Belastingaangifte over jaar van emigratie

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Ketsara
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 39
Lid geworden op: dinsdag 26 februari 2008, 16:21

Belastingaangifte over jaar van emigratie

#1 Bericht door Ketsara » dinsdag 25 augustus 2009, 15:01

Hallo allemaal,

ben bezig met de vreselijk lange belastingaangifte over 2008, jaar van emigratie. Alles bij elkaar gescharreld wat documenten betreft en nu aan het puzzelen op de juiste vragen waar het moet worden ingevuld. Aantal vragen en bladzijde is enorm, dus ik kan m'n lol op.

Op zich lijkt mij het verhaal redelijk helder: baan in NL voor half jaar, baan in Th voor het andere half jaar. Geen koophuizen, dus daar geen aftrek. Alleen een potje geld, wat natuurlijk veilig in NL is gebleven...

Grootste vraag is nu, kies ik voor het keuzerecht om het hele jaar NL belastingplichtig te zijn? Of alleen over het deel dat ik daadwerkelijk in NL woonde? Ik dacht er niet voor te kiezen, maar zou het dan toch handiger zijn? En als ik er wel voor kies, wordt dan daadwerkelijk geen belasting geheven over mijn TH'se deel, zoals ik in een vraag kan aangeven (vraag 90, ter voorkoming van dubbele heffing, met verdragslanden). Belasting in TH is immers wel wat lager en daarmee wel interessant...

Poehe... iemand ervaring die me even wat tips kan doen toekomen?

Mijn dank is groot,

Ketsara

Sert
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 749
Lid geworden op: woensdag 27 mei 2009, 21:06

Re: Belastingaangifte over jaar van emigratie

#2 Bericht door Sert » dinsdag 25 augustus 2009, 16:36

Om te beginnen heeft de belastingdienst in Nederland geen ene moer te maken met jouw inkomen in Thailand. Uiteraard vragen ze er wel naar, met als doel om jou zoveel mogelijk belasting te laten betalen.

Maar over geld verdiend in Thailand, betaal je belasting in Thailand volgens het Thaise belastingmodel. Als de fiscus uit Nederland die informatie graag wil hebben, dan vragen ze die maar zelf op bij de Treasury Department van de provincie waar je werkt. En die zullen hetzelfde zeggen: daar hebben jullie geen moer mee te maken.

Dus inkomsten in Thailand: nul.
Inkomen in Nederland smeer je uit over het hele jaar, waardoor je minimaal hebt verdiend en dus in de laagste belastingschaal valt.
Mochten ze naheffen: laat ze het maar komen halen :mrgreen:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Belastingaangifte over jaar van emigratie

#3 Bericht door prajak » dinsdag 25 augustus 2009, 17:34

Half jaar NL, half jaar TH en in beide landen inkomen. Kies je voor binnenlandse bel plicht dan gaat NL heffen over jouw TH inkomen (NL heft over wereldinkomen) maar omdat het ook in TH belast is (dat moet je kunnen aantonen) krijg je in NL reductie. Het probleem is dat je in een hogere schijf terecht kunt komen. Dat heet in onbegrijpelijk Nederlands "progressievoorbehoud".

Verder heft NL in dat geval het gehele jaar box 3.

Ik ken jouw specifieke sitiuatie niet dus het is moeilijk adviseren. Ik neig er naar te kiezen voor buitenlandse belastingplicht. Dus zes maanden NL, en zes maanden TH. Dan stopt in ieder geval box 3 aan de grens.

De opmerking van Sert klopt niet. Als NL geld van jou wil dan hebben ze snel beslag gelegd op jouw NL geld of later jouw pensioen of AOW. Dus wikkel de zaakjes netjes af.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Belastingaangifte over jaar van emigratie

#4 Bericht door dutch » woensdag 26 augustus 2009, 01:47

Heb bij mijn verlaten van Nederland (in aug. 1998) t/m/ augustus belasting betaalt.
Dit was dan de totale aangifte van 1998 voor Nederland.
Inderdaad heeft de Nederlandse belasting niets te maken met jouw reilen en zeilen buiten de grens.Je bent uitgeschreven !!
Omdat ik in deze 8 Nederlandse maanden ook nog grotendeels in het buitenland had vertoefd wist de boekhouding (van de zaak waarvoor ik werkte) daar ook nog een speciale aftrek voor te krijgen.
Heb dit alles persoonlijk besproken met de belasting dienst--ben er gewoon een paar uurtjes op bezoek geweest--en het liep als een trein.Ook ik had inmiddels het huis verkocht.
Gewoon alles netjes regelen.(zie onder)

Ik had in '88 ook al eens Nederland verlaten en dat met de belasting keurig geregeld.Wist ik veel dat mijn bedrijf me 6 jaar later naar Frankrijk zou sturen en weer 2 jaar later weer terug naar Nederland :mrgreen: :mrgreen:
En laat nu diezelfde ambtenaar die mijn vertrek naar Duitsland had begeleid,nu ook mijn zaakjes doen bij mijn vertrek naar Indonesie.Het verliep nu wel erg soepel. ;)
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Belastingaangifte over jaar van emigratie

#5 Bericht door dutch » woensdag 26 augustus 2009, 01:51

Er wordt hier openlijk gepubliceerd in de o.a. Bangkok Post over de "cut and paste" generatie.

Dit was door mij geplaatst in de Diploma fraude topic.Verdween toen en komt nu terug bij de belastingen????????? :D
Laatst gewijzigd door dutch op woensdag 26 augustus 2009, 09:45, 1 keer totaal gewijzigd.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Fritsie
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 405
Lid geworden op: donderdag 26 april 2007, 21:04
Locatie: Bangkok

Re: Belastingaangifte over jaar van emigratie

#6 Bericht door Fritsie » woensdag 26 augustus 2009, 03:49

Sert schreef: Dus inkomsten in Thailand: nul.
Inkomen in Nederland smeer je uit over het hele jaar, waardoor je minimaal hebt verdiend en dus in de laagste belastingschaal valt.
Mochten ze naheffen: laat ze het maar komen halen :mrgreen:
Zo heb ik het dus ook gedaan en netjes mijn teveel betaalde belasting teruggekregen. Je moet het niet te moeilijk maken voor de belastingdienst (en jezelf) ;)

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: Belastingaangifte over jaar van emigratie

#7 Bericht door joepattaya » woensdag 26 augustus 2009, 05:49

Alles netjes regelen? Ja zeker.

In het jaar 2002, en wel per 1 juli 2002 vertrok ik uit Nederland naar Duitsland.
Had in Nederland nog gewerkt van 1-1-2002 tot en met 30-6-2002 en was derhalve belastingplichtig.

Vlak voor mijn vertrek naar Thailand in 2003 heb ik 2002 afgewikkeld met een erkende belasting adviseur en er kwam een leuk bedrag los. Mooi meegenomen.

Omdat ik zo nodig mijn 'geluk' moest beproeven in Nederland gedurende het eerste kwartaal van dit jaar, en me derhalve diende in te schrijven bij de Gemeente Schiedam, werd mijn sofi-nummer weer aktief en gingen er bij de SVB allerlei bellen rinkelen. Er bleek nog een vuiltje van de belastingdienst te liggen ter hoogte van Euro 278, MAARRR aangezien de bureaucratie in Nederland nog steeds heel langzaam werkt, kreeg ik pas een melding na 3 maanden en toen was ik weer terug in Thailand. Ik werd 'schuldig nalatig' bevonden en diende de Euro 278 terstond te voldoen, of ik zou gekort worden op mijn AOW.
Ik heb keurig een mail gestuurd naar de SVB en kreeg ook keurig een mail terug: Ik moest me melden bij de Belasting dienst en vragen naar het exacte bedrag van de vordering.
Ondertussen kreeg ik nogmaals een schrijven van de SVB (ditmaal aangetekend) waarin nogmaals aangedrongen werd op betaling; alsof het verdorie om tonnen ging.
Ik heb daarop aangetekend uitleg gegeven en gevraagd hoe dit mogelijk was. Ik tekende niet eens bezwaar aan; stelde alleen de vraag hoe dit kon EN hoe het kon, dat ik pas bericht kreeg na 7 (zeven) jaar na dato. Dat laatste heeft natuurlijk te maken met mijn adreswijzigingen die ik niet doorgeef aan de belastingen (waarom ook?).

Om een kot verhaal lang te maken: ik moest me maar melden bij de belastingtelefoon en daar vragen naar het exacte bedrag. Daarop heb ik maar niet meer geantwoord. De laatste keer dat ik me gemeld heb bij de Nederlandse belastingtelefoon, was begin dit jaar, met de vraag hoe ik mijn persoonlijke moest 'herinvoeren". Wachttijden en onduidelijke uitlegsels kostten me uiteindelijk tussen de Euro 125 en Euro 140 en dat had ik er niet nog eens voor over.

Mijn eerste AOW uitkering zal waarschijnlijk dus opgaan aan de vordering.........ze doen maar een dotje!

Maar goed, ook ik dacht dat ales goed geregeld was!!
Ik discussieer niet met idioten. Ze zullen me verlagen tot hun niveau en vervolgens zullen ze winnen omdat ze meer ervaring hebben.

Ketsara
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 39
Lid geworden op: dinsdag 26 februari 2008, 16:21

Re: Belastingaangifte over jaar van emigratie

#8 Bericht door Ketsara » woensdag 26 augustus 2009, 08:02

joepattaya schreef:
Maar goed, ook ik dacht dat ales goed geregeld was!!
Mmm, lekker is dat... Daar zit dus m'n zorg... Ben nog lang niet aan m'n AOW toe, dus als ze daar beslag op gaan leggen kan het over de jaren nogal oplopen :o

Dank allemaal voor jullie input voor nu... Ben er lekker mee bezig..
En dan te bedenken dat we al weer aan het terugverhuizen zijn. Vanwege familieomstandigheden weer terug naar Nederland. Ze hadden net de adreswijziging verwerkt...


Prajak, heb je een PB geprobeerd te versturen, maar weet niet zeker of die is aangekomen.

Dank,

Ketsara

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Belastingaangifte over jaar van emigratie

#9 Bericht door prajak » dinsdag 15 september 2009, 00:49

De zaakjes goed regelen betekent onder meer dat je een fiscaal domicilie IN NL laat. Dat kan zijn broer of zus of vrienden of jouw belatingadviseur. Dan komt alle post netjes binnen en krijg jij het te horen. Dan loop je niet vervelende akkefietjes aan. Zelfs na 7 jaar, ik hoef geen aangifte meer te doen, komt de weinige post nog binnen op mijn oude kantooradres. Daar ligt ook de conserverende aanslag die je vrijwel allemaal krijgt. De zaakjes netjes regelen en laten regelen, dan krijg je nimmer problemen.

Joep heeft nog geluk gehad dat de fiscus hem niet is gaan zoeken in de pers. Die kosten had hij ook mogen betalen. Beslag op NL bankrekening had ook gekund. De fiscus heeft op hypotheek na de hoogste prioriteit.

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: Belastingaangifte over jaar van emigratie

#10 Bericht door menan » donderdag 28 juli 2011, 07:47

Ik ben vanaf 1 juni 2011 uitgeschreven in NL. Volgens de belastingdienst moet ik volgend jaar een M-formulier invullen.
Nu is mijn netto uitkering verhoogd, maar er wordt nog een behoorlijk bedrag - loonbel./premie vv - ingehouden op mijn WIA.
Nu heb ik 2 vragen-
1. Hoe kom ik van die NL belastingheffing af
2. Moet ik mij ergens melden in TL omdat ik in NL ben uitgeschreven? Ik ben wel bekend bij immigratie nav mijn vorig verblijf.

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: Belastingaangifte over jaar van emigratie

#11 Bericht door joepattaya » donderdag 28 juli 2011, 08:31

prajak schreef:De opmerking van Sert klopt niet. Als NL geld van jou wil dan hebben ze snel beslag gelegd op jouw NL geld of later jouw pensioen of AOW. Dus wikkel de zaakjes netjes af.
En dat klopt, weet ik uit ondervinding.........Ik heb een belastingschuld van Euro 275 en deze wordt verrekend met mijn AOW over 15 uhh nee......17 jaar of wat daar dan nog van over is.
Eén en ander had te maken met de afwikkeling van het belastingjaar 2002, het jaar dat ik me uit NL uitschreef.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Belastingaangifte over jaar van emigratie

#12 Bericht door prajak » donderdag 28 juli 2011, 15:29

WIA, is dat niet WAO ? Indien ja, dat blijft belast in NL. Maar na emigratie naar TH heb je recht op vrijstelling van premie volksverzekering (verder: PVV, maar niet die politieke klub....).

Heb je je bij de belastingdienst gemeld als emigrant ? Het informatieformulier gevraagd en ingevuld en opgestuurd ?

Indien nee, alsnog doen.

Indien ja, dan nu vrijstelling van PVV vragen aan de belastingdienst. Dan kan vormvrij, een briefje met naam, nieuw adres, fiscaal nummer, uitkeringsorgaan, en datum van emigratie.

Duiker
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1767
Lid geworden op: maandag 23 juli 2007, 22:14
Locatie: Nederland / Belgie / Thailand

Re: Belastingaangifte over jaar van emigratie

#13 Bericht door Duiker » donderdag 28 juli 2011, 17:43

Joep, vergeet niet dat je ook rente gaat betalen over die €275 ,- euro. De belastingdienst wint altijd. Nou ja meestal toch.
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: Belastingaangifte over jaar van emigratie

#14 Bericht door menan » vrijdag 29 juli 2011, 03:09

prajak schreef:WIA, is dat niet WAO ? Indien ja, dat blijft belast in NL. Maar na emigratie naar TH heb je recht op vrijstelling van premie volksverzekering (verder: PVV, maar niet die politieke klub....).

Heb je je bij de belastingdienst gemeld als emigrant ? Het informatieformulier gevraagd en ingevuld en opgestuurd ?

Indien nee, alsnog doen.

Indien ja, dan nu vrijstelling van PVV vragen aan de belastingdienst. Dan kan vormvrij, een briefje met naam, nieuw adres, fiscaal nummer, uitkeringsorgaan, en datum van emigratie.

WIA = WAO. Ik had ze al gebeld, maar ze zeiden dat ik volgend jaar een M-formulier moest invullen. Meer niet.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Belastingaangifte over jaar van emigratie

#15 Bericht door prajak » vrijdag 29 juli 2011, 15:05

Menan, na dat M formulier wordt met je afgerekend en moet je betalen dan betaal je en krijg je terug dan krijg je terug. Zo simpel is het, gemakkelijker kunnen ze het niet maken.

Maar volgend jaar gaan ze weer inhouden en jij wacht maar op jouw centen; ze zijn blij met je want je verstrekt een vrijwel gratis lening aan het Rijk.

Maar het is aan jou om die beslissing te nemen. Ik heb vrijstelling gevraagd van premie VV en ook belasting, en straks komt de AOW en dan betaal ik een losse flodder belasting maar geen premie VV. Ik zet ze zelf wel op de bank....

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”