wao en belasting

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
pet
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 32
Lid geworden op: zondag 01 oktober 2006, 10:08
Locatie: Phuket

wao en belasting

#1 Bericht door pet » woensdag 25 februari 2009, 05:42

Geachte forumleden

Dit is een vraag voor mensen die geemigreerd zijn naar Thailand met een wao uitkering.
Wij zijn 6 maanden geleden geemigreerd met behoud van een wao uitkering naar Thailand.
Nu krijgen wij de uitkering bijna bruto netto, en worden er geen premies meer ingehouden,
wel nog wat belasting, maar dit is heel weinig.

Krijgen wij nu geen problemen met de belasting zodat wij alsnog de premies en meer belasting moeten
betalen?
Of moeten wij een verzoek voor vrijstelling inhouding loonbelasting/premie volksverzekering indienen?
Zoja, wat moet dan ingevuld worden op de vraag:

Vraag a4: Wordt u in het woonland dat u opgegeven heeft, aangemerkt als (fiscaal) inwoner?

0 nee: Geeft u dan hieronder aan, waarom u denkt toch in aanmerking te komen voor een vrijstelling.

0 ja: Geef u dan hieronder aan, vanaf welke datum u aangemerkt wordt als inwoner.
Vermeld u ook wanneer er onderbrekingen zijn geweest in de periode van inwonerschap.
! Ook moet u bescheiden bijvoegen waaruit blijkt dat u inwoner bent:
Hierbij valt te denken aan een verklaring van de fiscale autoriteiten in uw woonland.
! Let op: een kopie van uw paspoort, of een inschrijving bij het nederlandse consulaat is geen
bewijs van inwonerschap!

Zijn wij fiscaal inwoner van Thailand met een wao uitkering??

En hoe krijgen wij een inwonersverklaring van de Thaise fiscale autoriteiten??

Als wij geen belasting hoeven te betalen in Thailand, dan komen wij ook niet in de administratie
van de fiscale autoriteiten.
En kunnen wij ook geen bewijs van inwonerschap krijgen.

Wij zijn een gehuwd stel, beide Nederlanders en wonen gehuurd in Thailand en verder geen eigendommen.
En zijn hier op een retirement visum.

Hoe hebben jullie dit opgelost??
Jullie kunnen ook een bericht sturen op onze PB.

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Geert S
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 495
Lid geworden op: zaterdag 26 januari 2008, 06:55
Locatie: Udon Thani
Contacteer:

Re: wao en belasting

#2 Bericht door Geert S » woensdag 25 februari 2009, 08:08

pet schreef: Dit is een vraag voor mensen die geemigreerd zijn naar Thailand met een wao uitkering.
Wij zijn 6 maanden geleden geemigreerd met behoud van een wao uitkering naar Thailand.
Nu krijgen wij de uitkering bijna bruto netto, en worden er geen premies meer ingehouden,
wel nog wat belasting, maar dit is heel weinig.
Premies volksverzekeringen (zorgverzekering, WW, WAO, AOW, ANW) worden er terecht niet meer ingehouden na verhuizing naar Thailand omdat je daar buiten valt, voor WAO/AOW/ANW kun je je wel vrijwillig verzekeren, moet je binnen 6 maanden na verhuizing een verzoek daartoe indienen via de website van de SVB. Let op, doe je dat niet dan heb je dus straks geen recht meer op (een deel) van je AOW, maar vrijwillig verzekeren is fors duur.

Ziektekostenverzekering zul je zelf moeten regelen, eenmaal woonachtig in Thailand ben je niet meer verzekerd tegen ziektekosten via de Nederlandse zorgverzekeringsweg, daarover is elders op dit forum al een hoop informatie gegeven.

Hoe het precies zit met verdere belasting bij een WAO uitkering is mij ook niet bekend, ik werk nog voor een Nederlandse werkgever en betaal dan inderdaad nog wel belasting in Nederland, er is een belasting-verdrag met Thailand dat in houdt dat je loonbelasting betaald in het land waarin je werkgever gevestigd is, je hoeft dan dus in Thailand geen belasting te betalen. Met pensioenen is het enigszinds anders omdat dat gezien wordt als geld dat je in Thailand verdiend, maar binnen Thailand zijn pensioenen belastingvrij dus pensioen is inderdaad netto = bruto.

Voorzover ik het begrijp zijn jullie niet belastingplichtig in Thailand zolang als je in Nederland belasting betaald, pas als je in Thailand zou gaan werken of een eigen bedrijf begint wordt het anders. Uit die gronde kun je volgens mij ook nooit een belasting-verklaring van Thailand verkrijgen want je valt hier niet onder de belastingwet. Dat formulier vrijstelling belastingplicht gaat volgens mij alleen maar op als je in een land gaat wonen waar Nederland geen belasting-verdrag mee heeft of in een heel uitzonderlijke situatie maar in het normale doen bepaald het belastingverdrag waar je belasting betaald.

Groeten,

Geert.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: wao en belasting

#3 Bericht door dutch » woensdag 25 februari 2009, 08:43

Omdat elke omstandiheid van persoon tot persoon verschillend is/kan zijn,is het aan te raden gewoon met de belastingdienst in Nederland te bellen (Heerlen) en te vragen of en zo ja wanneer er om belastingvrijstelling gevraagd moet worden.Ze zijn daar zeer wel bekend met de Thaise toestand en geen noodzaak om uitgebreid op details in te gaan.
Een adres bewijs krijg je over het algemeen (gratis) bij de immigratiedienst alwaar je je elke 90 dagen moet melden.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

pet
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 32
Lid geworden op: zondag 01 oktober 2006, 10:08
Locatie: Phuket

Re: wao en belasting

#4 Bericht door pet » woensdag 25 februari 2009, 11:58

Hoi Geert

Bedankt voor je antwoordt, wij weten dat je jezelf voor ziektekosten moet verzekeren.
Wij zijn aangesloten bij de Bupa.

groetjes

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: wao en belasting

#5 Bericht door prajak » woensdag 25 februari 2009, 17:42

De heffing van inkomstenbelasting over wao is aan NL toegewezen in het verdrag. Na emigratie naar TH, maar dan wel echte emigratie, heft NL alleen inkomstenbelasting, geen premieheffing over de wao. Je zult wel moeten aantonen dat je niet in NL woont maar in TH.

Waar je woont wordt naar omstandigheden beoordeeld. Dat is de tekst van de NL wetgeving. De belastingrechter heeft toegevoegd "wat is het centrum van jouw sociaal en economisch leven". Waar geef je je geld uit, waar is jouw familie, waar ben je meer dan 180 dagen per jaar. Waar heb je een eigen huis in bezit. Alles kan meetellen. Heb je nog een auto in NL ? Een eigen huis dat niet marktconform is verhuurd ? Ben je ieder jaar 200 dagen in NL ?

Kortom, het zijn de feiten die aangeven waar je feitelijk woont.

stille
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 453
Lid geworden op: zaterdag 07 februari 2009, 06:51

Re: wao en belasting

#6 Bericht door stille » donderdag 26 februari 2009, 07:22

Hallo Pet

Wat ikzelf gedaan heb en het weer gaat doen ook al zit ik niet in WAO is.
Vanaf 3 Maart 2009 kan je via belastingdienst.nl een rekensomtje laten maken hoeveel je betalen moet.
Je gaat naar belastingdienst.nl daarna klik je op particulieren dan belastingbuitenland dan kan je downlodenvoor de M formulieren dat is voor mensen die in het buitenland wonen maar inkomsten uit Nederland ontvangen.
Heb je dat gedaan dan vragen ze je sofinummer en moet je je inkomen uit 2008 opgeven en de ingehouden loonbekasting die je al betaald heb.
Je vul dan dan al die vragen in heb je niets in te vullen druk je gewoon op verder.
Op het eind krijg je een uitslag.
Als je in Nederland inkomsten maar in het buitenland woont betaal je 12 0/0 inkomsten belasting.
Ben je nog geen 65 dan betaald je geen aow premie is 12 0/0 kan vrijwillig
Je betaald geen anw premie is 1 0/0 kan vrijwillig
Je betaal geen awbz premie is 12 0/0 (alles uiteraard van je bruto onkomen).
Daarna heb je nog heffingkorting o.a ouderenkoring alleenstaande korting en nog iets.
Trek je dat eraf dan heb betaald haast geen belasting.
Uiteraard doe je deze berekening maar je druk het niet op verzenden.
Hier weet je daardoor redelijk precies wat je netto inkomsten is.
En je kan ook nog zorgtoeslag aan vragen bij belastingdienst .nl Digitaal.
Want nederland en Thailand zijn een verdragsland je kan je alleen niet in nederland verzekeren alleen via Oom.
Ik heb het geluk als ex beroeps militair wel bij zorgzaanverzekerd Unive.nl
Ook al ben ik 67 betaald alleen 260 euro per maand.
Succes
Stille

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: wao en belasting

#7 Bericht door dutch » donderdag 26 februari 2009, 07:37

In het verdrag wordt bepaald dat Thailand de belastingheffende in deze is.(uitgezonderd overheidspensioenen).
Over pensioenen heft Thailand echter geen belasting en daarmede is dus de kous af.


Ook ik was toen in nog in Indonesie werkte,verzekerd bij Unive die mij gegarandeerd had ook NA mijn pensioen verzekerd te kunnen blijven. Bij een collectieve overstap van Unive naar de Amersfoortse zou dit bedrijf deze zelfde garantie overnemen.Totdat de wet van 1-1-06 kwam :twisted :evil: (zie voor details ander topic ;) )
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: wao en belasting

#8 Bericht door RuudThai » donderdag 26 februari 2009, 15:56

In april 2006 emigreerden wij naar Thailand. Officieel, dus met uitschrijving uit de GBA. Die gegevens krijgt de Belastingdienst. Je krijgt dan na verloop van tijd (begin 2007) automatisch een M-aangifteformulier toegestuurd. Je krijgt dat formulier éénmalig, het geldt alleen voor degenen die in een kalenderjaar deels in Nederland en deels in het buitenland hebben gewoond.
De jaren erna krijg je normaal gesproken niet automatisch meer een formulier toegezonden. Je kunt zelf een Tc formulier aanvragen, of in andere gevallen een C-formulier en wie weet hebben ze nog wel meer formuliertjes in hun alfabet die van toepassing zijn op emigranten.
In 2007 was het nog niet mogelijk om een M-formulier digitaal in te vullen, nu wel. Vorige week lukte het mij niet om een Tc-formulier digitaal in te vullen maar ik lees hier dat het volgende maand mogelijk wordt?
Over mijn WAO+IP-uitkering (50%) betaal ik iets van 2,4 % belasting. Vorig jaar maakte het UWV de fout om het vakantiegeld en een éénmalige uitkering in de hoogste schijf te belasten, 52%. Dat had met dit inkomen echter een bijzonder tarief van 10,85 % moeten zijn, reden waarom ik nu de teveel betaalde belasting probeer terug te krijgen via dat Tc-formulier.

Groet,
Ruud

pet
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 32
Lid geworden op: zondag 01 oktober 2006, 10:08
Locatie: Phuket

Re: wao en belasting

#9 Bericht door pet » donderdag 26 februari 2009, 16:13

hallo ruud

heb jij dan geen formulier ingevuld voor premievrijstelling?

groetjes

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: wao en belasting

#10 Bericht door RuudThai » donderdag 26 februari 2009, 16:29

pet schreef:hallo ruud

heb jij dan geen formulier ingevuld voor premievrijstelling?

groetjes
Nee, dat gaat automatisch als je niet meer in Nederland woont en niet op de loonlijst van een Nederlands bedrijf staat o.i.d.
Maar ieder geval is apart, dus mijn ervaring kan weer verschillen met een ander. Ik had bijv. in mijn emigratiejaar nog geen WAO, dat kreeg ik pas het jaar daarop na een lange beroepsprocedure. En toen met terugwerkende kracht.

Groet,
Ruud

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: wao en belasting

#11 Bericht door prajak » donderdag 26 februari 2009, 18:00

Stille, van de info die jij geeft klopt weinig. Ga je eens opnieuw informeren, ja ?

joco
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 32
Lid geworden op: zondag 03 juni 2007, 11:05
Locatie: Chiang-Mai

Re: wao en belasting

#12 Bericht door joco » vrijdag 27 februari 2009, 17:25

WAO/AOW/ANW kun je je wel vrijwillig verzekeren, moet je binnen 6 maanden na verhuizing een verzoek daartoe indienen via de website van de SVB.
Je verzoek bij de SVB kun je zelfs indienen tot 1 jaar na vertrek uit Nederland.
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: wao en belasting

#13 Bericht door Ben » dinsdag 10 maart 2009, 13:27

dutch schreef:In het verdrag wordt bepaald dat Thailand de belastingheffende in deze is.(uitgezonderd overheidspensioenen).
Over pensioenen heft Thailand echter geen belasting en daarmede is dus de kous af.

Lees dit maar eens geen belasting heffing maar !!

Alex Klein (1969) is als docent verbonden aan de Universiteit Nyenrode en een aantal particuliere hogescholen, waar hij les geeft in marketing & sales, maar ook financiële bedrijfskunde. Tevens is hij auteur van het boek Regengeluk, een financiële roman.




Forse hap uit pensioen
Honderdduizenden werknemers...


AMSTERDAM - Let op: deze bijdrage bevat geen leuke informatie, het beschrijft de harde werkelijkheid. Uw portemonnee gaat panisch pijn doen!

Overal hoor ik dezelfde opmerking: "Kredietcrisis? Recessie? Ik merk er helemaal niets van!" Mag ik u wijzen op wat u nog te wachten staat: terugdraaien WW-premie, verhogen pensioenafdracht, hogere belastingdruk, minder fiscale aftrekposten, langer doorwerken plus een lagere AOW en pensioenuitkering.

Als u nog een onbezorgde dag wilt hebben, zou ik hier stoppen met lezen!

Dit kabinet was zo trots op de gerealiseerde koopkrachtverbetering door het afschaffen van de werkloosheidspremie. Maar door de werktijdregelingen van minister Donner loopt dit geldpotje snel leeg en bestaat de kans dat de WW-premie binnenkort weer in ere hersteld wordt. Koopkrachtverslechtering, dus.

Deze maand komen de pensioenfondsen met hun 'reddingsplannen' om de té lage dekkingsgraden aan te pakken. Er wordt niet geïndexeerd (de prijsstijgingen van energie, boodschappen en straks benzine worden niet meegenomen in uw pensioen) en dus gaat u er op achteruit. De kans is zeer reëel dat de premies verhoogd en de maandelijks uitgekeerde bedragen verlaagd worden. Nu meer betalen om straks minder te krijgen.

Het overheidstekort moet door iemand betaald worden. Drie keer raden? Juist, u mag meer afdragen... Aan de ene kant zullen de belastingen omhoog gaan - wat dacht u van de BTW naar 20% in 2010? En natuurlijk gaat de auto meer kosten, want u gaat toch niet minder rijden in 's rijks belangrijkste melkkoe. Anderzijds zullen subsidies uit bijvoorbeeld de AWBZ verlaagd worden. En op termijn gaat zelfs de hypotheekrenteaftrek op de helling.

Ik heb u gewaarschuwd dat u beter had kunnen stoppen met lezen...

Nog zo'n heikel puntje. Was het eerst met 57 jaar, daarna 60 of 62 jaar, straks kunt u pas met pensioen als u 67 of 70 jaar bent. In principe heeft dit niets met de huidige crisis te maken, maar gewoon met de onbetaalbaarheid van de vergrijzing. Langer doorwerken om daarna te genieten van een lager AOW-tje met minder aanvullend pensioen.

Ten minste, als u niet zelf iets heeft geregeld.

Als u voldoende spaart, kunt u gerust op uw 55-ste al stoppen met werken. Als u nu geld aan de kant zet, komen de hogere belastingen straks minder hard aan. Alleen als u vanaf vandaag de broekriem aantrekt en een extra avond- of weekendbaantje oppakt om te sparen, kijkt u later niet aan tegen een armoedeval!

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”