Wie in TH betaalt hier belasting over NL pensioen ?

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Wie in TH betaalt hier belasting over NL pensioen ?

#16 Bericht door prajak » donderdag 03 juli 2008, 01:50

Resident ? Voor de fiscus ben je resident als je meer dan 180 dagen per jaar hier bent. Geregistreerd of niet.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Wie in TH betaalt hier belasting over NL pensioen ?

#17 Bericht door prajak » donderdag 03 juli 2008, 01:51

Artikel 18

1. Onder voorbehoud van de bepalingen van het tweede lid van dit artikel en het eerste lid van artikel 19, zijn pensioenen en andere soortgelijke beloningen terzake van een vroegere dienstbetrekking betaald aan een inwoner van een van de Staten, alsmede aan een zodanige inwoner betaalde lijfrenten slechts in die Staat belastbaar.
2. Die inkomsten mogen echter ook in de andere Staat worden belast voorzover zij als zodanig ten laste komen van de winst, die in die andere Staat is behaald door een onderneming van die andere Staat of door een onderneming die aldaar een vaste inrichting heeft.
3. De uitdrukking “lijfrente” betekent een vaste som, periodiek betaalbaar, (etc etc)

De aantekeningen in de Vakstudie zijn als volgt.

Werkingssfeer.

Particuliere pensioenen zijn in beginsel ingevolge het eerste lid van dit artikel slechts belast in de staat waarin de gepensioneerde dan wel de lijfrentetrekker woont. Worden pensioenen/lijfrenten door een onderneming/vaste inrichting betaald aan een inwoner van de andere staat dan mag de staat waar de onderneming/vaste inrichting, ten laste van welke het pensioen/lijfrente wordt betaald, belasting heffen, ook indien de genieter in de andere staat woont.

Het is de vraag wat met de zinsnede “als zodanig ten laste komen” wordt bedoeld. Gesteld zou kunnen worden dat, als het pensioen is ondergebracht bij een pensioenfonds of wordt gedekt door een eigen afzonderlijke pensioenvoorziening of is gedekt bij een levensverzekeringsmaatschappij, het pensioen niet ALS ZODANIG ten laste komt van in de andere staat behaalde winst. Er van uitgaande dat zulks praktisch altijd het geval zal zijn rijst de vraag of het tweede lid in zoverre niet een loze letter is.

Einde van de tekst

Opmerkingen van mijzelf. Er staat ook nog “voorzover”. Zou je al kunnen stellen dat de RENTEcomponent in de polis ten laste van de winst komt dan nog blijft de uitkering uit het gespaarde kapitaal gewoon belastbaar in TH.

Voorts vermeldt de aantekening dat AFKOOP van pensioen niet valt onder dit artikel. Hoge Raad, 10 juni 1981.

He he, wat een tikklus…..en geen soulaas…

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Wie in TH betaalt hier belasting over NL pensioen ?

#18 Bericht door jumbo » donderdag 03 juli 2008, 02:18

prajak schreef:Resident ? Voor de fiscus ben je resident als je meer dan 180 dagen per jaar hier bent. Geregistreerd of niet.
je kan hier alleen langer als 180 dagen, legaal althans, verblijven als je geregistreerd bent
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Wie in TH betaalt hier belasting over NL pensioen ?

#19 Bericht door dutch » donderdag 03 juli 2008, 03:09

Bedankt voor het typewerk prajak :lol:
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Wie in TH betaalt hier belasting over NL pensioen ?

#20 Bericht door prajak » donderdag 03 juli 2008, 04:43

Jumbo, dat snap ik niet. Zestig dagen T visum, naar NL, weer 60 dagen een maand later, en zo verder. Dan heb je snel 180 dagen tezamen. De wet zegt "aggregate" en ik weet niet beter dan dat dit samengeteld betekent. Dus 180 dg kun je als regematig toerist al halen.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Wie in TH betaalt hier belasting over NL pensioen ?

#21 Bericht door jumbo » donderdag 03 juli 2008, 06:18

prajak schreef:Jumbo, dat snap ik niet. Zestig dagen T visum, naar NL, weer 60 dagen een maand later, en zo verder. Dan heb je snel 180 dagen tezamen. De wet zegt "aggregate" en ik weet niet beter dan dat dit samengeteld betekent. Dus 180 dg kun je als regematig toerist al halen.
simpe; als toerist geldt je aanwezigheid niet als permanent wonend....snap je dat echt niet??
meer als 180 dagen per jaar wonend in een land heeft niets met toeristen visa , visa exempt of visa on arrival te maken...maar alles met Non-O en Non-B en dergelijke visa
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Wie in TH betaalt hier belasting over NL pensioen ?

#22 Bericht door prajak » donderdag 03 juli 2008, 06:40

Duidelijk, regelmatig rondreizen is iets anders dan "wonen". Maar voor de Thaise fiscus is ieder die hier meer dan 180 dg per kalender jaar verblijft al een "resident" en dus in beginsel belastingplichtig. Men ziet immers niet dat je rondtrekt, je kunt ook een leuke partner hier hebben en heel vaak op bezoek gaan. Dat bedoelde ik.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Wie in TH betaalt hier belasting over NL pensioen ?

#23 Bericht door jumbo » donderdag 03 juli 2008, 06:47

prajak schreef:Duidelijk, regelmatig rondreizen is iets anders dan "wonen". Maar voor de Thaise fiscus is ieder die hier meer dan 180 dg per kalender jaar verblijft al een "resident" en dus in beginsel belastingplichtig. Men ziet immers niet dat je rondtrekt, je kunt ook een leuke partner hier hebben en heel vaak op bezoek gaan. Dat bedoelde ik.
Tuurlijk, maar dan ben je niet geregistreerd, je kan heir ook op visa exempt zijn en wie houdt het dan bij?
Het gaat puur en alleen om visa geregistreerden, waarom denk je dat er zoveel buitenlanders op zgn. visaruns hier komen; correct o.m. om belastingplicht te ontduiken...ze hebben immers vaak voldoende inkomen om een visa te krijgen, al of niet onder gehuwden of retired regels???
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Wie in TH betaalt hier belasting over NL pensioen ?

#24 Bericht door dutch » donderdag 03 juli 2008, 10:17

quote uit eerdere discussie in de rubriek-emigreren-fiscus en het buitenland

De eerste keer dat ik echt lees,dat Thailand geen belasting op pensioenen heft.Overigens reeds door diverse posters verteld maar.... waar kan ik het lezen?

Pensions Generally speaking, pensions are taxable only in the country in which they arise and not in the country in which the recipient lives. Accordingly, if a person from a tax treaty country shows the Revenue Department that his pension is paid from a tax treaty country, he will not be required to pay tax on this income.



Persons from other countries, including the United States, are often required to pay taxes on pensions, including government pensions such as military pensions and social security

Ontnomen van de website van BKK Int.Associates.
Topic:Thailand business and legal quide


unquote

:?:
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Wie in TH betaalt hier belasting over NL pensioen ?

#25 Bericht door jumbo » donderdag 03 juli 2008, 10:28

dutch schreef:quote uit eerdere discussie in de rubriek-emigreren-fiscus en het buitenland

De eerste keer dat ik echt lees,dat Thailand geen belasting op pensioenen heft.Overigens reeds door diverse posters verteld maar.... waar kan ik het lezen?

Pensions Generally speaking, pensions are taxable only in the country in which they arise and not in the country in which the recipient lives. Accordingly, if a person from a tax treaty country shows the Revenue Department that his pension is paid from a tax treaty country, he will not be required to pay tax on this income.



Persons from other countries, including the United States, are often required to pay taxes on pensions, including government pensions such as military pensions and social security

Ontnomen van de website van BKK Int.Associates.
Topic:Thailand business and legal quide


unquote

:?:
Ik denk dat je 2 dingen moet scheiden, de AOW (state pension) en een prive pensioen via een bedrijfsschap of werkgever, deze laatsten worden vaak al in NL belast vooral ook omdat men de premies van bruto salaris heeft afgetrokken en de maatschappijen vaak verplicht zijn belasting te heffen. Deze maatschappijen kunnen je derhalve ook geen ontheffing verlenen dat moet via de belastingdienst
Daarnaast zijn er de zgn offs-hore fondsen of fondsen die van netto worden betaaldm daar bestaat de voornoemde restrictie niet en deze kan derhalve niet belast zijn in NL, MAAR kunnen wel weer belast worden in Thailand indien aangegeven

Dutch (en anderen) een link van een commercieel bedrijf biedt vaak geen soulaas omdat het algemene informatie is....en het gaat bij ons om 2/3 verschillende dingen, een staatspensioen en een privepensioen, als of niet netto of bruto verrekend
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Wie in TH betaalt hier belasting over NL pensioen ?

#26 Bericht door dutch » donderdag 03 juli 2008, 10:35

Ik zie nergens verschillende pensioenen vermeld staan.(only pensions)
Link: http://www.bia.co.th/020.html

Ik neem aan dat de Bangkok Int.Associates toch wel een en ander zal weten omtrent PIT/Treaties etc.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Wie in TH betaalt hier belasting over NL pensioen ?

#27 Bericht door jumbo » donderdag 03 juli 2008, 14:03

dutch schreef:Ik zie nergens verschillende pensioenen vermeld staan.(only pensions)
Link: http://www.bia.co.th/020.html

Ik neem aan dat de Bangkok Int.Associates toch wel een en ander zal weten omtrent PIT/Treaties etc.
Ik lees uit een combinatie van wat Prajak heeft vermeldt staatspensioenen die vrijgesteld kunnen worden en wat artikel 16 vermeldt en jezelf schrijft
Pensions Generally speaking, pensions are taxable only in the country in which they arise and not in the country in which the recipient lives. Accordingly, if a person from a tax treaty country shows the Revenue Department that his pension is paid from a tax treaty country, he will not be required to pay tax on this income.

Dus wat kan er wel gebeuren in bovenstaand geval als er niet wordt ingehouden door een tax treaty country kan men dus wel inhouden....

Ik kan het verkeerd lezen uiteraard, maar hier lees ik uit verschillende links twee verschillende 'pensioenen' een staatspemsioen en een lijfrente (prive pensioen)
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Wie in TH betaalt hier belasting over NL pensioen ?

#28 Bericht door dutch » donderdag 03 juli 2008, 14:43

En wat is jouw eindconclusie nou Jumbo :?: :lol: :D
Ik vind wat tegenstrijdigheden in diverse regels van de treaty en van de Thaise tax website.
(Uitgaande van een WAO +prive pensioen en dus niet van een WAO +overheidspensioen, want dat is superduidelijk in de treaty.)
Misschien moet il die regels maar eens onder elkaar uitprinten :lol:

WAO=AOW (sorry)
Laatst gewijzigd door dutch op vrijdag 04 juli 2008, 02:39, 1 keer totaal gewijzigd.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: Wie in TH betaalt hier belasting over NL pensioen ?

#29 Bericht door carpediem » donderdag 03 juli 2008, 16:12

Je bedoelt AOW, toch???
pluk de dag (carpediem)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Wie in TH betaalt hier belasting over NL pensioen ?

#30 Bericht door prajak » donderdag 03 juli 2008, 16:33

Ik heb die site van BIA eens goed bekeken. Het zijn consultants van hoog niveau en ze zullen best veel ervaring hebben.

Maar ik ben gewend de wet te lezen. Pensioenen staan genoemd. Alleen staat er niet waar die pensioenen vandaan moeten komen. Alleen pensioenen uit Thaise bron ? Als dat zo is zou je een soort "vakstudie" moeten hebben zoals de NL bijbel voor fiscale zaken. Daarin wordt per artikel alles behandeld.

Wel valt op dat lijfrentes wel apart worden genoemd. Daar heb ik er een van. Dat zou betekenen een 20 d baht betalen. GRAAG HOOR ! Als ik er daarmee vanaf ben, OK.

Niemand wil de handschoen opnemen en gaan praten met de fiscus. Ik ook niet. En een consultant van dat niveau kost meer dan 10.000 baht per uur.

Dus we wachten maar af.

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”