terug in Thailand

Reisverhalen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

#61 Bericht door carpediem » zondag 06 mei 2007, 14:59

de eeuwige glimlach die je nergens aantreft,
Ik bedoelde ; de eeuwige glimlach die je nergens anders aantreft.
freudiaanse vergissing????
pluk de dag (carpediem)

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

#62 Bericht door carpediem » zondag 06 mei 2007, 15:02

Ik heb nog geen voordelen van het leven in Belgie/Nederland gehoord ,die ik dus in Thailand zou moeten missen
Een gezapig, geregeld, beschermd, burgerlijk leven :D :D :D
pluk de dag (carpediem)

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

#63 Bericht door Jim » zondag 06 mei 2007, 15:04

JohanS schreef: Absoluut nummer 1 is onze goede en zeer betaalbare (zeker in Belgie) Ziektekostenverzekering en alles wat hier onder valt.
dit gaat helaas alleen op voor belgie, niet voor nederland.
het is hier peperduur en de kwaliteit van de gezondheidszorg is om te huilen.
Indien B/N dan toch voor niets meer goed is, kies dan duidelijk.
love it or leave it eh ;)
een hoop nederlanders are leaving it.
er is meer emigratie dan immigratie.

Gebruikersavatar
JohanS
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2005
Lid geworden op: vrijdag 07 oktober 2005, 11:25
Locatie: Vlaanderen

#64 Bericht door JohanS » zondag 06 mei 2007, 15:30

Jim schreef:
JohanS schreef: Absoluut nummer 1 is onze goede en zeer betaalbare (zeker in Belgie) Ziektekostenverzekering en alles wat hier onder valt.
dit gaat helaas alleen op voor belgie, niet voor nederland.
het is hier peperduur en de kwaliteit van de gezondheidszorg is om te huilen.
Indien B/N dan toch voor niets meer goed is, kies dan duidelijk.
love it or leave it eh ;)
een hoop nederlanders are leaving it.
er is meer emigratie dan immigratie.
'love it or leave ir'. Dit is een stelling die ik volg, maar dan ook niet meer van de voordelen willen genieten !

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

#65 Bericht door Jim » zondag 06 mei 2007, 15:50

ach, de voordelen heb je gewoon recht op, daar hebben onze voorouders honderden jaren de kolonies voor geplunderd en pompen ze dagelijks miljoenen kubieke meters gas op in groningen ;), en op de nadelen mag je best kritiek hebben.

Gebruikersavatar
JohanS
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2005
Lid geworden op: vrijdag 07 oktober 2005, 11:25
Locatie: Vlaanderen

#66 Bericht door JohanS » zondag 06 mei 2007, 15:56

Jim schreef:ach, de voordelen heb je gewoon recht op, daar hebben onze voorouders honderden jaren de kolonies voor geplunderd en pompen ze dagelijks miljoenen kubieke meters gas op in groningen ;), en op de nadelen mag je best kritiek hebben.
Waar deze reactie van komt begrijp ik niet maar ik kan alleen voor Belgie praten en hier is het zo dat de huidige werkende bevolking betaald voor de sociale voorzieningen van al de andere mensen, men noemt dit solidariteit. Ik persoonlijk denk dat we een uniek systeem hebben in Belgie dat we moeten proberen in stand te houden wat niet altijd gemakkelijk zal zijn.

PaulV
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 364
Lid geworden op: vrijdag 08 juli 2005, 21:09
Locatie: Rosmalen
Contacteer:

#67 Bericht door PaulV » zondag 06 mei 2007, 16:31

Jim schreef:
ach, de voordelen heb je gewoon recht op, daar hebben onze voorouders honderden jaren de kolonies voor geplunderd en pompen ze dagelijks miljoenen kubieke meters gas op in groningen , en op de nadelen mag je best kritiek hebben.
Ik hoop toch echt dat dit een grapje is. Ik kan me toch niet voorstellen dat je het prettig vindt als ik vanaf heden m'n hand op houd, omdat ik ook zou kunnen vinden dat onze voorouders daarvoor gewerkt hebben en ik recht heb op verzorging door de staat, want dan ben jij vandaag degene die betaalt (als je tenminste werkend bent en belasting betaalt).

De discussie is natuurlijk bij andere onderwerpen opgekomen. Uiteraard moeten we kritisch kijken naar de omstandigheden in NL (en de belgen in Belgie), maar gelijktijdig nooit vergeten dat de omstandigheden hier er voor zorgen dat voor diversen van ons emigratiemogelijkheden naar Thailand zijn ontstaan, zonder de directe noodzaak om daar van de grond af aan iets op te moeten bouwen. Andersom zal niet snel voorkomen (voor zover die wens aanwezig is uiteraard).
Thailand is een prachtig land, maar met name door de ogen van een "rijke" westerling gezien. Ik denk dat vele arme Thai daar ook nog wel andere beelden bij en meningen over hebben. Je kunt denk ik tien keer beter op bestaansminimum (bijstandnivo) leven in Nederland dan in Thailand.
Ik zou in elk geval mijn kinderen nooit het advies geven om hun bestaan hier op te geven en lekker te proberen om in Thailand een nieuw bestaan op te bouwen, omdat het zo een fantastisch land is. Dan denk ik dat ze in NL een stuk beter af zijn. En nadat ze hier een leuke carriere hebben doorlopen kunnen ze altijd nog overwegen om hun pensioen in Thailand te genieten.

groet,
Paul

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

#68 Bericht door Jim » zondag 06 mei 2007, 16:53

ik heb 't woord uitkering niet in m'n mond genomen geloof ik.

als ik het heb over de voordelen waar je recht op heb is dat bijv. de bijna gratis opleiding tot je 16/17 -de

ik vraag me ook af waar de mythe vandaan komt dat in een uitkeringssituatie zitten een voordeel is (alleenstaande € 618,43 inc vakantiegeld).
daar zou ik net aan m'n kale huur van kunnen betalen maar dat is weer een andere discussie.

Gebruikersavatar
JohanS
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2005
Lid geworden op: vrijdag 07 oktober 2005, 11:25
Locatie: Vlaanderen

#69 Bericht door JohanS » zondag 06 mei 2007, 18:12

Jim schreef:ik heb 't woord uitkering niet in m'n mond genomen geloof ik.

als ik het heb over de voordelen waar je recht op heb is dat bijv. de bijna gratis opleiding tot je 16/17 -de

ik vraag me ook af waar de mythe vandaan komt dat in een uitkeringssituatie zitten een voordeel is (alleenstaande € 618,43 inc vakantiegeld).
daar zou ik net aan m'n kale huur van kunnen betalen maar dat is weer een andere discussie.
Het voordeel ligt erin dat je in Thailand 0,0 euro zou ontvangen.
Hier krijg je een minimum maar het geeft je wat extra tijd om terug te kunnen starten het mag nooit de bedoeling zijn dat het zo royaal is dat het verschil met een betalende job zeer klein is.

PaulV
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 364
Lid geworden op: vrijdag 08 juli 2005, 21:09
Locatie: Rosmalen
Contacteer:

#70 Bericht door PaulV » zondag 06 mei 2007, 22:09

Jim schreef:
ik heb 't woord uitkering niet in m'n mond genomen geloof ik.
als ik het heb over de voordelen waar je recht op heb is dat bijv. de bijna gratis opleiding tot je 16/17 -de
Op zich een terechte constatering, maar ook gratis onderwijs tot 16 jaar is niet alleen een bevochten recht maar ook een economisch-sociale afweging en ook daar betalen we met zijn allen voor. Of dat je nu wel of geen kinderen hebt. En dat is naar mijn mening een goede zaak en schept aan iedereen de keuze, dan wel mogelijkheid om een bestaan op het gewenste leefniveau op te bouwen. Het gegeven dat in Nederland en Belgie het principe van gelijke kansen voor iedereen veel verder is geimplementeerd dan in een land als Thailand, maakt de stelling dat Thailand meer voordelen heeft dan Nederland of Belgie alleen waar voor een beperkt deel van bevolking. Het overgrote merendeel van de gezinnen is in Nederland een stuk beter af. Wat onverlet laat dat ik met je eens ben dat de organisatie van de gezondheidzorg ook m.i. en stuk beter kan en de prijzen van sommige goederen hier onverklaarbaar hoog zijn opgelopen.

groet,
Paul

marceziani
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 860
Lid geworden op: maandag 20 februari 2006, 19:40
Locatie: Waalre
Contacteer:

#71 Bericht door marceziani » zondag 06 mei 2007, 22:27

Als het gaat om sociale zekerheid, onderwijs zijn we in Nederland en België natuurlijk veel beter af. Als een kind - bij wijze van spreke - de keuze zou hebben om of in Thailand of in Nederland/België geboren te worden, dan zou het kind nooit voor Thailand kiezen, lijkt me zo. De kansen op een betere toekomst zijn hier natuurlijk veel beter dan in Thailand.

Maar dat is natuurlijk een heel andere discussie. Het ging in deze topic namelijk in eerste instantie over wat expats in Thailand missen aan België of Nederland. En dan krijg je natuurlijk heel andere antwoorden. Als ik de keuze heb tussen een goed leven in Nederland of een goed leven in Thailand, dan hoef ik niet lang na te denken (en ik ben toch pas twee keer in Thailand op vakantie geweest). :)
When people lose everything and they have nothing left to lose, they lose it.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

#72 Bericht door dutch » maandag 07 mei 2007, 01:59

[quote="marceziani"]Als het gaat om sociale zekerheid, onderwijs zijn we in Nederland en België natuurlijk veel beter af. Als een kind - bij wijze van spreke - de keuze zou hebben om of in Thailand of in Nederland/België geboren te worden, dan zou het kind nooit voor Thailand kiezen, lijkt me zo. De kansen op een betere toekomst zijn hier natuurlijk veel beter dan in Thailand.

Maar dat is natuurlijk een heel andere discussie. Het ging in deze topic namelijk in eerste instantie over wat expats in Thailand missen aan België of Nederland. En dan krijg je natuurlijk heel andere antwoorden. Als ik de keuze heb tussen een goed leven in Nederland of een goed leven in Thailand, dan hoef ik niet lang na te denken (en ik ben toch pas twee keer in Thailand op vakantie geweest). :)[/quote]

Daar ging het om dacht ik ook!

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#73 Bericht door jumbo » maandag 07 mei 2007, 02:48

Ik heb wel een schertsend wat negatief gedaan over Nl, maar ik kom er nog graag en ik vind er niets mis mee, overigens ook niet met Belgie
Je betaalt veel belasting maar daar krijg je ook wat voor terug zoals eerder vernoemde elementen in gratis opleiding, sociale zekerheid, goede infrastructuur en voldoende mogelijkheden voor iedereen. En zo (om maar eens met JC te spreken) heeft ieder nadeel zijn voordeel....
De prijzen liggen uiteraard hoger, maar het inkomen dus ook en ik denk dat een minimumloner in NL meer kans heeft om wat esxtra's te doen als een minimum loner in Thailand en dan in het oog houdend dat men hier gee prive leven heeft omdat men om kosten te delen min of meer altijd samen leeft met vrienden en/of familie
Ik heb de keuze tussen beide en zelfs andere landen en kies bewust voor Thailand, mede door het eerder gememoreerde oer-gevoel wat ik had, wellicht mede door mijn Indische roots, maar ook door mijn partner en gezinssituatie (ik denk dat little J hier een goede toekomst heeft) maar ook het klimaat en alle andere elementen spelen hierin een rol.
Maar ik ben en blijf Nederlander en kijk met warmte terug op mijn leven daar en op NL als land op zich met alle voor- en nadelen.
Thailand heeft ook zijn voor- en nadelen, ik wil het woord 2e rangs burger tegenspreken ik heb juist een tegenovergesteld gevoel, omdat ik farang ben kan en mag bijna alles.....buiten landbezit en ik vind dat geen slecht idee om geen land te verstrekken aan mensen die niet eens de keuze hebben gemaakt (kwa residency) om hier definitief te blijven.
De overheid hier stelt gewoon dat ze het land(eigendom) niet open willen stellen aan speculatie.....is niks mis mee

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

falang
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 126
Lid geworden op: woensdag 28 juni 2006, 08:39

#74 Bericht door falang » maandag 07 mei 2007, 06:16

Het enige voordeel van Nederland is eigelijk dat je er het geld kan verdienen om naar Thailand op vakantie te gaan en eventueel te gaan wonen. Een niet onbelangrijk voordeel. Omgekeerd is het een stuk moeilijker (om als Thai in Nederland op vakantie te gaan).

Verder is de sociale zekerheid m.i. wel een goede zaak, mits op de juiste wijze uitgevoerd. Ook vind ik dat iedereen in geval van ziekte recht zou moeten hebben op gelijke behandeling, onafhankelijk van hoeveel geld hij heeft dus.
keep on moving

PaulV
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 364
Lid geworden op: vrijdag 08 juli 2005, 21:09
Locatie: Rosmalen
Contacteer:

#75 Bericht door PaulV » maandag 07 mei 2007, 10:28

Ik woon en werk de komende jaren nog in NL. De ambitie is echter om over een jaar of 3 langer in Azie te verblijven en op vrijwilligersbasis deel te nemen in ontwikkelingsprojecten. Daartoe hebben we nu vast een huis gekocht in Thailand, omdat het boedhistisch is, relatief veilig, in belangrijke opzichten redelijk modern, en een goede beschikbaarheid van diensten en gezondheidszorg. Door het kopen van een huis hebben wij redelijk wat ervaring op kunnen doen met hoe de dingen werken en natuurlijk al vele ervaringen van anderen mogen aanhoren. Ik kijk zeer vooruit naar het moment waarop wij de ruimte hebben om langer in Thailand te verblijven. Maar op basis van de ervaring tot nu toe zal een van belangrijkste dingen die ik echt zal gaan missen zijn de duidelijkheid in de rechtspositie en de waarde van "zakelijke" afspraken. Wellicht zie ik dat te pessimistisch in en ben ik gewoon nog onvoldoende bekend met de denkwijze en cultuur in Thailand. Hoe ervaren de expats dit?

groet,
Paul

Plaats reactie

Terug naar “Reisverhalen”