Op landmijn gestapte olifant krijgt 15-8 a.s. een prothese

Thailand gerelateerde nieuws- en krantenartikelen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
mistifarang
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 221
Lid geworden op: zaterdag 31 maart 2007, 09:54
Locatie: Bangkok
Contacteer:

Op landmijn gestapte olifant krijgt 15-8 a.s. een prothese

#1 Bericht door mistifarang » zondag 02 augustus 2009, 13:27

Ik kreeg heden een mail van Khun Soraida Salwala (http://animom.tripod.com/faepage3.html) dat de olifant Motala (http://animom.tripod.com/motala.html) die 15-8-1999 op een landmijn stapte aan de Thaise Noordgrens wat een verbrijzeld rechterbeen veroorzaakte nu op 15/16 augustus a.s. haar definitieve prothese krijgt. Tot nog toe had ze en goed continuerend leven met een voorlopige voorziening en liep daar ook mee.
De prothese is vervaardigd door het team van Ass. Prof. Therdchai Jivacate van de “Protheses Foundation” dat ook al een prothese voor de baby-olifant Mosha (http://www.telegraph.co.uk/earth/wildli ... c-leg.html ) maakte. Mosha verloor ook een been na op een landmijn gestapt te zijn.

Elkeen geinteresseerd is hartelijk uitgenodigd door Khun Soraida om op 15 en 16 Augustus a.s. deze happening meet te maken.

FAE’s Elephant Hospital,
295 Moo 6, Lampang-Chiangmai Road (k.m.28-29)
Viengtan, Hangchatr, Lampang 52190
"I will NOT remain silent. I will speak for those who cannot, or will not speak, and it will hurt."
Daharja
“The hands that help are holier than the lips that pray”
Robert Green Ingersoll (1833-1899)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Op landmijn gestapte olifant krijgt 15-8 a.s. een prothese

#2 Bericht door prajak » zondag 02 augustus 2009, 17:07

Landmijnen aan de Thaise noordgrens ? Dat is dus Laos. Liggen daar mijnen ? Zover ik heb gelezen liggen er alleen Cambodiaanse mijnen in dat omstreden tempelgebied aan de grens met C. En dat is niet noord.

mistifarang
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 221
Lid geworden op: zaterdag 31 maart 2007, 09:54
Locatie: Bangkok
Contacteer:

Re: Op landmijn gestapte olifant krijgt 15-8 a.s. een prothese

#3 Bericht door mistifarang » zondag 02 augustus 2009, 17:47

prajak schreef:Landmijnen aan de Thaise noordgrens ? Dat is dus Laos. Liggen daar mijnen ? Zover ik heb gelezen liggen er alleen Cambodiaanse mijnen in dat omstreden tempelgebied aan de grens met C. En dat is niet noord.
Wel, als we dan preciezer moeten zijn denk ik dat Laos ligt tussen N en O, Birma tussen N en W en Cambodia O.
T.a.v. het mijnengevaar aan de Thai-grenzen kan ik slechts zeggen dat 18 provincies gevaarlijk zijn. De gehele gevarenzone omvat 796 km2. Mijn info leert me dat ze begraven liggen aan alle grenzen van Thailand, dus met Birma, Cambodia, Laos en Maleisie wegens jarenlange conflicten langs deze grenzen.
"I will NOT remain silent. I will speak for those who cannot, or will not speak, and it will hurt."
Daharja
“The hands that help are holier than the lips that pray”
Robert Green Ingersoll (1833-1899)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Op landmijn gestapte olifant krijgt 15-8 a.s. een prothese

#4 Bericht door prajak » maandag 03 augustus 2009, 04:28

Dat is geen prettig bericht dan. Je zult gaan wandelen in zo'n gebied. Ja, mijnen leggen is een, opruimen twee en daar komt het dus niet van.

mistifarang
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 221
Lid geworden op: zaterdag 31 maart 2007, 09:54
Locatie: Bangkok
Contacteer:

Re: Op landmijn gestapte olifant krijgt 15-8 a.s. een prothese

#5 Bericht door mistifarang » maandag 03 augustus 2009, 04:50

prajak schreef:Dat is geen prettig bericht dan. Je zult gaan wandelen in zo'n gebied. Ja, mijnen leggen is een, opruimen twee en daar komt het dus niet van.
het gebruik van landmijnen is erg smerig en, inderdaad, het ruimen er van is monnikenwerk en gevaarlijk! De 796 km2. kan niet (meer) gebruikt worden en deze gebieden worden bewoond door zo'n 400.000............. mensen!

Het zijn dus niet alleen de dieren die gevaar lopen: http://www.ucanews.com/2009/05/26/jesui ... im-plight/ wegens dit door "mensen" gebruikt oorlogstuig en het schijnt dat Birma en de rebellen ze nog dagelijks plaatst!
"I will NOT remain silent. I will speak for those who cannot, or will not speak, and it will hurt."
Daharja
“The hands that help are holier than the lips that pray”
Robert Green Ingersoll (1833-1899)

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: Op landmijn gestapte olifant krijgt 15-8 a.s. een prothese

#6 Bericht door joepattaya » dinsdag 04 augustus 2009, 10:09

En ondertussen verzameld heel Thailand zich de schompes om de aluminium clipjes van drank-blikjes bij elkaar te krijgen, waarvan weer protheses gemaakt worden.
Maar ja, als ze dan een prothese voor een olifant gaan maken, dan zijn die clipjes natuurlijk niet aan te slepen :roll:
Ik discussieer niet met idioten. Ze zullen me verlagen tot hun niveau en vervolgens zullen ze winnen omdat ze meer ervaring hebben.

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Op landmijn gestapte olifant krijgt 15-8 a.s. een prothese

#7 Bericht door Mart » dinsdag 04 augustus 2009, 12:02

Thailand heeft toch aluminium mijnen :?: Dus deze prothese zal wel zijn " Rekening Rijk " 8-)
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

SnirpAK
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 64
Lid geworden op: zondag 17 mei 2009, 12:31

Re: Op landmijn gestapte olifant krijgt 15-8 a.s. een prothese

#8 Bericht door SnirpAK » donderdag 06 augustus 2009, 23:11

Het leggen van landmijnen was in die tijd een zeer tactische zet, veel schade weinig onkosten.
Dat de mijnen niet opgeruimd zijn heeft meer met het feit te maken dat de locatie ervan niet beschreven staat.

Er zijn wel meer landen, waar dagelijks slachtoffers vallen i.v.m. landmijnen.
Ik kan je verzekeren, die krijgen ook geen prothese....

Rene
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1093
Lid geworden op: vrijdag 13 februari 2009, 19:38
Locatie: Uden

Re: Op landmijn gestapte olifant krijgt 15-8 a.s. een prothese

#9 Bericht door Rene » zondag 16 augustus 2009, 22:04

Hier een filmpje van olifant Motala met prothese.
http://www.telegraaf.nl/video/buitenlan ... 619369.ece
Vrijheid is een recht wat niet krom te krijgen is.

Plaats reactie

Terug naar “Nieuws”