Bedelolifanten weg uit Bangkoks straatbeeld

Thailand gerelateerde nieuws- en krantenartikelen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Bedelolifanten weg uit Bangkoks straatbeeld

#1 Bericht door RuudThai » vrijdag 03 juli 2009, 11:50

Thailand wordt wat diervriendelijker. In ieder geval in Bangkok, volgens The Nation:

BMA governor vows to remove elephants from Bangkok streets in one year


Bangkok Metropolitan Administration Governor Sukhumbhand Paribatra vowed Friday to ensure that no elephants roam in Bangkok streets in one year.

He deployed teams of municipality police to check major Bangkok streets as to whether mahouts led their elephants to beg on the streets or not.

He said the BMA would cooperate with a foundation to buy elephants so that they could live happily in special zones in provinces.

He said the foundation would buy elephants at the rate of Bt300,000 to Bt1 million and he hoped that the owners of the elephants would not raise the prices to be unreasonably high.

The city administration would help raise funds for the foundation to buy the elephants, he said.

He said by July next year there should be no more elephants begging on Bangkok streets.

The Nation

Manuel
Expat
Expat
Berichten: 2365
Lid geworden op: woensdag 09 februari 2005, 11:56
Locatie: Patong, Phuket
Contacteer:

Re: Bedelolifanten weg uit Bangkoks straatbeeld

#2 Bericht door Manuel » vrijdag 03 juli 2009, 15:32

Rlk jaar weer horen we did verhaal. Ze worden een tijdje gestalt op een stukje land achter een high rise en zijn terug als de toeristen weer in drommen komen....

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: Bedelolifanten weg uit Bangkoks straatbeeld

#3 Bericht door joepattaya » zaterdag 04 juli 2009, 07:13

Manuel schreef:Rlk jaar weer horen we did verhaal. Ze worden een tijdje gestalt op een stukje land achter een high rise en zijn terug als de toeristen weer in drommen komen....
Ja ik dacht ook al: Die olifanten worden al een paar jaar uit de BKK-se straten geweerd.
Wel leuke regeling trouwens: de olfianten worden door de provincie opgekocht voor bedragen tussen de THB 300,000 en THB 1,000,000: MEN HOOPT DAT DE OLIFANTENEIGENAREN DE PRIJZEN NIET TE HOOG OPDRIJVEN.
Ooit gehoord van prijzen per kilogram of een prijs laten afhangen van de staat van de olifant; zo dwing je de olifanten-eigenaren in ieder geval goed voor de beesten te zorgen totdat ze opgekocht worden.
Ik discussieer niet met idioten. Ze zullen me verlagen tot hun niveau en vervolgens zullen ze winnen omdat ze meer ervaring hebben.

mistifarang
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 221
Lid geworden op: zaterdag 31 maart 2007, 09:54
Locatie: Bangkok
Contacteer:

Re: Bedelolifanten weg uit Bangkoks straatbeeld

#4 Bericht door mistifarang » zaterdag 01 augustus 2009, 09:03

joepattaya schreef:
Manuel schreef:Rlk jaar weer horen we did verhaal. Ze worden een tijdje gestalt op een stukje land achter een high rise en zijn terug als de toeristen weer in drommen komen....
Ja ik dacht ook al: Die olifanten worden al een paar jaar uit de BKK-se straten geweerd.
Wel leuke regeling trouwens: de olfianten worden door de provincie opgekocht voor bedragen tussen de THB 300,000 en THB 1,000,000: MEN HOOPT DAT DE OLIFANTENEIGENAREN DE PRIJZEN NIET TE HOOG OPDRIJVEN.
Ooit gehoord van prijzen per kilogram of een prijs laten afhangen van de staat van de olifant; zo dwing je de olifanten-eigenaren in ieder geval goed voor de beesten te zorgen totdat ze opgekocht worden.
Topic "diversen": http://thailand.xsbb.nl/viewtopic.php?f=15&t=815814

Naar men mij heeft medegedeeld zijn de mahouts niet (altijd) de "eigenaren" doch "anderen" als je begrijpt wat ik bedoel!
De mahout schijnt de olifant van zulke personen te "kopen", kan (met zijn gehele familie) misschien 25% van de prijs opbrengen en de rest wordt hem "geleend" tegen een rente van zo'n 5%........... per maand(!) (hetgeen een "normale" rente is voor loansharks in Thailand, en 5% is al erg laag want ik heb al rentes van 7.5%/mnd. zelf gezien en ook 10%/15% schijnt normaal te zijn). (Loansharks en geen pandjeshuizen!!)

Wat ik zeker weet is dat de mahouts van zekere "trekking-organistaties" in Chiangmai beslist niet eigenaar zijn maar in dienst van de onderneming die ze bezit. De mahout krijgt 200 Baht per dag (zo'n 4 Euro) van de onderneming. Gek dat de olifanten van rondlopen met (open) wonden veroorzaakt door de bull-hoock? http://www.flickr.com/photos/toni_uni/3 ... 701534265/ Ze worden dan natuurlijk behandeld als een "company-car", zonder enig gevoel of sentiment!

Dus mijn mening is dat de (beslist niet nieuwe maar nu voor de zoveelste keer "aangescherpte") regelgeving bijna alleen voor de "olifanten-baronnen", zoals er een in Bangkok genoemd schijnt te worden, winstgevend zal zijn!

Overigens struint een agressieve "hard-core" zoals ik ze nu maar noem nog steeds rond in Sukhumvit inclusief regelmatig, buiten twee grote, ook een baby-olifant en de politie (zowel "the-men-in-brown", de Tourist Police, Lumpini Police Station noch de "Tesakit" - de Bangkok Metropolitan Police die in feite deze geschiedenis "onder zich heeft" reageert helaas niet zoals ik een week geleden ervaren heb toen ik probeerde het e.e.a. te "activeren".

Alles hierover in de bovengenoemde topic
"I will NOT remain silent. I will speak for those who cannot, or will not speak, and it will hurt."
Daharja
“The hands that help are holier than the lips that pray”
Robert Green Ingersoll (1833-1899)

Plaats reactie

Terug naar “Nieuws”