Over grond; dit kan niet waar zijn !

Thailand gerelateerde nieuws- en krantenartikelen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Over grond; dit kan niet waar zijn !

#16 Bericht door Ben » zondag 31 mei 2009, 18:23

prajak schreef:Maar nu iets moeilijker. Ik ken een NL-er, gehuwd in NL met een Thaise, ik weet niet op welke voorwaarden, die in TH grond heeft laten aankopen door zijn TH vrouw. Met zijn geld. Hij heeft er een huis op laten zetten met zijn eigen geld. Er is geen usufruct. Men woont inmiddels in Thailand.

In de tambon is geregistreerd een stuk papier waarin vastligt DAT DE VROUW HET STUK GROND NIET KAN VERKOPEN ZONDER TOESTEMMING VAN DE FARANG.

Usufruct is een wettelijk vastgelegde constructie. De grond is eigendom van de Thaise, de farang heeft levenslang vruchtgebruik en is beschermd door de wet, zelfs al zou hij van de Thaise vrouw scheiden. Maar bij usufruct kan de eigenaar toch verkopen, en hypotheek geven al zal de lening lager zijn door het gebruiksrecht. Dit is in de wet voorzien.

Maar de omschreven constructie ? Die verhindert de vrije beschikkingsmacht nog extra naast het vruchtgebruik. Zou dat in strijd zijn met "doel en strekking" van de wet ?

In Nederland zou de rechter het oordeel moeten vellen. In Thailand gaat dat anders. Het eigendomsbewijs wordt ongeldig verklaard en dan mag JIJ gaan procederen.

De man die die uitspraak deed is naar mijn mening niet zomaar een hotemetoot. Dat is een dikke boy aan de top van het kadasterwezen.

Ik huur. Ben daar blij mee.
In de tambon is geregistreerd een stuk papier waarin vastligt DAT DE VROUW HET STUK GROND NIET KAN VERKOPEN ZONDER TOESTEMMING VAN DE FARANG.
:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :D :D :D

In Nederland gerouwt met een Thaise en onder welke naam staat dan land beschreven laat me raden juist ,waarschijnlijk en heeft zijn Nederlandse vrouw in dit geval voor Thais recht eigenlijk een wildvreemde het land op naam staan .

Khon Neua
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: woensdag 09 mei 2007, 12:34
Locatie: Chiang Rai / 's-Hertogenbosch

Re: Over grond; dit kan niet waar zijn !

#17 Bericht door Khon Neua » zondag 31 mei 2009, 20:43

prajak schreef:In de tambon is geregistreerd een stuk papier waarin vastligt DAT DE VROUW HET STUK GROND NIET KAN VERKOPEN ZONDER TOESTEMMING VAN DE FARANG..
Waarschijnlijk heeft hij op de chanote geregistreerd dat zij het geld voor de grond van hem heeft geleend en hij de grond daartegen als onderpand heeft.


Wat de beste top ambtenaar zegt over het intreken van de chanotes :

De Farang kan nl nooit een ander gebruiken als "Nominee" want de farang is never nooit niet de eigenaar van een stuk grond.

Of zijn vrouw of wie dan ook koopt het zonder dat ze getrouwd zijn --> hij is geen eigenaar

Of zijn vrouw koopt als ze wel getrouwd zijn --> de farang tekend het bekende document waarin hij afstand doet van het 50% recht op de grond dat hij als haar partner zou hebben.

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Over grond; dit kan niet waar zijn !

#18 Bericht door Ben » maandag 01 juni 2009, 07:54

Khon Neu schreef:
prajak schreef:In de tambon is geregistreerd een stuk papier waarin vastligt DAT DE VROUW HET STUK GROND NIET KAN VERKOPEN ZONDER TOESTEMMING VAN DE FARANG..
Waarschijnlijk heeft hij op de chanote geregistreerd dat zij het geld voor de grond van hem heeft geleend en hij de grond daartegen als onderpand heeft.


Wat de beste top ambtenaar zegt over het intreken van de chanotes :

De Farang kan nl nooit een ander gebruiken als "Nominee" want de farang is never nooit niet de eigenaar van een stuk grond.

Of zijn vrouw of wie dan ook koopt het zonder dat ze getrouwd zijn --> hij is geen eigenaar

Of zijn vrouw koopt als ze wel getrouwd zijn --> de farang tekend het bekende document waarin hij afstand doet van het 50% recht op de grond dat hij als haar partner zou hebben.
Of zijn vrouw koopt als ze wel getrouwd zijn --> de farang tekend het bekende document waarin hij afstand doet van het 50% recht op de grond dat hij als haar partner zou hebben
Als je wat wil regelen tbv de grond moet je dat als farang niet op de landoffice doen
Daarvoor maak je een onderling contract met daarin de voorwaarden en ja die zijn rechtsgeldig .

Gebruikersavatar
marinusmali
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 554
Lid geworden op: vrijdag 06 februari 2009, 06:09

Re: Over grond; dit kan niet waar zijn !

#19 Bericht door marinusmali » maandag 01 juni 2009, 12:20

Als je wat wil regelen tbv de grond moet je dat als farang niet op de landoffice doen
Daarvoor maak je een onderling contract met daarin de voorwaarden en ja die zijn rechtsgeldig .
Wel Ben dat klopt, want dat heb ik ook gedaan met mijn Thaise vrouw (voor de Thaise wet getrouwd) en daar hebben we een aantal afspraken laten optekenen.
Dit contract is bij een advokaat opgesteld en getekend door ons en door 2 getuigen op het advokaten kantoor.

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Over grond; dit kan niet waar zijn !

#20 Bericht door Ben » maandag 01 juni 2009, 14:43

marinusmali schreef:
Als je wat wil regelen tbv de grond moet je dat als farang niet op de landoffice doen
Daarvoor maak je een onderling contract met daarin de voorwaarden en ja die zijn rechtsgeldig .
Wel Ben dat klopt, want dat heb ik ook gedaan met mijn Thaise vrouw (voor de Thaise wet getrouwd) en daar hebben we een aantal afspraken laten optekenen.
Dit contract is bij een advokaat opgesteld en getekend door ons en door 2 getuigen op het advokaten kantoor.
Goed zo Marinus

Khon Neua
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: woensdag 09 mei 2007, 12:34
Locatie: Chiang Rai / 's-Hertogenbosch

Re: Over grond; dit kan niet waar zijn !

#21 Bericht door Khon Neua » maandag 01 juni 2009, 15:37

Stel je tekend dit contract bij de Advocaat en een x aantal weken later besluit je vrouw toch de grond te verkopen en het geld aan haar familie te schenken :evil: .

Bij de landoffice zijn ze niet op de hoogte van dit contract dus de verkoop gaat door en weg is je geld of zie ik dit verkeerd ?

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Over grond; dit kan niet waar zijn !

#22 Bericht door Ben » maandag 01 juni 2009, 16:33

Khon Neu schreef:Stel je tekend dit contract bij de Advocaat en een x aantal weken later besluit je vrouw toch de grond te verkopen en het geld aan haar familie te schenken :evil: .

Bij de landoffice zijn ze niet op de hoogte van dit contract dus de verkoop gaat door en weg is je geld of zie ik dit verkeerd ?
Zat er op te wachten :D

Ik moet een kleine correctie geven had begrepen dat de afspraken bij het chanoot bijgeschreven waren wat dus niet gaat .

Als je een extra contract opmaakt met een aantal zaken mbt land en huis kan je dit bij het chanoot bijvoegen en ook laten bekrachtigen op het landoffice hoe dat moet dat vraag maar aan je advocaat :D

En als hij dat goed doet zal het landoffice geen toestemming geven voor de verkoop voordat er aan de voorwaarde van dat contract is voldaan .

Khon Neua
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: woensdag 09 mei 2007, 12:34
Locatie: Chiang Rai / 's-Hertogenbosch

Re: Over grond; dit kan niet waar zijn !

#23 Bericht door Khon Neua » maandag 01 juni 2009, 17:09

Ben schreef:
Zat er op te wachten :D

Ik moet een kleine correctie geven had begrepen dat de afspraken bij het chanoot bijgeschreven waren wat dus niet gaat .

Als je een extra contract opmaakt met een aantal zaken mbt land en huis kan je dit bij het chanoot bijvoegen en ook laten bekrachtigen op het landoffice hoe dat moet dat vraag maar aan je advocaat :D

En als hij dat goed doet zal het landoffice geen toestemming geven voor de verkoop voordat er aan de voorwaarde van dat contract is voldaan .
Wel scherp blijven Ben :D ook na 3000 berichten.

Plaats reactie

Terug naar “Nieuws”