korting op de aow-uitkering voor NLers in het buitenland

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: korting op de aow-uitkering voor NLers in het buitenland

#31 Bericht door greenthaiway » zondag 06 september 2009, 03:37

dutch schreef:
Vind het ook een recht om, wanneer je gepensioeneerd bent,te gaan en te staan waar je wilt.(mits je een soort controle mogelijk maakt-levensbewijs)

Maar je zal maar een aantal jaren in het buitenland gewerkt hebben en je niet vrijwillig hebben bijverzekerd.
Dat kost de bekende 2% per jaar.
Stel dat iemand 80% AOW ontvangt en verder geen inkomen heeft.
In Nederland zou men een aanvullende bijstandsuitkering moeten aanvragen om de 70% van het minimum loon te halen.
Zo'n persoon is NIET vrij te gaan en staan waar ie wilt...
Althans NIET buiten Nederland.
Om 70% van het minimumloon te ontvangen als alleenstaande is hij verplicht binnen Nederland te blijven, een vakantie periode daargelaten...

Groet,
Norman

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: korting op de aow-uitkering voor NLers in het buitenland

#32 Bericht door dutch » zondag 06 september 2009, 04:24

Het recht en de vrijheid van eenieder om daar te werken waar hij wil en onder die condities die hij/zij aanvaardt,brengt ook eigen verantwoordelijkheid mee.
Als je in het buitenland werkt verlies je die 2% (als je niet vrijwillig bij verzekerd),dat weet je en je moet dus ook niet zeuren als op je 65ste de rekening wordt gepresenteerd.

En als je geen centen hebt (overgehouden) dan zijn je mogelijkheden beperkt.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

Re: korting op de aow-uitkering voor NLers in het buitenland

#33 Bericht door Harm » zondag 06 september 2009, 14:24

dutch schreef:Het recht en de vrijheid van eenieder om daar te werken waar hij wil en onder die condities die hij/zij aanvaardt,brengt ook eigen verantwoordelijkheid mee.
Als je in het buitenland werkt verlies je die 2% (als je niet vrijwillig bij verzekerd),dat weet je en je moet dus ook niet zeuren als op je 65ste de rekening wordt gepresenteerd.

En als je geen centen hebt (overgehouden) dan zijn je mogelijkheden beperkt.

Ik hoorde dat er nu zelfs over gedacht wordt om de aow net als de kinderbijslag afhankelijk te laten worden van het land waar men na zijn pensionering (is) gaan wonen
De korting van de kinderbijslag is er inmiddels door mn door de fraude in Marokko en Turkeye.
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: korting op de aow-uitkering voor NLers in het buitenland

#34 Bericht door greenthaiway » zondag 06 september 2009, 15:46

future expat harm schreef:
Ik hoorde dat er nu zelfs over gedacht wordt om de aow net als de kinderbijslag afhankelijk te laten worden van het land waar men na zijn pensionering (is) gaan wonen
De korting van de kinderbijslag is er inmiddels door mn door de fraude in Marokko en Turkeye.
Maar dat zal dan, denk en hoop ik, alleen gaan gelden voor de nieuwe gevallen.
De eventueel vervroegde afschaffing van partnertoeslag, voor partners jonger dan 55 jaar, per 01-01-2011 zal IMHO ook alleen gaan gelden voor nieuwe gevallen.
Kan mij niet voorstellen dat men de reeds toegekende AOW partnertoeslagen weer in gaat houden!
Dit druist tegen elk rechtsgevoel in.
Het leed zou trouwens niet te overzien zijn, een grote groep Nederlanders zou gedwongen worden Thailand te verlaten om terug te keren naar een plekje achter de geraniums in NL, wel met jonge Thaise op schoot :mrgreen:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: korting op de aow-uitkering voor NLers in het buitenland

#35 Bericht door prajak » zondag 06 september 2009, 17:06

Ik hoop de heer Greenthaiway niet te verontrusten maar zover ik weet vervalt die partnertoeslag helemaal. Ook voor mensen die nu de toeslag krijgen.

Laat het hier svp horen als je anders weet.

Verontrustender is het geluid, al jaren in NL, dat men ook de aow wil koppelen aan het leefniveau in buitenlanden. "Van onze centen op hun krent in de zon". Ik zag de cijfers in de link die ik al gaf. De grootste groep zit in Vlaanderen en de grote rest in Europa. Daar is het prijspeil net zoals in NL. Slechts een deel zit buiten de EU en de verdragslanden. De vraag is of men daarvoor de wet wil wijzigen met het risico een grote groep ouwe knarren met kwalen (want dat zijn we toch) terug te krijgen met jonge vrouw en koters. Dat kost dan weer kinderbijslag en wonen en zorgkosten en scholing. Van mij mogen ze ons vergeten en de aow gewoon blijven betalen. Maar als een bepaalde groep de leiding krijgt in NL, ik noem geen namen maar we weten allemaal de naam, dan gaat de uitkering naar het land M en het land T omlaag en dan nemen ze ons mee, reken maar. Dan krijgen we de helft of minder.

Daarom ben ik voor een aow op 67. Ik heb voorgerekend om hoeveel miljarden het gaat per maand en dat los je niet op door het aanpakken van de salarissen aan de top in de zorg en de publieke omroep. Dat zijn peanuts, macro gezien.

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: korting op de aow-uitkering voor NLers in het buitenland

#36 Bericht door greenthaiway » maandag 07 september 2009, 06:53

prajak schreef:Ik hoop de heer Greenthaiway niet te verontrusten maar zover ik weet vervalt die partnertoeslag helemaal. Ook voor mensen die nu de toeslag krijgen.
Laat het hier svp horen als je anders weet.
.
Dat zal ik zeker doen, het treft niet alleen mij maar een grote groep Nederlanders die getrouwd zijn of samenwonen met een partner jonger dan 55 jaar!
Hoop dat je niet gelijk kijgt. :mrgreen:

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: korting op de aow-uitkering voor NLers in het buitenland

#37 Bericht door greenthaiway » maandag 07 september 2009, 07:33

Prajak schreef: "Ik hoop de heer Greenthaiway niet te verontrusten maar zover ik weet vervalt die partnertoeslag helemaal. Ook voor mensen die nu de toeslag krijgen"

Klopt NIET! Prajak.
AOW-toeslag vervalt in 2015
De partnertoeslag wordt in 2015 afgeschaft. Dit heeft alleen gevolgen voor u als u op of na 1 januari 1950 geboren bent en een jongere partner met geen of weinig inkomen heeft. Als u voor 1 januari 1950 geboren bent, verandert er voor u niets. U blijft de partnertoeslag gewoon ontvangen tot uw jongere partner 65 jaar wordt en een AOW-pensioen krijgt.

Zie meer info:
http://www.postbus51.nl/nl/home/themas/ ... ijgen.html

hans004
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 24
Lid geworden op: woensdag 01 oktober 2008, 16:13

Re: korting op de aow-uitkering voor NLers in het buitenland

#38 Bericht door hans004 » maandag 07 september 2009, 07:58

greenthaiway schreef:Prajak schreef: "Ik hoop de heer Greenthaiway niet te verontrusten maar zover ik weet vervalt die partnertoeslag helemaal. Ook voor mensen die nu de toeslag krijgen"

Klopt NIET! Prajak.
AOW-toeslag vervalt in 2015
De partnertoeslag wordt in 2015 afgeschaft. Dit heeft alleen gevolgen voor u als u op of na 1 januari 1950 geboren bent en een jongere partner met geen of weinig inkomen heeft. Als u voor 1 januari 1950 geboren bent, verandert er voor u niets. U blijft de partnertoeslag gewoon ontvangen tot uw jongere partner 65 jaar wordt en een AOW-pensioen krijgt.

Zie meer info:
http://www.postbus51.nl/nl/home/themas/ ... ijgen.html

Klopt niet helemaal, ik heb het vorigeweek op het nieuws gezien.
Op prinsjesdag word het bekent gemaakt.
De partnertoeslag komt in 2011 te vervallen voor alle partners jonger dan 55 jaar.
Donner die zuiplap met zijn rode gok had gezegt, die mensen gaan maar werken.

de postbus 51 die gegevens zijn van 2006.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: korting op de aow-uitkering voor NLers in het buitenland

#39 Bericht door RuudThai » maandag 07 september 2009, 08:29

122 Teletekst ma 07 sep
***************************************
Kort nieuws binnenland

***************************************
` De afgelopen tien jaar is het aantal
AOW'ers dat in het buitenland verblijft
met 80% gestegen tot 268.000.In bijna
alle gevallen gaat het om onvolledige
uitkeringen voor mensen die al enige
tijd in het buitenland gewoond hebben.
De meeste AOW'ers verblijven in België
en Spanje.Het aantal AOW'ers in Turkije
en Marokko neemt ook toe.
***************************************
En als de buiten de EU wonende mensen met die onvolledige uitkering en mogelijk geen reserves op de bank ook nog eens hun partnertoeslag kwijtraken, én ze daarmee mogelijk niet meer voldoen aan de inkomenseis voor hun visum, dan krijgt Nederland er weer een kluitje inwoners bij die meteen een huis moeten hebben, bijzondere bijstand en de zorg verder belasten. Zouden ze in Den Haag hieraan denken? Moeten wij ze niet even waarschuwen voor deze consequenties?

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: korting op de aow-uitkering voor NLers in het buitenland

#40 Bericht door greenthaiway » maandag 07 september 2009, 08:35

RuudThai schreef:122 Teletekst ma 07 sep
***************************************
Kort nieuws binnenland

***************************************
` De afgelopen tien jaar is het aantal
AOW'ers dat in het buitenland verblijft
met 80% gestegen tot 268.000.In bijna
alle gevallen gaat het om onvolledige
uitkeringen voor mensen die al enige
tijd in het buitenland gewoond hebben.
De meeste AOW'ers verblijven in België
en Spanje.Het aantal AOW'ers in Turkije
en Marokko neemt ook toe.
***************************************
En als de buiten de EU wonende mensen met die onvolledige uitkering en mogelijk geen reserves op de bank ook nog eens hun partnertoeslag kwijtraken, én ze daarmee mogelijk niet meer voldoen aan de inkomenseis voor hun visum, dan krijgt Nederland er weer een kluitje inwoners bij die meteen een huis moeten hebben, bijzondere bijstand en de zorg verder belasten. Zouden ze in Den Haag hieraan denken? Moeten wij ze niet even waarschuwen voor deze consequenties?
Heb jij geen connecties in de politieke wereld Ruud?
Goed idee!

Groet,
Norman

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

Re: korting op de aow-uitkering voor NLers in het buitenland

#41 Bericht door Wouter_Udon » maandag 07 september 2009, 09:21

RuudThai schreef:
En als de buiten de EU wonende mensen met die onvolledige uitkering en mogelijk geen reserves op de bank ook nog eens hun partnertoeslag kwijtraken, én ze daarmee mogelijk niet meer voldoen aan de inkomenseis voor hun visum, dan krijgt Nederland er weer een kluitje inwoners bij die meteen een huis moeten hebben, bijzondere bijstand en de zorg verder belasten. Zouden ze in Den Haag hieraan denken? Moeten wij ze niet even waarschuwen voor deze consequenties?

Dat zou best wel eens mee kunnen vallen want naar alle waarschijnlijkheid wonen de meesten in Marokko en Turkije en die zitten daar met hun eigen Marokkaans/Turks of een dubbel paspoort dus die hebben daar geen visum nodig om te verblijven.
Live your dream, don't dream your life.

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: korting op de aow-uitkering voor NLers in het buitenland

#42 Bericht door greenthaiway » maandag 07 september 2009, 09:43

Wouter_Udon schreef:
RuudThai schreef:
En als de buiten de EU wonende mensen met die onvolledige uitkering en mogelijk geen reserves op de bank ook nog eens hun partnertoeslag kwijtraken, én ze daarmee mogelijk niet meer voldoen aan de inkomenseis voor hun visum, dan krijgt Nederland er weer een kluitje inwoners bij die meteen een huis moeten hebben, bijzondere bijstand en de zorg verder belasten. Zouden ze in Den Haag hieraan denken? Moeten wij ze niet even waarschuwen voor deze consequenties?

Dat zou best wel eens mee kunnen vallen want naar alle waarschijnlijkheid wonen de meesten in Marokko en Turkije en die zitten daar met hun eigen Marokkaans/Turks of een dubbel paspoort dus die hebben daar geen visum nodig om te verblijven.
In zijn algemeenheid misschien niet maar als je het artikel op Thailand betrekt wel.
Maar eh, laten we geen voorbarige conclusies trekken.

Las net op de NRC site: Spanning over verhogen AOW-leeftijd loopt op.

Zie het uitgebreide artikel:
http://www.nrc.nl/binnenland/article235 ... d_loopt_op

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: korting op de aow-uitkering voor NLers in het buitenland

#43 Bericht door RuudThai » maandag 07 september 2009, 09:52

Wouter_Udon schreef:Dat zou best wel eens mee kunnen vallen want naar alle waarschijnlijkheid wonen de meesten in Marokko en Turkije en die zitten daar met hun eigen Marokkaans/Turks of een dubbel paspoort dus die hebben daar geen visum nodig om te verblijven.
Die groep had ik ook niet op het oog Wouter. Maar in Thailand wonen al vele duizenden Nederlandse 60plussers met veel jongere partners en dat is ook in landen als Brazilië, Filipijnen en andere Aziatische en Zuid/Midden-Amerikaanse landen. Ik weet daar de visumregels niet van qua inkomenseisen maar ik kan me zo voorstellen dat er toch enige duizenden Nederlanders in de problemen komen. Is het dan niet voor de visumregels, dan toch zeker zal het dalende inkomen voor problemen zorgen.
Is het eerlijk, dat mensen die hier naar toe zijn gekomen in de veronderstelling dat als er eentje van een koppel 65 werd, ze een goede AOW plus toeslag zouden krijgen, maar nu helemaal verkeerd uitkomen? Er zijn verwachtingen gewekt door de bestaande regels en die worden nu plotsklaps gewijzigd. Deze groep had dat niet kunnen zien aankomen, dus is de regering fout bezig. De groep die in 2015 65 wordt kan wél zien aankomen dat ze het zonder de partnertoeslag moeten doen.

Groet,
Ruud

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: korting op de aow-uitkering voor NLers in het buitenland

#44 Bericht door dutch » maandag 07 september 2009, 11:10

Denk je dat het een(1) mens in Nederland interesseerd dat er een paar oudjes plotseling en onverwacht op achteruitgaan (en dan wel in een maatschappij ZONDER sociaal vangnet).
"Laat de "echtgenotes maar werken", zegt onze Donner: (gemiddeld)4 tot 7000 baht per maand ALS er al werk is. :evil:
Is er iemand geweest die zich wat aantrok van de plotselinge problemen met de ziektekostenverzekering voor boven 60 en al in Thailand wonend???
Dit gaat eender.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: korting op de aow-uitkering voor NLers in het buitenland

#45 Bericht door Mart » maandag 07 september 2009, 11:45

Ik heb een oplossing gevonden. Als de partnertoeslag wordt afgeschaft, gaan M&M scheiden :mrgreen: Ik meld me aan bij de SVB als alleenstaande ouder met een minderjarig kind :mrgreen: Dan krijg ik meer dan nu :lol:
Mrs M wordt dienstbode voor dag en nacht ;) ;) ;) :o Met een eigen kamer, dan is dat probleem ook opgelost.
Mijn hond krijgt een kennel bij de hoofdingang, en het tandenborstel probleem is al opgelost voordat de controleur het lef heeft om binnen te komen :oops:
Alleen moet ik Jr nog leren dat hij geen MAMA meer zegt, maar dat is eigenlijk normaal in TH dat een kind zijn/haar moeder bij de voornaam noemt.

Ach wat zit ik te l.llen.
Jumbo schreef al een tijd geleden dat de AOW uitkering net genoeg was om de dorst te lessen :o En ik heb af en toe ook wel eens dorst. :P
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”