Wie in TH betaalt hier belasting over NL pensioen ?

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: Wie in TH betaalt hier belasting over NL pensioen ?

#31 Bericht door carpediem » donderdag 03 juli 2008, 17:57

Het is eigenlijk een beetje een non onderwerp.
Nog nooit iemand gesproken die hier met pesioen is, belasting betaald.
Ook de nederlandse fiscus ging accoord met mijn mededeling dat ik me bij geen belastingkantoor in Thailand kon inschrijven.
Een paar keer ben ik uitgelachen door medewerkers van adviesbureaus met de vraag of ik belasting over mijn pesioen moest betalen; over pensioen wordt geen belsting betaald was het antwoord.
Mogelijk als je heel erg je best doet en alle papieren erbij haalt een thaise belastinginspecteur er een blik in werpt en je dan het hele zaakje met een brede glimlach teruggeeft.
Het nut van dit onderwerp is natuurlijk om het zeker te weten 8-)
En daar komen we waarschijnlijk nooit achter :cry:
pluk de dag (carpediem)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Wie in TH betaalt hier belasting over NL pensioen ?

#32 Bericht door prajak » vrijdag 04 juli 2008, 00:54

Nou, Pluk De Dag (was dat niet een radioprogramma in de tijd van Moeders Wil Is Wet ??), jij hebt tenminste een adviseur geraadpleegd. Dat is al heel wat. En die lachen je aan. Dat is ook aardig, maar alle Thais lachen naar je.

Nee, jouw bericht geeft de burger weer moed. Maar of we er ooit achter komen ?

Gewoon verder gaan met de dag plukken. In Nongkhai is het thans bewolkt naar regen maar als dat over is schijnt de zon en verwachten we vandaag een milde temperatuur van tegen de 40 hartje dag. En hopelijk niet drie keer stroomuitval zoals gisteren. Ik had net de schijf in de recorder om nova op te nemen (die Betancourt is vrij...) en de zaak knalde voor de derde keer uit de lucht, overigens maar voor 15 minuten. maar dan roep je alle goden aan, reken maar.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Wie in TH betaalt hier belasting over NL pensioen ?

#33 Bericht door jumbo » vrijdag 04 juli 2008, 00:57

In algemeen belang zal ik onze accountant eens vragen wat hij ervan denkt, binnen nu en een paar weken
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Wie in TH betaalt hier belasting over NL pensioen ?

#34 Bericht door dutch » vrijdag 04 juli 2008, 02:41

jumbo schreef:In algemeen belang zal ik onze accountant eens vragen wat hij ervan denkt, binnen nu en een paar weken
Bedankt alvast,Jumbo,voor de te nemen moeite
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Wie in TH betaalt hier belasting over NL pensioen ?

#35 Bericht door prajak » vrijdag 04 juli 2008, 04:23

Goed idee. Ben zeer benieuwd. Overigens, hier in Nongkhai betaalt geen enkele farang behalve de mensen die een eigen onderneming hebben. Maar dat is andere koek. Dat wordt alhier verdiend en is dus belastbaar.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Wie in TH betaalt hier belasting over NL pensioen ?

#36 Bericht door jumbo » vrijdag 04 juli 2008, 09:20

prajak schreef:Goed idee. Ben zeer benieuwd. Overigens, hier in Nongkhai betaalt geen enkele farang behalve de mensen die een eigen onderneming hebben. Maar dat is andere koek. Dat wordt alhier verdiend en is dus belastbaar.
Dus ook de werkende farang in loondienst van... niet??
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Wie in TH betaalt hier belasting over NL pensioen ?

#37 Bericht door prajak » vrijdag 04 juli 2008, 17:38

Jawel, enkele farang hier werken voor de campus. Die betalen een TH loonheffing. Maar dat is een andere situatie.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Wie in TH betaalt hier belasting over NL pensioen ?

#38 Bericht door jumbo » zaterdag 05 juli 2008, 01:42

prajak schreef:Jawel, enkele farang hier werken voor de campus. Die betalen een TH loonheffing. Maar dat is een andere situatie.
Ongeveer net zo anders als een ondernemer en een uitkeringsgerechtigde/pensionado dacht ik zo??

Ik zag op kanaal 97 een programma over de Isan waar ze vermeldden dat er onderzoek werd gedaan naar een belastingvrije streek voor farang om het aantrekkelijker te maken om daar te wonen....
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Wie in TH betaalt hier belasting over NL pensioen ?

#39 Bericht door prajak » zaterdag 05 juli 2008, 15:58

Ha, nou als het waar is dat pensioenen hier vrij zijn van belasting dan is Thailand ideaal. En door de Wet BEU krijg je weliswaar korting op de aow (naar gelang aantal jaren weg uit NL) maar zit je niet vast aan die limiet voor non BEU landen, namelijk maximaal de helft van het netto minimum loon. Ik heb overigens geen idee hoeveel dat nu is.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Wie in TH betaalt hier belasting over NL pensioen ?

#40 Bericht door prajak » donderdag 28 augustus 2008, 16:48

Jumbo, enig nieuws over dit item ? Je zou het de accountant vragen....

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Wie in TH betaalt hier belasting over NL pensioen ?

#41 Bericht door jumbo » vrijdag 29 augustus 2008, 02:41

Ik dacht mijn ervaringen al weer te hebben gegeven... kort samengevat
Over pensioenen (uit welk land dan ook waar een belastingverdrag mee is gesloten) wordt geen inkomsten belasting geheven in Thailand. Dat is wat de accountant mij meedeelde.

In een stuk heb ik ooit eens gelezen dat het 'staatspensioenen) zoals de NL AOW betrof en zet dus mijn vraagtekens bij partucliere en bedrijfspensioenen, maar vraag me dan of hoe de Thaise staat dat controleert. Ik kan het betreffende stuk niet meer vinden, maar het staat me bij dat te maken had met het belastingverdrag.
Ik begrijp overigens van diverse leden met praktijkervaring dat de prive pensioenen ook niet belast worden hier.
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Wie in TH betaalt hier belasting over NL pensioen ?

#42 Bericht door prajak » vrijdag 29 augustus 2008, 16:31

Dank, Jumbo. Fijn dat TH (nog) niet heft. Het gekke is dat bedrijfspensioen en particuliere lijfrentes in het verdrag aan Thailand ter heffing zijn toegewezen. Als je voor jouw visum een income statement opvraagt op de ambassade staat er taxable in the Netherlands bij als je in NL betaalt, dat blijkt gewoon uit de jaaropgave. Als het er niet staat weet de Imm Police dus van wanten. Maar die bestanden zijn niet gekoppeld.

Maar ook hier wint Big Bro terrein...

Hoe dan ook, voorlopig effe rust. Ik moet nog drie jaar en dan krijg ik AOW en ik ben eigenlijk niet van plan vrijstelling te vragen voor die nog geen 100 euro. Laat dat maar trots op de jaaropgave en de verklaring van de ambassade staan. Ik kan ze later altijd nog terugvragen....

Ik vraag me af hoe TH zal reageren als ik ze mijn conserverende aanslag laat zien. Die hoef ik dan wel niet te betalen maar weet men hier veel.....

kees55
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 11
Lid geworden op: woensdag 19 augustus 2009, 08:20

Re: Wie in TH betaalt hier belasting over NL pensioen ?

#43 Bericht door kees55 » woensdag 19 augustus 2009, 09:41

Diverse quotes van anderen:

A.
Assessable income is income of the following categories including any amount of tax
paid by the payer of income or by any other person on behalf of a taxpayer.

Income derived from employment, whether in the form of salary, wage, per diem, bonus,
bounty, gratuity, pension, house rent allowance, monetary value of rent-free residence provided by an employer, payment of debt liability of an employee made by an employer, or any money, property or benefit derived from employment.

B.
Ook de nederlandse fiscus ging accoord met mijn mededeling dat ik me bij geen belastingkantoor in Thailand kon inschrijven.
Een paar keer ben ik uitgelachen door medewerkers van adviesbureaus met de vraag of ik belasting over mijn pensioen moest betalen; over pensioen wordt geen belasting betaald was het antwoord.
Mogelijk als je heel erg je best doet en alle papieren erbij haalt een thaise belastinginspecteur er een blik in werpt en je dan het hele zaakje met een brede glimlach teruggeeft.
Het nut van dit onderwerp is natuurlijk om het zeker te weten
En daar komen we waarschijnlijk nooit achter.

C.
Over pensioenen (uit welk land dan ook waar een belastingverdrag mee is gesloten) wordt geen inkomstenbelasting geheven in Thailand. Dat is wat de accountant mij meedeelde.

In een stuk heb ik ooit eens gelezen dat het 'staatspensioenen) zoals de NL AOW betrof en zet dus mijn vraagtekens bij partucliere en bedrijfspensioenen, maar vraag me dan of hoe de Thaise staat dat controleert. Ik kan het betreffende stuk niet meer vinden, maar het staat me bij dat te maken had met het belastingverdrag.
Ik begrijp overigens van diverse leden met praktijkervaring dat de prive pensioenen ook niet belast worden hier.

Het gekke is dat bedrijfspensioen en particuliere lijfrentes in het verdrag aan Thailand ter heffing zijn toegewezen. Als je voor jouw visum een income statement opvraagt op de ambassade staat er taxable in the Netherlands bij als je in NL betaalt, dat blijkt gewoon uit de jaaropgave. Als het er niet staat weet de Imm Police dus van wanten. Maar die bestanden zijn niet gekoppeld.
Mijn reactie.
Betreffende punt A.
Ik ben naar een advocaat (een expert in belastingzaken in relatie tot Nederland) in Pattaya gestapt. Die vertelde mij: Thailand heft in principe belasting over pensioenen! Dat staat ook vermeld in de quote onder punt A.

Betreffende punt B.
Ik ontvang een (tijdelijke) lijfrente in Nederland die volgens het belastingverdrag Thailand-NL belast mag worden in het woonland, voor mij Thailand dus.
Volgens de advocaat moet ik eerst van de belastingdienst in NL een verklaring hebben dat mijn
inkomen een lijfrente is, vervolgens moet ik in Thailand een tax ID kaart aanvragen.
Hiermee kan ik vrijstelling voor belasting aanvragen in Nederland. Daarna dien ik in Thailand netjes belasting te betalen. Als ik deze belasting niet betaal, ben ik in principe strafbaar!
Als ik nl een tax ID kaart heb, ontvang ik een aangifteformulier!!!!!!!!!!!
Ik verbaas me dus over de ervaringen in quote B.
Geen belasting betalen in NL, maar wel in Thailand scheelt mij 3500 euro per jaar. Echter, als ik in NL belasting betaal, kan ik ongeveer 2000 euro extra terugkrijgen omdat ik hier in Thailand samenwoon. Dus mijn voordeel is nog maar 1500 euro. Daar bovenop komt nog dat - omdat ik nog geen 65 ben - ik een aantal jaren geen AOW opbouw. Dat nadeel van een lagere AOW heb ik dan nog 20? 25? jaar. Al met al schiet ik er op lange termijn weinig mee op en als ik lang leef is het zelfs nadelig.
Tel daar ook nog bij op dat - als ik na mijn 65e ook uitschreven ben en geen belasting in NL betaal - ik een veel en veel hogere ziektekostenverzekering betaal. Als ik na mijn 65e gewoon in NL belasting over mijn AOW+pensioen betaal, ben ik (ook al woon ik het grootste deel van het jaar in het buitenland) VERPLICHT verzekerd. Dus geen belasting betalen in NL? Ik schiet er waarschijnlijk weinig mee op, als ik wel in Thailand belasting moet betalen.


Betreffende punt C.
Volgens het belastingverdrag worden staatspensioenen (AOW) belast in NL.
Voor ABP-pensioenen (heb ik nagevraagd in Heerlen) geldt:
* publiekrechtelijk pensioen (bijv als je voor een gemeente gewerkt hebt - ook een gemeenteschool valt daaronder): wordt belast in NL!
* privaatrechtelijk (bijvoorbeeld als je als leraar op een school gewerkt hebt die onder een Stichting valt; een bedrijfspensioen, een persoonlijke lijfrente) mag belast worden in Thailand.


Dan nog over de zorgverzekering (voor diegenen die denken dat je per se in NL moet wonen om verzekerd te zijn).
Op de site van de belastingdienst staat:
Als u niet in Nederland woont
De Zorgverzekeringswet geldt ook als u niet in Nederland woont, maar wel in Nederland verzekerd bent voor de AWBZ. U bent dus verplicht een basisverzekering af te sluiten waarvoor u de nominale premie en de inkomensafhankelijke bijdrage verschuldigd bent. Daarnaast heeft u mogelijk recht op een zorgtoeslag.


Aangezien - als je in NL belasting betaalt -je ook premie (12,55%) betaalt voor de AWBZ, ben je dus verplicht verzekerd.
Bij een laag inkomen krijg je ook nog toeslag op je premie voor de zorgverzekering.

Al met al: bij een laag inkomen zou belasting betalen in NL weleens VEEL slimmer kunnen zijn, zelfs als je in Thailand GEEN belasting betaalt.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Wie in TH betaalt hier belasting over NL pensioen ?

#44 Bericht door jumbo » woensdag 19 augustus 2009, 10:16

Punt A is naar mijn mening gekoppeld aan inkomen of voorzieningen voortkoment uit werk in Thailand. Er is eerder al eens een stuk tekst geproduceerd op dit forum waaruit duidelijk blijk dat pensioenen uit arbeid in andere landen dan thailand niet wordt belast.

Bij elk inkomen is het belangrijk een rekensommetje te maken en zeker als je nog van bepaalde voozieningen wilt genieten vanuit het vaderland wat je overigens zelf in de steek wenst te laten
omdat het leven daar kud was.......
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

kees55
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 11
Lid geworden op: woensdag 19 augustus 2009, 08:20

Re: Wie in TH betaalt hier belasting over NL pensioen ?

#45 Bericht door kees55 » woensdag 19 augustus 2009, 10:46

Er is eerder al eens een stuk tekst geproduceerd op dit forum waaruit duidelijk blijk dat pensioenen uit arbeid in andere landen dan thailand niet wordt belast.
Hmm...(ik zal eens zoeken naar die tekst). Misschien zie ik het verkeerd....maar waar is de officiele tekst van de Thaise belastingdienst dat ze pensioenen uit het buitenland niet belasten? Ik lees: pensioenen worden wel belast. Nergens staat dat er een uitzondering gemaakt wordt voor buitenlanders (Nederlanders) die 'resident' zijn in Thailand - oftwel meer dan 183 dagen per jaar in Thailand - wonen en geen belasting betalen in NL

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”