Vrijwillige verzekering AOW

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Vrijwillige verzekering AOW

#16 Bericht door jumbo » donderdag 15 oktober 2009, 04:32

En het is een WET, weliswaar op een vorm van verzekeren gestoeld, maar een wet is wat minder makkelijk aan te ontkomen als een verzekering...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Vrijwillige verzekering AOW

#17 Bericht door prajak » donderdag 15 oktober 2009, 17:04

Ik lees nog niet of een "eigen" polis bij de svb meer garanties biedt dan de maatregelen die de overheid nu gaat nemen. Ik denk eerlijk gezegd van niet. Je verzekert denk ik jouw aow volgens de algemeen geldende regels. Komt daar een korting op voor mensen die voor emigratie kiezen buiten de EU dan zal jouw extra betaling niet meetellen. Ik denk dat je beter in NL kunt sparen. Vier procent is nog haalbaar. Een lijfrente-polis denk ik niet. Daar zitten hoge kosten in en voor 10 jaar is dat niet aantrekkelijk. Een levenpolis ook niet. De kosten worden in de eerste jaren van de inleg afgetrokken.

Kijk eens bij http://www.vanspaarbankveranderen.nl en daarin bij spaarwinstcalculator.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Vrijwillige verzekering AOW

#18 Bericht door RuudThai » donderdag 15 oktober 2009, 18:38

Geert S schreef:
RuudThai schreef: Goed, even uitproberen. Leeftijd 30 jaar, 10 jaar (= max) vrijwillige AOW premie à (afgerond) € 500 per jaar = € 5000 premie betaald.
Die premie is toch inkomen afhankelijk? Ik heb het destijds nagevraagd en na laten rekenen bij de SVB en die kwamen toen op een jaarpremie van iets van 4700/jaar voor AOW alleen al, ging om veel grotere bedragen dan die 500 die jij rekend. Als ik hier blijf wonen dan heb ik straks pensioen belastingvrij (althans zoals de regels nu zijn), dat compenseerd dan heel redelijk voor de korting op de AOW.
Ja, die premie is inkomensafhankelijk. Maar het jaar dat ik in Thailand ging wonen, 2006, had ik na datum emigratie geen inkomen meer en dus hoefde ik slechts het minimum te betalen. Het jaar daarop kreeg ik (ongedacht) toch weer inkomen en toen ben ik gelijk gestopt met de vrijwillige verzekering omdat de te betalen premie dan nauwelijks meer zou opwegen tegen de revenuen vanaf mijn 65e.

hansy
Expat
Expat
Berichten: 102
Lid geworden op: donderdag 10 augustus 2006, 09:33
Locatie: Pathum Thani, Khlong Neung
Contacteer:

Re: Vrijwillige verzekering AOW

#19 Bericht door hansy » donderdag 15 oktober 2009, 18:39

@prajak, er is geen korting, als je je bijverzekerd voor de ontbrekende jaren. Je verzekerd je bij juist om die korting te ontlopen.

Maar om het misschien wat duidelijker te maken, ik ga niet naar Thailand met een "Gouden Handdruk" of een vet pensioen dat op mij wacht. Als ik alle jaren waar in voor een pensioen heb kunnen sparen bij elkaar optel is dat op mijn 65e misschien €40 per maand. Ik ben voor het grootste deel van mijn leven ZZP'er geweest en heb niet kunnen sparen voor een pensioen, daar zorgt de belasting wel voor :cry: .

@Mario, het is inderdaad zo dat de premie die je voor het bijverzekeren moet betalen inkomens afhankelijk is.
Ik ga in Thailand werken in het bedrijf van mijn vrouw en krijg daar dan een salaris uit, dan is het een kwestie dit salaris zodanig laag houden dat de premie minimaal blijft, ik heb dit even doorberekend en als ik een salaris ontvang van ฿35.000 p/m, zit ik volgens de berekening op ± €500 premie p/j. Het maakt dan volgens mij niet uit welk salaris mijn vrouw uit het bedrijf ontvangt.
Hiervoor word ik al gekort als zijnde gehuwd, €680 i.p.v. €975.

Ik proef in de antwoorden steeds weer, dat men onzeker is of de AOW over 10 jaar nog wel bestaat, daar twijfel ik niet aan. Als je al ziet hoe heel Nederland op z'n achterste benen staat als er wordt gesproken over het omhoogtrekken van de pensioengerechtigde leeftijd, dan denk ik niet dat men dit zomaar eventjes kan afschaffen. Ik heb weliswaar ook niet veel vertrouwen in onze overheid, maar dat heeft dan te maken met het feit dat het mij onmogelijk wordt gemaakt mijn vrouw naar Nederland te halen, terwijl zij ingeschreven staat in de K.v.K hier als vennoot van de v.o.f. die wij hier hebben/hadden, vandaag per 24/10 uitgeschreven.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Vrijwillige verzekering AOW

#20 Bericht door prajak » vrijdag 16 oktober 2009, 00:53

Hansy, je hebt mijn stukje niet goed gelezen.

Ik heb het niet over de 2 % korting per jaar na emigratie, ik heb over de korting die mogelijk komt omdat wij in een "goedkoper" land leven. Dus een uitkering naar het leefpijl in het nieuwe land. Daar is in het kader van de kinderbijslag ook al eens over gepraat in NL. Als dat er aan komt wat helpt je dan nog het bijverzekeren. Ik zal zelf het antwoord geven. Koffiedik kijken. Niemand weet het.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Vrijwillige verzekering AOW

#21 Bericht door dutch » vrijdag 16 oktober 2009, 03:05

Bij het woord "afschaffen" denk ik aan (deels) vermindering/afschaffing vanwege:

*Hoger ander inkomen (hetzij pensioen hetzij rentes van eigen kapitaal)
*Goedkopere levensomstandigheden in woonland.
*andere leuke verzinsels van welk aard en door wel kabinet dan ook.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Vrijwillige verzekering AOW

#22 Bericht door prajak » vrijdag 16 oktober 2009, 08:01

De drie opties van Dutch vallen in de categorie
"koppetje boven het gras, koppetje er af".

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”