WAO – en AOW opbouw.

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

WAO – en AOW opbouw.

#1 Bericht door Mart » vrijdag 20 november 2009, 13:15

Ik kreeg een vraag van een Thailand wonende landgenoot, 63 jaar en 100% afgekeurd, woont 2 jaar in Thailand, uitgeschrevn in NL, dus een netto/bruto uitkering.

Vandaag kreeg hij 2 UWV medewerkers op bezoek. Er werden vragen gesteld enz enz, maar later ging het gesprek over de opbouw van AOW.

Men wist hem te vertellen dat zij die een WAO uitkering hebben, zowel in NL als in TH sinds 2000 geen AOW opbouw meer hebben.

Ik kon geen antwoord geven, dus gooi ik het maar in de groep. Hij zal als gast het forum bezoeken.
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: WAO – en AOW opbouw.

#2 Bericht door prajak » vrijdag 20 november 2009, 16:55

Mart, hoewel ik op slippers loop breekt me nu de klomp ! En de klapschaats al kan ik die hier niet gebruiken.

Als je in NL woont ben je ingezetene en dan bouw je aow op, 2 procent per jaar van 15 tot 65. Daarbij is de soort inkomen niet van belang. Bijstand, loon, wao, ww, winst uit onderneming, je bouwt aow op. En die groep is uitgebreid met zeevarenden onder NL vlag en mensen als diplomatiek personeel op de NL ambassade en mensen bij de VN en andere internationale organisaties. Ze bouwen aow op.

NA volledige emigratie naar TH stopt de opbouw van aow maar je betaalt ook geen premie meer (tenzij je je vrijwillig verzekert). Dan krijg je een korting van 2% per vol jaar "weg".

Ik begrijp het verhaal dus niet maar meneer kan het verkeerd hebben verstaan. Bovendien zijn mensen van het uwv met alle respect voor hun deskundigheid niet bevoegd voor het recht op aow. Daarvoor moet je bij het svb zijn.

Gebruikersavatar
Geert S
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 495
Lid geworden op: zaterdag 26 januari 2008, 06:55
Locatie: Udon Thani
Contacteer:

Re: WAO – en AOW opbouw.

#3 Bericht door Geert S » zaterdag 21 november 2009, 02:17

prajak schreef:En die groep is uitgebreid met zeevarenden onder NL vlag
Gewoon voor alle duidelijkheid, zeevarenden geld alleen als ze in Nederland staan ingeschreven, ik ben uitgeschreven uit NL en ben die WAO/AOW/ANW net zo hard kwijt als elk ander.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: WAO – en AOW opbouw.

#4 Bericht door prajak » zaterdag 21 november 2009, 04:51

WAO kwijt Geert S ?? Er zitten hier veel NL-ers met WAO. Je gaat na emigratie naar TH de opbouw van AOW missen, 2% per vol jaar. WAO is iets anders.

Gebruikersavatar
Soi 24
Expat
Expat
Berichten: 310
Lid geworden op: maandag 02 juni 2008, 20:53
Locatie: Nongprue, Banglamung

Re: WAO – en AOW opbouw.

#5 Bericht door Soi 24 » zaterdag 21 november 2009, 12:36

Hoewel Geert S niet de juiste scherpe juridische formuleringen hanteert (en dat hoeft ook niet volgens mij), begrijp ik dat hij bedoelt dat hij niet meer gedekt is voor WAO en ANW, hij heeft het niet over reeds ingegane uitkeringsrechten. In die zin is zijn opmerking wel relevant.
"There are no facts, only interpretations."
- Friedrich Nietzsche (1844-1900)

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10298
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: WAO – en AOW opbouw.

#6 Bericht door RuudThai » zaterdag 21 november 2009, 17:06

Mart schreef:Ik kreeg een vraag van een Thailand wonende landgenoot, 63 jaar en 100% afgekeurd, woont 2 jaar in Thailand, uitgeschrevn in NL, dus een netto/bruto uitkering.

Vandaag kreeg hij 2 UWV medewerkers op bezoek. Er werden vragen gesteld enz enz, maar later ging het gesprek over de opbouw van AOW.
Met de beantwoording door de andere leden van het andere deel van het verhaal ben ik het eens, maar ik verbaas mij over het feit dat iemand van 63 jaar nog wordt lastiggevallen door die lui van het UWV! Hebben ze niks anders te doen dan achter mensen aan te gaan die vlak voor hun AOW-leeftijd zitten en in het buitenland wonen?
Zijn ze hier op rondreis en doen ze alle WAO-ers aan? Maken ze een afspraak van tevoren of staan ze ineens voor de deur? Nou, dan zal ik de koffie maar vast klaarzetten..... :roll: :|

Overigens schrijf je in je 1e zin "netto/bruto uitkering", je zult wel bedoelen een bruto/netto uitkering, maar dat klopt niet. Bij een WAO-uitkering wordt wel degelijk belasting geheven, alleen geen premieheffing. Dus je bruto inkomen is geen netto inkomen, er gaat tot ongeveer € 17.500 iets van 2,45 % vanaf en de volgende schijf is geloof ik 11,5 %.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11628
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: WAO – en AOW opbouw.

#7 Bericht door jumbo » zondag 22 november 2009, 03:41

Het werd gewoon eens tijd voor controle naar mijn mening
Mensen die een WAO uitkering hebben zouden ze ook niet moeten laten emigreren, ze willen gebruik maken van een NL gebaseerde ondersteuning waar medelandgenoten mee belast worden en derhalve zouden ze ook in die contreien dienen te wonen.
Gevolgen bij evt. herkeuring en korting? Zie Han...... iemand moet terug die totaal niets meer in NL te zoeken heeft kinderen die ontworteld worden.
Naar mijn mening zijn deze bezoeken/controles (!) wel noodzakelijk hoewel de lasten wederom ten laste de belasting en premie afdragers komt....

Hetzelfde geldt voor de AOW, indien je niet bent uitgeschreven geen recht op bruto-netto en indien je langer als 3 maanden 'op vakantie' dan ook de zkv laten vervallen..
Ik heb inderdaad een grondige hekel aan die 6 maandgangers die letterlijk van beide wallen snoepen; armoedzaaiers hebben ze hier al meer als genoeg...

Prettige bijkomstigheid;
Wordt het toch nog rustig hier.....
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: WAO – en AOW opbouw.

#8 Bericht door Mart » zondag 22 november 2009, 03:56

RuudThai schreef:maar ik verbaas mij over het feit dat iemand van 63 jaar nog wordt lastiggevallen door die lui van het UWV! Hebben ze niks anders te doen dan achter mensen aan te gaan die vlak voor hun AOW-leeftijd zitten en in het buitenland wonen?
Zijn ze hier op rondreis en doen ze alle WAO-ers aan? Maken ze een afspraak van tevoren of staan ze ineens voor de deur? Nou, dan zal ik de koffie maar vast klaarzetten..... :roll: :|
Ruud, ik heb dat even gevraagd. Er was geen afspraak gemaakt. Men vertelde hem dat ze erg hadden moeten zoeken, ze waren er met een auto met chauffeur, het gesprek duurde langer dan een half uur, ze wilde ook alles weten over partner en partner-inkomen. Ze zouden nog 3 maanden in Th onderzoek doen.
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Mario08
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 370
Lid geworden op: dinsdag 06 mei 2008, 05:11

Re: WAO – en AOW opbouw.

#9 Bericht door Mario08 » zondag 22 november 2009, 04:10


greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: WAO – en AOW opbouw.

#10 Bericht door greenthaiway » zondag 22 november 2009, 05:50

Iedereen met AOW of een WAO uitkering dient vrij te zijn in de keuze waar te wonen.
Nonsens om deze groep gedwongen in Nederland te willen laten wonen.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: WAO – en AOW opbouw.

#11 Bericht door dutch » zondag 22 november 2009, 05:58

Je kan onmogelijk de AOW gelijk stellen aan de WAO.
De AOW krijg je als je 65 (67) wordt en heeft dus niets met je lichamelijke conditie te maken en zou in principe geen enkel beletsel moge zijn om je waar dan ook te vestigen.
De WAO is een "ongeschiktheids" uitkering die ook nog in verschillende percentages wordt uitgedrukt.
Indien een onomkeerbare 80-100% vast staat ,ben ik het met je eens,alleen is de vraag of het medisch en verzekeringstechnies wel aan te raden is.
Bij gedeeltelijke WAO vind ik dat je je niet aan medische behandeling en sociale behandeling (deel werk) kan onttrekken.
Dit is mijn "leken" mening.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: WAO – en AOW opbouw.

#12 Bericht door greenthaiway » zondag 22 november 2009, 06:02

dutch schreef:Je kan onmogelijk de AOW gelijk stellen aan de WAO.
De AOW krijg je als je 65 (67) wordt en heeft dus niets met je lichamelijke conditie te maken en zou in principe geen enkel beletsel moge zijn om je waar dan ook te vestigen.
De WAO is een "ongeschiktheids" uitkering die ook nog in verschillende percentages wordt uitgedrukt.
Indien een onomkeerbare 80-100% vast staat ,ben ik het met je eens,alleen is de vraag of het medisch en verzekeringstechnies wel aan te raden is.
Bij gedeeltelijke WAO vind ik dat je je niet aan medische behandeling en sociale behandeling (deel werk) kan onttrekken.
Dit is mijn "leken" mening.
Ben het, kijk er zelf vanop, geheel met je eens :mrgreen:

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: WAO – en AOW opbouw.

#13 Bericht door dutch » zondag 22 november 2009, 06:38

Er is nog hoop voor een coalitie ;)
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: WAO – en AOW opbouw.

#14 Bericht door greenthaiway » zondag 22 november 2009, 07:14

dutch schreef:Er is nog hoop voor een coalitie ;)
Zeker :mrgreen:

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10298
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: WAO – en AOW opbouw.

#15 Bericht door RuudThai » zondag 22 november 2009, 07:59

dutch schreef:Je kan onmogelijk de AOW gelijk stellen aan de WAO.
De AOW krijg je als je 65 (67) wordt en heeft dus niets met je lichamelijke conditie te maken en zou in principe geen enkel beletsel moge zijn om je waar dan ook te vestigen.
De WAO is een "ongeschiktheids" uitkering die ook nog in verschillende percentages wordt uitgedrukt.
Indien een onomkeerbare 80-100% vast staat ,ben ik het met je eens,alleen is de vraag of het medisch en verzekeringstechnies wel aan te raden is.
Bij gedeeltelijke WAO vind ik dat je je niet aan medische behandeling en sociale behandeling (deel werk) kan onttrekken.
Dit is mijn "leken" mening.
Ben het er dus NIET mee eens. Als je gedeeltelijk wordt afgekeurd en er is geen verwachting dat het verbetert én je schenkt het aanvullende WW-deel aan de staat door in het buitenland te gaan wonen, waarom zou je dan toch in NL moeten blijven? Onzin!
En werk vinden voor het "goede" deel, dus voor het aanvullende percentage dat je bent goedgekeurd? Dan ken je de Nederlandse werkgever niet, die motten geen (in hun ogen) invalide werknemer die mogelijk maar matig functioneert.

In mijn geval was het nóg anders: toen ik in 2006 vertrok uit NL had ik een WW-uitkering die dus meteen werd stopgezet. Maar er liep nog een (in ieders ogen verloren) procedure voor een WAO-aanvraag. Na driekwart jaar (en na 5 jaar procedures) kwam daar toch een positief bericht over en een jaar na mijn vertrek werd bepaald dat ik alsnog recht had op een gedeeltelijke WAO.
In de ogen van dutch had ik dus toen moeten terugkeren naar NL. Toch?

Nee, de WAO is anders dan de AOW, maar ook anders dan de WW en de bijstand. Bij die laatste 2 moet je beschikbaar zijn voor werk en dat ben je dus niet. Ik zou ze overigens niet de kost willen geven die hiermee frauderen.
Net als bij het ingeschreven blijven staan in Nederland terwijl je driekwart van het jaar of meer in het buitenland verblijft. Als oud-ambtenaar Burgerzaken stuit mij dat tegen de borst, zoals ge kunt begrijpen hoop ik.

Maar dat moet een ieder voor zichzelf kunnen verantwoorden, alleen dan niet mekkeren als ze eens tegen de lamp lopen. En met de steeds groter wordende informatiestaat wordt die kans ook steeds groter.
Het net sluit zich meer en meer rond de fraudeurs en dat is niet alleen "Big Brother Is Watching You".... :shock: :D

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”