Busongeluk Krabi

Thailand gerelateerde nieuws- en krantenartikelen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Busongeluk Krabi

#1 Bericht door joepattaya » vrijdag 05 juni 2009, 09:07

17 killed, 30 injured in bus accident in Krabi

KRABI: -- A chartered bus taking officials of the Samut Prakan Provincial Administrative Organization for field trips overturned here Friday morning, killing 17 and injuring 30 passengers.

The accident occurred at 6:30 am on the Phanom-Khao Tor Road in Ban Bang Hoi village in Tambon Khao Tor of Krabi's Prayphaya district.

Twelve passengers of the bus died at the scene and five more died at hospitals.

Thirty other passengers were injured and rushed to the Krabin and district hospitals nearby.

About 400 officials were travelling in 12 buses. They left Samut Prakan Thursday evening.

Police said the drive of the bus, which overturned, might doze off, causing the accident.


-- The Nation 05/06/09
Ik discussieer niet met idioten. Ze zullen me verlagen tot hun niveau en vervolgens zullen ze winnen omdat ze meer ervaring hebben.

Gebruikersavatar
Soi 24
Expat
Expat
Berichten: 310
Lid geworden op: maandag 02 juni 2008, 20:53
Locatie: Nongprue, Banglamung

Re: Busongeluk Krabi

#2 Bericht door Soi 24 » vrijdag 05 juni 2009, 09:40

Tja Thailand en verkeersongelukken...........zat gisterenavond naar kanaal 7 te kijken naar een programma met video-opname´s van maar een kruising in Udon Thani met daarin een hele partij afschuwelijke botsingen tussen auto´s en brommers, waarbij de auto´s steeds door rood licht reden en de brommers met de bekende noodgang de kruising wilden oversteken.

Bus-ongeluk nummer hoeveel is dit nu al dit jaar? Het blijft voor mij een raadsel dat in een land waar de rechtgeaarde boeddhist nog geen insect dood trapt, de minachting voor het menselijk leven bij verkeersdeelnemers soms grenzeloos lijkt te zijn. Misschien is het in dit geval zo dat de chauffeur er echt niets aan kon doen, dat doet niets af aan het feit dat het aantal doden en gewonden in het verkeer hier alle perken te buiten gaat.
"There are no facts, only interpretations."
- Friedrich Nietzsche (1844-1900)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Busongeluk Krabi

#3 Bericht door prajak » vrijdag 05 juni 2009, 16:37

Dit is een groot land met enorme afstanden. En lage lonen. Veel chauffeurs komen niet aan hun rust toe, slikken wat van die zoete drankjes, en gaan weer rijden. Maken veel te lange dagen. Heb je hier ooit een tachograaf gezien in een bus of vrachtwagen ? Ach, al zou die er in zitten, je geeft de politie 200 baht en je rijdt pittend verder. Een extra rit tussendoor levert geld op voor man en gezin.

In lokale bussen waar ik wel in zit, Nongkhai naar Udon en terug, zitten er altijd 2 te l...... met de chauffeur; de kaartjesophaler en een extra persoon. Op 50 km in slaap vallen is dan niet zo evident. Op de lange afstanden ligt een extra chauffeur in een slaapruimte te pitten en zit de kaartjesmeneer naast de chauffeur. Dat biedt wat zekerheid.

Maar het betrof hier een charter. Voor een grote groep ambtenaren. Hoeveel bussen ? Hoeveel frisse chauffeurs ? Waren er bijrijders ? Is nu echt geen enkele passagier opgevallen dat de chauffeur indommelde ? Dat zie je toch aankomen ?

Helaas zijn weer mensen overleden.

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: Busongeluk Krabi

#4 Bericht door joepattaya » vrijdag 05 juni 2009, 16:52

Ik las een reaktie in de trend van: "Er sneuvelt hier elke week wel een bus!"
Klopt.......maar hebben jullie er wel eens bij stilgestaan hoeveel mensen er hier per bus vervoerd worden?
Voor 90% van de bevolking is de bus het vervoer per uitstek: redelijk betaalbaar en makkelijk bereikbaar.
Vliegtuigen zijn niet voor iedereen weggelegd en niet altijd even praktisch en treinen kun je verwaarlozen hier.

Naast in slaap vallende chauffeurs, zijn met name mankementen aan de bussen en roekeloos rijgedrag oorzaken van ongelukken.
Moet je je voorstellen: Je kent ze wel, de grote vip-coaches, die 100.000-en NL jaarlijks naar de wintersport en/of de zomervakantie-bestemming vervoeren. Deze bussen zijn veilig, onderhevig aan APK EN ze zijn snelheid begrenst.
Als ze zo'n 1.000.000 km gedraaid hebben, worden ze verkocht aan landen, waaronder Thailand. Ze worden kompleet gestript, voorzien van een nieuw koetswerk, leuk opgespoten en misschien, als je geluk hebt, wordt er technisch ook aandacht besteed...........dat wordt er dus wel, want de begrenzer wordt er af gesloopt.

Zo wordt ik dus regelmatig ingehaald op de snelweg door van die grote krengen, die met 120/130 km/u de forenzen van A naar B brengen; heftig heen en weer zwiepend, want de wielophanging en of vering is versleten.

Er bestaat in Thailand wel zoiets als een APK, maar daar kom je met wat teamoney makkelijk onderuit.
Concluderend: Als ik de keuze heb tussen trein, bus, vliegtuig of auto, dan blijf ik gewoon lekker thuis! Nee, zonder gein: ik neem het liefst de auto.
Ik discussieer niet met idioten. Ze zullen me verlagen tot hun niveau en vervolgens zullen ze winnen omdat ze meer ervaring hebben.

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Busongeluk Krabi

#5 Bericht door Mart » zaterdag 06 juni 2009, 07:45

Het volledige verhaal:
http://www.bangkokpost.com/news/local/1 ... us-tragedy

Zie voor foto:
http://www.bangkokpost.com - voorpagina

Dat er niet meer doden zijn te betreuren bij zo'n wrak.
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Gebruikersavatar
duikertje
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 173
Lid geworden op: zondag 22 februari 2009, 12:24
Locatie: Elst/Mae Phim, Rayong

Re: Busongeluk Krabi

#6 Bericht door duikertje » zaterdag 06 juni 2009, 15:26

Tja er gaat regelmatig wel een bus op zn kant of dak, in de maand April heb ik er 4 zien liggen tussen Khorat en Bangkok.
Ik heb trouwens ook een vraag.
Hoe komt een Thai aan zijn rijbewijs?? je ziet nergens iets van een rijschool o.i.d. moeten ze hier zelf leren rijen en dan op voor een examen of hoe gaat dat?
mijn vriendin kom het mij niet vertellen alleen dat je voor een scooter ook een licence moest halen maar dat wel eerst zelf moest leren wat de borden betekenen etc,

Jack
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 252
Lid geworden op: vrijdag 23 maart 2007, 21:17
Locatie: Phayao

Re: Busongeluk Krabi

#7 Bericht door Jack » zaterdag 06 juni 2009, 15:35

Mijn vrouw heeft een jaar of 15 geleden haar rijbewijs gehaald. Ze volgde een stuk of 30 lessen bij een rijschool, net als in Nederland, kostte toen Baht 5000, maar het examen zelf stelde niet veel voor, een rondje over een grote parkeerplaats en een stukje achteruit rijden. Je ziet echter nauwelijks lesauto's en ik denk dat de meeste Thai zelf voor het examen opgaan, zonder enige serieuze les.
Homo sapiens non urinat in ventum

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: Busongeluk Krabi

#8 Bericht door joepattaya » zaterdag 06 juni 2009, 16:04

duikertje schreef:Tja er gaat regelmatig wel een bus op zn kant of dak, in de maand April heb ik er 4 zien liggen tussen Khorat en Bangkok.
Ik heb trouwens ook een vraag.
Hoe komt een Thai aan zijn rijbewijs?? je ziet nergens iets van een rijschool o.i.d. moeten ze hier zelf leren rijen en dan op voor een examen of hoe gaat dat?
mijn vriendin kom het mij niet vertellen alleen dat je voor een scooter ook een licence moest halen maar dat wel eerst zelf moest leren wat de borden betekenen etc,
Hier in Pattaya zijn er 1 of 2 rijscholen. Daar komen met name de partners van de farangs, die verplicht worden eerst een fatsoenlijke rij-opleiding te volgen voor ze in de dure pick up of sedan mogen rijden.
Deze rijscholen bieden ook assistentie bij het 'omwisselen' van buitenlandse rijbewijzen voor Thaise rijbewijzen.
Ik discussieer niet met idioten. Ze zullen me verlagen tot hun niveau en vervolgens zullen ze winnen omdat ze meer ervaring hebben.

marceziani
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 860
Lid geworden op: maandag 20 februari 2006, 19:40
Locatie: Waalre
Contacteer:

Re: Busongeluk Krabi

#9 Bericht door marceziani » zaterdag 06 juni 2009, 18:04

Zowel een theorie-examen als een praktijkexamen is verplicht. Echter stelt dat vrij weinig voor. Kan allebei in één dag worden behaald. En helemaal met wat teamoney, dan slaag je altijd voor je theorie en je praktijk. Althans, zo schijnt het te zijn in Isaan volgens mijn vriendin.

Zucht... was het in Nederland maar zo makkelijk. ;)
When people lose everything and they have nothing left to lose, they lose it.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Busongeluk Krabi

#10 Bericht door RuudThai » zondag 07 juni 2009, 08:34

joepattaya schreef:Hier in Pattaya zijn er 1 of 2 rijscholen. Daar komen met name de partners van de farangs, die verplicht worden eerst een fatsoenlijke rij-opleiding te volgen voor ze in de dure pick up of sedan mogen rijden.
In Sakon Nakhon is 1 "rijschool". Dat is een leraar aan een school, die als bijverdienste rijles geeft op een stuk land met 2 ouwe brakke brikjes (iets van 40 jaar oude boerenlaadbakjes). Aan alle kanten gebutst, het zijn net botsautootjes op de kermis.
Mijn vrouw wil ook haar rijbewijs halen en vraagt telkens aan mij wanneer ik haar rijles ga geven... Ja, hallo, ik heb een tot nu toe nog onbeschadigde SUV (Isuzu MU-7) en die ga ik niet in de waagschaal stellen. Dus mag ze gaan oefenen in die ouwe dingen bij de rijschool, maar dat vindt ze niks. Pech gehad, maar mijn auto krijgt ze niet!
:mrgreen:

Plaats reactie

Terug naar “Nieuws”