Scooter kopen in Thailand

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
bart3844
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 4
Lid geworden op: zaterdag 12 december 2009, 17:23

Scooter kopen in Thailand

#1 Bericht door bart3844 » vrijdag 15 januari 2010, 12:40

Kopen is niet moeilijk maar hoe zit het met rijbewijs daar

Zelf heb ik een internationaal rijbewijs maar die is 1 jaar geldig

Kun je als je daar woont een thais rijbewijs aanvragen of omzetten ?

waar en hoeveel kost dit ongeveer ?

Thanks

Bart

Gebruikersavatar
pietk
Expat
Expat
Berichten: 445
Lid geworden op: woensdag 24 augustus 2005, 14:48
Locatie: Chiangmai

Re: Scooter kopen in Thailand

#2 Bericht door pietk » vrijdag 15 januari 2010, 14:37

Je kan je huidge motor rijbewijs om laten zetten naar een Thais rijbewijs mits je aan de geldende voorwaarden voldoet bij het Department of land transportation.

In ieder geval moet je meebrengen:
Kopie gegevenspagina paspoort
Kopie laatste visum pagina paspoort
Kopie internationaal rijbewijs
Kopie van je huidige geldige rijbewijs A (Nederlands)
Dokters certificate ( bij ieder hospitaal te koop)
Bewijs dat je in Thailand woonachtig bent bv. certificate of resedence
2 pasfoto's 1 inch. Kan je in Chiangmai ter plaatse laten maken.

In dit geval hoef je alleen maar een paar testen te doen die eigenlijk niets voorstellen.
Je reactie snelheid wordt gemeten
Ze beoordelen of je diepte inzicht hebt
Kijken of je kleurenblind bent
Beoordelen of je gezichtshoek goed is

Als alles goed gegaan is krijg je direct je rijbewijs tegen betaling van, drie jaar geleden en zonder pasfoto 55 baht. Dit kan inmiddels wat zijn veranderd.
Je hebt dan een rijbewijs voor 1 jaar. Na 1 jaar kan je het verlengen voor de periode van 5 jaar.

Heb hier en daar wel eens vernomen dat ze per district wel eens wat verschil in regeltjes hanteren en bovenstaande is gebruikelijk in Chiangmai. Het gemakkelijkst is dus om in het district waar je woonplaatst onder valt eerst ter plaatse even te informeren naar de mee te nemen papieren en evt foto's.

bart3844
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 4
Lid geworden op: zaterdag 12 december 2009, 17:23

Re: Scooter kopen in Thailand

#3 Bericht door bart3844 » vrijdag 15 januari 2010, 15:34

Piet ,

Bedankt voor de zeer duidelijke info

Leuk ik ben bezig met Chiang Mai om daar wat te huren en misschien later te kopen
Ik kom in Juli daar heen en lijkt me leuk om met jou hier over te praten, jij woont er dus je weet meer als mij

Als dit mogenlijk is hoor ik van je

En beter voor mij via bdegraaf@zonnet.nl

Alvas bedankt

Bart

Khon Neua
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: woensdag 09 mei 2007, 12:34
Locatie: Chiang Rai / 's-Hertogenbosch

Re: Scooter kopen in Thailand

#4 Bericht door Khon Neua » vrijdag 15 januari 2010, 15:47

bart3844 schreef:Kopen is niet moeilijk maar hoe zit het met rijbewijs daar

Zelf heb ik een internationaal rijbewijs maar die is 1 jaar geldig

Kun je als je daar woont een thais rijbewijs aanvragen of omzetten ?

waar en hoeveel kost dit ongeveer ?

Thanks

Bart
Kopen is idd niet moelijk zorg wel dat de scooter ook echt op jouw naam komt te staan. Hiervoor heb je ook het Bewijs dat je in Thailand woonachtig bent nodig.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Scooter kopen in Thailand

#5 Bericht door prajak » vrijdag 15 januari 2010, 16:13

Je moet twee dingen doen.

Scooter kopen. Dat kan mits je een verblijfstitel hebt. Dat kan zijn een residence of ret of mar extension en ik denk ook wellicht alleen een work permit. Verder een geldig NL rijbewijs en een (verlopen) NL int rbw. Ik mocht een 110 cc scooter kopen op mijn NL brombewijs, ik heb geen motorbewijs uit NL. Verder natuurlijk de huispapieren en als je huurt een copie van het huisboek, de huurdersverklaring en de bijbehorende lijst. O, paspoort en visa en zo.

Je koopt de scooter, met de aankoopbrief ga je naar het Transportoffice, die kijken de papieren na, geven je een brief mee voor de Imm Police, die geven een woonplaatsverklaring af, terug naar het Transportoffice en je krijgt toestemming. Dan krijg je het ding mee en betaalt de verzekering. Na maximaal drie weken komt het kenteken en betaal je de wegenbelasting.

Thais rbw halen. Doktersbriefje en dat kost 30 baht of zo en je ziet de dokter niet eens, die kijkt door de stenen muren naar je en tekent af. Alle papieren als boven vermeld.

Ik deed geen test, geen kleurentest, geen rijtest, geen schriftelijk, ik kreeg het ding zo mee. Een paar honderd baht. Ik weet niet of dat voor een auto ook zo is. Een jaar geldig en NA dat jaar verlengen voor 5 jaar of tot 68 (NL 70).

Maar heb je geen verblijfstitel dan wordt het moeilijk.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Scooter kopen in Thailand

#6 Bericht door prajak » vrijdag 15 januari 2010, 16:20

En laat ik toevoegen, de scooter staat op mijn naam. Rijbewijs ook, alleen tweewieler met motor. Ik heb NOOIT motor gereden in NL en geen rijbewijs daarvoor maar met het prul dat ik nu heb kan ik op een 1.000+ cc motor stappen. Niet dat ik dat zal doen.....maar het kan.

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Scooter kopen in Thailand

#7 Bericht door greenthaiway » zaterdag 16 januari 2010, 04:27

Prajak,

Komende maanden moet ik nu toch echt eens een Thais rijbewijs ophalen.
Sinds ik een Retirement visum heb moet dat officieel ook, met een Tourist visum niet perse want je mag maximaal 3 maanden met je NL rijbewijs rond karren.

Je schreef dat een verlopen Internationaal NL rijbewijs geen probleem was?
Ik heb, naast het geldige NL rijbewijs, nog een Internationaal NL rijbewijs dat geldig was van 19 September 2006 tot 19 September 2007.

Wanneer koop je nou eens een auto?
Brommerts zijn levensgevaarlijk in dit land.
Denk bijvoorbeeld aan dat vreselijke ongeluk dat die Engelsman in Udon Thani ruim een maand geleden overkwam hier in Udon Thani bij de TESCO Lotus kruising...

Groet,
Norman

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Scooter kopen in Thailand

#8 Bericht door prajak » zaterdag 16 januari 2010, 07:45

Greenthaiwai, mijn int rbw was toen een jaar verlopen. Maar een geldig nationaal rbw is wel een must. En natuurlijk de huispapieren maar dat weet je al van het ret visum. En ik spreek alleen uit ervaring over een brombewijs.

Alles op twee wielen en twee voeten is gevaarlijk, weet ik ook wel. Mensen in auto's zien je als een tweevoeter met een motor en "dus" als onbelangrijk, wegpoetsbaar, opstookbaar, hospitaliseerbaar, kortom, alles wat eindigt op "baar". En daarom rijd ik zo hard dat ik die gevaarlijke meerwielers voor blijf.

Ach, ik leef nog.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Scooter kopen in Thailand

#9 Bericht door RuudThai » zaterdag 16 januari 2010, 08:03

prajak schreef:Alles op twee wielen en twee voeten is gevaarlijk, weet ik ook wel. Mensen in auto's zien je als een tweevoeter met een motor en "dus" als onbelangrijk, wegpoetsbaar, opstookbaar, hospitaliseerbaar, kortom, alles wat eindigt op "baar". En daarom rijd ik zo hard dat ik die gevaarlijke meerwielers voor blijf.

Ach, ik leef nog.
Kijk maar uit dat je niet op een draagBAAR terecht komt met die supersnelle bak van jou.... :shock:

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Scooter kopen in Thailand

#10 Bericht door greenthaiway » zaterdag 16 januari 2010, 08:07

prajak schreef:Greenthaiwai, mijn int rbw was toen een jaar verlopen. Maar een geldig nationaal rbw is wel een must. En natuurlijk de huispapieren maar dat weet je al van het ret visum. En ik spreek alleen uit ervaring over een brombewijs.

Alles op twee wielen en twee voeten is gevaarlijk, weet ik ook wel. Mensen in auto's zien je als een tweevoeter met een motor en "dus" als onbelangrijk, wegpoetsbaar, opstookbaar, hospitaliseerbaar, kortom, alles wat eindigt op "baar". En daarom rijd ik zo hard dat ik die gevaarlijke meerwielers voor blijf.

Ach, ik leef nog.
Blijft over de vraag waarom je nog geen auto hebt gekocht van al je liggende gelden...

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

Re: Scooter kopen in Thailand

#11 Bericht door Wouter_Udon » zaterdag 16 januari 2010, 08:54

RuudThai schreef:
prajak schreef:Alles op twee wielen en twee voeten is gevaarlijk, weet ik ook wel. Mensen in auto's zien je als een tweevoeter met een motor en "dus" als onbelangrijk, wegpoetsbaar, opstookbaar, hospitaliseerbaar, kortom, alles wat eindigt op "baar". En daarom rijd ik zo hard dat ik die gevaarlijke meerwielers voor blijf.

Ach, ik leef nog.
Kijk maar uit dat je niet op een draagBAAR terecht komt met die supersnelle bak van jou.... :shock:

dan wordt hij door zijn naasten met een hoop misbaar als onmisbaar de hemel in geprezen ;)
Live your dream, don't dream your life.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Scooter kopen in Thailand

#12 Bericht door prajak » zaterdag 16 januari 2010, 10:32

Mijn carport staat al vol met brommer en rommel en het hek is zo smal dat ik een Mini zou moeten kopen, of een P205 en in die karren heb ik al veel te lang gereden. En ik kruip niet opnieuw in een koekblik. Nee, laat maar. Ik heb ook geen Thais auto-rbw. Misschien later, als ik niet meer zo knap ben maar wel rijk, een auto en dan laat ik de dame het papiertje halen.

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

Re: Scooter kopen in Thailand

#13 Bericht door Harm » donderdag 21 januari 2010, 21:25

2 jaar terug

Ik woon niet in Thailand
Ik heb geen tabian baan
Ik heb geen internationaal rijbewijs
Rijbewijs nog nooit laten zien

Ik heb wel een motorrijbewijs
Wel copie ingeleverd van mijn paspoort
Ik heb wel een motor van 125 cc op mijn naam
Ik heb wel een kentekenplaat op mijn naam
Ik heb wel een verzekering op mijn naam
Ik betaal wel wegenbelasting op mijn naam

Hoe?

Schoonpapa stond garant
Schoonmama stond garant
Huis van ouders van vriendin werd als mijn adres ingevuld
Extra betaald aan de leader van de village 5 euro
Betaald op de amphur 20 euro
en het was geregeld

Afgelopen november

idem maar nu voor 125 cc scooter voor vriendin die GEEN rijbewijs heeft en nog nooit op een motor had gereden
( heeft inmiddels wel rijlessen gehad en haar rijbewijs gehaald maar scooter wilde ze op mijn naam omdat ik betaald had)
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

Khon Neua
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: woensdag 09 mei 2007, 12:34
Locatie: Chiang Rai / 's-Hertogenbosch

Re: Scooter kopen in Thailand

#14 Bericht door Khon Neua » donderdag 21 januari 2010, 22:07

future expat harm schreef:2 jaar terug


Huis van ouders van vriendin werd als mijn adres ingevuld
Extra betaald aan de leader van de village 5 euro
Betaald op de amphur 20 euro
en het was geregeld
Waarom heb je 20 euro op de amphur betaald ? Die hebben niks te doen met de motor op naam zetten.

De bewijs van het adres kun je of via de ambassade of via de immigratie krijgen . Waarschijnlijk heeft iemand die brief bij de immigratie laten opstellen waarna je motor op naam is gezet .

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

Re: Scooter kopen in Thailand

#15 Bericht door Harm » vrijdag 22 januari 2010, 13:05

De 20 euro was voor degene die alles heeft geregeld op de amphur
Ik ben nergens anders geweest, dus niet bij de ambassade niet bij immigration
Hoe hij dat heeft gedaan weet ik niet
Moest een kopie inleveren van het ID van mijn schoonvader,
De dorps leader moest een kopie van zijn ID inleveren + handtekening zetten
En naderhand moest er ook een kopie ingeleverd worden van de ID van mijn schoonmoeder
en natuurlijk meerdere kopieen van mijn paspoort
De man is een (soort van???) advocaat oid, hij zoekt voor de amphur alles uit op wets gebied
Heeft oa ook de zaken geregeld voor de bouw (toestemming) van ons kleine en grote huis
Dat kostte overigens niets, de 20 euro heb ik hem zelf gegeven in principe hoefde hij er niets voor te hebben
de man komt geregeld over de vloer bij mijn schoonouders ( mijn schoonvader werkt voor de tessabaan)
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”