medio 2009 nieuwe paspoorten

Thailand gerelateerde nieuws- en krantenartikelen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Sert
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 749
Lid geworden op: woensdag 27 mei 2009, 21:06

Re: medio 2009 nieuwe paspoorten

#31 Bericht door Sert » zondag 31 mei 2009, 20:11

3jaar visum (sorry, even druk aan het eind van de maand)

Eisen / voorwaarden:
Al 3 jaar of langer aaneengesloten B visum gehad.
In bezit van werkvergunning.

Waar:
Kotabaru, Malaysia

Meenemen:
Paspoort
Kopie werkvergunning
Kopie bedrijfspapieren
Employment brief
12000 baht

En dat alles levert een 3-jarig non-immigrant B visum op.

(nee, ik ben dus niet gepensioneerd...)

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: medio 2009 nieuwe paspoorten

#32 Bericht door printen44 » maandag 01 juni 2009, 04:10

Bedankt voor de informatie. Ja, ik ben gepensioneerd, dat maakt het verschil. Ik hoef niet meer te werken. :lol: :lol:

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: medio 2009 nieuwe paspoorten

#33 Bericht door elst99 » vrijdag 05 juni 2009, 12:47

Vervolg van het verhaal, de vader is geholpen door de amerikaanse ambassade in Frankfurt! Waarschijnlijk met een paspoort voor het kind!
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: medio 2009 nieuwe paspoorten

#34 Bericht door RuudThai » donderdag 16 juli 2009, 15:13

Van de site van Radio Nederland Wereldomroep:

Emigranten zien massaal af van verlengen paspoort

Gepubliceerd 15 juli 2009 - 8:04pm

Nederlanders in het buitenland zeggen hun Nederlandse paspoort niet te zullen verlengen, en daardoor hun Nederlandse reisdocument te zullen opgeven.

Ook zeggen veel emigranten dat het straks praktisch en financieel onmogelijk is hun paspoort te verlengen, als het ministerie van Buitenlandse Zaken de aangekondigde nieuwe procedures daadwerkelijk doorzet.

Al decennialang kunnen Nederlanders in het buitenland hun paspoorten niet alleen laten verlengen op ambassades, maar ook op de vele consulaten in die landen. Binnenkort kan dat alleen nog maar op ambassades. Vooral in grote, uitgestrekte landen betekent dat Nederlanders soms duizenden kilometers moeten reizen, en meerdere dagen onderweg zijn.

Bovendien is dat niet alleen nodig voor het aanvragen van een verlenging, maar een paar weken later nogmaals voor het ophalen van de documenten.De regeling wekt veel wrevel op. Volgens Gerry Blom uit Canada overweegt een groot aantal immigranten nu om het Nederlanderschap maar op te geven.

Volgens het ministerie wordt als gevolg van Europese regelgeving in nieuwe paspoorten voortaan een chip opgenomen, en moeten aanvragers een electronische vingerafdruk afgeven, in een speciaal apparaatje. Dat apparaat wordt alleen neergezet op Nederlandse posten waar enkele honderden aanvragen per jaar worden afgehandeld, waardoor in de praktijk de afgelegen consulaten zullen afvallen.

Op de site van de Wereldomroep meldt een Nederlandse emigrant dat hij 4100 kilometer zal moeten reizen om bij de ambassade in zijn land te komen. Een ander vraagt zich af of het nou werkelijk zo veel extra kost om in al die consulaten zo'n apparaatje neer te zetten.

De SP gaat Kamervragen stellen over de problemen die zijn gerezen rond het nieuwe biometrische paspoort. Eerste Kamerlid Arjan Vliegenthart van de SP zegt dat de paspoortwet bedoeld is om het voor mensen makkelijker te maken; het kan volgens hem niet zo zijn dat het in de praktijk voor veel mensen juist moeilijker wordt om een nieuw paspoort aan te vragen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: medio 2009 nieuwe paspoorten

#35 Bericht door prajak » donderdag 16 juli 2009, 16:43

Als je jouw pas niet verlengt geef je daarmee toch niet jouw NL nationaliteit op ? Je kweekt alleen maar problemen in het land waar je woont. Maar ik kan me voorstellen dat het niet leuk is als een consulaat dat niet meer doet. Hoewel, in heel Birma, Laos en Cambodja zit geen NL consulaat. En je zult vanuit Noord Laos naar BKK moeten. Dan ben je ook 1.500 km onderweg. En terug. En twee keer.......

Goed, er komen kamervragen. Maar in onze regio levert dat niks op.

Het is nu donderdagavond. De ambassade in BKK heeft nog niet gereageerd op 2 emails inzake de bijzondere eisen die Imm Nongkhai stelt voor verlenging van ret visa. Ik heb wel mijn income statement ontvangen per ems post. Voor die ems post heb ik 40 baht betaald, de porto was 27 baht. Die 13 baht is dus de envelop en "handling". Ik ben geen Zeeuws meisje en dus niet "zuunig, geen cent teveel hoor !" Laat maar lopen, denk ik dan. De ambassade kan ook niet van de wind leven.....

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: medio 2009 nieuwe paspoorten

#36 Bericht door RuudThai » donderdag 16 juli 2009, 16:58

prajak schreef:Als je jouw pas niet verlengt geef je daarmee toch niet jouw NL nationaliteit op ? Je kweekt alleen maar problemen in het land waar je woont. Maar ik kan me voorstellen dat het niet leuk is als een consulaat dat niet meer doet. Hoewel, in heel Birma, Laos en Cambodja zit geen NL consulaat. En je zult vanuit Noord Laos naar BKK moeten. Dan ben je ook 1.500 km onderweg. En terug. En twee keer.......

Goed, er komen kamervragen. Maar in onze regio levert dat niks op.
Ik weet niet hoe groot dat vingerscanapparaat is, maar als het een klein ding is, dan kan het ambassadepersoneel het wel meenemen naar Chiang Mai en Phuket, als ze daar een paar keer per jaar kantoor houden. Moeten ze er natuurlijk wel tenminste 2 krijgen, eentje vast in Bangkok, de ander voor op locatie. En dan kunnen mensen daar hun paspoort blijven aanvragen. Ik hoop eigenlijk dat ze die service nog eens uitbreiden naar de Isaan, bijv. Udon Thani.

Als je jouw paspoort niet vernieuwt en je laat 10 jaar niets van je horen bij de ambassade én je hebt een 2e nationaliteit, dan verlies je automatisch het Nederlanderschap. Dat kan ook in Thailand gelden voor de vele kinderen met de dubbele nationaliteit, omdat ze geboren zijn uit een Nederlandse en een Thaise ouder.
Maar voor de rest is het een beetje grootspraak wat die emigranten beweren, want dan zullen ze toch eerst de nationaliteit van het land waar ze wonen moeten verkrijgen. Als vreemdeling heb je een geldig paspoort nodig in het land waar je verblijft.

Plaats reactie

Terug naar “Nieuws”