Belasting “waar” over Nederlands inkomen

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Phuket Dragon
Expat
Expat
Berichten: 771
Lid geworden op: dinsdag 16 januari 2007, 09:43
Locatie: Cherntalay, Durban etc...

Re: Belasting “waar” over Nederlands inkomen

#16 Bericht door Phuket Dragon » zondag 21 juni 2009, 06:23

schreef zich uit bij de gemeente, liet de fiscus niks weten
Schrijf je je uit weet de fiscus dat direkt (koppeling GBA) dus melden is niet nodig.
Wel je belasting zaken regelen door jezelf of boekhouder van de tijdsperiode dat je nog geen aangifte hebt gedaan, doe je dat niet en kom je aan op Schiphol is er de mogenlijkheid dat meneer Kmar bij de paspoort controle je vriendelijk vraagt even mee te lopen.
'Luctor et Emergo' Worstel en kom boven

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Belasting “waar” over Nederlands inkomen

#17 Bericht door prajak » zondag 21 juni 2009, 07:20

Goed nieuws dus. Maar geldt het ook buiten de EU ?? De zaak ging over Frankrijk. Ik zal proberen achter de motivering te komen. Is het de zaak sec of houdt het verband met vrij verkeer in de EU ?

Die derving voor het Rijk valt wel mee. In de pensioenpolissen bij de institutionele verzekeraars staat een afkoopverbod en indien toch houdt de bron loonheffing in. Anders komt het Rijk die heffing bij de uitbetaler halen.....

Het financieringsaspect lijkt me wel duidelijk.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Belasting “waar” over Nederlands inkomen

#18 Bericht door prajak » zondag 21 juni 2009, 07:24

Phuket Dragon, er is meer nodig dan uitschrijven. Je kunt je beter maar melden bij de fiscus en een emigratieformulier invullen. Je moet namelijk twee dingen bewijzen. Dat je uit NL bent, en waar je dan wel woont. Het gaat in de praktijk vooral om het tweede. Het maakt nogal wat uit of je in de EU woont, in een verdragsland sociale zekerheid, of in geen van beide. En straks als de AOW komt gaat ook nog meetellen of je een BEU land woont (Thailand) of niet (Laos bijvoorbeeld).

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Belasting “waar” over Nederlands inkomen

#19 Bericht door RuudThai » zondag 21 juni 2009, 07:37

prajak schreef:Phuket Dragon, er is meer nodig dan uitschrijven. Je kunt je beter maar melden bij de fiscus en een emigratieformulier invullen. Je moet namelijk twee dingen bewijzen. Dat je uit NL bent, en waar je dan wel woont. Het gaat in de praktijk vooral om het tweede. Het maakt nogal wat uit of je in de EU woont, in een verdragsland sociale zekerheid, of in geen van beide. En straks als de AOW komt gaat ook nog meetellen of je een BEU land woont (Thailand) of niet (Laos bijvoorbeeld).
Bij mijn vertrek uit mijn NL woonplaats in april 2006 was het volgens de "man achter het loket" van de afdeling Burgerzaken voldoende als ik mijn emigratie aangaf bij de gemeente. Wel moest dan het emigratieland en een adres worden opgegeven.
De GBA heeft een automatische mutatieberichtgeving aan aangesloten afnemers, zoals de belastingdienst, SVB, UWV, ABP (en alle andere pensioenfondsen), bedrijfsverenigingen, politie, justitie en ga zo maar even door.
Uiteraard wist ik dit al vanwege het feit dat ik zelf ook burgerzakenambtenaar ben geweest....
Een emigratieformulier van de belastingdienst heb ik daarom nooit ontvangen maar de blauwe enveloppen wisten mij perfect te vinden in Thailand...
Overigens moest vroeger een emigratie wel apart worden gemeld aan de belastingdienst, zoals prajak nog heeft meegemaakt. Want toen was het nog niet mogelijk om zo'n lang buitenlands adres in het daarvoor bestemde mutatievakje van de GBA-persoonslijst te proppen!

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Belasting “waar” over Nederlands inkomen

#20 Bericht door dutch » zondag 21 juni 2009, 08:12

Wat had ik het dan gemakkelijk.......en nog geld toe :lol: :lol:

Ik heb echter wel alles goed geregeld.Ik was per slot van rekening geen op de vlucht geslagen boef wel??
Had geloof ik zo'n 125 adreswijzigingen.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
marinusmali
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 554
Lid geworden op: vrijdag 06 februari 2009, 06:09

Re: Belasting “waar” over Nederlands inkomen

#21 Bericht door marinusmali » zondag 21 juni 2009, 08:17

Dutch je leek Thaksin wel met al die adres wijzigingen :D

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Belasting “waar” over Nederlands inkomen

#22 Bericht door prajak » zondag 21 juni 2009, 10:22

Ruudthai, het gaat dus anders nu. Ik denk dat het emigratieformulier wordt vervangen door de aanvraag vrijstelling premie volksverzekeringen en eventueel ook loonbelasting. De fiscus zal toch bewijs willen hebben van vertrek en van het land waar je daadwerkelijk woont. Het eerste is al voor een stuk aanwezig in de Big Bro lade van de overheid, het tweede zal je echt zelf moeten aanbrengen. Denk verder aan het woonland als je AOW aanvraagt. Dan komt de wet BEU ook nog om de hoek kijken.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Belasting “waar” over Nederlands inkomen

#23 Bericht door printen44 » zondag 21 juni 2009, 10:33

Ik liet mij uitschrijven uit Nederland en de gemeente zei aan mij dat naar alle instanties dit zou worden doorgegeven en ik kreeg mooi een brief van de Belastingdienst op mijn Thais adres dat ik uitgeschreven was uit Nederland. Automatisch werden premies e.d. niet meer bij mijn geldverstrekkers ingehouden, want die hadden ook van de gemeente bericht gekregen. Een paar maanden nadat ik in Thailand was, was een telefoontje naar de belastingdienst in Heerlen voldoende om het formulier op tt sturen voor aanvraag belasting vrijstelling.

Dat was in 2005. Niks geen bericht zelf aan de belasting sturen en de belasting stuurde mij alleen een brief ter bevestiging van mijn verhuizing naar Thailand.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Belasting “waar” over Nederlands inkomen

#24 Bericht door prajak » dinsdag 23 juni 2009, 00:48

Dus is er wat gewijzigd ten gunste. Niet alleen daarom heet het fiscaalnummer nu burgerservicenummer. Wat me verbaast is dat je geen bewijs van wonen in TH hebt moeten geven voor de vrijstelling volksverzekering en eventueel inkomstenbelasting.

Maar jouw vrijstelling is maar drie jaar geldig denk ik (drie jaar of tot 65 indien eerder) en dan sta je voor een nieuwe aanvraag (die zit al bij de oude denk ik...) en daar staan vragen op om te bewijzen waar je woont. En dat mag met alle middelen. Ik zend altijd een kopie van mijn ret visa mee en thaise documenten zoals bijvoorbeeld aankoop brommer of nieuw rijbewijs.

En zijn ze er niet tevreden mee dan hoor je dat wel....

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Belasting “waar” over Nederlands inkomen

#25 Bericht door printen44 » dinsdag 23 juni 2009, 04:51

Dat de vrijstelling maar drie jaar is, betwijfel ik. Bij de aanvraag van mijn bedrijfspensioen stuurde ik een kopie mee van het oorspronkelijke bewijs van vrijstelling en daar nam het pensioenfonds genoegen mee. De oorspronkelijke vrijstelling is meer dan 3 jaar oud. In de vrijstelling staat wel dat men een nieuwe vrijstelling geeft wanneer ik 65 jaar wordt. Dat gaat automatisch bij het invullen van formulier nr. zoveel. Volgens het pensioenfonds is dat een papieren maatregel, want het pensioenfonds neemt gewoon de huidige vrijstelling over.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Belasting “waar” over Nederlands inkomen

#26 Bericht door dutch » dinsdag 23 juni 2009, 07:04

Belasting vrijstelling gaat (tot op heden) per 3 jaar.
Ik zelf heb nu mijn 2e vrijstelling lopende.
De belastingdienst informeert de betrokken instanties/fondsen.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Belasting “waar” over Nederlands inkomen

#27 Bericht door prajak » dinsdag 23 juni 2009, 17:06

Printen, als dat waar is ben je een mazzelkont. Maar heb je dat stuk papier wel goed gelezen ?

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Belasting “waar” over Nederlands inkomen

#28 Bericht door printen44 » dinsdag 23 juni 2009, 17:46

Ja, ik las dat papier goed. Het is gedateerd 23 november 2005 en mijn belastingvrijstelling ging in op 1 januari 2006. Ik stuurde een kopie van die vrijstelling samen met mijn aanvraagformulier voor mijn bedrijfspensioen. Ik kreeg zaterdag de papieren van het pensioenfonds met mijn pensioen die op 1-12-2009 ingaat.

Ik belde gisteren op om wat opheldering te vragen over een aantal zaken en men had genoeg aan de kopie van de belastingvrijstelling van 1 januari 2006. Ik krijg, dat is waar, in december een nieuw bericht van de belasting over vrijstelling, maar mijn pensioenfonds hoefde dat niet te hebben.

Overigens, mijn VUT-uitkering krijg ik van dezelfde pensioenfonds als mijn pensioen. Men gebruikt de vrijstelling die ik had voor mijn VUT.

Ook moet ik erbij zeggen dat voordat ik naar Thailand ging, ik bij het belastingkantoor in mijn woonplaats ben gegaan en alle informatie daar kreeg inzake vestiging in het buitenland. Ook bij de gemeente en het ziekenfonds maakte ik een afspraak voor het krijgen van informatie. Dus niet bij een loket geiinformeerd, maar via aan afspraak met iemand die van de hoed en de rand wist. Ik wilde zo goed mogelijk voorbereid en geiinformeerd zijn over vestiging in het buitenland en alle zaken die daarmee samenhing. Ik kwam dus niet voor verassingen te staan. Wat de Nederlandse kant betrof dan. Van de Thaise kant was er soms wel een verassing. :lol:

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”