terug in Thailand

Reisverhalen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
khonkaen
Erelid
Erelid
Berichten: 1647
Lid geworden op: dinsdag 22 februari 2005, 08:53
Locatie: amphur muang---- khonkaen

#76 Bericht door khonkaen » maandag 14 mei 2007, 03:50

ik mis alleen de haring en de rookworsten van nederlland..

verder heb ik hier een 'bruin' leven opgebouwd van mijn AOW en pensioen..
sociale zekerheid heb ik niet nodig , zelfs geen ziektekostenverzekering..
omdat alles hier goedkoop is, kan ik mijzelf goed bedruipen ..
goede scholing is hier ook voorhanden , maar moet betaald worden...
in nederland lijkt het gratis , maar het wordt toch ook betaald uit de algemene kas....
verder hebben we hier een perfect progressief belastingsysteem .. iedereen betaalt 7% VAT op alles wat je koopt... de rijken kopen meer dan de armen en betalen dus meer belasting...
op de basisscholen wordt lezen en schrijven geleerd, geen aardrijkskunde, maar wel geschiedenis... aardrijkskunde is onnodig ,
want als je ergens naar toe wilt, stap je naar het bus/trein station of naar het vlegveld en koopt een kaartje naar de desbetreffende bestemming...
wat ook belangrijk is, er wordt de leerlingen respect voor ouderen aangeleerd... als er een leraar langskomt , gaan de leerlingen stil aan de kant staan en groeten de leraar met een waai... wat een verschil met de nederandse scholen ...!!!!

ik heb mij goed voorbereid in het verleden op mijn vestiging in thailand daarom voel ik mij geen vluchteling..
eerst 4 weken vakantie,ik voelde mij daar gelijk thuis... daarna 2x 6 maanden overwinteren... toen had ik het wel bekeken , heb huis en haard verkocht , mij in de gemeente en bij de belastingdienst laten uitschrijven .. met een non-immigrant 0 visa een jaarvisum aangevraagd.. en ik krijg sindsdien mijn AOW en pensioen bruto = netto netjes elke maand op mijn bankrekening gestort..
mijn thaise vrouw ken ik ruim 7 jaar en wij zijn 6 jaar geleden voor boeddha getrouwd..
we hebben een huis in amphur muang gekocht met 3 slaapkamers en intussen alles rondom het huis laten betegelen en overdekken ... op de achtergalerij een 2e keuken laten bouwen en aan de andere kant een thaise badkamer met hurktoilet en kouwe douche + een grote bergkamer ...
over scholen gesproken , onze dochter zit op een particuliere basisschool en wij betalen daar 10.000 thb per jaar voor , exclusief boeken ..
ons nichtje wie, gaat naar een particulier instituut voor een verpleegkundige opleiding .. er waren 400 aanmeldingen , maar slechts 20 plaatsen ... wie is aangenomen, en het eerste jaar kost 15.000 thb..
voorlopig betaal ik dat , maar haar vader gaat geld bij de bank lenen met als onderpand zijn 30 rai bouwgrond en betaalt mij terug....


willem
niets is perfect en niets is blijvend

falang
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 126
Lid geworden op: woensdag 28 juni 2006, 08:39

#77 Bericht door falang » maandag 14 mei 2007, 12:04

AOW valt m.i. ook onder de sociale zekerheid en wat zouden we zijn zonder? Ook in geval van ernstige ziektes is een goede verzekering nooit weg. Ik wil eigelijk ook het liefst van al het overgereguleer en alle schijnzekerheid af, maar we moeten niet het kind met het badwater weggooien.
keep on moving

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#78 Bericht door jumbo » dinsdag 15 mei 2007, 01:58

falang schreef:AOW valt m.i. ook onder de sociale zekerheid en wat zouden we zijn zonder? Ook in geval van ernstige ziektes is een goede verzekering nooit weg. Ik wil eigelijk ook het liefst van al het overgereguleer en alle schijnzekerheid af, maar we moeten niet het kind met het badwater weggooien.
De Thai kennen nu ook de WW en AOW zekerheden met ingebouwde maxima zodat veelverdieners ook een op de thaise gemiddelde werknemer gerichte maximale uitkering krijgen Max is nu gesteld op 15.000 thb per maand voor een 65 jarige, geen toeslagen ed. voor partners,vrouwen etc.

Net als in NL verwelkom ik dit soort uitkeringen omdat het een vangnet is voor de mensen die vaak buiten hun schuld zonder werk komen te zitten of geen kinderen/inkomsten hebben na hun pensionering.
De financiering gaat via de sociale premies en belastingen, momenteel wordt daar de ziektekosten van betaald en kort geleden werd ik geinformeerd dat men met deze kaart niet meer als een dokter per dag mag bezoeken en dat meerdere bezoeken niet in achtereenvolgende dagen kan plaatsvinden. Deze aanpassing komt waarschijnlijk voort uit een 'tekort' dus hoe ze dan de ww en aow willen gaan financieren blijft een vraag....

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
Edje
Expat
Expat
Berichten: 2371
Lid geworden op: maandag 28 februari 2005, 19:06
Locatie: Yang Talat / Kalasin

#79 Bericht door Edje » dinsdag 15 mei 2007, 17:43

Aardrijkskunde, toch wel net zo belangrijk als 1. het koningshuis 2. Buddha 3. overleven in de rimboe en dan komt 4. lezen en schrijven.
Nog niet zo lang geleden was zelfs 4 taboe ( in de binnenlanden ) Ik heb zelfs schoonfamilie van Khun haar leeftijd die niet kunnen lezen en schrijven. Gelukkig heeft Khun de minimale opleiding wel afgemaakt.
Het onderwijs in voornoemde streken is nog slechter dan slecht. Inderdaad, nummer 1 t/m 4 zit nu in het basispakket.
Onze zoon van 10 jaar heeft alle 4 de punten onder de knie, dus lezen en schrijven, wat ik belangrijker vindt als 1,2 en 3 heeft hij onder de knie.
Maar dan de aardrijkskunde, hou je hem een wereldatlas voor de neus dan kan hij nog niet eens aanwijzen waar Thailand ligt, laat staan andere landen in de wereld.
Geschiedenis weten ze ook geen kl----te van, zelfs niet wat er in Thailand allemaal gebeurt, alleen punt 1 en 2.
Vraag maar eens wie de president van USA is, ikke niette weten.
Het onderwijs in Thailand is gewoon klo----e, tenminste voor de mensen die geen geld hebben.
Zelfs met genoeg financiën haal je het in Thailand niet qua opleiding.
Waarom hebben alle kinderen van het Koningklijk Huis hun opleiding in Zwitserland en de US genoten?
Groetjes; Edje

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#80 Bericht door jumbo » woensdag 16 mei 2007, 02:22

Edje schreef:Aardrijkskunde, toch wel net zo belangrijk als 1. het koningshuis 2. Buddha 3. overleven in de rimboe en dan komt 4. lezen en schrijven.
Nog niet zo lang geleden was zelfs 4 taboe ( in de binnenlanden ) Ik heb zelfs schoonfamilie van Khun haar leeftijd die niet kunnen lezen en schrijven. Gelukkig heeft Khun de minimale opleiding wel afgemaakt.
Het onderwijs in voornoemde streken is nog slechter dan slecht. Inderdaad, nummer 1 t/m 4 zit nu in het basispakket.
Onze zoon van 10 jaar heeft alle 4 de punten onder de knie, dus lezen en schrijven, wat ik belangrijker vindt als 1,2 en 3 heeft hij onder de knie.
Maar dan de aardrijkskunde, hou je hem een wereldatlas voor de neus dan kan hij nog niet eens aanwijzen waar Thailand ligt, laat staan andere landen in de wereld.
Geschiedenis weten ze ook geen kl----te van, zelfs niet wat er in Thailand allemaal gebeurt, alleen punt 1 en 2.
Vraag maar eens wie de president van USA is, ikke niette weten.
Het onderwijs in Thailand is gewoon klo----e, tenminste voor de mensen die geen geld hebben.
Zelfs met genoeg financiën haal je het in Thailand niet qua opleiding.
Waarom hebben alle kinderen van het Koningklijk Huis hun opleiding in Zwitserland en de US genoten?
IK denk als je naar een basisschool in NL stapt en vraagt waar Nederland ligt en wie de president van de US is dat je nog vreemd zult opkijken

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Plaats reactie

Terug naar “Reisverhalen”