ziektekostenverzekering

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

#31 Bericht door joepattaya » donderdag 19 juli 2007, 01:49

De 30 Baht regeling is sinds enige tijd afgeschaft.

In het leven geroepen onder het Thaksin bewind gaf de kaart het recht om medische bijstand in het dichtstbijzijnde regeringshospitaal bij de geregistreerde woonplaats en eerste hulp het dichtst bij het ongeval.

Omdat de kosten sowieso al zeer hoog waren van dit systeem en de X x THB 30 niet opwogen tegen de kosten, heeft men besloten de kaart af te schaffen en de medische zorg in beginsel voor iedereen gratis ter beschikking te stellen. Daarbij gaat het vooral om eerste hulp en dokters bezoeken.

HenkChiangmai
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 2
Lid geworden op: donderdag 21 juni 2007, 04:25

Ziektekostenverzekeing

#32 Bericht door HenkChiangmai » vrijdag 03 augustus 2007, 11:23

Altijd verzekeren is het advies. Zelf heb ik te lang geaarzeld en ben nu op mijn 53 onverzekerbaar omdat men chronische leukemie heeft vastgesteld. Heb inmiddels 1 chemokuur ondergaan en was inclusief alle onderzoeken zoals: CT scan, 2x rontgenfoto, 2x echo scan waarvan 1 met de allernieuwste apparatuur (was nog een amerikaanse leraar bij aanwezig) 4 doktersconsulten, een berg medicijenen, een 24 uursopname in een VIP room, 1 beenmergpunctie het lieve sommetje van 55000Bht kwijt. Met zoiets wil geen verzekering hier je hebben, want dan ben je te duur. Ook moet je goed de voorwaarden lezen, want als (nadat je een verzekering hier hebt afgesloten) blijkt dat je bv net als ik kanker hebt dan gooit men je er gewoon uit. Het blijven natuurlijk commerciele instellingen.
Ik heb denk ik nog het geluk dat we hier in Chiangmai een academisch ziekenhuis hebben en dat is niet zo duur en minstens zo goed als bv het BankokPattaya Hospital. Ze hebben daar alle moderne apparatuur en de medewerkers zijn allemaal hardstikke vriendelijk en aardig.
Niet verzekerd, eigen schuld dikke bult.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11619
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#33 Bericht door jumbo » woensdag 08 augustus 2007, 05:24

joepattaya schreef:De 30 Baht regeling is sinds enige tijd afgeschaft.

In het leven geroepen onder het Thaksin bewind gaf de kaart het recht om medische bijstand in het dichtstbijzijnde regeringshospitaal bij de geregistreerde woonplaats en eerste hulp het dichtst bij het ongeval.

Omdat de kosten sowieso al zeer hoog waren van dit systeem en de X x THB 30 niet opwogen tegen de kosten, heeft men besloten de kaart af te schaffen en de medische zorg in beginsel voor iedereen gratis ter beschikking te stellen. Daarbij gaat het vooral om eerste hulp en dokters bezoeken.

Er zijn wat andere regelingen voor in de plaats gekomen zoals een kinderverzekering ad 120 thb per jaar, en ook voor volwassenen zijn er dergelijke verzekeringen

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: Ziektekostenverzekeing

#34 Bericht door carpediem » woensdag 08 augustus 2007, 11:11

HenkChiangmai schreef:Altijd verzekeren is het advies. Zelf heb ik te lang geaarzeld en ben nu op mijn 53 onverzekerbaar omdat men chronische leukemie heeft vastgesteld. Heb inmiddels 1 chemokuur ondergaan en was inclusief alle onderzoeken zoals: CT scan, 2x rontgenfoto, 2x echo scan waarvan 1 met de allernieuwste apparatuur (was nog een amerikaanse leraar bij aanwezig) 4 doktersconsulten, een berg medicijenen, een 24 uursopname in een VIP room, 1 beenmergpunctie het lieve sommetje van 55000Bht kwijt. Met zoiets wil geen verzekering hier je hebben, want dan ben je te duur. Ook moet je goed de voorwaarden lezen, want als (nadat je een verzekering hier hebt afgesloten) blijkt dat je bv net als ik kanker hebt dan gooit men je er gewoon uit. Het blijven natuurlijk commerciele instellingen.
Ik heb denk ik nog het geluk dat we hier in Chiangmai een academisch ziekenhuis hebben en dat is niet zo duur en minstens zo goed als bv het BankokPattaya Hospital. Ze hebben daar alle moderne apparatuur en de medewerkers zijn allemaal hardstikke vriendelijk en aardig.
Niet verzekerd, eigen schuld dikke bult.
Om hier chronisch ziek te worden en dan ook nog onverzekerd lijkt mij een van de vervelendste dingen, om naast je ziek zijn ook nog eens geldzorgen te hebben.
Ik wens je heel veel sterkte.
Als het probleem heel groot wordt (onbetaalbaar) is volgens mij de mogelijkheid terug te keren naar Nederland en wettelijk verzekerd te worden.
Dat is dan wel weer een voordeel van de nieuwe verzekeringswet dat ze iedereen moeten toelaten.
pluk de dag (carpediem)

HenkChiangmai
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 2
Lid geworden op: donderdag 21 juni 2007, 04:25

Re: Ziektekostenverzekeing

#35 Bericht door HenkChiangmai » woensdag 08 augustus 2007, 13:57

carpediem schreef: Dat is dan wel weer een voordeel van de nieuwe verzekeringswet dat ze iedereen moeten toelaten.
Bedankt. Klopt, mijn zus werkt bij de Friesland en daarvan hoorde ik dat als ik weer in Nederland ga wonen, elke verzekering verplicht is om mij aan te nemen, ongeacht mijn toestand of ziekte. Dus dat is altijd nog een laatste optie, maar voorlopig is het nog niet zo ver. Bovendien heb ik de keus gemaakt om hier in Thailand te leven, met alle voor- en nadelen. Ook wil mijn thaise vrouw niet naar een ander land dan Thailand. We zien wel hoe het loopt. Zolang er leven is is er hoop.

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

#36 Bericht door Mart » woensdag 08 augustus 2007, 15:19

Waarde Henk,

Heel veel sterkte de komende jaren.

Zelf schrijf je - te lang geaarzeld - moge het een waarschuwing zijn voor zij die van mening zijn dat een verzekering niet noodzakelijk is.
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Luc
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 592
Lid geworden op: vrijdag 22 juni 2007, 15:02
Locatie: Thailand

#37 Bericht door Luc » donderdag 09 augustus 2007, 05:46

Zie ook als ge verzerkerd bent (toerist ,expat of Thai) dat je altijd een bewijs bij je hebt dat dat zo is. Pattaya Bangkok hospitaal begint niet aan een operatie voor ze weten dat je het kunt betalen.(eerste zorgen zullen ze u wel toe dienen). Als ge het bewijs het hardste nodig hebt (overhoop gereden, bewusteloos, been half afgerukt) je bent alleen en hebt het niet bij u.....???

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

#38 Bericht door Mart » donderdag 09 augustus 2007, 17:54

Luc schreef:Zie ook als ge verzerkerd bent (toerist ,expat of Thai) dat je altijd een bewijs bij je hebt dat dat zo is. Pattaya Bangkok hospitaal begint niet aan een operatie voor ze weten dat je het kunt betalen.(eerste zorgen zullen ze u wel toe dienen). Als ge het bewijs het hardste nodig hebt (overhoop gereden, bewusteloos, been half afgerukt) je bent alleen en hebt het niet bij u.....???
Alleen op de wereld ??? Echt niet !!!!!! Als het is zoals je schrijft is de politie direct ter plaatse en in een mum van tijd is het bekend wie het is en waar hij/zij verblijft, cq woont. Familie, vrienden of kennissen nemen dan beslist wel even kontact op met het ziekenhuis.
Bovendien zal men in een dergelijk geval best een rijbewijs bij zich hebben en als het een toerist is laat men hem/haar beslist niet aan zijn/haar lot over.

Ik ben het met je eens dat het verstandig is om een bewijs bij je te hebben.
Persoonlijk vergeet ik het nog wel eens als ik in de stad tuft. Maar, ach, ze kennen me hier ! :wink:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

sitters
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 6
Lid geworden op: zaterdag 03 mei 2008, 07:28

Re: ziektekostenverzekering

#39 Bericht door sitters » zaterdag 03 mei 2008, 07:48

Hoi, een newbe in dit forum.

Over +- 8 maanden vertrek ik uit nederland met mijn Thaise vrouw naar Khon Kaen
We hebben daar land gekocht en gaan ons daar voor vast vestigen.

Alles is in principe geregeld alleen zoek ik nog een ziektekosten verzekering voor mijzelf en een aanvullende voor mijn vrouw.

Mijn vraag is wat is nu de beste en uiteraard de goedkoopste verzekering ( ik ben 50 jaar en mijn vrouw 43 ).

Alvast bedankt :

Willem

Gebruikersavatar
Geert S
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 495
Lid geworden op: zaterdag 26 januari 2008, 06:55
Locatie: Udon Thani
Contacteer:

Re: ziektekostenverzekering

#40 Bericht door Geert S » zaterdag 03 mei 2008, 08:27

sitters schreef: Over +- 8 maanden vertrek ik uit nederland met mijn Thaise vrouw naar Khon Kaen
We hebben daar land gekocht en gaan ons daar voor vast vestigen.

Alles is in principe geregeld alleen zoek ik nog een ziektekosten verzekering voor mijzelf en een aanvullende voor mijn vrouw.

Mijn vraag is wat is nu de beste en uiteraard de goedkoopste verzekering ( ik ben 50 jaar en mijn vrouw 43 ).
Heb net weer een nieuwe ziektekostenverzekering voor mijn vrouw en dochters afgesloten (ik val zelf nog onder NL zorgverzekering via m'n baas), je moet hier telkens contant betalen voor een vol jaar, automatische afschrijvingen en zo kennen ze niet bij mijn weten. Twee meest bekende zijn BUPA (Engels) en AIA (Amerikaans), ontlopen elkaar niet zoveel. Beiden hebben een maximaal bedrag tot zover als ze behandelingen vergoeden, met alleen als verschil dat BUPA een totaal bedrag per jaar geeft en AIA een totaalbedrag per gebeurtenis (ongeval, ziekte, opname, etc). Meestal wordt alleen ziekenhuisopname vergoed, dus geen dokters consult, je kunt je daarvoor wel apart verzekeren maar meestal gaat het om zulke kleine bedragen dat dat niet erg zinvol is. Zowel ongevallen als ziektes worden vergoed. Premie is afhankelijk van leeftijd van de persoon en natuurlijk het maximale bedrag dat ze vergoeden, houdt er daarbij rekening mee dat een 'simpele' operatie met alles erbij toch al snel rond de 400.000 baht kan gaan kosten, dus max. bedrag niet te laag zetten. In sommige gevallen eisen ze een kleine medische keuring voor afsluiten van de verzekering. Is allemaal heel simpel en snel te regelen. Zonodig kan ik je wel in contact brengen met een verzekeringsagent hier (ik woon een dik uurtje rijden noord van KK in Udon Thani), die zullen wel weten wie je daarvoor in KK moet hebben, stuur dan even een PB.

Wereldburger in Thailand
Expat
Expat
Berichten: 145
Lid geworden op: woensdag 15 november 2006, 03:12
Locatie: Samroiyot

Re: ziektekostenverzekering

#41 Bericht door Wereldburger in Thailand » zaterdag 03 mei 2008, 08:31

sitters schreef:Hoi, een newbe in dit forum.

Over +- 8 maanden vertrek ik uit nederland met mijn Thaise vrouw naar Khon Kaen
We hebben daar land gekocht en gaan ons daar voor vast vestigen.

Alles is in principe geregeld alleen zoek ik nog een ziektekosten verzekering voor mijzelf en een aanvullende voor mijn vrouw.

Mijn vraag is wat is nu de beste en uiteraard de goedkoopste verzekering ( ik ben 50 jaar en mijn vrouw 43 ).

Alvast bedankt :

Willem
Een LMG ziektekosten polis kost:

43 jaar 26.000 baht per jaar

50 jaar 29.650 baht per jaar

Dit is een verzekering voor alleen ziekenhuisopname met een eigen risico van 40.000 baht per ziekte per jaar.
Belangrijk is ook dat je bij deze verzekering levenslang aangesloten kunt zijn en gegarandeerd kunt verlengen.

Voor meer info? Stuur even een P.B.
"THE FIRST STEPS ARE WORTHLESS IF THE PATH IS NOT FOLLOWED TO ITS END"

Henk T
Expat
Expat
Berichten: 74
Lid geworden op: donderdag 31 mei 2007, 20:52
Locatie: Ban Non Ton, Khon Kaen

Re: ziektekostenverzekering

#42 Bericht door Henk T » zondag 04 mei 2008, 06:00

Ik zag laatst iets bij de Siam Commercial Bank wat me erg goedkoop voorkwam. Je moet er wel "member" zijn en niet ouder dan 60 jaar en niet eerder behandeld zijn voor hartklachtn, diabetes, kanker, aids en nog een paar ziektes, dan zijn er 2 mogelijkheden:

"Rak Suk" Health protection:

Plan A = 8.000 Baht per jaar
Plan B = 4.000 Baht per jaar

Plan A Plan B
1. Dayily room and food upto 60 days 2.000 4.000 Baht
2. Generl expenses in hospital 100.000 50.000 Baht
3. Maximum fees for surgeon 100.000 50.000 Baht
4. Consulting (non-surgical) include under
point 2 10.000 5.000 Baht
5.Consulting fee (surgical) included under
point 3 10.000 5.000 Baht

Heeft iemand hier ervaring mee?

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: ziektekostenverzekering

#43 Bericht door dutch » zondag 04 mei 2008, 06:16

Henk T schreef:Ik zag laatst iets bij de Siam Commercial Bank wat me erg goedkoop voorkwam. Je moet er wel "member" zijn en niet ouder dan 60 jaar en niet eerder behandeld zijn voor hartklachtn, diabetes, kanker, aids en nog een paar ziektes, dan zijn er 2 mogelijkheden:
"Rak Suk" Health protection:

Plan A = 8.000 Baht per jaar
Plan B = 4.000 Baht per jaar

Plan A Plan B
1. Dayily room and food upto 60 days 2.000 4.000 Baht
2. Generl expenses in hospital 100.000 50.000 Baht
3. Maximum fees for surgeon 100.000 50.000 Baht
4. Consulting (non-surgical) include under
point 2 10.000 5.000 Baht
5.Consulting fee (surgical) included under
point 3 10.000 5.000 Baht

Heeft iemand hier ervaring mee?
En die klachten waar je nog nooit eerder voor behandeld bengeweest,moeten dan ook wegblijven . ;)
De max.dekking is grotendeels zeer onvoldoende om deze aandoeningen adequaat te behandelen :cry:
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
Geert S
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 495
Lid geworden op: zaterdag 26 januari 2008, 06:55
Locatie: Udon Thani
Contacteer:

Re: ziektekostenverzekering

#44 Bericht door Geert S » zondag 04 mei 2008, 06:28

Henk T schreef:Ik zag laatst iets bij de Siam Commercial Bank wat me erg goedkoop voorkwam. Je moet er wel "member" zijn en niet ouder dan 60 jaar en niet eerder behandeld zijn voor hartklachtn, diabetes, kanker, aids en nog een paar ziektes, dan zijn er 2 mogelijkheden:

"Rak Suk" Health protection:

Plan A = 8.000 Baht per jaar
Plan B = 4.000 Baht per jaar

Plan A Plan B
1. Dayily room and food upto 60 days 2.000 4.000 Baht
2. Generl expenses in hospital 100.000 50.000 Baht
3. Maximum fees for surgeon 100.000 50.000 Baht
4. Consulting (non-surgical) include under
point 2 10.000 5.000 Baht
5.Consulting fee (surgical) included under
point 3 10.000 5.000 Baht

Heeft iemand hier ervaring mee?
Nee, ken ze verder niet, wij zitten bij AIA maar zijn dan wel flink duurder uit dan boven vermeld, voor vrouw en twee kinders samen zitten wij op zo rond de 40.000 baht per jaar ziektekostenverzekering, verschil zit 'm puur in wat je als max. bedrag accepteerd.

Vermelde bedragen lijken mij echter erg laag, en zijn dit max. bedragen per jaar of per geval? Het is hier allemaal niet te vergelijken met NL qua prijzen, maar ziekenhuis kosten kunnen toch snel flink oplopen en je wilt tenslotte verzekerd zijn juist voor zulke hele hoge bedragen, een consult van 10.000 baht kunnen we zelf ook nog wel ophoesten maar als je plots met een echt ernstig geval op de IC komt te liggen, gecompliceerde operatie, etc, dan zit je plots tegen een rekening van enige honderd duizenden (baht) aan te hikken en dan wordt het, althans voor ons, een heel moeilijke zaak. Ik zou dat maximum bedrag dus beslist flink opschroeven, 100.000 lijkt me te weinig, maar ja, dan lopen de jaarlijkse kosten ook direct weer op... Zoals zoveel dingen in dit leven is het allemaal een 'calculated risk'.

Gebruikersavatar
Edje
Expat
Expat
Berichten: 2371
Lid geworden op: maandag 28 februari 2005, 19:06
Locatie: Yang Talat / Kalasin

Re: ziektekostenverzekering

#45 Bericht door Edje » zondag 04 mei 2008, 18:55

Mijn vrouw is resent nog met haar 30thb kaart in het ziekenhuis geweest, kosten 30thb en geen baht meer.
Groetjes; Edje

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”