Wat kan ik het beste eten?

Thaise keuken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Lelie
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 31
Lid geworden op: donderdag 30 maart 2006, 18:38

Wat kan ik het beste eten?

#1 Bericht door Lelie » zondag 31 augustus 2008, 23:14

Ik ga in februari voor het eerst naar Thailand. Nu vraag ik me af wat ik, als Nederlander die niet van scherp eten houd, het beste kan eten. Ik wil uiteraard wel dingen uitproberen.

Ik heb al van pad thai gehoord en dat lijkt me wel wat. Hebben jullie tips (met uitleg wat het is ;))

Groetjes van Marloes

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Wat kan ik het beste eten?

#2 Bericht door jumbo » maandag 01 september 2008, 03:41

Lang niet alle gerechten zijn spicy, je kan nagenoeg elk gerecht vragen and toevoegen ' not spicy'. Vaak staan de gedroogde gemalen pepers op tafel om eea op te peppen.
In de 'betere dus duurdere' restaurants wordt met buitenlanders al rekening gehouden met o.m. vermelding op menu en minder spicy te koken. 'Mhai Pet' betekend 'niet heet/not spicy', leer dat uit je hoofd :P

Een peper geeft ook een bepaalde extra smaak aan het gerecht dus indien je spicy food eet zonder spicy dan kan dat zeker de smaak beinvloeden

Persoonlijk vind ik de Indische keuken overigens veel heter als de Thaise keuken...daar had ik gerechten (en sambals) die ik ternauwernood kon eten, hier is me dat nog niet gebeurd.
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
Denhakke
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 516
Lid geworden op: woensdag 04 januari 2006, 19:37
Locatie: Herselt
Contacteer:

Re: Wat kan ik het beste eten?

#3 Bericht door Denhakke » maandag 01 september 2008, 08:11

Misschien eens en Thais restaurant in Nl proberen? De smaak zal wel niet altijd hetzelfde zijn als in Thailand maar dan heb je toch al een gedacht van wat je eventueel kan eten en je kan eventuele vragen ook nog stellen aan de uitbater van het restaurant.

Gebruikersavatar
Soi 24
Expat
Expat
Berichten: 310
Lid geworden op: maandag 02 juni 2008, 20:53
Locatie: Nongprue, Banglamung

Re: Wat kan ik het beste eten?

#4 Bericht door Soi 24 » maandag 01 september 2008, 08:24

Sluit me volledig aan bij Jumbo. Weet overigens dat de gemiddelde Thai net zo min tegen te pittig eten kan dan dat wij dat kunnen. Het komt regelmatig voor dat ik met een Thai(se) aan tafel zit die laat weten dat het deze keer wel spicy is. En in vrijwel alle restaurants vraagt men keurig aan de westerling "spicy/not spicy?".

Gerechten die bijvoorbeeld bij uitstek nog weleens spicy willen zijn, zijn de Tom Yam (zeg maar de soep) en de Thaise salades, maar zelfs die kun je ook mild laten bereiden. Maar in feite is de keuze reuze er zijn zoveel lekkere dingen te eten in de restaurants, maar ook op straat (laat je daardoor niet terugschrikken, is prima eten). Als je maar vooral duidelijk maakt wat je wilt eet je altijd goed en goedkoop in Thailand.
"There are no facts, only interpretations."
- Friedrich Nietzsche (1844-1900)

Gebruikersavatar
JohanS
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2005
Lid geworden op: vrijdag 07 oktober 2005, 11:25
Locatie: Vlaanderen

Re: Wat kan ik het beste eten?

#5 Bericht door JohanS » maandag 01 september 2008, 08:40

Soi 24 schreef:Sluit me volledig aan bij Jumbo. Weet overigens dat de gemiddelde Thai net zo min tegen te pittig eten kan dan dat wij dat kunnen. Het komt regelmatig voor dat ik met een Thai(se) aan tafel zit die laat weten dat het deze keer wel spicy is. En in vrijwel alle restaurants vraagt men keurig aan de westerling "spicy/not spicy?".

Gerechten die bijvoorbeeld bij uitstek nog weleens spicy willen zijn, zijn de Tom Yam (zeg maar de soep) en de Thaise salades, maar zelfs die kun je ook mild laten bereiden. Maar in feite is de keuze reuze er zijn zoveel lekkere dingen te eten in de restaurants, maar ook op straat (laat je daardoor niet terugschrikken, is prima eten). Als je maar vooral duidelijk maakt wat je wilt eet je altijd goed en goedkoop in Thailand.
Toch ook even opletten wat voor een Thais 'Not Spicy' is, is voor de gemiddelde buitenlander wel degelijk spicy.
Dus in het restaurant duidelijk vermelden.
De afgelopen maand hebben wij weer fantastisch lekker geeten in Thailand en ik kan echt geen spicy food verdragen.
Wij eten steeds Thaifood want er is zo veel keuze.

Lelie
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 31
Lid geworden op: donderdag 30 maart 2006, 18:38

Re: Wat kan ik het beste eten?

#6 Bericht door Lelie » maandag 01 september 2008, 08:58

jumbo schreef: 'Mhai Pet' betekend 'niet heet/not spicy', leer dat uit je hoofd :P
Ga ik zeker onthouden :P
Misschien eens en Thais restaurant in Nl proberen? De smaak zal wel niet altijd hetzelfde zijn als in Thailand maar dan heb je toch al een gedacht van wat je eventueel kan eten en je kan eventuele vragen ook nog stellen aan de uitbater van het restaurant.
Goed plan.

Als je zegt "not spicy" zouden ze er dan helemaal geen sambal in doen? Want ik wil eigenlijk nog geen drup sambal in mijn eten.

Ik ben erg benieuwd, maar hebben jullie ook voorbeelden van lekkere maaltijden?
Oh en nog een vraag, wat eten ze daar 's ochtends? Mij maak je niet zo blij met rijst 's of bamisoep ochtends, zou je ook gewone broodjes kunnen krijgen in het hotel? Vast wel he?

Groetjes van Marloes

Gebruikersavatar
JohanS
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2005
Lid geworden op: vrijdag 07 oktober 2005, 11:25
Locatie: Vlaanderen

Re: Wat kan ik het beste eten?

#7 Bericht door JohanS » maandag 01 september 2008, 09:35

Lelie schreef:
jumbo schreef: 'Mhai Pet' betekend 'niet heet/not spicy', leer dat uit je hoofd :P
Ga ik zeker onthouden :P
Misschien eens en Thais restaurant in Nl proberen? De smaak zal wel niet altijd hetzelfde zijn als in Thailand maar dan heb je toch al een gedacht van wat je eventueel kan eten en je kan eventuele vragen ook nog stellen aan de uitbater van het restaurant.
Goed plan.

Als je zegt "not spicy" zouden ze er dan helemaal geen sambal in doen? Want ik wil eigenlijk nog geen drup sambal in mijn eten.

Ik ben erg benieuwd, maar hebben jullie ook voorbeelden van lekkere maaltijden?
Oh en nog een vraag, wat eten ze daar 's ochtends? Mij maak je niet zo blij met rijst 's of bamisoep ochtends, zou je ook gewone broodjes kunnen krijgen in het hotel? Vast wel he?

Groetjes van Marloes
Ik ben geen keukenpiet maar Sambal kennen ze niet in Thailand, het zijn de kleine pepertjes die zij vooral gebruiken om het eten zeer pikant te maken.

Okie
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 903
Lid geworden op: woensdag 20 juli 2005, 15:41
Locatie: Purmerend

Re: Wat kan ik het beste eten?

#8 Bericht door Okie » maandag 01 september 2008, 10:01

Wees gerust, bijna elk hotel heeft als ontbijt wel de keuze uit diverse broodje/toast/eieren etc etc en daar bovenop is er ook nog keuze uit diverse aziatische gerechten zoals fried rice of rice soup. Koffie, die kan je in de hotels beter laten staan want dat is vaak oplos kwaliteit.

Als er geen europees/amerikaans ontbijt geserveert wordt dan wandel je naar een restaurantje en besteld wat van de menukaart. Zeker in de toeristen gebieden staat er altijd wel american breakfast of european breakfast op de kaart, kosten tussen de 60 en 200 baht(1-4 euro) inclusief koffie/thee en sap.

Okie

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Wat kan ik het beste eten?

#9 Bericht door Jim » maandag 01 september 2008, 11:08

Als de sambal van de nederlandse chinees al te heet is kan je het beter bij italiaans, kfc, mc d, pizza hut e.d. Houden.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Nimnuan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 652
Lid geworden op: maandag 31 juli 2006, 22:59
Locatie: Nieuwegein

Re: Wat kan ik het beste eten?

#10 Bericht door Nimnuan » maandag 01 september 2008, 11:45

JohanS schreef:
Lelie schreef:
jumbo schreef: 'Mhai Pet' betekend 'niet heet/not spicy', leer dat uit je hoofd :P
Ga ik zeker onthouden :P
Misschien eens en Thais restaurant in Nl proberen? De smaak zal wel niet altijd hetzelfde zijn als in Thailand maar dan heb je toch al een gedacht van wat je eventueel kan eten en je kan eventuele vragen ook nog stellen aan de uitbater van het restaurant.
Goed plan.

Als je zegt "not spicy" zouden ze er dan helemaal geen sambal in doen? Want ik wil eigenlijk nog geen drup sambal in mijn eten.

Ik ben erg benieuwd, maar hebben jullie ook voorbeelden van lekkere maaltijden?
Oh en nog een vraag, wat eten ze daar 's ochtends? Mij maak je niet zo blij met rijst 's of bamisoep ochtends, zou je ook gewone broodjes kunnen krijgen in het hotel? Vast wel he?

Groetjes van Marloes
Ik ben geen keukenpiet maar Sambal kennen ze niet in Thailand, het zijn de kleine pepertjes die zij vooral gebruiken om het eten zeer pikant te maken.
Jawel hoor Johan, ze kennen wel degelijk diversen soorten sambal. Wij krijgen ze nog wel eens van de familie opgestuurd - heerlijk ;)
Johan

-- Happiness is a choice that requires effort at times --

Nimnuan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 652
Lid geworden op: maandag 31 juli 2006, 22:59
Locatie: Nieuwegein

Re: Wat kan ik het beste eten?

#11 Bericht door Nimnuan » maandag 01 september 2008, 11:56

Lelie schreef:Als je zegt "not spicy" zouden ze er dan helemaal geen sambal in doen? Want ik wil eigenlijk nog geen drup sambal in mijn eten.

Ik ben erg benieuwd, maar hebben jullie ook voorbeelden van lekkere maaltijden?
Oh en nog een vraag, wat eten ze daar 's ochtends? Mij maak je niet zo blij met rijst 's of bamisoep ochtends, zou je ook gewone broodjes kunnen krijgen in het hotel? Vast wel he?

Groetjes van Marloes
Marloes, je kunt inderdaad het beste naar de westerse restaurants gaan die volop in de touristengebieden te vinden zijn. Kun je fysiek niet tegen sambal of moet je het nog leren eten? Naar mijn idee mis je een hoop lekkere gerechten als je helemaal geen druppel sambal in je eten wil hebben. Hoe zit het dan met gember e.d. heb je daar ook last van?
Johan

-- Happiness is a choice that requires effort at times --

Lelie
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 31
Lid geworden op: donderdag 30 maart 2006, 18:38

Re: Wat kan ik het beste eten?

#12 Bericht door Lelie » maandag 01 september 2008, 12:59

Nimnuan schreef:
Marloes, je kunt inderdaad het beste naar de westerse restaurants gaan die volop in de touristengebieden te vinden zijn. Kun je fysiek niet tegen sambal of moet je het nog leren eten? Naar mijn idee mis je een hoop lekkere gerechten als je helemaal geen druppel sambal in je eten wil hebben. Hoe zit het dan met gember e.d. heb je daar ook last van?
Als ik sambal eet sta ik in brand en proef ik niks meer.
Gember is lekker!
Als de sambal van de nederlandse chinees al te heet is kan je het beter bij italiaans, kfc, mc d, pizza hut e.d. Houden.
Goh, ik had hier verwacht dat dat hier zo snel gezegd werd. Ik ben helemaal niet van plan om naar McDonalds te gaan. Tenminste, niet regelmatig.

annev
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 78
Lid geworden op: dinsdag 30 oktober 2007, 15:02

Re: Wat kan ik het beste eten?

#13 Bericht door annev » maandag 01 september 2008, 13:05

Toen wij vonden dat het Thaise eten, maar flauw smaakte in het restaurant en wij vroegen om het toch een beetje spicy, hot te maken, kwamen ze af met een flesje tabasco , pffffffffffffffff

Gebruikersavatar
JohanS
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2005
Lid geworden op: vrijdag 07 oktober 2005, 11:25
Locatie: Vlaanderen

Re: Wat kan ik het beste eten?

#14 Bericht door JohanS » maandag 01 september 2008, 13:19

Nimnuan schreef:
Lelie schreef:Als je zegt "not spicy" zouden ze er dan helemaal geen sambal in doen? Want ik wil eigenlijk nog geen drup sambal in mijn eten.

Ik ben erg benieuwd, maar hebben jullie ook voorbeelden van lekkere maaltijden?
Oh en nog een vraag, wat eten ze daar 's ochtends? Mij maak je niet zo blij met rijst 's of bamisoep ochtends, zou je ook gewone broodjes kunnen krijgen in het hotel? Vast wel he?

Groetjes van Marloes
Marloes, je kunt inderdaad het beste naar de westerse restaurants gaan die volop in de touristengebieden te vinden zijn. Kun je fysiek niet tegen sambal of moet je het nog leren eten? Naar mijn idee mis je een hoop lekkere gerechten als je helemaal geen druppel sambal in je eten wil hebben. Hoe zit het dan met gember e.d. heb je daar ook last van?
Zever, ik kan geen piekant eten verdragen en eet in Thailand allen Thaifood en ik kan je verzekeren dat het zeer lekker is.
Het moet niet piekant zijn. Probeer de vele soorten vis, schelpdieren enz.... Uitstekend en steeds met lekkere NIET pikanten sauzen zoals bv oestersaus.
Thais eten maar niet pikant kan perfect overal in Thailand maar je moet het wel vragen of vragen welke gerechten niet pikant zijn.

Mystic
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1165
Lid geworden op: vrijdag 10 februari 2006, 23:08
Locatie: Grunn

Re: Wat kan ik het beste eten?

#15 Bericht door Mystic » dinsdag 02 september 2008, 11:59

annev schreef:Toen wij vonden dat het Thaise eten, maar flauw smaakte in het restaurant en wij vroegen om het toch een beetje spicy, hot te maken, kwamen ze af met een flesje tabasco , pffffffffffffffff
Was dat een Thais restaurant? ik had op zijn minst toch prik nam pla verwacht

Mijn ervaring is, wanneer je in Thailand in een beetje toeristische Thaise resto's gaat eten, het eten over het algemeen helemaal niet scherp is,
het is de eerste keren voorgekomen dat ik een spicy gerecht helemaal niet scherp genoeg vond,
Nu vraag ik in zulke gevallen (vooral na een paar dagen, als we wel een beetje gewend zijn) om phed phed (pittig), of extra prik

Pittig eten kun je echt leren, steeds met kleine beetjes, ietsjes meer
Het Thaise eten is zo heerlijk, het zou jammer zijn dat je daar weinig van mee zou krijgen,
LEVEN IS HET MEERVOUD VAN LEF

Plaats reactie

Terug naar “Thaise keuken”