must eat!

Thaise keuken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: must eat!

#16 Bericht door dutch » dinsdag 14 april 2009, 02:47

mike van megen schreef:Jongens blijf lekker on topic please.
Die insecten ga ik denk ik eens proberen, ben benieuwd of ik dat ook nog zeg als ik voorr het kraampje sta :oops:

als ik het dan toch over kraampjes heb, de een zegt gewoon doen de ander zegt vooral niet doen.
wat zeggen jullie?!

oja, we gaan gewoon door met tips over must eat!!
Buikloop is een tamelijk veel gehoorde klacht bij toeristen die van de kraampjes etenswaren genieten.
Je was toch op huwlijksreis?
Ik zou het toch maar kalm aan doen niet?
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: must eat!

#17 Bericht door Mart » dinsdag 14 april 2009, 09:24

Pieter schreef:
dutch schreef:
Buikloop is een tamelijk veel gehoorde klacht bij toeristen die van de kraampjes etenswaren genieten.
Je was toch op huwlijksreis?
Ik zou het toch maar kalm aan doen niet?
Meestal wel OK hoor. ;)
De meeste toeristen worden ziek van te koud drinken. 8-)
Als je planning is om vaker terug te komen gewoon doen raakt je lichaam gewend aan vreemde aziatische beestjes :D
Ik heb meestal geen problemen alleen in Indonesie wel soms
Pieter :shock:
Ziek worden van koud drinken? Nonsens, het zijn de glazen die niet schoon zijn.
Ook al woon je hier jaren, het eten van al dat kruipend voer, kan je maag behoorlijk verstoren, als je die vreemde beestjes eet van een stalletje waar ze al uren tussen en stof en in de zon liggen.
In BKK is natuurlijk alles anders, als men die beestjes in een shop koopt.
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Cis333
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 13
Lid geworden op: donderdag 08 januari 2009, 13:11

Re: must eat!

#18 Bericht door Cis333 » dinsdag 14 april 2009, 10:17

Wat ik hier mis zijn gerechten met basil! Lekker pittig!

En over die insecten...ik ben dus nu een maandje weer terug van Thailand en heb het niet geprobeerd omdat veel thaise mensen die wij hadden gesproken zeiden dat in het droge seizoen de insecten niet lekker zijn. Ze worden keer op keer gefrituurd en liggen dus al een poosje in die bakken. In het natte seizoen zijn ze het lekkerst!
Dus ik heb het helaas niet geproefd...

Corinne
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 430
Lid geworden op: zondag 19 maart 2006, 12:53
Locatie: Oostvoorne

Re: must eat!

#19 Bericht door Corinne » dinsdag 14 april 2009, 14:42

Mart schreef:
Pieter schreef:
dutch schreef:
Buikloop is een tamelijk veel gehoorde klacht bij toeristen die van de kraampjes etenswaren genieten.
Je was toch op huwlijksreis?
Ik zou het toch maar kalm aan doen niet?
Meestal wel OK hoor. ;)
De meeste toeristen worden ziek van te koud drinken. 8-)
Als je planning is om vaker terug te komen gewoon doen raakt je lichaam gewend aan vreemde aziatische beestjes :D
Ik heb meestal geen problemen alleen in Indonesie wel soms
Pieter :shock:
Ziek worden van koud drinken? Nonsens, het zijn de glazen die niet schoon zijn.
Ook al woon je hier jaren, het eten van al dat kruipend voer, kan je maag behoorlijk verstoren, als je die vreemde beestjes eet van een stalletje waar ze al uren tussen en stof en in de zon liggen.
In BKK is natuurlijk alles anders, als men die beestjes in een shop koopt.
Nou dat is geen nonsens hoor Mart!
Als men teveel en te snel bijv. een flesje koud water drinkt dan kan je aardig ziek worden.
I.v.m de warmte is dat gewoon niet verstandig.
Je kan het beste kleine slokjes nemen.
En zeker als je al bijv. flink wat alcohol op hebt de dag/nacht ervoor.

Dan is het snel drinken van iets kouds zeker aanleiding tot een gezellig bezoekje aan het toilet. :lol:

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

Re: must eat!

#20 Bericht door Wouter_Udon » dinsdag 14 april 2009, 19:19

Corinne schreef:
Mart schreef:
Pieter schreef: Meestal wel OK hoor. ;)
De meeste toeristen worden ziek van te koud drinken. 8-)
Als je planning is om vaker terug te komen gewoon doen raakt je lichaam gewend aan vreemde aziatische beestjes :D
Ik heb meestal geen problemen alleen in Indonesie wel soms
Pieter :shock:
Ziek worden van koud drinken? Nonsens, het zijn de glazen die niet schoon zijn.
Ook al woon je hier jaren, het eten van al dat kruipend voer, kan je maag behoorlijk verstoren, als je die vreemde beestjes eet van een stalletje waar ze al uren tussen en stof en in de zon liggen.
In BKK is natuurlijk alles anders, als men die beestjes in een shop koopt.
Nou dat is geen nonsens hoor Mart!
Als men teveel en te snel bijv. een flesje koud water drinkt dan kan je aardig ziek worden.
I.v.m de warmte is dat gewoon niet verstandig.
Je kan het beste kleine slokjes nemen.
En zeker als je al bijv. flink wat alcohol op hebt de dag/nacht ervoor.

Dan is het snel drinken van iets kouds zeker aanleiding tot een gezellig bezoekje aan het toilet. :lol:
De meeste problemen met koud drinken worden veroorzaakt door de daarin zittende ijsklontjes van onzuiver water.
Ik heb het nog niet meegemaakt dat je ziek zou kunnen worden van snel koud drinken, maar dat verschilt misschien van persoon tot persoon.
Live your dream, don't dream your life.

Rene
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1093
Lid geworden op: vrijdag 13 februari 2009, 19:38
Locatie: Uden

Re: must eat!

#21 Bericht door Rene » dinsdag 14 april 2009, 20:56

Wouter_Udon schreef:De meeste problemen met koud drinken worden veroorzaakt door de daarin zittende ijsklontjes van onzuiver water.
Ik heb het nog niet meegemaakt dat je ziek zou kunnen worden van snel koud drinken, maar dat verschilt misschien van persoon tot persoon.
Ik heb me laten vertellen dat de ijsblokjes met een gat er in fabrieksijs is en veilig. Ander ijs zou onveilig kunnen zijn. Wie weet hier meer van?
Vrijheid is een recht wat niet krom te krijgen is.

Wereldvreemd
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 15:15

Re: must eat!

#22 Bericht door Wereldvreemd » dinsdag 14 april 2009, 21:50

Rene schreef: Ik heb me laten vertellen dat de ijsblokjes met een gat er in fabrieksijs is en veilig. Ander ijs zou onveilig kunnen zijn. Wie weet hier meer van?
Het gaat om het snel drinken van koud water. Je darmen passen zich ook aan het warmere weer. Als je dan plots je darmen afkoelt door veel koud water dan heeft dat een laxerende werking. :mrgreen:
In dat verhaal komt geen bacterie of virus aan te pas.
- -

marcje
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 44
Lid geworden op: dinsdag 02 september 2008, 07:37

Re: must eat!

#23 Bericht door marcje » dinsdag 05 mei 2009, 08:53

Ja, de ijsblokjes met een gat erin zijn veilig voor ons westerlingen.

Ander ijs, niet doen, als ik eerlijk ben, vis ik alle ijs eruit, just to be sure.
Valt me dan ook mee, inmiddels 4 keer geweest, en nog geen grote problemen gehad.

Gebruikersavatar
Kees
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1182
Lid geworden op: donderdag 16 juni 2005, 19:43
Locatie: Doi Saket, Talad Khwan

Re: must eat!

#24 Bericht door Kees » dinsdag 05 mei 2009, 09:07

marcje schreef:Ja, de ijsblokjes met een gat erin zijn veilig voor ons westerlingen.

Ander ijs, niet doen, als ik eerlijk ben, vis ik alle ijs eruit, just to be sure.
Valt me dan ook mee, inmiddels 4 keer geweest, en nog geen grote problemen gehad.
Dat heeft weinig zin, want voor jij aan je drankje begint is er veel ijs gesmolten.
Dus als het ijs niet goed zou zijn krijg je al genoeg bacterieen binnen om ziek te worden.
Niet klagen, maar dragen.

marcje
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 44
Lid geworden op: dinsdag 02 september 2008, 07:37

Re: must eat!

#25 Bericht door marcje » dinsdag 05 mei 2009, 09:43

Daar ben ik me van bewust, het is dan ook alleen voor mijn eigen gemoedsrust ;)

Waarom heb ik de snack/vrucht durian (doerjan? of hoe je het schrijft nog niets langs zien komen? is dat een typisch thaise vrucht eigenlijk?

Rene
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1093
Lid geworden op: vrijdag 13 februari 2009, 19:38
Locatie: Uden

Re: must eat!

#26 Bericht door Rene » dinsdag 05 mei 2009, 23:27

Kees schreef:
marcje schreef:Ja, de ijsblokjes met een gat erin zijn veilig voor ons westerlingen.

Ander ijs, niet doen, als ik eerlijk ben, vis ik alle ijs eruit, just to be sure.
Valt me dan ook mee, inmiddels 4 keer geweest, en nog geen grote problemen gehad.
Dat heeft weinig zin, want voor jij aan je drankje begint is er veel ijs gesmolten.
Dus als het ijs niet goed zou zijn krijg je al genoeg bacterieen binnen om ziek te worden.
Dus net als ik, altijd zonder ijs bestellen. Gaat wel eens mis, zijn ze niet gewend. :roll:
Vrijheid is een recht wat niet krom te krijgen is.

Gebruikersavatar
marinusmali
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 554
Lid geworden op: vrijdag 06 februari 2009, 06:09

Re: must eat!

#27 Bericht door marinusmali » woensdag 06 mei 2009, 10:43

Durian is lekker maar komt volgens mij uit Indonesie waar ik geboren ben en al mijn hele leven deze vrucht ken als zijnde afkomstig dus uit Indonesie. Ter bevestiging zie (wikipedia:De durian, afkomstig uit Brunei, Indonesië en Maleisië, is bekend bij de Westerse wereld voor ongeveer 600 jaar).

De geur vergeten en gewoon in je mond stoppen.

(Moet je soms met meer voedsel doen b.v. pasta van nung pie pla met tamerinde en citroen blad, hm aloi)

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: must eat!

#28 Bericht door dutch » woensdag 06 mei 2009, 12:58

marinusmali schreef:Durian is lekker maar komt volgens mij uit Indonesie waar ik geboren ben en al mijn hele leven deze vrucht ken als zijnde afkomstig dus uit Indonesie. Ter bevestiging zie (wikipedia:De durian, afkomstig uit Brunei, Indonesië en Maleisië, is bekend bij de Westerse wereld voor ongeveer 600 jaar).

De geur vergeten en gewoon in je mond stoppen.

(Moet je soms met meer voedsel doen b.v. pasta van nung pie pla met tamerinde en citroen blad, hm aloi)
De Thai vinden die kokesnoten (zo klein zijn die Indonesische duriens) geen echte duriens en de smaak is lang ziet zo goed als de Thaise.
Chauvinisme ??? Ik weet het niet want ik krijg die dingen,ook na vele pogingen,mijn strot niet door.Overigens kan ik de reuk wel verdragen ;)
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

soulwy
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 571
Lid geworden op: zaterdag 27 mei 2006, 17:02

Re: must eat!

#29 Bericht door soulwy » maandag 22 juni 2009, 08:21

Durian...niet mijn ding...ruikt naar weke zweetvoeten en de substantie is die van uitgespuugde babysmurrie...
Als je van Zwitserse kaas houdt, is het mogelijk wel iets voor je. Het is in elk geval een beleving op zich.
Het schijnt heel voedzaam te zijn en dat geloof ik ook wel. Pas wel op: het verhit je lichaam.

Een must-eat: Papaya-salade. Die combi van verschillende smaken (zout, zoet, scherp), het knapperige van de Papaya, wortel en pinda's, het zachte van de tomaat...yummie...kwijl kwijl...

Cocosijs dat op markten wordt verkocht in een halve cocosnoot...ik houd niet van zoet of van ijs, maar dat is...mmm...

*Wie weet waar men groene onrijpe Papayas kan kopen in NL, mag het zeggen!*
Vanaf de berg het zo overzichtelijke dal,
vanaf het dal de ongeziene weg naar de top.
K.S. 2008

Akang
Expat
Expat
Berichten: 553
Lid geworden op: vrijdag 05 juni 2009, 06:28
Locatie: Trat

Re: must eat!

#30 Bericht door Akang » maandag 22 juni 2009, 08:55

DOEN: Vers fruit, alle soorten mango's, jackfruit, Durian gewoon proberen! Sticky rice with mango.

Dat verhaal over die ijsklontjes heeft vele kanten: Ja slecht om ijskoud water naar binnen te werken op warme dagen, je lichaam moet dan nog meer opwarmen om het op lichaamstemperatuur te krijgen, doodziek wordt je er niet van maar slim is anders, ook niet slim met je vettige vingers je ijsklontjes uit je glas gaan hengelen,, wie weet wat je allemaal je glas in helpt!

De ijsklonten met gat zijn idd uit fabriek en best betrouwbaar, geen vis etc eten dat op gecrushed ijs heeft gelegen aangezien je niet weet waar dat ijs vandaan komt...dit alles als je als knullige begineling naar thailand komt, ziek worden kan altijd!

Zeker bij kraampjes eten, kwaliteitsmeter? Veel lokals die er eten en als het er druk is in het algemeen..

Goed idee na een avond stappen Pannenkoek met banaan en chocolade saus, kijk uit naar een uit de kluiten gewassen brommer met parasol :mrgreen:

NIET DOEN: Sprinkhanen en insecten eten, de meesten worden uit de velden gehaald waar met insecticide is gespoten, makkelijk want ze zijn al dood en lekker giftig...ik heb ze ooit eens met smaak :roll: naar binnen gewerkt en nooit iets van gemerkt, dus deze valt misschien beter onde de noemer: Op eigen risico!
Even the longest journey starts with the first step...

Plaats reactie

Terug naar “Thaise keuken”