Kamers verhuren in Thailand

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Knoert
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 1
Lid geworden op: woensdag 17 september 2008, 09:45

Kamers verhuren in Thailand

#1 Bericht door Knoert » donderdag 18 september 2008, 06:29

LS,

Ik zal me kort voorstellen want ik heb me gisteren geregistreerd op dit forum, na jarenlang als "GAST" te hebben genoten van alle goede tips en adviezen.
Gaarne zou ik nu zelf ook een keer gebruik willen maken van de expertise en ervaring die aanwezig is op dit forum.

Ik ben momenteel 47 jaar en ben reeds 12 jaar getrouwd met mijn (Thaise) vrouw. Wij wonen in Nederland en zijn allebei fulltime werkzaam in de horeca. Destijds hebben we gekozen om samen in NL te gaan wonen en flink te werken en ook goed te sparen voor een toekomst in Thailand.

Ons plan/idee is als volgt:

Als we een 100.000 euro hebben gespaard ( ongeveer 4 1/2 - 5 miljoen Thb) bouwen we in Thailand een appartementencomplex met ongeveer 10-12 kamers compleet met eigen Douche/toilet ruimte. Deze kamers bieden we dan te huur aan voor rond de 3000 Thb, hetgeen een 30.000 Thb oplevert aan inkomsten per maand. Voor onderhoud reserveren we 10.000 Thb per maand en blijft over 20.000 Thb om van te leven. Dit is niet echt veel, maar wel mogelijk want we stellen geen hoge eisen aan onze woonomgeving en tijdens vakanties maken we ook niet veel meer op per maand.

Dit is echter niet genoeg om aan de eis te voldoen voor een visum (als ik het goed heb is dat 40.000 thb/mnd inkomen)

Hoe is de mening van de forumleden over deze actie en heeft misschien iemand tips om wel aan het benodigde jaarvisum te kunnen komen

alvast bedankt

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Kamers verhuren in Thailand

#2 Bericht door jumbo » donderdag 18 september 2008, 06:41

Voor dat geld, kan je afhankelijk van de locatie, meer kamers bouwen in je complex.
De huur zal echter naar beneden moeten, studio's voor Thai gaan tussen de 1500-1750 thb

Dus je locatie is het belangrijkst in je planning; kies een buitenwijk aangesloten op een industrieterrein of universiteiten complex of (lucht) haven
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
Soi 24
Expat
Expat
Berichten: 310
Lid geworden op: maandag 02 juni 2008, 20:53
Locatie: Nongprue, Banglamung

Re: Kamers verhuren in Thailand

#3 Bericht door Soi 24 » donderdag 18 september 2008, 07:21

Wat je ook van de Thaise wetgeving moge vinden die 40000 THB is echt niet helemaal uit de lucht gegrepen. Natuurlijk speelt je vestigingsplaats straks een rol bij het prijspeil waarmee je te maken krijgt, maar ook Thailand stoot op in de vaart der volkeren, zeker qua prijspeil. Jawel altijd nog veel goedkoper dan NL, maar 20000 THB is wel een hele smalle beurs om voor een echtpaar van rond te komen. Ook als je kiest voor een zeer sober leven, moet je de energierekening betalen, kun je ziek worden etc.

Ik zou me minder druk maken over het omzeilen van de 40000 THB-norm en meer energie steken in de vraag hoe je meer maandelijkse inkomsten kunt genereren, dan los je daarmee tegelijkertijd ook het eerste probleem op.
"There are no facts, only interpretations."
- Friedrich Nietzsche (1844-1900)

Khon Neua
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: woensdag 09 mei 2007, 12:34
Locatie: Chiang Rai / 's-Hertogenbosch

Re: Kamers verhuren in Thailand

#4 Bericht door Khon Neua » donderdag 18 september 2008, 18:16

officeel moet je ook nog 7 % vat betalen dus je rendement zal iets lager worden als je in bangkok bouwd kun je voor dat geld niet bouwen wat je van plan bent buiten bangkok evt wel maar zal je huur wel omlaag moeten.

Reken maar op een rendament van max 10 % per jaar.

dus 5.000.000 thb investeren = 500.000 opbrengst per jaar

ik had een condor in bkk koste 300 000 thb kon ik 3000 thb huur voor krijgen .

Nimnuan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 652
Lid geworden op: maandag 31 juli 2006, 22:59
Locatie: Nieuwegein

Re: Kamers verhuren in Thailand

#5 Bericht door Nimnuan » donderdag 18 september 2008, 22:59

Er was een tijd geleden (ik dacht vorig jaar) iemand op het forum die met min of meer hetzelfde idee bezig was. Ik heb daar later helaas niets meer van vernomen. Ik ben benieuwd of dat een succes is geworden.
Johan

-- Happiness is a choice that requires effort at times --

sombat
Waarschuwing!
Waarschuwing!
Berichten: 445
Lid geworden op: zaterdag 08 maart 2008, 09:57

Re: Kamers verhuren in Thailand

#6 Bericht door sombat » vrijdag 19 september 2008, 07:58

ikwil je idee niet de grond in praten maar ik vind het niet een erggoedidee.
ik ken ook iemand die een complec heeft gekocht vlak bij mijn huis(soort flat) zo ongeveer 25 kamers de huur daarvan ligt rond de 2500 bathinclusief stroom water air condition. die flat koste 8 miljoen bath en is al 15 jaar oud.
mijn ervaring is dat een thainiet goed voor zijn eigendommen zorgt ik schat dat binnen 10 jaar jou appartementen er als bouwvallen uit zien en dat je daar zeer veel kosten voor moet maken vooronderhoud.

affijn dit is mijn mening ervaring.

Khon Neua
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: woensdag 09 mei 2007, 12:34
Locatie: Chiang Rai / 's-Hertogenbosch

Re: Kamers verhuren in Thailand

#7 Bericht door Khon Neua » vrijdag 19 september 2008, 17:33

het redament is in thailand toch wel hoger dan in nederland !

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Kamers verhuren in Thailand

#8 Bericht door jumbo » zondag 21 september 2008, 03:42

Khon Neu schreef:het redament is in thailand toch wel hoger dan in nederland !
geen goede vergelijking mogelijk omdat de investering gewoon anders is
maar hier kan je inderdaad een bruto resultaat (ex kosten) halen van meer dan 20%, maar dan
moeten bouw en huur wel in een bepaalde verhouding staan, wat nog steeds mogelijk is...
Onderhoud hangst dus af van de bouwkwaliteit....en zijn kosten
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Kamers verhuren in Thailand

#9 Bericht door prajak » zondag 21 september 2008, 07:28

Ik lees nergens dat je een work permit hebt. Gaan alle zaken rekening vrouw, die Thaise is ?
En wordt het gewone verhuur of een business ? Ik heb begrepen dat er ink bel tariefsverschil is tussen woningverhuur en business. Wordt het business dan kun je de winst delen en een lager tarief per persoon krijgen, ze hebben hier ook schijventarief.

khemsirin
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 6
Lid geworden op: woensdag 06 mei 2009, 11:08

Re: Kamers verhuren in Thailand

#10 Bericht door khemsirin » zondag 10 mei 2009, 20:17

Kamers verhuren in Thailand : Wat een mooi plan van jullie beiden.
Neem me niet kwalijk. Het beste in Thailand zijn studentenkamers verhuren.
Zoek een goed stuk grond met een goede ligging niet ver van een universiteit of college.
Zoek een tweedehands huis of gebouw en vernieuw volgens jullie plan. Dit is nog beter en kost minder en gaat sneller.
Zoek een goed team werkers om te bouwen. Zelf het materiaal kiezen en altijd controleren of alles in orde is.
!!! opletten:
Er zijn véél tussenpersonen. Goed uitkijken. Dat weten jullie hé.
Simpel maar sterk bouwen
Binnen in de kamers:
goed bed, wc, douche, kastje, tafeltje, goed onderhouden, goed reglement maken, klein terrasje om de was op te hangen.
jullie kunnen een klein restaurant of winkeltje openen daar ter plaaatse.
Thai studentenkamers gaan tussen de 1,000-2,500bath. per maand
informatie: http://www.led.go.th
http://www.dol.go.th
(sorry alleen in thai uw vrouw kan thai lezen hé)

Rene
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1093
Lid geworden op: vrijdag 13 februari 2009, 19:38
Locatie: Uden

Re: Kamers verhuren in Thailand

#11 Bericht door Rene » maandag 11 mei 2009, 11:05

khemsirin schreef: http://www.dol.go.th
(sorry alleen in thai uw vrouw kan thai lezen hé)
Ik vond ook een link naar de Engelse vertaling, in de rij links.
Vrijheid is een recht wat niet krom te krijgen is.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Kamers verhuren in Thailand

#12 Bericht door prajak » maandag 11 mei 2009, 17:10

Je vertelt niet waar je gaat verhuren. Prijzen zijn overal anders net als het minimum loon. Verder ga je uit van 100% bezettingsgraad. Dat is niet haalbaar.

Van die ton euro kun je ook 17,5 k euro op de bank zetten. Dat is 8 ton voor een ret visum voor jou. Jouw vrouw is Thaise ? Die heeft geen problemen dus. Dan bouw je iets te verhuren van de rest van het geld. Jouw vrouw betaalt dan income tax en de btw. Er is genoeg living over. Daarmee haal jij een ret visum op basis inkomen vrouw en die 8 ton.

Je kunt ook iets langer doorsparen.

Wat doe je met jouw ziektekostenpolis ?? Denk er aan, verzekeren na emigratie is moeilijker dan je denkt. Zie het item daarover onder diversen.

hamnoi
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 1
Lid geworden op: maandag 11 mei 2009, 15:24

Re: Kamers verhuren in Thailand

#13 Bericht door hamnoi » maandag 11 mei 2009, 20:47

Dank u khemsirin :lol:

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Kamers verhuren in Thailand

#14 Bericht door RuudThai » donderdag 14 mei 2009, 05:46

Ruim een jaar geleden hebben wij als inkomstenbron voor mijn vrouw een appartementencomplex gekocht in de stad, op 300 m. van een universiteit. Het zijn 12 appartementjes op de begane grond, 2 x 6 tegenover elkaar. Nieuw gebouwd in 2007, ze waren een jaar oud toen we ze kochten voor 1,9 miljoen baht.
De huur is 2000 baht per maand, 100 baht kabeltv plus water en electriciteit, waarbij elk appartement een eigen water- en stroommeter heeft. Er wordt een kleine opslag op de gemeentetarieven gezet, ter dekking van de specifieke kosten op dat gebied. Bijv. vernieuwen van lampen, nachtverlichting, leegzuigen rioolafvoertanks enz.
Jaarlijks moet je belasting betalen, VAT en een gemeentebelasting. Je bent verplicht om een brandverzekering af te sluiten. Dat laatste kwam omdat we een deel bij de bank hadden geleend; ik weet niet zeker of het anders ook verplicht is, maar het lijkt me in ieder geval safer.
Dan moet je verder rekening houden met de studentenvakanties. Tijdens die vakanties staan je appartementen leeg en wordt er dus ook niets ontvangen. De maand oktober en maart t/m mei vang je niets of praktisch niets. Sommigen willen hun kamer wel aanhouden in die tijd, maar tegen sterk gereduceerd tarief: 500 - 1000 baht. Als je die leegstand meldt bij het belastingkantoor krijg je vermindering van belasting.
Verder hebben we een schoonmaakster in dienst, die een paar uurtjes per dag de buitenboel aanveegt, de afvalbakken beheert en leeggekomen kamers schoonmaakt. Kosten 1500 baht per maand.
Al met al verdien je er veel minder aan dan je denkt. En dan reken ik nog niet eens het onderhoud, waar je inderdaad ook regelmatig wat aan kwijt bent.
Dus reken je niet rijk!

Groet,
Ruud

peterd1961
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 265
Lid geworden op: zondag 30 april 2006, 07:03
Locatie: Pathum Thanee

Re: Kamers verhuren in Thailand

#15 Bericht door peterd1961 » zaterdag 20 juni 2009, 04:42

In Muang ake bij rangsit university kost een apartement tussen de 4000 en 7000 per maand en die huur moet in de stille periode gewoon door betaald worden! je tekent een jaar contract en moet 10000 borg betalen en als je binnen een jaar je huur opzegt ben je je borg kwijt.

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”