Visum perikel(tje)...vervolg van Mei 2009.

Thailand gerelateerde nieuws- en krantenartikelen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Single60Parent
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 180
Lid geworden op: woensdag 07 mei 2008, 06:41
Locatie: Khon Kaen 40000

Visum perikel(tje)...vervolg van Mei 2009.

#1 Bericht door Single60Parent » woensdag 09 september 2009, 02:37

Titel: Visum perikel(tje (archiefmateriaal / Mei 2009)

Het is juist dat ieder emigratie kantoor zijn eigen wetten heeft.,
zo ook Nongkhai...bij het nieuwe systeem van iedere drie maanden melden mag je de papieren ieder kwartaal wel opsturen naar Nongkhai.,maar wél op eigen risico!
Zo wisten ze mij aldaar (immigrationpolice) te vertellen dat het opsturen voor eigen risico is.,en door drukke werkzaamheden vergeet men weleens de binnengekomen posten optijd in behandeling te nemen, en de gevolgen zijn dan voor de falang...overstay!!!
Ook wist men mij daar te vertellen dat sommige binnengekomen post op de verkeerde plek terecht kon komen.
Er zijn natuurlijk óók positieve aangelegenheden op dit klantvriendelijke kantoor...
veel van het mannelijk personeel praat tegen de falangen met hun handen i.p.v. met hun mond...enkel het woord falang komt eruit, de rest is handenwerk.
Je zou haast doen geloven dat de immigrationpolice in Nongkhai denkt dat de meeste falangen doof of doofstom zijn.
Ik verheug me er al weer op om over enkele weken mij weer als een crimineel te moeten melden voor de drie maandelijkse controle.
Mij viel op dat de man uiterst rechts aan de tafel, met bril, niet echt de gezelligste thuis is...
Maar misschien te begrijpen, hij schijnt volgens een ingewijde farang die medicijnen heeft gestudeerd, iets aan de maag te hebben...Dit naar eigen zeggen...

Overigens lijkt de hele opstelling van die balie meer op een militaire (snel)rechtbank te velde.
Er is een forse dame onder de slanke metgezellen die op een generaal lijkt,
brrr, altijd blij als ik niet bij haar hoef te komen.

Het is schandalig dat mensen van 50 jaar en ouder zich elke 3 maanden in de persoon of via de post moeten melden.
Het hele Visa Systeem hier te lande zou zo veel eenvoudiger kunnen en voor Thailand meer inkomsten kunnen genereren.

...maar die generaal geheel rechts bij de Immigrationpolice in Nongkhai is de kleinzoon van Hitl....


Titel: Visum perikel(tje (vervolg / Augustus 2009)

Bij ons in Khon Kaen is een jonge man van 25-jaar oud woonachtig.,
hij is hier naar toe gekomen vanuit zijn vaderland…Zuid Afrika.
Zijn taak hier in Khon Kaen zou zijn…een soort van missionaris,
en daarnaast óók nogeens les geven op een lagere school voor een gering salaris.
Hij had het geluk mee, aangezien hij óók nogeens redelijk kon voetballen.
Zodoende kreeg hij bij onze plaatselijke voetbalclub F.C.Khon Kaen als semiprof een contract, en werd hij aldaar geselecteerd voor het hoofdteam.
Als missionaris, leerkracht en semiprofvoetballer was deze zuidafrikaan voorzien hier in Khon Kaen van een zevendaagse werkweek!

De school waar hij 5-dagen per week les gaf aan de kinderen,
had hem beloofd om een werkvergunning te regelen, en zijn visumzaken te behartigen Hiervoor moest hij wél zijn paspoort afgeven bij de school leiding, en zij zouden er samen met de government in Khon Kaen (municipal) voor zorg dragen dat de werkvergunning en visum voor hem geregeld zouden worden.
Deze lange, zwarte en atletische jongeman uit Zuid Afrika deed keurig zijn werk zeven dagen per week.,tot zo’n 3-weken geleden hij op een normale doordeweekse dag voor de klas stond en kinderen Engelse les gaf…
er plotseling enkele functionarissen van de (immigration) politie zonder kloppen en tijdens de lessen zijn klas binnen kwamen gelopen.,
zich vervolgens kort aan hem (de Zuid Afrikaan) voorstelde en hem direct de handboeien aandeed tijdens de lessen, en hij vervolgens als zware crimineel waar alle schoolkinderen en leerkrachten van deze school getuigen van waren.,
direct werd afgevoerd naar een gereedstaande politiewagen en vervolgens richting Nongkhai werd afgevoerd.
In Nongkhai kreeg hij enige opheldering voor zijn arrestatie…
één maand overstay…en of hij maar eventjes Bht 20,000.= cash wilde gaan betalen voor zijn zware overtreding. Het kwam vervolgens voor hem ongelegen om zomaar eventjes Bht 20,000.= tevoorschijn te toveren, aangezien het aan het einde van de maand liep, en hij eind volgende week pas salaris zou ontvangen. Vanuit Zuid Afrika werd dit bedrag vervolgens snel overgemaakt naar Thailand toe, en kon onze Zuid Afrikaanse vriend met een stempel achterin zijn paspoort en een enkeltje Zuid Afrika Thailand voorgoed goedendag zeggen.
Achteraf bleek de volledige schuld bij de schoolleiding en de plaatselijke Municipal, beiden in Muang – Khon Kaen. Ook de leiding van het emigratiekantoor in Nongkhai gaat hierbij niet vrijuit.
Geen van allen durft zijn fouten te bekennen vanwege eventuele gezichtsverlies.
In juiste volgorde van deze drie instanties is wel duidelijk dat…
Laksheid.,corruptie en door min of meer met racistisch te handelen dit nooit had mogen gebeuren in zo’n dergelijke ongeregelde en ondeskundige situatie!
Helaas zal de huidskleur van deze jonge Afrikaan eveneens een belangrijk aandeel hebben gehad, door deze zo onrechtvaardige en geheel buiten zijn schuld om zo racistisch te zijn behandeld.
Deze jongeman stond er op dat moment helemaal alleen voor, en kreeg van niemand enige hulp toegediend…SCHANDE!!!
Tot slot van dit waargebeurde en trieste verhaal…onze Afrikaanse vriend
was eveneens in het bezit van een auto, en van de leerlingen op de desbetreffende school kregen we te horen dat zijn auto (kort daarna???) zou zijn opgehaald door de politie en vervolgens richting Nongkhai zou zijn gebracht. Goede Thaise vrienden van mij en eveneens van deze Afrikaanse jongeman, zijn deze week nog een zoektocht gestart naar de desbetreffende auto van deze zuid Afrikaanse man.
Ook zal er deze week nog een hogere afgevaardigde functionaris vanuit Zuid Afrika deze richting opkomen om deze vervelende affaire nader te gaan onderzoeken.
Ik ben als alleenstaande ouder samen met mijn zoon van 23-jaar oud, alweer ruim 19-jaar woonachtig in de stad Khon Kaen.
H van Mourik - P.O.Box 37 - Khon Kaen 40000 - Thailand.
Mijn zoon werkt en is momenteel woonachtig in Bangkok.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Visum perikel(tje)...vervolg van Mei 2009.

#2 Bericht door dutch » woensdag 09 september 2009, 02:52

Alles even nuchter bekijken.
(ik begrijp overigens de sentimenten hierachter)

Een 25 jarige jongeman komt hier naar toe "als een soort missionaris"(daarvoor gelden speciale visum regelingen).
Geeft ook nog les (zonder werkvergunning)
Is ook semi prof voetballer(zonder werkvergunning)
Geeft zijn paspoort aan de schoolleiding en neemt aan dat alles wel goed komt.
Alles redelijk naief en zo'n missionaris uit verre vreemde landen zou er in Nederland ook rap zijn uitgezet..... niet?

Hoe het verder in Nong Khai toegaat......ja,daar hebben we al zo het een en ander over kunnen lezen.
Racisme is zeker aanwezig in Thailand en als dan ook nog je papieren niet deugen.......wel dat is een doemscenario dus.

Op mijn flipboard staan duidelijk gemerkt:
Verloopdatum paspoort
Verloopdatum rijbewijs Thai
Verloopdatum rijbewijs Nederland
Datum van de 90 dagen melding
Datum van de visa verlenging
Dit zijn mijn verantwoordelijkheden en die wil ik niet vergeten.
Heren,we zitten in een ander land !!
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
Single60Parent
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 180
Lid geworden op: woensdag 07 mei 2008, 06:41
Locatie: Khon Kaen 40000

Re: Visum perikel(tje)...vervolg van Mei 2009.

#3 Bericht door Single60Parent » woensdag 09 september 2009, 03:07

Ik mag aannemen dat jij alweer een tijdje in Thailand woonachtig ben!
Nou deze Afrikaanse jongeman duidelijk niet.
Er was hem van alles beloofd (door schoolleiding + government) en dat hij
zich geen zorgen hoefde te maken...zij zouden ALLES voor hem regelen,
en er werd min of meer aan hem getrokken, om hem in dienst te nemen.
Dan kijk je er wél even wat anders tegen aan.
In een volle klas met schoolkinderen in de handboeien worden geslagen...
hij was erg populair bij zijn leerlingen, en dan zoiets gebeuren!!!
Ikzelf (single60parent) woon in Thailand, omdat het een mooi land is om
er te wonen. Meer wil ik er niet aan toevoegen.
Ik ben als alleenstaande ouder samen met mijn zoon van 23-jaar oud, alweer ruim 19-jaar woonachtig in de stad Khon Kaen.
H van Mourik - P.O.Box 37 - Khon Kaen 40000 - Thailand.
Mijn zoon werkt en is momenteel woonachtig in Bangkok.

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: Visum perikel(tje)...vervolg van Mei 2009.

#4 Bericht door carpediem » woensdag 09 september 2009, 03:37

Ben het geheel met Dutch eens.

Verder vermoed ik dat er mogelijk nog wel een ander luchtje aan zit; het echte verhaal krijg je toch niet te horen.

Mensen vergelijken met onze buurman tijdens WOII is ook niet zo netjes.

We zijn en blijven hier gast en zullen moeten voldoen aan de regels hier en de cultuur waarin ze uitgevoerd worden.

Heel wat mensen hebben nooit problemen.
pluk de dag (carpediem)

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Visum perikel(tje)...vervolg van Mei 2009.

#5 Bericht door jumbo » woensdag 09 september 2009, 04:01

een maand overstay en 20.000 thb boete is naar mijn mening niet correct
beetje dommig dat hij niet zelf aan de bel trok na verval van visa on arrival of welke manier dan ook, waarop hij overigens geen workpermit kan krijgen, daarvoor heeft hij een visa van 3 maanden afgegeven door enige Thaise ambassade nodig en die wordt weer alleen afgegeven met een uitnodiging van de werkgever, dus dan heeft hij na 3 maanden nog niet aan de bel getrokken
Twee workpermits kan volgens mij ook niet.
Na betaling van deze boete hoef je niet naar je moederland maar volstaat elk buurland en kan je gewoon weer terugkomen met of zonder stempel achterin je paspoort.

Kortom het is duidelijk een verhaal wat niet correct lijkt overgekomen met de nodige hiaten...

Mijns inziens naar het rijk der fabelen verwijzen

Ik snap overigens ook niet dat het niet schandalig zou zijn dat mensen van 49 jaar en jonger hetzelfde ritueel moeten ondergaan.
Je hoeft niet te vetrouwen op de Thaise post, je kan een vriend, je kind, je (schoon) familie, je relatie, je chauffeur e.d. ook de 90 dagen verlenging/adres bevestiging laten plegen.... dan komen de documenten ook weer op tijd terug.

Dat die bureaucraten allemaal zo chagrijnig kijken komt volgens mij door alle zeikerige farangs die allemaal denken dat ze voorrang hebben en een directe afstammeling zijn van wie dan ook en daardoor nu en snel moeten worden geholpen.... verwachten dat die mensen Engels spreken is gerelateerd aan het verwachten dat de Duitse toeristen Nederlands spreken......denk daar maar eens over na....
Mijn ervaringen zijn anders, uiteraard altijd met die ene uitzondering.
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Visum perikel(tje)...vervolg van Mei 2009.

#6 Bericht door prajak » woensdag 09 september 2009, 08:12

Ik heb geen problemen met de nieuwe crew in NK en zelfs de "generaal" genoemde mevrouw die mijn spullen nakeek is de vriendelijkheid zelve. Dat is een verbetering tegenover de vorige crew. Ze hebben wat extra regels voor jaarvisa maar dat komt omdat er wordt gefraudeerd.

Die ZA meneer heeft gefaald, al dan niet in commissie. Zijn spullen waren niet in orde. Hij had bij zijn ambassade vooraf alle gegevens kunnen krijgen. En die auto, die kan niet op zijn naam hebben gestaan ! Die is dus van een ander en die kan hem gaan ophalen, de auto was gehuurd of geleend, formeel gesproken dan, al heeft hij hem mogelijk wel betaald.

Er komt een Imm office in KK. Dat maakt de communicatie wat gemakkelijker.

Dat je je iedere 90 dagen moet melden zijn de regels hier. Aanvaard die regels of vertrek. Als in NL een allochtoon naast de pot plast dan schreeuwen ze daar moord en brand. Maar in Thailand moet alles maar mogelijk zijn ??

Luc
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 592
Lid geworden op: vrijdag 22 juni 2007, 15:02
Locatie: Thailand

Re: Visum perikel(tje)...vervolg van Mei 2009.

#7 Bericht door Luc » woensdag 09 september 2009, 08:34

die allochtoon heeft in Nederlander al heel veel regeltjes naar zijn hand gezet
sommige zijn ook al aardig opgeklommen in onze maatschappij.....
sommige bepalen en stellen nu zelfs de nieuwe regeltjes mee op.
....en NIET door zich aan alle door "ons" gestelde regeltjes te houden of ze altijd te gehoorzamen....
nee juist door heel hard te roepen en te protesteren.
en wat ik nog altijd niet begrijp (van een Thai zelfs niet)...
is ....aanvaard die regels of vertrek....
when you not like go back to your country
ge MOET voldoen aan regels en ze volgen ....maar
....dat (slaafs) aanvaarden of LIKE ????
overtrokken 35 graden

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Visum perikel(tje)...vervolg van Mei 2009.

#8 Bericht door jumbo » woensdag 09 september 2009, 08:43

Luc schreef:die allochtoon heeft in Nederlander al heel veel regeltjes naar zijn hand gezet
sommige zijn ook al aardig opgeklommen in onze maatschappij.....
sommige bepalen en stellen nu zelfs de nieuwe regeltjes mee op.
....en NIET door zich aan alle door "ons" gestelde regeltjes te houden of ze altijd te gehoorzamen....
nee juist door heel hard te roepen en te protesteren.
en wat ik nog altijd niet begrijp (van een Thai zelfs niet)...
is ....aanvaard die regels of vertrek....
when you not like go back to your country
ge MOET voldoen aan regels en ze volgen ....maar
....dat (slaafs) aanvaarden of LIKE ????
overtrokken 35 graden
Inderdaad een beetje overtrokken... :P :P

Ik denk dat de Thai door die regels te handhaven ook heel wat minder te stellen hebben met de allochtonen......
elk nadeel heeft zo zijn voordeel
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Visum perikel(tje)...vervolg van Mei 2009.

#9 Bericht door prajak » woensdag 09 september 2009, 16:30

Luc, de enige manier om hier niet aan de regels te voldoen en toch papieren te krijgen is de kunst van het vliegtuigjes vouwen aan te leren. Al sta ik niet achter de Thaise methode hoe om te gaan met ontheemden. Die behandeling is vaak mensonwaardig. Hetzelfde geldt voor de Thai/Birmezen die statenloos werden toen Thailand land teruggaf aan Birma. Van de ene dag op de andere werden die mensen statenloos. Slechts een kleine groep kreeg een halve status, "ontheemde Birmezen".

Maar wij emigranten zijn niet ontheemd. Wij zijn hier uit vrije wil.

Voor ons farang gelden duidelijke regels en die heb je maar te volgen, het woord slaafs past daar niet bij. Je volgt de regels of vertrekt. Wij hebben de mogelijkheid te vertrekken. Wij hebben inkomen en poen. Wij hebben een paspoort dat toegang verschaft tot andere landen. Als het je hier niet bevalt dan staat "down under" open voor je met minder regels. Cambodja ook. Down under zelfs visa vrij. Portugal ook, en Spanje, ook een lekker klimaat. Je hebt gekozen voor TH en daar gelden regels.

Deze week "Vermist" gezien. Reportage vanaf Kho Pangan. Daar wonen veel emigranten visumloos in de bossen. De overheid laat ze begaan. Misschien iets voor jou ?

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Visum perikel(tje)...vervolg van Mei 2009.

#10 Bericht door prajak » woensdag 09 september 2009, 16:33

Luc, voor jou geldt "de pot verwijt de ketel". "In Nl hebben allochtonen regels naar hun hand gezet", althans, dat schrijf jij. Maar je wilt hetzelfde hier ? Jij wilt de regels hier wijzigen zodat jij gemakkelijker kunt leven ? Wat is dan het verschil, of, wat schrijf je nu eigenlijk ?

Jij gedraagt je net zoals een allochtoon in NL. Jouw goed recht, maar klaag dan niet.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Visum perikel(tje)...vervolg van Mei 2009.

#11 Bericht door RuudThai » woensdag 09 september 2009, 17:05

prajak schreef:Luc, voor jou geldt "de pot verwijt de ketel". "In Nl hebben allochtonen regels naar hun hand gezet", althans, dat schrijf jij. Maar je wilt hetzelfde hier ? Jij wilt de regels hier wijzigen zodat jij gemakkelijker kunt leven ? Wat is dan het verschil, of, wat schrijf je nu eigenlijk ?

Jij gedraagt je net zoals een allochtoon in NL. Jouw goed recht, maar klaag dan niet.
Tja, als je Luc's onderschrift leest, dan straalt dat geen vertrouwen uit naar het land waar hij te gast is en geen vertrouwen in de mensen waar hij toch mee te maken heeft. Het lijkt meer op het onderschrijven van de slogan "Eigen Volk Eerst" en welke Vlaming heb ik dat toch meer horen zeggen? Met een naam net zo koud als zijn hart?

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

Re: Visum perikel(tje)...vervolg van Mei 2009.

#12 Bericht door Wouter_Udon » woensdag 09 september 2009, 18:29

Ik lees vaak in diverse postings dat mensen van buiten Thailand, die in het land wonen, gast zijn.
Ik kan me daar niet zoveel bij voorstellen.
Een gast is een bezoeker die af en toe eens langs komt. Ik geloof niet dat dat op jullie, die dit schrijven, van toepassing is.
Jullie maken deel uit van een samenleving en dragen bewust of onbewust daaraan bij.
Het gast-zijn wordt vaak gebruikt in de context van slaafs regeltjes volgen. Of het wordt gebruikt als excuus om je terughoudend op te stellen. Onzin. Heeft er allemaal niets mee te maken. Je woont in een bepaalde leefgemeenschap en daar gelden bepaalde regels waaraan je dient te voldoen om er deel van uit te kunnen maken.
Je kunt dan moeilijk meer spreken van gast-zijn. Dus als iemand schrijft dat je gast bent in Thailand dan is dat flauwekul want je maakt deel uit van een samenleving.

Vroeger hadden we hier in Nederland een project met de naam "Gast aan Tafel" en dan moest je geld geven t.b.v. hulpbehoevende mensen.
Als iemand zich gast voelt in Thailand kan er in dit kader nog wel een collecte worden gehouden. ;)
Live your dream, don't dream your life.

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: Visum perikel(tje)...vervolg van Mei 2009.

#13 Bericht door carpediem » donderdag 10 september 2009, 05:21

We zijn gast/bezoeker van Thailand zolang we geen thaise nationaliteit hebben.
We zijn dus afhankelijk van onze gastheer of die zo vriendelijk is ons te ontvangen.
Of je hier een dag bent of je hele leven dat maakt niet uit.
Je kunt volledig geintergreerd zijn dat maakt voor de autoriteiten geen bal uit, je blijft altijd een vreemdeling die hier mag verblijven omdat zij tolereren dat je hier mag zijn.
Dus je hier gewoon aan de regeltjes houden, respect tonen en laten zien dat je dankbaar bent dat je mag zijn en er is niets aan de hand.
Als je de thai gaat vertellen dat er wel dingen mis zijn hier voelen ze zich gekweld in hun nationale trots.
pluk de dag (carpediem)

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Visum perikel(tje)...vervolg van Mei 2009.

#14 Bericht door jumbo » donderdag 10 september 2009, 05:44

Kan me inderdaad vinden in wat Carpediem stelt, maar vindt het woord gast niet echt van toepassing. In dat geval zou immigrant beter passen, je hebt hier al of niet tijdelijk gevestigd.... of resident hoewel dat geen echte NL term is
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: Visum perikel(tje)...vervolg van Mei 2009.

#15 Bericht door carpediem » donderdag 10 september 2009, 06:40

jumbo schreef:Kan me inderdaad vinden in wat Carpediem stelt, maar vindt het woord gast niet echt van toepassing. In dat geval zou immigrant beter passen, je hebt hier al of niet tijdelijk gevestigd.... of resident hoewel dat geen echte NL term is
In het algemeen voel/ben ik bewoner van thailand maar zal me als gast moeten gedragen.
Immigrant is toch iemand die zich echt vestigt in een land en ook officieel toegelaten wordt zonder visumperikelen.
Hier blijft het toch afwachten hoe lang we hier mogen blijven.
pluk de dag (carpediem)

Plaats reactie

Terug naar “Nieuws”