Thais Paspoort

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Farfrumpoopn
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 8
Lid geworden op: vrijdag 11 september 2009, 19:28

Thais Paspoort

#1 Bericht door Farfrumpoopn » dinsdag 29 september 2009, 19:50

Hallo,

Ik zou graag de Thaise nationaliteit willen verkrijgen om daar (tijdelijk?) te werken en wonen.(omdat er voor mijn beroep in Nederland en omstreke nu geen banen zijn te vinden)
Nu heb ik al het één en ander gelezen en gehoord daarover. Maar ik weet nog steeds niet wat ik precies allemaal nodig heb.

Mijn moeder is Thaise en heeft nog steeds een Thai paspoort met NLD's verblijfsvergunning. Beide ouders hebben mij erkend tijdens mijn geboorte. Ik woon mijn hele leven al in Nederland zonder een aaneengesloten periode langer dan 6 maanden in Thailand geweest te zijn.

Welke documenten heb ik allemaal precies nodig? Of zou iemand mij kunnen verwijzen naar een website waar dat te lezen valt?
Ook heb ik iets gehoord dat mijn moeder dan persoon een document zou moeten afhalen in Thailand omdat dat document nodig is in het hele proces. En wellicht omdat ik een jongen ben, hoe zou het moeten gaan met de dienstplicht?

Alvast bedankt,

Paul

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Thais Paspoort

#2 Bericht door Mart » woensdag 30 september 2009, 02:17

Ik neem aan dat je "geboorte recht" hebt en dat de Thaise Ambassade in Den Haag je daarover kan informeren.
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Thais Paspoort

#3 Bericht door prajak » woensdag 30 september 2009, 02:24

Zo ver ik weet vervalt jouw recht op jouw 18e verjaardag. Maar inderdaad, ga naar de ambassade, doe je verhaal en vraag. Misschien krijg je het zo maar gratis.

En anders, Thai worden is wel erg ingrijpend want je verliest jouw NL nationaliteit tenzij je met een Thaise gehuwd bent. En, als je tijdelijk hier wilt wonen en werken haal dan een non im O visum en daarna hier een workpermit. Dat lijkt me beter dan jouw nationaliteit op de tocht zetten.

Mario08
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 370
Lid geworden op: dinsdag 06 mei 2008, 05:11

Re: Thais Paspoort

#4 Bericht door Mario08 » woensdag 30 september 2009, 03:16

Je hebt recht op een Thais paspoort. de procedure is niet zo heel ingewikkeld. Ik begrijp dat je geboren bent in Nederland, je zult dus (indien je dit nog niet hebt) eerst een Thais geboortebewijs moeten aanvragen bij de ambassade in Den Haag, tegelijkertijd kun je dan een Thais paspoort aanvragen.
Daarvoor heb je de geboorte akte van jezelf en de identitietsbewijzen en huwelijksakte van je ouders nodig. Maar bel even met de ambassade om te zien wat je allemaal nodig hebt. Als je ouders meerwerken is het zo geregeld.

Bedenk wel dat je in Thailand dienstplichtig zult zijn en je je daarvoor zult moeten registreren.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Thais Paspoort

#5 Bericht door RuudThai » woensdag 30 september 2009, 06:59

Mario08 schreef:Je hebt recht op een Thais paspoort. de procedure is niet zo heel ingewikkeld. Ik begrijp dat je geboren bent in Nederland, je zult dus (indien je dit nog niet hebt) eerst een Thais geboortebewijs moeten aanvragen bij de ambassade in Den Haag, tegelijkertijd kun je dan een Thais paspoort aanvragen.
Daarvoor heb je de geboorte akte van jezelf en de identitietsbewijzen en huwelijksakte van je ouders nodig. Maar bel even met de ambassade om te zien wat je allemaal nodig hebt. Als je ouders meerwerken is het zo geregeld.

Bedenk wel dat je in Thailand dienstplichtig zult zijn en je je daarvoor zult moeten registreren.
Mario, bedenk wel dat het tot een aantal jaren geleden in de meeste nationaliteitswetgevingen gebruik was dat kinderen hun nationaliteit alleen aan de vader ontleenden. Ze kregen hem niet van de moeder. Pas een jaar of 25 geleden begon dat te veranderen. Nu heeft bijna elk kind uit ouders van verschillende nationaliteit een dubbele nationaliteit. Fijn voor de PVV.... :mrgreen:
Ik weet niet hoe dat zit met de Thaise nationaliteitswetgeving. Als die tijdens de geboorte van F nog niet het doorgeven van de nationaliteit van de moeder aan het kind erkende, dan moet hij wellicht wat meer handelingen verichten.

Gebruikersavatar
Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: donderdag 24 februari 2005, 15:06
Locatie: Bangkok

Re: Thais Paspoort

#6 Bericht door Pieter » woensdag 30 september 2009, 07:36

prajak schreef:Zo ver ik weet vervalt jouw recht op jouw 18e verjaardag. Maar inderdaad, ga naar de ambassade, doe je verhaal en vraag. Misschien krijg je het zo maar gratis.

En anders, Thai worden is wel erg ingrijpend want je verliest jouw NL nationaliteit tenzij je met een Thaise gehuwd bent. En, als je tijdelijk hier wilt wonen en werken haal dan een non im O visum en daarna hier een workpermit. Dat lijkt me beter dan jouw nationaliteit op de tocht zetten.

Hij wordt geen Thai hij is het al...
en dan verlies je niet je nederlanderschap..

Pieter

Farfrumpoopn
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 8
Lid geworden op: vrijdag 11 september 2009, 19:28

Re: Thais Paspoort

#7 Bericht door Farfrumpoopn » woensdag 30 september 2009, 10:18

Ik heb zo een vermoeden dat de enige echte manier om erachter te komen is om gewoon een naar den Haag te gaan.
Te veel weerleggende posts. Maar mijn ouders willen hieraan meewerken dus het zal dan wel goed moeten gaan, ik hoop na ong 7 maanden Nederland te gaan verlaten op een zoektoch naar werk.

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”