50+ emigratie mbv WAO-uitkering

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: 50+ emigratie mbv WAO-uitkering

#91 Bericht door prajak » zondag 30 januari 2011, 16:07

Als ik goed lees in 7.17 kan het mits jouw zoon Thai is en dat schrijf je. Verder zie ik geen inkomenseis staan al kan men je vragen aan te tonen waarvan je leeft. Dan heb je een bankboek nodig met geld from abroad of pinbriefjes uit een NL account plus dat account zodat men het kan controleren. Blauw en geel huisboek neem je mee plus de nationaliteitspapieren van jouw zoon en het bewijs dat het jouw zoon is.

Je kunt ook voor retirement gaan maar ik kan niet in jouw knip kijken. Voor 8 ton op de bank is het te laat. Dat moet er twee en daarna drie maanden staan. Over twee jaar zul daar toch aan moeten geloven als jouw zoon ouder is dan 19.

Mogen we straks de afloop weten ?

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: 50+ emigratie mbv WAO-uitkering

#92 Bericht door elst99 » zondag 30 januari 2011, 16:27

Ben het is duidelijk dat je niet op de hoogte bent en dus ook geen advies moet geven!!!!
Wij reizen al heelang met een O visum en hebben ook een paar jaar een extention to stay gehad. dus weet wel een beetje van de rand en de hoed.
Je kan gewoon op de uitkering van je man meeliften als hij meer heeft als 65.000 Bht. p.m.
Wel een multiple entry voor 130€ aanvragen en iedere 90 dagen een visarun maken en elk jaar in A'dam een nieuwe aanvragen.
Voor een extention to stay is er een mogelijkheid, je komt binnen met een retirement 0 voor 3 maanden, neem mee naar emigration (in de regio waar je verblijft in Thailand) je inkomstpapieren dus van WAO of evt. AOW en pensioen (laten legaliseren bij de Ned. Ambassade in Bangkok) en pasfoto's en huurkontrakt en dan kun je bij de emigration in de regio waar je verblijft een extention to stay krijgen, maar evt. ook een multiple entry bij de ene moet je je elke 90 melden en bij de andere moet je er iedere 90 dagen een keer eruit en krijgt dan gelijk weer 90 dgn verblijf (Carpediem is voor jou misschien een optie) bij binnenkomst.
Het gaat er dus om dat je meer als 65.000 Bht p.m zeg nu ong. 1700€. uitkering of pensioen hebt, dat geldt dus ook voor een echtpaar, wil je dan een extention dan moet je dus de papieren laten legaliseren, ga je iedere 3 maanden een stempel halen bij de emigration is ok maar moet of wil je eruit naar een ander land even bij de emgration een re-entry halen,
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: 50+ emigratie mbv WAO-uitkering

#93 Bericht door prajak » zondag 30 januari 2011, 16:36

Elst, Singleparent heeft geen echtgenote..... Hij woont daar samen met zijn zoon die de Thaise nationaliteit heeft. Verder woont die meneer hier al tig jaren....... Het partnerverhaal gaat gewoon niet op. Voor hem geldt hoofdstuk 7.17 van de regeltjes zoals hier aangegeven.
En is de zoon straks te oud dan wordt het een retirementverlenging en daarvoor kennen wij de regels maar al te goed.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: 50+ emigratie mbv WAO-uitkering

#94 Bericht door elst99 » zondag 30 januari 2011, 16:38

Misschien is het goed om is te kijken bij het Zilveren kruis Achmea die heeft een ziektekosten verzekering voor collectief, weet niet of een van jullie beiden daar bij passen maar je zou eens kunnen kijken of het bedrijf waar je werkzaam was daar een kontrakt mee heeft of had een verzekering voor 365 dagen met een polis dat je je kunt verzekeren voor 100% dekking die in Nederland geldt, het is hier in Thailand goedkoper, dus dan zou je je via hun kunnen verzekeren, neem in iedergeval is met hun kontakt op en laat je voorlichten en de mogelijkheden uitleggen. Bij de Bupa zit je zowiezo met uitsluitingen en zoals ik van velen gehoord heb dat ze met 70 jaar je er uitgooien.
Succes!
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: 50+ emigratie mbv WAO-uitkering

#95 Bericht door elst99 » zondag 30 januari 2011, 16:48

Ik mis een een heleboel reakties van een dame die met haar man die in de WAO zit naar Thailand wil. Daar zijn reakties op gericht! Zijn die verwijderd?
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: 50+ emigratie mbv WAO-uitkering

#96 Bericht door prajak » zondag 30 januari 2011, 16:49

Elst, staat jouw bijdrage wel in het juiste hoofdstuk ? De laatste post voor het bericht van Singleparent is van 30 september....

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: 50+ emigratie mbv WAO-uitkering

#97 Bericht door prajak » zondag 30 januari 2011, 16:50

Ik snap wat je bedoelt. Ga eens zoeken voor je.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: 50+ emigratie mbv WAO-uitkering

#98 Bericht door prajak » zondag 30 januari 2011, 16:54

Elst, de eerste posting in dit onderdeel.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: 50+ emigratie mbv WAO-uitkering

#99 Bericht door elst99 » zondag 30 januari 2011, 16:56

Zie je wel dat we aardig kunnen zijn voor elkaar :lol: :lol:
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: 50+ emigratie mbv WAO-uitkering

#100 Bericht door prajak » zondag 30 januari 2011, 17:09

Maar, ge moogt de dag des Heren toch niet bezoedelen......? Ik ben Roomsch opgevoed en af en toe duikt er iets van op. Heel af en toe......

Wel vraag ik me af, en daarover hebben we het hier vaak gehad, of je na emigratie een NL zorgpolis kunt houden. Ik denk van niet, uitzonderingen daargelaten. Kijk maar in het item van Hteeuwen, dat is nog vers.

Als je volledig uit Nl vertrekt moet je het zelf rooien wat zorg betreft of je hier duur verzekeren met uitsluitingen of premietoeslagen, en met leeftijdsschijven waar je niet vrolijk van wordt. En we zijn niet allemaal zoete-lieve-gerritjes....

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: 50+ emigratie mbv WAO-uitkering

#101 Bericht door printen44 » zondag 30 januari 2011, 17:44

Woon je permanent in Thailand, dus uitgeschreven uit de Nederlandse Bevolkingsregister, dan ben je niet meer verzekerd. Zo simpel is het. Je kan je natuurlijk bij een Nederlandse maatschappij verzekeren, maar dan gelden de regels zoals die voor ieder andere maatschappij in de wereld zijn. Geen acceptatieverplichting, uitsluitingen, enz. enz. En hoe ouder, hoe hoger de premie.

Bij Bupa wordt je op je zeventigste eruit gegooid. Ik ben nu bezig een verzekering af te sluiten die tot mijn dood mij verzekerd. Of het lukt, hangt van vele factoren af. Levensstijl, uitsluitingen en wel of geen acceptatie. Morgen of overmorgen de medische keuring. Ben benieuwd wat daaruit rolt.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”