 Bericht door prajak » donderdag 04 februari 2010, 16:52

Gevonden !

Dit is een deel van het artikel dat ik schreef voor een Yahoo groep over de
opmerking van een Italiaanse minister over het NL euthanasiebeleid.

DEMENT WORDEN

Laat ik jullie niet bang maken maar ik heb nu uit de eerste hand een geval
over hoe men in Thailand omgaat met demente bejaarden. In de huiselijke sfeer.
Men heeft hier geen bejaardenzorg zoals in NL.

Het betrof Yaay, Omaatje. Yaay weet het niet meer zo goed. En Yaay heeft geen
pensioen dus Yaay kost geld en dat is er niet; voor Yaay althans.

Nu is er naast het huisje van dochter een klein hutje en daar past Yaay prima
in. Yaay verhuist naar het hutje. Men komt dagelijks naar Yaay kijken,
verschoont de kakpot, “hoe gaat het met Yaay ?”, maar geeft geen eten en
drinken. Dat heeft Yaay niet meer nodig. Yaay is teveel en moet weg. Yaay
versterft. Yaay, toch al mager en verzwakt, droogt uit en gaat dood. Yaay zal
er niks van merken want Yaay is dement. Dat demente mensen ook gevoel hebben
ontgaat hen. Yaay gaat naar de tempel, krijgt de ruilkist en gaat naar een
beter leven. In dit geval letterlijk.

===

Nou, zo wil het dus niet !

Gebruikersavatar
mango
kenner
kenner
Berichten: 103
Lid geworden op: zondag 18 november 2007, 13:20
Locatie: amstelveen

Re: Een bejaardenoord in Thailand

#5 Bericht door mango » donderdag 04 februari 2010, 19:54

moo baan met een kliniek voor medische zorg en thuiszorg voor degene die thuis wenst te verblijven.

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

Re: Een bejaardenoord in Thailand

#6 Bericht door Wouter_Udon » donderdag 04 februari 2010, 20:15

prajak schreef:Gevonden !

Dit is een deel van het artikel dat ik schreef voor een Yahoo groep over de
opmerking van een Italiaanse minister over het NL euthanasiebeleid.

DEMENT WORDEN

Laat ik jullie niet bang maken maar ik heb nu uit de eerste hand een geval
over hoe men in Thailand omgaat met demente bejaarden. In de huiselijke sfeer.
Men heeft hier geen bejaardenzorg zoals in NL.

Het betrof Yaay, Omaatje. Yaay weet het niet meer zo goed. En Yaay heeft geen
pensioen dus Yaay kost geld en dat is er niet; voor Yaay althans.

Nu is er naast het huisje van dochter een klein hutje en daar past Yaay prima
in. Yaay verhuist naar het hutje. Men komt dagelijks naar Yaay kijken,
verschoont de kakpot, “hoe gaat het met Yaay ?”, maar geeft geen eten en
drinken. Dat heeft Yaay niet meer nodig. Yaay is teveel en moet weg. Yaay
versterft. Yaay, toch al mager en verzwakt, droogt uit en gaat dood. Yaay zal
er niks van merken want Yaay is dement. Dat demente mensen ook gevoel hebben
ontgaat hen. Yaay gaat naar de tempel, krijgt de ruilkist en gaat naar een
beter leven. In dit geval letterlijk.

===

Nou, zo wil het dus niet !

Het is te triest voor woorden maar helaas wel realiteit.
Het was een van de eerste keren dat ik in Udon Thani stad kwam en zat daar aan een tafel in een soort verlaten failliete bar buiten de stad te wachten op mijn huurauto totdat er plots een oud vrouwtje dat nauwelijks kon lopen, een tafel verder ging zitten. Dit vond de (klein)zoon/begeleider/verzorger niet zo'n goed idee en na wat trekken, duwen, klappen en schelden werd ze haar kamer weer ingegooid. Het was duidelijk dat dit oudje meer tot last was dan dat ze mocht genieten van haar oude dag.
Dus ik denk dat het een goed idee is om een bejaardentehuis in Isaan op te richten. Probleem zal wel zijn geld en welke mensen komen er voor in aanmerking.
Live your dream, don't dream your life.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Een bejaardenoord in Thailand

#7 Bericht door prajak » vrijdag 05 februari 2010, 01:43

Bejaard zijn kan ook in je eigen huis met een hulp die je helpt met kleden en op de poepdoos. Je kunt niet alles aan de partner overlaten. Daarvoor zijn centen nodig en die hebben de meesten van ons wel. Zo duur is dit land niet.

Een verpleeghulp is een ander verhaal en helemaal als er sprake is van dementie. Dat zal in prive moeilijk te vinden zijn.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Een bejaardenoord in Thailand

#8 Bericht door jumbo » vrijdag 05 februari 2010, 02:03

Ik dacht inderdaad meer aan een Moo Baan achtig iets met wat centrale voorzieningen zoals een
supermarkt met wat Nederlandse artikelen, geregeld en betrouwbaar vervoer, een kliniek voor eerste hulp en een wat groter gebouw voor degenen die permanent verzorging nodig hebben van centraal aangenomen verpleegsters denk aan een soort verpleeg tehuis en ook voor de dementen en hulpbehoevenden. Centrale keuken.
Een overeenkomst met een goed ingericht ziekenhuis dat doktoren op een geregelde basis langs komen voor controles
De behuizing, van eenvoudige eenkamer bungalows tot volwassen huizen kan gehuurd worden of indien gewenst gekocht
Het hoeft allemaal niet zo vreselijk ingewikkeld te zijn.....
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Een bejaardenoord in Thailand

#9 Bericht door elst99 » vrijdag 05 februari 2010, 02:21

Dan heb je het toch meer over een verpleegtehuis, denk ik.
Wil je een bejaardenhuis, dan krijg je het volgende probleem, de mannen die hier getrouwd zijn hebben een "vaak" 20/30 jaar jongere vrouw, die gaan waarschijnlijk niet mee verhuizen, zij hebben dan nog jongere kinderen en echt ik kan me zo voorstellen dat ze zeggen ga jij maar alleen.
In Hua Hin is een Resort voor Zwitsers, daar kun je ook een beroep doen op hulp, zijn ook allemaal gepensioneerden.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Een bejaardenoord in Thailand

#10 Bericht door jumbo » vrijdag 05 februari 2010, 03:36

De benaming kunnen we even in het midden laten. Resort, verpleeghuis, aanleunwoning of bejaardensoos... de basisvoorzieningen moeten er zijn en die zijn als je zoiets vanuit de groep betaald aanmerkelijk draaglijker dan wanneer je dit prive doet, daarnaast is er 24/7 verpleging in de buurt.... De hele zaak van behuizing tot aan verpleging hoeft geen winst op te leveren....

Het lijkt me juist voor de ouderen ook leuk dat er jong bloed rondloopt vandaar ook de verwijzing naar moo baan, een village, een leefgemeenschap.
Waarom zou de partner niet mee willen, er zijn andere partners dus er is een sociaal netwerk
en daarnaast kan de man als sponsor toch wel zijn mening wat meer laten gelden?? Het zou (naar mijn persoonlijke mening) voor mij een eenvoudige keuze zijn, ga dan maar alleen terug naar je dorp lieverd en bedruip jezelf.... we zijn tenslotte geen kinderen meer.... partner zijn heeft niet alleen zijn voordelen maar ook zijn verplichtingen...
Het is tenslotte geen strafkamp waar ze heen gaan, maar een voor haar echtgenoot/darling/ hensum men een leefgemeenschap waar hij zich op oudere dag prettiger voelt als weggestopt in bijvoorbeeld de Isan.
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: Een bejaardenoord in Thailand

#11 Bericht door joepattaya » vrijdag 05 februari 2010, 06:43

In het verleden kondigde de Nordic Group een project aan met apartementen en huizen in een compound ten zuiden van Pattaya, met alle voorzieningen als: massage, shop, kliniekje, verpleging, arts, fysiotherapie etc.
Ik ben eens wezen kijken zo'n 2 jaar geleden met collega poster Printen44 en vond eigenlijk een onafgebouwd dorp, nog steeds in ontwikkeling en volgens mij had men het idee van "verzorgings-dorp" weer laten varen.

In de buurt van Bang Saen (tussen Bang Saen en Ang Sila) ten Noorden van Pattaya is een apartementen complex wat uitsluitend bewoond wordt door oudere scandinaviers. Daar schijnt wel alles aanwezig te zijn.
Ik discussieer niet met idioten. Ze zullen me verlagen tot hun niveau en vervolgens zullen ze winnen omdat ze meer ervaring hebben.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Een bejaardenoord in Thailand

#12 Bericht door jumbo » vrijdag 05 februari 2010, 07:02

Het idee op zich is zo gek ook niet en zo kan je met medelanders je oudere dag slijten, ook makkelijk als je kwa dementeren je engelse en thaise taalkwaliteiten kwijt bent...hehehe

Je moet gewoon eerst het idee uitwerken en dan eens kijken naar de haalbaarheid.
Een stukje land voor een Moo Baan is dan een aardige optie omdat je niet gelijk alles hoeft
af te bouwen en naar capaciteit kan werken met een minimaal aantal bewoners
Blijft een probleem over; locatie
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
mango
kenner
kenner
Berichten: 103
Lid geworden op: zondag 18 november 2007, 13:20
Locatie: amstelveen

Re: Een SENIOREN OORD in Thailand

#13 Bericht door mango » vrijdag 05 februari 2010, 10:52

jumbo, jouw gedachte zijn ook mijn gedachten over deze kwestie van het ouder worden en dan hulp nodig hebben oid.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Een SENIOREN OORD in Thailand

#14 Bericht door prajak » vrijdag 05 februari 2010, 11:20

Hebben we er al een naam voor ?

Moo Baan Lollatol ?

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: Een SENIOREN OORD in Thailand

#15 Bericht door carpediem » vrijdag 05 februari 2010, 11:41

Lijkt me helemaal niks in een gemeenschap met alleen Nederlanders. Klaverjassen doe ik al heel lang niet meer en aan tafel zitten met hulpeloze kwijlende medelanders lijkt me ook geen goed idee. Kan ik net zo goed naar een bejaardenoord in Nederland gaan.

Mijn optie is toch bij (totale) hulpeloosheid me te laten verzorgen door aardige niet onaantrekkelijke thaise dames desnoods 24 uur verzorging zelfs met af en toe een massage. Ook als ik dement ben zal ik genieten van vrouwelijk schoon en om me heen kan graaien naar alles zonder gezichtsverlies.

Ik heb al iemand op het oog die dit alles voor me kan regelen en betrouwbaar is en alles doet wat goed voor me is.

Kosten zal niet boven de 100,000.- THB uitkomen en dat kan ik nog wel bekostigen.

Bij dementie zal er ook iemand uit Nederland enige controle moeten uitoefenen of alles goed gaat en administratie kan regelen.

Nooit naar een verpleegtehuis in Nederland.
pluk de dag (carpediem)

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”