Groene tuktuk

Thailand gerelateerde nieuws- en krantenartikelen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Groene tuktuk

#1 Bericht door RuudThai » zondag 26 juli 2009, 09:55

Uit de Volkskrant van vandaag:


Nederlandse studenten ontwikkelen ‘groene’ tuktuk
ANP
Gepubliceerd op 25 juli 2009 20:06, bijgewerkt op 20:28


CHENNAI - Studenten van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) willen de Indiase markt veroveren met een schone en energiezuinige tuktuk. Een kit die zij ontwikkelden om het voertuig aan te passen, werd zaterdag als beste beoordeeld in een wedstrijd tussen Nederlandse en Indiase teams.

‘De motor is aangepast tot een systeem voor directe vloeibare LPG-injectie. Hiermee kan zeker 40 procent aan brandstof worden bespaard en ook is er ongeveer 40 procent minder vervuiling’, aldus Frank Schouten van het HAN-team.

De kit van HAN om de tuktukmotor aan te passen kost 200 euro. Voor D. Subramani, een van de Indiase chauffeurs die de tuktuks van de studenten de afgelopen dagen hebben getest, is dat anderhalf maandsalaris. Toch zou hij bereid zijn om in de kit te investeren. ‘Ik besteed nu gemiddeld 200 roepies per dag aan brandstof. Als dat 40 procent minder kan, dan koop ik hem.’

Om de kit op de markt te brengen wordt lokaal een bedrijf opgericht. Hiervoor heeft Enviu, de Rotterdamse organisatie die achter de wedstrijd zit, een Indiase ondernemer aangetrokken. Volgens oprichter van Enviu Stef van Dongen is er veel belangstelling voor de baan. ‘Het project leeft enorm. We gaan zo snel mogelijk beginnen met de uitvoering van het bedrijfsplan. De komende maanden moeten we nog aan onderzoek besteden, maar ik verwacht dat de eerste kits over een jaar in productie zijn.’

Voor de chauffeurs die het bedrag niet direct paraat hebben, wil Enviu een financiële dienstverlening starten. ‘Nu zijn chauffeurs afhankelijk van lokale geldschieters, die zeker 300 procent rente eisen’, aldus Van Dongen.

De studenten van HAN willen intensief betrokken blijven bij de uitvoering van het bedrijf. Hun 10.000 euro prijzengeld gaan ze investeren in de verbetering en marketing van hun product.

Ook de overige studententeams, van de TU Eindhoven, TU Delft, Hanzehogeschool Groningen, Ramaiah Institute of Technology in Bangalore en RV College of Engineering in Bangalore, keren de driewielige Aziatische taxi niet de rug toe. Allemaal nemen ze de tuktuk terug naar hun laboratorium om verder aan hun product te werken.
-----
Zou ook wat zijn voor Thailand, weer wat stinkuitlaatjes minder!

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

Re: Groene tuktuk

#2 Bericht door Harm » zondag 26 juli 2009, 13:24

[quote]
Zou ook wat zijn voor Thailand, weer wat stinkuitlaatjes minder!
[unquote]

In CM is het al verplicht om op gas (lpg) te rijden voor die Tuk Tuk's
Toch komt er ondanks dat lpg gebruik toch nog een oliewalm (stank) van jewelste uit.
Met het op lpg alleen rijden ben je er dus nog niet
Binnen in de motor zal ook nog wat gedaan moeten worden aan bv nieuwe zuigerringen e.d.
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

Rene
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1093
Lid geworden op: vrijdag 13 februari 2009, 19:38
Locatie: Uden

Re: Groene tuktuk

#3 Bericht door Rene » zondag 26 juli 2009, 21:50

future expat harm schreef:
Zou ook wat zijn voor Thailand, weer wat stinkuitlaatjes minder!
[unquote]

In CM is het al verplicht om op gas (lpg) te rijden voor die Tuk Tuk's
Toch komt er ondanks dat lpg gebruik toch nog een oliewalm (stank) van jewelste uit.
Met het op lpg alleen rijden ben je er dus nog niet
Binnen in de motor zal ook nog wat gedaan moeten worden aan bv nieuwe zuigerringen e.d.
Gewoon een 3 of 4 cilinder automotor er in op lpg. Ik zag er een in Alkmaar maar weet niet of hij op lpg rijdt. Iemand had hem in Bkk laten bouwen naar Nederlandse normen en kreeg hem hier met een hoop gedoe door de keuring. Zijn voornaam is René, dat kan ik me nog herinneren. :mrgreen:
Het was een hele mooie.
Heb even geGoogeld en dit kwam uit de bus,
http://www.renestuktukservice.nl/
Vrijheid is een recht wat niet krom te krijgen is.

Plaats reactie

Terug naar “Nieuws”