Ontbijt, Lunch en Dinner

Thaise keuken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Ghislaine
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 8
Lid geworden op: zondag 24 januari 2010, 14:41

Ontbijt, Lunch en Dinner

#1 Bericht door Ghislaine » zondag 24 januari 2010, 19:02

Ik vroeg me af wat de thaise mensen zowel eten tijdens het ontbijt, lunch en Dinner. En ik vroeg af, wanneer je gaat uiteten, wat je dan moet eten tijdens lunch en dinner.
Wat zijn de thais gebruiken tijdens lunch en dinner?

Khon Neua
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: woensdag 09 mei 2007, 12:34
Locatie: Chiang Rai / 's-Hertogenbosch

Re: Ontbijt, Lunch en Dinner

#2 Bericht door Khon Neua » zondag 24 januari 2010, 19:44

Wat er gegeten word hang erg van de streek af en ook of het dorps mensen of in de stad is.

in dropen eet men veel kleefrijs. in de steden vaak witte rijs en noodle soep.

In ochtend middag en avond warm zelden of nooit brood zoals wij.

bv in chiang rai in de stad:


Ochtend noodle soep / of katom ( rijstsoep ).

Middag simpel gerecht rijst met bv kip.

Avond vaak wat uitgebreider maar ook weer rijst.

Rene
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1093
Lid geworden op: vrijdag 13 februari 2009, 19:38
Locatie: Uden

Re: Ontbijt, Lunch en Dinner

#3 Bericht door Rene » zondag 24 januari 2010, 20:33

Ghislaine schreef:Ik vroeg me af wat de thaise mensen zowel eten tijdens het ontbijt, lunch en Dinner. En ik vroeg af, wanneer je gaat uiteten, wat je dan moet eten tijdens lunch en dinner.
Wat zijn de thais gebruiken tijdens lunch en dinner?
Koken, wokken en bakken en dat al 's-morgens vroeg bij ochtendgloren. In niet te afgelegen gebieden zijner overal eetstalletjes of brommers met zijspan en daarop een gaarkeuken te vinden. Ikzelf heb nog geen ongeregeldheid in mijn interieur en daaraan vast zittende toiletzoekacties mee gemaakt maar dat zou zomaar kunnen en zeker als je vlees eet. Ga daar eten waar veel Thais zijn, dat is meestal goed.
Niets moet en alles mag je eten natuurlijk. Het is erg afhankelijk van de regio.
Bij mylady thuis zag ik eens een ogenschijnlijk heerlijk soepje maar bij nadere inspectie bleken op een bord tussen allerlei ander ingrediënten zeker 20 kleine complete kikkertjes te vertoeven in uiteraard opgegeven toestand. Tja, dan haak ik subiet af.
Kijk eens op een lokale markt wat ze daar zoal aanbieden en prepare voor je eigen vieze blik. Ze eten namelijk alles wat beweegt of liever gezegd bewogen heeft.
De culinaire fantasie daar kent nauwelijks grenzen maar weet wat je gaat eten als je niet achteraf spijt wilt krijgen.
:mrgreen:
Vrijheid is een recht wat niet krom te krijgen is.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Ontbijt, Lunch en Dinner

#4 Bericht door elst99 » maandag 25 januari 2010, 04:31

Mijn ervaring hier in is onder thai: veelal van een standje in de straat of op de markt is
ontbijt: witte rijst een koud gebakken visje, stengels groenten e/o lente-ui of Kao thom moo. dat is een rijstsoep met varkensgehakt, gember en veel lente-ui en koriander.
Lunch: veelal een noodlesoep of een padthai gebakken noedelen kan met garnalen of kip)vind ik lekker! en voor diner het liefste met een heel stel thaien die bestellen allerlei schaaltjes en dan kan je van ieder schaaltje wat nemen met gekookte rijst natuurlijk.
De thaien bestellen altijd veel verschillende schoteltjes en eten daar met elkaar van, daar is meestal een vis en een grote pan soep ( Tom Yam)bij Waar je wel aan moet wennen is dat soms gerechten al koud zijn als ze opgediend worden, daar storen thais zich niet aan. En alles wordt in een keer op tafel gezet.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Ontbijt, Lunch en Dinner

#5 Bericht door Jim » maandag 25 januari 2010, 08:21

Ghislaine schreef: Wat zijn de thais gebruiken tijdens lunch en dinner?
niet op elkaar wachten, maar meteen beginnen met eten zodra jouw gerecht op tafel staat.
het kan gebeuren dat de ene al aan het 'toetje' zit en de ander nog op het eerste gerecht zit te wachten.

ontbijt, lunch en diner zijn niet op vaste tijden, maar wanneer je trek hebt.

de serveerster leidt je naar de tafel en wacht net zo lang totdat je je hele bestelling hebt opgegeven (of tot je haar weg stuurt).

ze gooien ijs in je bier!

je mag je eigen fles sterke drank meenemen.

je kan vaak dingen bestellen die niet op het menu staan.

ze hebben vaak gerechten niet die wel op het menu staan.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Gebruikersavatar
Ghislaine
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 8
Lid geworden op: zondag 24 januari 2010, 14:41

Re: Ontbijt, Lunch en Dinner

#6 Bericht door Ghislaine » maandag 25 januari 2010, 08:42

Heel erg bedankt voor de reacties. Hier kan ik zeker wat mee! hoe zijn de restaurants in de hotels? Bijv. Prince pallace (Bangkok) en Ravindra (pattaya)?

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Ontbijt, Lunch en Dinner

#7 Bericht door dutch » maandag 25 januari 2010, 08:47

quote jim
niet op elkaar wachten, maar meteen beginnen met eten zodra jouw gerecht op tafel staat.
het kan gebeuren dat de ene al aan het 'toetje' zit en de ander nog op het eerste gerecht zit te wachten.
unquote

Heb ik mijn 35 jaren Thailand nog nooit meegemaakt (behalve in de straat tentjes).
Ben geneigd om Elst gelijk te geven
quote
De thaien bestellen altijd veel verschillende schoteltjes en eten daar met elkaar van
unquote

Zo ben ik het thuis en in restaurants gewend in al die jaren en waar ook ter wereld.
In Nederland moet je er inderdaad altijd bij het bestellen bijzeggen dat het centraal op de tafel moet worden geplaatst.
Daar smikkelt iedereen van zijn eigen portie (bij de chinees en de Thai wel te verstaan)
Westerse restaurants serveren per couvert uit.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Ontbijt, Lunch en Dinner

#8 Bericht door Jeanette » maandag 25 januari 2010, 10:18

Het restaurant van Prince Palace bij het zwembad op de 12de verdieping vonden wij erg weinig variatie op de kaart hebben. Er was wel life muziek. Dat 12de verdieping is eigenlijk een soort dak op een enorm blok winkels en een parkeergarage. Daar steken 3 hoge gebouwen uit op met de hotelkamers. Dus na de receptie op de begane grond gaat het op de 11de (geloof ik) weer verder. Daar is ook het ontbijt buffet, niks mis mee.
Ook bij de ingang zijn veel markt kramen en als je verder naar rechts het gebouw weer in gaat kom je in de winkeltjes. Maar soms zijn het opeens groothandels en kun je alleen per 10 of zo kopen. Dan mag je ook geen foto's maken. Toch 1 gemaakt van de princessejurkjes maar toen wist ik dat nog niet.
Loop je nog verder naar rechts dan kom je bij een rivier. Daar kun je voor een paar baht (zorg voor klein geld) snel mee weg zonder dat je last hebt van het verstopte verkeer. Terug neem je dan een taxi (meter) als je niet helemaal meer weet waar je bent. Vraag aan de balie van het hotel een visite kaartje met de naam van PP ook in het Thais anders brengen ze je eerst 2 x verkeerd om de meter te laten oplopen. Ga je links en de hoek om dan kom je bij de 7/11, een soort van supermarkt.

In het zuiden heb ik erg genoten van 'tempura no name'. Tempura vind ik sowieso lekker. Het is zo heerlijk luchtig, de koe loe yoek bij de chinees hier in holland lijken er betonballen bij. En die 'no name' zijn ook, een van een groente/kip mengsel gemaakte, tja, soort oliebolletjes. Verrukkelijk.

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Ontbijt, Lunch en Dinner

#9 Bericht door Jim » maandag 25 januari 2010, 12:39

dutch schreef:quote jim
niet op elkaar wachten, maar meteen beginnen met eten zodra jouw gerecht op tafel staat.
het kan gebeuren dat de ene al aan het 'toetje' zit en de ander nog op het eerste gerecht zit te wachten.
unquote

Heb ik mijn 35 jaren Thailand nog nooit meegemaakt (behalve in de straat tentjes).
Ben geneigd om Elst gelijk te geven
quote
De thaien bestellen altijd veel verschillende schoteltjes en eten daar met elkaar van
unquote
dat komt gewoon omdat de gerechten niet te gelijk op tafel komen en al helemaal niet in de volgorde die je als farang gewend bent (voorgerecht, hoofdmaaltijd, toetje).
het wordt geserveerd als de kok het af heeft.
of dat nou de stukjes ananas, de tom yam (in het kader van het soepje vooraf :)) of de rode curry met bieb is.

ook heel erg vaak gehad dat sommige bestellingen pas komen als iedereen vol zit.
als dat net jouw bestelde gerecht is, kan je idd beter mee eten met de gerechten van je tafelgenoten :)

de thai is het idd gewend, de gemiddelde westerling zit toch wel met een verbaasd gezicht te kijken.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Rene
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1093
Lid geworden op: vrijdag 13 februari 2009, 19:38
Locatie: Uden

Re: Ontbijt, Lunch en Dinner

#10 Bericht door Rene » maandag 25 januari 2010, 13:20

Gewoon duidelijk maken dat je tegelijk geserveerd wilt krijgen. Lukt bijna altijd.
Ivm ijs in het bier, bij mijn eerste bezoek in 2008 maakten ze het nog bonter, ijsblokken en een rietje. :shock: :lol:
Vrijheid is een recht wat niet krom te krijgen is.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Ontbijt, Lunch en Dinner

#11 Bericht door RuudThai » maandag 25 januari 2010, 15:34

Rene schreef:Gewoon duidelijk maken dat je tegelijk geserveerd wilt krijgen. Lukt bijna altijd.
Ivm ijs in het bier, bij mijn eerste bezoek in 2008 maakten ze het nog bonter, ijsblokken en een rietje. :shock: :lol:
Ik heb liever ijs in het bier dan een lauwe klets....! En als je ergens (bijv. 7-11) een blikje bier uit de koeling trekt krijg je er bij de kassa geheid een rietje bij :o
Thai kennen geen ontbijt, lunch en diner. Ze kennen 's morgens 2 x eten, 's middags 2 x eten en 's avonds 2 x eten..... :D !
Verder moet je toch altijd oppassen met eten qua versheid/reinheid. Ze zeggen wel eens dat een Thai schoon is op 'n lichaam maar een viespeuk in de keuken.
De eerste keer dat ik in de Isaan kwam heb ik 2 x binnen 1 week een halve dag in het ziekenhuis aan het infuus gelegen wegens voedselvergiftiging. De arts grijnsde en zei nuchter dat het al die farang overkwam omdat ze niet aan de bacterieën van de Isaan waren gewend :shock: . Daarna heb ik nog wel eens last gehad en zelfs mijn vrouw ook, want het is niet altijd even fris.

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

Re: Ontbijt, Lunch en Dinner

#12 Bericht door Wouter_Udon » maandag 25 januari 2010, 17:14

RuudThai schreef:
Rene schreef:Gewoon duidelijk maken dat je tegelijk geserveerd wilt krijgen. Lukt bijna altijd.
Ivm ijs in het bier, bij mijn eerste bezoek in 2008 maakten ze het nog bonter, ijsblokken en een rietje. :shock: :lol:
Ik heb liever ijs in het bier dan een lauwe klets....! En als je ergens (bijv. 7-11) een blikje bier uit de koeling trekt krijg je er bij de kassa geheid een rietje bij :o
Thai kennen geen ontbijt, lunch en diner. Ze kennen 's morgens 2 x eten, 's middags 2 x eten en 's avonds 2 x eten..... :D !
Verder moet je toch altijd oppassen met eten qua versheid/reinheid. Ze zeggen wel eens dat een Thai schoon is op 'n lichaam maar een viespeuk in de keuken.
De eerste keer dat ik in de Isaan kwam heb ik 2 x binnen 1 week een halve dag in het ziekenhuis aan het infuus gelegen wegens voedselvergiftiging. De arts grijnsde en zei nuchter dat het al die farang overkwam omdat ze niet aan de bacterieën van de Isaan waren gewend :shock: . Daarna heb ik nog wel eens last gehad en zelfs mijn vrouw ook, want het is niet altijd even fris.

Let op dat alles wat je eet goed doorgekookt is en niet rauw, dan heb je al de helft gewonnen.
Live your dream, don't dream your life.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Ontbijt, Lunch en Dinner

#13 Bericht door jumbo » dinsdag 26 januari 2010, 01:45

Rene schreef:Gewoon duidelijk maken dat je tegelijk geserveerd wilt krijgen. Lukt bijna altijd.
Ivm ijs in het bier, bij mijn eerste bezoek in 2008 maakten ze het nog bonter, ijsblokken en een rietje. :shock: :lol:
Mijn personlijke voorkeur, ijs en een rietje, gisteren nog een duveltje overwonnen met zonder ijs (direct uit de fles) maar wel met een rietje, is gewoon een stuk goedkoper op de lange duur, hehe
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Ontbijt, Lunch en Dinner

#14 Bericht door jumbo » dinsdag 26 januari 2010, 01:50

RuudThai schreef:
Rene schreef:Gewoon duidelijk maken dat je tegelijk geserveerd wilt krijgen. Lukt bijna altijd.
Ivm ijs in het bier, bij mijn eerste bezoek in 2008 maakten ze het nog bonter, ijsblokken en een rietje. :shock: :lol:
Ik heb liever ijs in het bier dan een lauwe klets....! En als je ergens (bijv. 7-11) een blikje bier uit de koeling trekt krijg je er bij de kassa geheid een rietje bij :o
Thai kennen geen ontbijt, lunch en diner. Ze kennen 's morgens 2 x eten, 's middags 2 x eten en 's avonds 2 x eten..... :D !
Verder moet je toch altijd oppassen met eten qua versheid/reinheid. Ze zeggen wel eens dat een Thai schoon is op 'n lichaam maar een viespeuk in de keuken.
De eerste keer dat ik in de Isaan kwam heb ik 2 x binnen 1 week een halve dag in het ziekenhuis aan het infuus gelegen wegens voedselvergiftiging. De arts grijnsde en zei nuchter dat het al die farang overkwam omdat ze niet aan de bacterieën van de Isaan waren gewend :shock: . Daarna heb ik nog wel eens last gehad en zelfs mijn vrouw ook, want het is niet altijd even fris.
Meer als voldoende Leo bij je voedsel en de bacterien zullen het niet zo makkelijk meer winnen (Oud Isaan Recept)
IJs is vaak de boosdoener trouwens in vele gevallen van voedselvergiftiging of een ontstemde maag, als je de bron van het ijs niet kan zien of vinden of als er water met het ijs meekomt zou ik het niet nemen..... tenzij je als ervaren thai-o-loog altijd loperamide op zak hebt...hehehe (tip van de dag)
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Ontbijt, Lunch en Dinner

#15 Bericht door printen44 » dinsdag 26 januari 2010, 04:32

Hier in Ngao zijn veel restaurants. Vier palen met een dak erop, vier tafels en dubieuze stoelen, de keuken 1 meter van de tafels en de kokkin maakt het eten klaar waar je bij zit. Zo uit de wok op het (plastic) bord, lepel erbij, glas water en het smaakt nog lekker ook.

Bij een beter restaurant. 6 of 8 palen met twee daken, krijg je op tafel wat het eerst klaar is. Vaak gebeurt het dat je vol zit en dan komt er nog wat. Alles wordt op tafel gezet en je neemt gewoon wat je lekker vind. Geen aparte porties individueel.

Thais eten wanneer ze honger hebben en dat kan soms zes keer per dag zijn. Soms is het maar een zakje snacks, gebakken banaan of zo, maar eten is hier belangrijk. Daar wijkt alles voor.

Ga eten in een restaurant, maar zeker ook bij een kraampje langs de weg, waar meer mensen zitten. Dan is het eten goed. Ga nooit zitten waar geen hond komt, want dan krijg geheid "durchfall".

In Ngao zijn de meeste eetentjes om acht of negen uur in de avond dicht. Dan ligt iedereen te slapen. Maar om half-vijf in de ochtend zijn ze weer open.

Plaats reactie

Terug naar “Thaise keuken”