Belasting “waar” over Nederlands inkomen

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Belasting “waar” over Nederlands inkomen

#1 Bericht door prajak » maandag 15 juni 2009, 17:34

Nog maar eens de zaken op een rijtje.

Maar eerst een website van de NL overheid. En zoals gewoonlijk wordt het niet duidelijk uitgelegd. Het zijn ambtenaren die dat maken en met respect voor die mensen, ze spreken vaak een andere taal dan gewone stervelingen begrijpen. Zo staat er diverse keren “Nat Wet” en ik lees dat als “Nationale Wet Betalend Land”.

Kijk eerst eens hier voor ons in Thailand.

http://www.belastingdienst.nl/variabel/ ... 812_167465

Ik kan op iedere post ingaan maar beter de meest voorkomende vormen van inkomen bespreken.

1. Alleen AOW uit NL

Belast in NL. Maar dat kan leiden tot een heffing van nul in de loonbelasting door het Nederlandse stelsel van heffingskortingen. Daarna valt het in de inkomstenbelasting te heffen bedrag onder een grens en blijft het nul.

2. (Semi-)overheidspensioen.

ABP noemden we dat vroeger, het heet nu anders. Belast in NL.

3. AOW en (semi-)overheidspensioen.

Dat wordt opgeteld voor het schijventarief. Vaak wordt de AOW uitbetaald via het ABP. Beide belast in NL.

Deze onderwerpen 1 tot en met 3 betekenen keihard dat Thailand niet mag heffen. Doet TH dat toch dan is er de arbitrage-clausule in het verdrag.

Heffingskortingen. Na emigratie geldt alleen de algemene heffingskorting, de AHK. De andere heffingskortingen vervallen. De AHK is opgebouwd uit de vier componenten uit box 1 schijf 1. De inkomstenbelasting, de premie volksverzekering aow, de idem anw, de idem awbz. Afgekort IB, AOW, ANW en AWBZ. Die opbouw is naar gelang de percentages in box 1 schijf 1. Als schijf 1 30% groot is en de IB 3% dan blijft na emigratie NAAR THAILAND een 10% AHK over. Voor de EU en verdragslanden gelden andere regels ! Ik heb het over emigratie naar Thailand.

4. Pensioen uit het NL bedrijfsleven.

Wat valt daaronder ? Alle bedrijfspensioenfondsen (metaal, bouw, vrije beroepen zoals architect, accountant en actuaris, designers, horeca, detailhandel).

In de regel niet belast in NL maar in TH. Maar TH heft nog niet over buitenlandse pensioen met dat karakter. Nog niet. Het staat evenwel in de TH nationale wet. Het kan dus komen.

Heb je zulk inkomen dan wordt loonbelasting en premie ingehouden totdat je een verzoek doet bij de belastingdienst Heerlen. Dat verzoek is vormvrij. Je zult moeten aantonen….
dat je NL metterwoon hebt verlaten…
dat je in Thailand woont….

5. WAO en WAJONG.

Belast in NL. Zie verder ad 1.

6. WW en Bijstand

Belast in NL. Maar dan fraudeer je want daarvoor moet je in NL wonen, tenzij je toestemming hebt van het uitkerend orgaan.

7. Een lijfrentepolis voortkomend uit een ontslagvergoeding.

Belast in NL (loon) TENZIJ de uitkering het karakter van pensioen heeft.

8. Box 3

Stopt aan de grens. Ik emigreerde op 1 maart en betaalde in het laatste jaar maar 2 maanden box 3.

9. Bankrente en rente over vorderingen.

Onbelast in NL. Belast in TH mits in Thailand gerijpt. Jouw centen op een NL bank blijven in TH onbelast, de rente ook.


Erven en schenken.

Zover ik weet kent Thailand geen schenkingsrecht. Successierecht is net van de baan.

Je woont in TH en wilt schenken aan familie in NL, of je vindt een beter leven en laat zaken na aan iemand in NL.

Binnen tien jaar na emigratie heft NL. Daarna niet, tenzij….

Tenzij er sprake is van een schenking of nalatenschap die betrekking heeft op NL onroerend goed, rechten op NL onroerend goed of NL bedrijfsvermogen. Dan heft NL ook na tien jaar. En dan gelden geen vrijstellingen, het tarief wordt berekend op de volle schenking of nalatenschap. Er kan worden geopteerd voor de vrijstellingen maar dan is alles belast, ook het vrijgestelde.

Waar kun je dit vinden ? Wetten.nl, zoek de successiewet, en loop de artikelen door over Successie, Schenken en het Recht van overgang.

Conserverende aanslag.

Na emigratie “conserveert” de NL fiscus jouw pensioen- en lijfrente-aanspraken. Behalve AOW en ik meen ook ABP. Dat leidt tot een aanslag van vaak tonnen euro. Als je binnen tien jaar de pensioen- en lijfrente-aanspraken afwikkelt zoals overeengekomen EN alles binnen het kader van de NL wetten EN NIET afkoopt EN NIET tot zekerheid overdraagt (de polis als garantie geven voor de hypotheek van junior…) dan vervalt na tien jaar die aanslag. En je hebt al die tijd automatisch uitstel van betaling.

Heeft die regel betekenis ? Niet voor mensen die pensioen en lijfrente hebben ondergebracht bij een institutionele verzekeraar. Die zal nimmer toestaan dat je afkoopt en die, indien toch, loonheffing zal inhouden. Het heeft betekenis voor mensen die die aanspraken hebben ondergebracht in een “eigen” BV en dus afkoop kunnen toestaan zonder loonheffing in te houden. Dan wordt de conserverende aanslag ingevorderd en kan worden beslag gelegd op al jouw bezit in NL en onder die BV. Haal je die BV dan “leeg” dan worden net zolang deurwaarders gestuurd tot je jouw AOW en pensioen komt opeisen en wordt daarop beslag gelegd.

Heel kleine pensioenaanspraken mogen wel worden afgekocht. Als je dat doet, doe het dan na emigratie. Het is meestal belast in NL en dan valt de premie volksverzekering er uit.


Emigreren. Wat is dat ? Het vreemde is, in de NL wetten wordt dat niet exact aangegeven. Ik wil daar graag een onderwerp over maken als daar behoefte aan is.


Nou, schiet maar op het bovenstaande. Voor al die mensen die de juiste stap nog moeten maken. Naar Thailand komen

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

Re: Belasting “waar” over Nederlands inkomen

#2 Bericht door Harm » maandag 15 juni 2009, 18:51

prajak schreef:Nog maar eens de zaken op een rijtje.

Maar eerst een website van de NL overheid. En zoals gewoonlijk wordt het niet duidelijk uitgelegd. Het zijn ambtenaren die dat maken en met respect voor die mensen, ze spreken vaak een andere taal dan gewone stervelingen begrijpen. Zo staat er diverse keren “Nat Wet” en ik lees dat als “Nationale Wet Betalend Land”.

Kijk eerst eens hier voor ons in Thailand.

http://www.belastingdienst.nl/variabel/ ... 812_167465

Ik kan op iedere post ingaan maar beter de meest voorkomende vormen van inkomen bespreken.

1. Alleen AOW uit NL

Belast in NL. Maar dat kan leiden tot een heffing van nul in de loonbelasting door het Nederlandse stelsel van heffingskortingen. Daarna valt het in de inkomstenbelasting te heffen bedrag onder een grens en blijft het nul.

2. (Semi-)overheidspensioen.

ABP noemden we dat vroeger, het heet nu anders. Belast in NL.

3. AOW en (semi-)overheidspensioen.

Dat wordt opgeteld voor het schijventarief. Vaak wordt de AOW uitbetaald via het ABP. Beide belast in NL.

Deze onderwerpen 1 tot en met 3 betekenen keihard dat Thailand niet mag heffen. Doet TH dat toch dan is er de arbitrage-clausule in het verdrag.

Heffingskortingen. Na emigratie geldt alleen de algemene heffingskorting, de AHK. De andere heffingskortingen vervallen. De AHK is opgebouwd uit de vier componenten uit box 1 schijf 1. De inkomstenbelasting, de premie volksverzekering aow, de idem anw, de idem awbz. Afgekort IB, AOW, ANW en AWBZ. Die opbouw is naar gelang de percentages in box 1 schijf 1. Als schijf 1 30% groot is en de IB 3% dan blijft na emigratie NAAR THAILAND een 10% AHK over. Voor de EU en verdragslanden gelden andere regels ! Ik heb het over emigratie naar Thailand.

4. Pensioen uit het NL bedrijfsleven.

Wat valt daaronder ? Alle bedrijfspensioenfondsen (metaal, bouw, vrije beroepen zoals architect, accountant en actuaris, designers, horeca, detailhandel).

In de regel niet belast in NL maar in TH. Maar TH heft nog niet over buitenlandse pensioen met dat karakter. Nog niet. Het staat evenwel in de TH nationale wet. Het kan dus komen.

Heb je zulk inkomen dan wordt loonbelasting en premie ingehouden totdat je een verzoek doet bij de belastingdienst Heerlen. Dat verzoek is vormvrij. Je zult moeten aantonen….
dat je NL metterwoon hebt verlaten…
dat je in Thailand woont….

5. WAO en WAJONG.

Belast in NL. Zie verder ad 1.

6. WW en Bijstand

Belast in NL. Maar dan fraudeer je want daarvoor moet je in NL wonen, tenzij je toestemming hebt van het uitkerend orgaan.

7. Een lijfrentepolis voortkomend uit een ontslagvergoeding.

Belast in NL (loon) TENZIJ de uitkering het karakter van pensioen heeft.

8. Box 3

Stopt aan de grens. Ik emigreerde op 1 maart en betaalde in het laatste jaar maar 2 maanden box 3.

9. Bankrente en rente over vorderingen.

Onbelast in NL. Belast in TH mits in Thailand gerijpt. Jouw centen op een NL bank blijven in TH onbelast, de rente ook.


Erven en schenken.

Zover ik weet kent Thailand geen schenkingsrecht. Successierecht is net van de baan.

Je woont in TH en wilt schenken aan familie in NL, of je vindt een beter leven en laat zaken na aan iemand in NL.

Binnen tien jaar na emigratie heft NL. Daarna niet, tenzij….

Tenzij er sprake is van een schenking of nalatenschap die betrekking heeft op NL onroerend goed, rechten op NL onroerend goed of NL bedrijfsvermogen. Dan heft NL ook na tien jaar. En dan gelden geen vrijstellingen, het tarief wordt berekend op de volle schenking of nalatenschap. Er kan worden geopteerd voor de vrijstellingen maar dan is alles belast, ook het vrijgestelde.

Waar kun je dit vinden ? Wetten.nl, zoek de successiewet, en loop de artikelen door over Successie, Schenken en het Recht van overgang.

Conserverende aanslag.

Na emigratie “conserveert” de NL fiscus jouw pensioen- en lijfrente-aanspraken. Behalve AOW en ik meen ook ABP. Dat leidt tot een aanslag van vaak tonnen euro. Als je binnen tien jaar de pensioen- en lijfrente-aanspraken afwikkelt zoals overeengekomen EN alles binnen het kader van de NL wetten EN NIET afkoopt EN NIET tot zekerheid overdraagt (de polis als garantie geven voor de hypotheek van junior…) dan vervalt na tien jaar die aanslag. En je hebt al die tijd automatisch uitstel van betaling.

Heeft die regel betekenis ? Niet voor mensen die pensioen en lijfrente hebben ondergebracht bij een institutionele verzekeraar. Die zal nimmer toestaan dat je afkoopt en die, indien toch, loonheffing zal inhouden. Het heeft betekenis voor mensen die die aanspraken hebben ondergebracht in een “eigen” BV en dus afkoop kunnen toestaan zonder loonheffing in te houden. Dan wordt de conserverende aanslag ingevorderd en kan worden beslag gelegd op al jouw bezit in NL en onder die BV. Haal je die BV dan “leeg” dan worden net zolang deurwaarders gestuurd tot je jouw AOW en pensioen komt opeisen en wordt daarop beslag gelegd.

Heel kleine pensioenaanspraken mogen wel worden afgekocht. Als je dat doet, doe het dan na emigratie. Het is meestal belast in NL en dan valt de premie volksverzekering er uit.


Emigreren. Wat is dat ? Het vreemde is, in de NL wetten wordt dat niet exact aangegeven. Ik wil daar graag een onderwerp over maken als daar behoefte aan is.


Nou, schiet maar op het bovenstaande. Voor al die mensen die de juiste stap nog moeten maken. Naar Thailand komen


Dank voor dit verhelderende stukje werk.
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Belasting “waar” over Nederlands inkomen

#3 Bericht door printen44 » dinsdag 16 juni 2009, 05:00

Ook mijn dank voor dit stuk. Heel verhelderend.

Loe
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1113
Lid geworden op: woensdag 15 februari 2006, 12:06

Re: Belasting “waar” over Nederlands inkomen

#4 Bericht door Loe » dinsdag 16 juni 2009, 06:32

zeer verhelderend, maar stop met dat quoten dan blijft het ook helder ;)

Rene
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1093
Lid geworden op: vrijdag 13 februari 2009, 19:38
Locatie: Uden

Re: Belasting “waar” over Nederlands inkomen

#5 Bericht door Rene » dinsdag 16 juni 2009, 09:59

prajak schreef: Erven en schenken.
Zover ik weet kent Thailand geen schenkingsrecht. Successierecht is net van de baan.
Prajak,
Zeer duidelijk maar nu het volgende omdat je blijkbaar nogal thuis bent in deze materie.
Stel je krijgt een huis vererft van een NL familielid, wat staat in bijvoorbeeld Portugal en je woont en staat ingeschreven in NL. En hetzelfde maar dan na emigratie naar Thailand.
Wat zijn dan de financiële gevolgen?
Qua erfenissen zijn er veel vragen en onduidelijkheden als het een internationaal tintje heeft.
Maar misschien kun jij er antwoord op geven?
Vrijheid is een recht wat niet krom te krijgen is.

Borat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 03 juni 2007, 17:34
Locatie: nederland

Re: Belasting “waar” over Nederlands inkomen

#6 Bericht door Borat » zaterdag 20 juni 2009, 07:20

Nederland moet afzien van emigratieheffing over pensioenaanspraken:

http://www.meijburg.nl/contents/pages/7 ... _7emig.pdf

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Belasting “waar” over Nederlands inkomen

#7 Bericht door RuudThai » zaterdag 20 juni 2009, 08:48

prajak schreef:Nog maar eens de zaken op een rijtje.
...............................
Conserverende aanslag.

Na emigratie “conserveert” de NL fiscus jouw pensioen- en lijfrente-aanspraken. Behalve AOW en ik meen ook ABP. Dat leidt tot een aanslag van vaak tonnen euro. Als je binnen tien jaar de pensioen- en lijfrente-aanspraken afwikkelt zoals overeengekomen EN alles binnen het kader van de NL wetten EN NIET afkoopt EN NIET tot zekerheid overdraagt (de polis als garantie geven voor de hypotheek van junior…) dan vervalt na tien jaar die aanslag. En je hebt al die tijd automatisch uitstel van betaling.
Ben ruim 3 jaar geleden geëmigreerd. Kreeg in 2007 het bekende volslagen onoverzichtelijke M-formulier, wat je de 1e keer na je emigratie krijgt van de Belastingdienst. Dat is inmiddels geheel afgehandeld, compleet met terugbetalingen aan hen maar ook teruggaves. Echter, een conserverende aanslag voor mijn pensioen heb ik nooit ontvangen. Zouden ze het hebben afgeschaft?

Gebruikersavatar
marinusmali
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 554
Lid geworden op: vrijdag 06 februari 2009, 06:09

Re: Belasting “waar” over Nederlands inkomen

#8 Bericht door marinusmali » zaterdag 20 juni 2009, 09:52

Maar wat gebeurd er nu als je de jackpot wint en je bent al 9 jaar uitgeschreven uit Nederland?

Ps. Ik heb hem nog niet gewonnen :evil:

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Belasting “waar” over Nederlands inkomen

#9 Bericht door Mart » zaterdag 20 juni 2009, 11:08

marinusmali schreef:Maar wat gebeurd er nu als je de jackpot wint en je bent al 9 jaar uitgeschreven uit Nederland?

Ps. Ik heb hem nog niet gewonnen :evil:
Even offline.
Ik zou een GMC kopen: :lol: :lol: :lol:
Een van ongeveer jouw bouwjaar. :roll:
http://www.seriouswheels.com/pics-1950- ... a-c-nf.jpg
Maar er zijn ook hedendaagse modellen. :o
http://www.automotive.com/2009/99/gmc/a ... index.html
http://www.automotive.com/2009/09/gmc/y ... index.html
http://www.automotive.com/new-cars/11/g ... index.html
Veel plezier :|
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Sert
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 749
Lid geworden op: woensdag 27 mei 2009, 21:06

Re: Belasting “waar” over Nederlands inkomen

#10 Bericht door Sert » zaterdag 20 juni 2009, 13:48

marinusmali schreef:Maar wat gebeurd er nu als je de jackpot wint en je bent al 9 jaar uitgeschreven uit Nederland?

Ps. Ik heb hem nog niet gewonnen :evil:
Het zijn ook zulke lekkere lui daar in NL. Stomste wat ik ooit gedaan heb, is mijn echte adres opgeven toen ik me uitschreef. (Ik had op moeten schrijven Notaxroad 666 Jamaica)
Maar goed. Ik krijg een aangifte formulier van de belastingdienst. Of ik even wil opgeven wat mijn inkomsten in Thailand zijn. Ze proberen het gewoon!
Ik heb het maar op de Thaise manier opgelost: glimlachen en de brief weggegooid.

Nederland probeert alles te belasten, liefst dubbel.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Belasting “waar” over Nederlands inkomen

#11 Bericht door dutch » zaterdag 20 juni 2009, 14:29

Ik ging in Augustus 98 weg uit Nederland.
Had maart/april reeds contact gehad met een hoofdambtenaar van het belasting kantoor.(Laat deze indertijd in '88 nu ook mijn papieren hebben gedaan toen ik naar Duitsland verhuisde !! :D ----en hij wist het nog)
Heb een niet ingevuld document getekend waarin hij alle correcte gegevens zou invullen.
Kreeg November een dikke pak papier in Indonesie met een cheque van ca. 35.000 guldens. :mrgreen: :mrgreen:
Er heeft nog nooit iemand (van de belasting) aan mij gevraagd wat ik buiten Nederland verdiende.Gaat hen totaal niet aan indien je definitief geemigreerd bent.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Belasting “waar” over Nederlands inkomen

#12 Bericht door prajak » zaterdag 20 juni 2009, 16:54

Nou, jullie allemaal dan maar.

Rene, een NL-er gaat dood, die heeft een huis in Portugal, en jij erft. Waar woont die NL-er ? In NL ? Nl heft. In Portugal ? Portugal heft.

Hij woonde in NL ? Jij betaalt successie, waar je ook woont. Hij woonde in Portugal ? Weet ik niet. Portugees recht.

Borat, ik meen dat die zaak ligt voor het EU hof. En zou het EU hof beslissen dat de conserverende aanslag niet mag dan betekent dat nog niet dat het ook geldt voor landen buiten de EU.

Ruud, ik denk dat ABP pensioenen er buiten vallen, net als de AOW. Daar zit een keihard afkoopverbod in.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Belasting “waar” over Nederlands inkomen

#13 Bericht door prajak » zaterdag 20 juni 2009, 16:58

Marinusmali, je bedoelt de NL jackpot ? Die win ik, niet jij. Maar kansspelbelasting wordt geheven in NL waar de winnaar ook woont. En waar maak je je zorgen om ? Bij de staatskloterij is de prijs netto. Niet bij die andere klubs, dan dok jij die 29 procent. En die betaal je dan GRAAG !!

Dutch, dat is een persoonlijke zaak. En guldens zeg je ? De oude wet dus.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Belasting “waar” over Nederlands inkomen

#14 Bericht door prajak » zaterdag 20 juni 2009, 17:13

Sert, in jouw bericht is niet duidelijk of je bent uitgeschreven uit NL. Is jouw emigratie wel kompleet ? Heb je dat de fiscus gemeld ? Heb je wellicht huis en goed aangehouden in NL ? Dan kan sprake zijn van dubbele belastingplicht. En kan NL heffen over jouw wereldinkomen.

Een belastingbrief niet beantwoorden kan heel vervelende gevolgen hebben. Een NL-er hier dacht er ook zo over. Hij verliet NL, schreef zich uit bij de gemeente, liet de fiscus niks weten, zelfs geen correspondentie-adres, en toen kwam het aangiftebiljet over het jaar er voor. En het jaar daarna, en nog een jaar, en nog een. Aangetekende brieven, aanslagen naar geschat inkomen, deurwaarders, pogingen zijn adres op te sporen in landelijke dagbladen, en tenslotte beslag op zijn WAO uitkering. 100 Procent beslag want de beslagvrije voet geldt niet als je buiten NL woont. Maandenlang geen inkomen.

Ik heb de zaak voor hem kunnen regelen maar duizend euro kosten (advertenties en deurwaarders) heeft hij nimmer terug gekregen. De fiscus heeft hoogste prioriteit bij invordering, komt, als ik nog bij de les ben, direct na het recht van hypotheek. En daarna blijft de zaak "warm" door deurwaarders te sturen en kunnen ze aan jouw AOW en pensioen komen. Nee, dat soort zaken werk je best maar netjes af. De fiscus heeft de langste arm van Nederland.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Belasting “waar” over Nederlands inkomen

#15 Bericht door RuudThai » zondag 21 juni 2009, 05:34

Net vers van de pers, opgepikt uit de RNW-Wereldkrant van heden:

Hoge Raad: Belastingdienst mag
geen emigratieheffing oplegggen


De Hoge Raad heeft bepaald dat de Nederlandse fiscus geen
emigratieheffing mag opleggen bij vertrek naar het buitenland.
Het hoogste rechtscollege deed uitspraak in een zaak van een
Nederlander die in 2001 naar Frankrijk emigreerde.
Volgens de Hoge Raad is er geen sprake van een belastingschuld over zijn pensioen,
omdat pensioenen alleen belastbaar zijn in het land waar men woont.
Alleen met België en Portugal is recent afgesproken dat Nederlanders
de emigratieheffing, ook wel de conserverende aanslag genoemd, moeten betalen.
Oudere verdragen kennen dat niet. Nederland wil met de emigratieheffing voorkomen
dat de belastingvrije pensioenopbouw in het buitenland te gelde wordt gemaakt.
Na het arrest van de Hoge Raad vreest het ministerie van Financiën nu een
derving van miljarden euro’s. Staatssecretaris de Jan Kees de Jager heeft
direct reparatiewetgeving aangekondigd.
Veel emigranten en hun belastingadviseurs zijn fel tegen de conserverende aanslag.
Hoewel de aanslag na tien jaar wordt kwijtgescholden, hebben emigranten in die periode wel
te maken met een ‘latente’ belastingschuld die boven hun hoofd hangt en de daarbij
horende administratieve rompslomp. Een bank zou bijvoorbeeld op grond van
de schuld de emigrant een hypotheek of lening kunnen weigeren. Verder moet de
belastingplichtige tien jaar lang iedere adreswijziging aan de fiscus doorgeven.

Op Wereldomroep.nl kunt u luisteren naar een reactie van oud-minister Willem
Vermeend. Zie: Hoge Raad haalt streep door emigratieheffing.

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”