AOW en huwelijk

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Toni
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 22
Lid geworden op: donderdag 15 september 2005, 14:52
Locatie: Bangkok
Contacteer:

AOW en huwelijk

#1 Bericht door Toni » zaterdag 21 april 2007, 06:25

ik zie door de bomen het bos niet meer! Veel gehoord over belasting inhouding ook voor expats waarover veel comotie is ontstaan (b.v. in Spanje) etc.
Nu is mijn vraag hoe het zit met de AOW wanneer men (officieel) gehuwd is met een Thaise en in Thailand woont. Het gaat mij niet zozeer om toeslagen o.i.d. maar wil ook niet inleveren.
Is het verstandig om gehuwd te zijn met een Thaise vrouw of kan er dan gekort worden? Ik kan mij voorstellen dat er bepaalde regels zijn voor echtgenotes die in Nederland recht hebben op AOW wegens werkverleden maar ik kan mij slecht voorstellen dat dezelfde regels toegepast worden op echtgenotes die geen enkel recht kunnen doen gelden buiten misschien de weduwenrechten.

Dankbaar voor een goed advies

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

#2 Bericht door Mart » zaterdag 21 april 2007, 13:19

Nog 1 keer dan, het forum staat vol met antwoorden.

65=AOW, vrijstelling aanvragen, en dan bruto=netto.

Voor partner =Thai, kan toeslag worden aangevraagd.

Of het verstandig is om met een Thaise te trouwen laat ik in het midden, maar bij twijfel ................................ :roll: :roll: :roll: :wink: :wink:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

khonkaen
Erelid
Erelid
Berichten: 1647
Lid geworden op: dinsdag 22 februari 2005, 08:53
Locatie: amphur muang---- khonkaen

#3 Bericht door khonkaen » zondag 22 april 2007, 03:27

ik ben alleen voor boeddha getrouwd met mijn thaise vrouw , maar krijg wel partner toeslag , met dien verstande , dat die met 20% gekort wordt..
omdat mijn vrouw de laatste 10 jaar geen premie betaald heeft.. het goeie mens is ook nooit in nederland geweest..
ik snap e zelf ook geen moer van , maar laat het maar hangen ...
600 eu extra is nooit weg toch ??


willem
niets is perfect en niets is blijvend

Toni
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 22
Lid geworden op: donderdag 15 september 2005, 14:52
Locatie: Bangkok
Contacteer:

#4 Bericht door Toni » zondag 22 april 2007, 04:15

Mart schreef:Nog 1 keer dan, het forum staat vol met antwoorden.

65=AOW, vrijstelling aanvragen, en dan bruto=netto.

Voor partner =Thai, kan toeslag worden aangevraagd.

Of het verstandig is om met een Thaise te trouwen laat ik in het midden, maar bij twijfel ................................ :roll: :roll: :roll: :wink: :wink:

zoekfunctie op alleen AOW werkt niet, maar ik zal eens het e.e.a. doorworstelen. dacht dat het antwoord erg kort zou kunnen zijn. sorry. Aangezien ik al 18 jaar niet meer in Nederland ben geweest en daar ook geen contacten noch familie heb die mij kunnen helpen kan ik mijn (ambtelijke) weg daar moeilijk vinden en moet alles over Internet en Forums zien te doen. Eind 2004 met het SVB begonnen te "communiceren" met het resultaat dat ik nu na een jaar of twee formulieren toegezonden heb gekregen.

Wat is "verstandig"? Of je nu door de hond of door de kat gebeten wordt..........., maar het is nu te laat! :( Ook daar staan de Forums vol van! :shock: :shock:

Toni
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 22
Lid geworden op: donderdag 15 september 2005, 14:52
Locatie: Bangkok
Contacteer:

#5 Bericht door Toni » zondag 22 april 2007, 04:28

khonkaen schreef:ik ben alleen voor boeddha getrouwd met mijn thaise vrouw , maar krijg wel partner toeslag , met dien verstande , dat die met 20% gekort wordt..
omdat mijn vrouw de laatste 10 jaar geen premie betaald heeft.. het goeie mens is ook nooit in nederland geweest..
ik snap e zelf ook geen moer van , maar laat het maar hangen ...
600 eu extra is nooit weg toch ??


willem
neen, mooi meegenomen! de gedachtenkronkels van de wettenmakers, waar ook ter wereld, zijn ondoorgrondelijk. Ik worstel verder nog met een kleine complicatie: ik heb ook nog recht op Spaans staatspensioen. Heb momenteel ook nog een "residentia" (ID-kaart als Spaans ingezetene) die iedere 5 jaar vernieuwd moet worden en "duim gestempeld". Moet dus naar Spanje vliegen alleen om mijn duim te brengen. Iemand ervaring daarmee? Dus: Nederlander met dubbele woonplaats (nog want ik wil mijn Spaanse pensioen niet verliezen). Ik zie mij nog niet door oude Forum-topics worstelen met deze kwestie: Spanje, residentia, Nederlander, Thailand oef! :?
Laatst gewijzigd door Toni op zondag 22 april 2007, 04:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Toni
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 22
Lid geworden op: donderdag 15 september 2005, 14:52
Locatie: Bangkok
Contacteer:

#6 Bericht door Toni » zondag 22 april 2007, 04:50

ben vanaf vandaag AOW gerechtigd. leeftijd: :? / :( uitkering: :lol: maar ben nog lang niet zover dat ik iets ontvang.

na mijn negatieve reactie t.a.v. het SVB (Amstelveen, Rotterdam, Roermond etc.!) een schouderklop voor Delta Lloyd.

Was officieel uitgeschreven uit Nederland naar mijn Spaanse adres. Vernieuwde mijn paspoort verleden jaar in BKK op mijn Thaise adres. Krijg keurig op dit adres van Delta Lloyd een brief dar er bij hen nog een pensioen(tje) zweeft van 2 jaar (dus bijna niets natuurlijk) dienstverband bij een onderneming. Mijn locale adres is verder bij niemand bekend. Delta Loyd heeft de moeite genomen te gaan zoeken in (overheids)bestanden en heeft mij ongevraagd keurig de formularia gestuurd. Wist niet eens (meer) van het bestaan hiervan af! Kan het SVB nog een puntje aan zuigen: niet eens aanvraagpapieren op mijn Spaanse adres, vele mails werden "niet ontvangen" en op faxen nog niet eens een ontvangstbevestiging van 3 woorden!

Lering: via uw paspoort-adres bent u altijd vindbaar! :o

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

#7 Bericht door dutch » zondag 22 april 2007, 05:06

Toni schreef:ben vanaf vandaag AOW gerechtigd. leeftijd: :? / :( uitkering: :lol: maar ben nog lang niet zover dat ik iets ontvang.

na mijn negatieve reactie t.a.v. het SVB (Amstelveen, Rotterdam, Roermond etc.!) een schouderklop voor Delta Lloyd.

Was officieel uitgeschreven uit Nederland naar mijn Spaanse adres. Vernieuwde mijn paspoort verleden jaar in BKK op mijn Thaise adres. Krijg keurig op dit adres van Delta Lloyd een brief dar er bij hen nog een pensioen(tje) zweeft van 2 jaar (dus bijna niets natuurlijk) dienstverband bij een onderneming. Mijn locale adres is verder bij niemand bekend. Delta Loyd heeft de moeite genomen te gaan zoeken in (overheids)bestanden en heeft mij ongevraagd keurig de formularia gestuurd. Wist niet eens (meer) van het bestaan hiervan af! Kan het SVB nog een puntje aan zuigen: niet eens een aanvraagpapieren op mijn Spaanse adres, vele mails werden "niet ontvangen" en op faxen nog niet eens een ontvangstbevestiging van 3 woorden!

Lering: via uw paspoort-adres bent u altijd vindbaar! :o
Er bestaat nog zoiets als een telefoon.
Heb bij mijn contact met SVB in Amstelveen (hoofdkantoor) van een uiters vriendelijke mevrouw,het telefoonnummer en een persoonsnaam van SVB Roermond gekregen.Tevens zond zij mij een set aanvraagformulieren op die ik 2 weken daarna ontving.Kreeg eenzelfde set vervolgens een maand later ook nog eens van Roermond.(zij had blijkbaar contact gehad).Er wordt duidelijk gevraagd om (voor de mensen in het buitenland) ruim van te voren contact te maken.Mijn ervaring is dat er op een brief en/of telefoon altijd gereageerd wordt.
Vindt het ook vervelend dat er voor ons in het buitenland(nog) niet de mogelijkheid bestaat om met SVB-Belasting etc,via internet te communiceren.Kreeg antwoord van dit datacentrum in Nederland,dat men daar volop mee bezig is. :D

Toni
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 22
Lid geworden op: donderdag 15 september 2005, 14:52
Locatie: Bangkok
Contacteer:

#8 Bericht door Toni » zondag 22 april 2007, 07:49

dutch schreef:
Toni schreef:ben vanaf vandaag AOW gerechtigd. leeftijd: :? / :( uitkering: :lol: maar ben nog lang niet zover dat ik iets ontvang.

na mijn negatieve reactie t.a.v. het SVB (Amstelveen, Rotterdam, Roermond etc.!) een schouderklop voor Delta Lloyd.

Was officieel uitgeschreven uit Nederland naar mijn Spaanse adres. Vernieuwde mijn paspoort verleden jaar in BKK op mijn Thaise adres. Krijg keurig op dit adres van Delta Lloyd een brief dar er bij hen nog een pensioen(tje) zweeft van 2 jaar (dus bijna niets natuurlijk) dienstverband bij een onderneming. Mijn locale adres is verder bij niemand bekend. Delta Loyd heeft de moeite genomen te gaan zoeken in (overheids)bestanden en heeft mij ongevraagd keurig de formularia gestuurd. Wist niet eens (meer) van het bestaan hiervan af! Kan het SVB nog een puntje aan zuigen: niet eens een aanvraagpapieren op mijn Spaanse adres, vele mails werden "niet ontvangen" en op faxen nog niet eens een ontvangstbevestiging van 3 woorden!

Lering: via uw paspoort-adres bent u altijd vindbaar! :o
Er bestaat nog zoiets als een telefoon.
Heb bij mijn contact met SVB in Amstelveen (hoofdkantoor) van een uiters vriendelijke mevrouw,het telefoonnummer en een persoonsnaam van SVB Roermond gekregen.Tevens zond zij mij een set aanvraagformulieren op die ik 2 weken daarna ontving.Kreeg eenzelfde set vervolgens een maand later ook nog eens van Roermond.(zij had blijkbaar contact gehad).Er wordt duidelijk gevraagd om (voor de mensen in het buitenland) ruim van te voren contact te maken.Mijn ervaring is dat er op een brief en/of telefoon altijd gereageerd wordt.
Vindt het ook vervelend dat er voor ons in het buitenland(nog) niet de mogelijkheid bestaat om met SVB-Belasting etc,via internet te communiceren.Kreeg antwoord van dit datacentrum in Nederland,dat men daar volop mee bezig is. :D
telefoon ja, maar als er al enig Internetverkeer is verwacht je toch dat dit zich conitueert! De laatste mail van Roermond was Februari en daarna radiostilte. Telefoon is voor mij het laatste middel, ook al vanwege kosten i.v.m. doorverbinden bij deze instituten.

Toni
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 22
Lid geworden op: donderdag 15 september 2005, 14:52
Locatie: Bangkok
Contacteer:

#9 Bericht door Toni » zondag 22 april 2007, 10:13

Mart schreef:Nog 1 keer dan, het forum staat vol met antwoorden.

65=AOW, vrijstelling aanvragen, en dan bruto=netto.

Voor partner =Thai, kan toeslag worden aangevraagd.

Of het verstandig is om met een Thaise te trouwen laat ik in het midden, maar bij twijfel ................................ :roll: :roll: :roll: :wink: :wink:

ja, ik ben niet lui en heb me er een beetje door geworsteld, maar zoals in elk forum, is binnen de korst mogelijke tijd de eigenlijke vraag niet meer aan de orde.

OK, ik blij met de "bruto/netto"-kreet en krijg weer een halve hartverzakking wanneer ik dan weer ergens (in 2006) terug vindt dat men 50% van de AOW-uitkering waarop je recht hebt volgens "dienstjaren" wordt uitgekeerd bij verblijf in Thailand!
Ik begrijp inmiddels ook, dat men een gehuwdentoeslag krijgt, maar dat interesseert me op het ogenblik minder.

Door het bovenstaande komt de vraag boven of het qua uitkeringshoogte uiteindelijk beter is om in Spanje te wonen!

Mystic
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1165
Lid geworden op: vrijdag 10 februari 2006, 23:08
Locatie: Grunn

#10 Bericht door Mystic » zondag 22 april 2007, 19:41

Toni schreef: Door het bovenstaande komt de vraag boven of het qua uitkeringshoogte uiteindelijk beter is om in Spanje te wonen!
Geen idee, maar het is vast minder leuk ;)
LEVEN IS HET MEERVOUD VAN LEF

khonkaen
Erelid
Erelid
Berichten: 1647
Lid geworden op: dinsdag 22 februari 2005, 08:53
Locatie: amphur muang---- khonkaen

#11 Bericht door khonkaen » maandag 23 april 2007, 00:06

Toni schreef:
Mart schreef:Nog 1 keer dan, het forum staat vol met antwoorden.

65=AOW, vrijstelling aanvragen, en dan bruto=netto.

Voor partner =Thai, kan toeslag worden aangevraagd.

Of het verstandig is om met een Thaise te trouwen laat ik in het midden, maar bij twijfel ................................ :roll: :roll: :roll: :wink: :wink:

ja, ik ben niet lui en heb me er een beetje door geworsteld, maar zoals in elk forum, is binnen de korst mogelijke tijd de eigenlijke vraag niet meer aan de orde.

OK, ik blij met de "bruto/netto"-kreet en krijg weer een halve hartverzakking wanneer ik dan weer ergens (in 2006) terug vindt dat men 50% van de AOW-uitkering waarop je recht hebt volgens "dienstjaren" wordt uitgekeerd bij verblijf in Thailand!
Ik begrijp inmiddels ook, dat men een gehuwdentoeslag krijgt, maar dat interesseert me op het ogenblik minder.

Door het bovenstaande komt de vraag boven of het qua uitkeringshoogte uiteindelijk beter is om in Spanje te wonen!


tja Toni , je hoeft niet perse te trouwen om een huwelijkstoelage te krijgen.,.wij zijn voor boeddha getrouwd, maar hebben het niet laten registreren
1x per jaar krijg je een 'inlevenzijnd formulier' toegestuurd van de SVB
als je daar bij 2 , de naam van je vriendin invult,als zijnde partner en haar mede laat ondertekenen , krijg je vanzelf die huwelijkstoelage... en dan heb je bijelkaar zo ca 2x 50% AOW...
als je je dan nog in nederland laat uitschrijven naar je adres in thailand ,
ontvang je elke maand je AOW + je pensioen netjes op je bank gestort in thailand bruto = netto
wij krijgen zo'n 2.000 euro per maand , waar wij ruim van kunnen leven..
ik weet niet of dat in spanje ook mogelijk is...


willem
niets is perfect en niets is blijvend

Toni
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 22
Lid geworden op: donderdag 15 september 2005, 14:52
Locatie: Bangkok
Contacteer:

#12 Bericht door Toni » dinsdag 24 april 2007, 04:13

khonkaen schreef:
Toni schreef:
Mart schreef:Nog 1 keer dan, het forum staat vol met antwoorden.

65=AOW, vrijstelling aanvragen, en dan bruto=netto.

Voor partner =Thai, kan toeslag worden aangevraagd.

Of het verstandig is om met een Thaise te trouwen laat ik in het midden, maar bij twijfel ................................ :roll: :roll: :roll: :wink: :wink:

ja, ik ben niet lui en heb me er een beetje door geworsteld, maar zoals in elk forum, is binnen de korst mogelijke tijd de eigenlijke vraag niet meer aan de orde.

OK, ik blij met de "bruto/netto"-kreet en krijg weer een halve hartverzakking wanneer ik dan weer ergens (in 2006) terug vindt dat men 50% van de AOW-uitkering waarop je recht hebt volgens "dienstjaren" wordt uitgekeerd bij verblijf in Thailand!
Ik begrijp inmiddels ook, dat men een gehuwdentoeslag krijgt, maar dat interesseert me op het ogenblik minder.

Door het bovenstaande komt de vraag boven of het qua uitkeringshoogte uiteindelijk beter is om in Spanje te wonen!


tja Toni , je hoeft niet perse te trouwen om een huwelijkstoelage te krijgen.,.wij zijn voor boeddha getrouwd, maar hebben het niet laten registreren
1x per jaar krijg je een 'inlevenzijnd formulier' toegestuurd van de SVB
als je daar bij 2 , de naam van je vriendin invult,als zijnde partner en haar mede laat ondertekenen , krijg je vanzelf die huwelijkstoelage... en dan heb je bijelkaar zo ca 2x 50% AOW...
als je je dan nog in nederland laat uitschrijven naar je adres in thailand ,
ontvang je elke maand je AOW + je pensioen netjes op je bank gestort in thailand bruto = netto
wij krijgen zo'n 2.000 euro per maand , waar wij ruim van kunnen leven..
ik weet niet of dat in spanje ook mogelijk is...


willem

sorry, ik ben volledig onwetend op dat gebied en, zoals ik zei interesseert de toelage me nu even minder; ik wil alleen erg graag weten wat dat is met die 50% van de AOW.

chaiyaphum
Expat
Expat
Berichten: 130
Lid geworden op: vrijdag 15 september 2006, 10:55
Locatie: Korat

#13 Bericht door chaiyaphum » dinsdag 24 april 2007, 11:49

De hele vraag is voor mij nogal wazig. Nederland heeft met Thailand een verdrag op het gebied van de aow. Als je in Thailand woont ontvang je bruto hezelfde bedrag aan aow dat je in Nederland zou ontvangen inclusief alle toeslagen, zolang er geen wijziging in omstandigheden plaatsvind zoals die ten tijde van de toekenning waren.
De 50% waarvan in de vraag sprake is , is m.i. het principe dat iedereen recht heeft op 50% van het aow-bedrag voor gehuwden wanneer hij de 65 jarige leeftijd bereikt en dat afhankelijk van zijn omstandigheden toeslagen worden verleend.
I am not in Thailand but Thailand is in me

Toni
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 22
Lid geworden op: donderdag 15 september 2005, 14:52
Locatie: Bangkok
Contacteer:

Re: AOW en huwelijk

#14 Bericht door Toni » dinsdag 24 april 2007, 16:01

Nu is mijn vraag hoe het zit met de AOW wanneer men (officieel) gehuwd is met een Thaise en in Thailand woont. Het gaat mij niet zozeer om toeslagen o.i.d. maar wil ook niet inleveren.

Dankbaar voor een goed advies[/quote]


wij gaan er nogmaals van uit, dat ik nul weet over de gehele AOW-materie.

voor mensen voor wie alles gesneden koek is is mijn vraagstelling natuurlijk moeilijk te begrijpen.

Inmiddels, dank zij chaiaphum, begrijp ik dat wanneer men getrouwd is men beide de helft krijgt van de gehuwden AOW die schijnbaar Euro 636,81 bedraagt, dus x 2 voor 2 personen minus 50% + kennelijke toeslagen.

Is men alleenstaand ontvangt men Euro 929,86 plus het e.e.a.

Aangezien ik recht heb op 68% van het bovengenoemde bedrag ontvang ik natuurlijk minder.

Het schijnt mij dus dat men dus beter niet trouwt cq geen gehuwdenpensioen aanvraagt.

Wat kennelijk wel beter is om niet (meer) in de Europese Gemeenschap te wonen i.v.m. de "bruto/netto"-kreet.

chaiyaphum
Expat
Expat
Berichten: 130
Lid geworden op: vrijdag 15 september 2006, 10:55
Locatie: Korat

#15 Bericht door chaiyaphum » woensdag 25 april 2007, 08:07

Toni weet exact de aow-bedragen - dat is wel zo makkelijk.
Je hebt dus recht op 68% van 50% van het gehuwdenpensioen. Je echtgenote heeft recht ( dat is dan de toeslag want ik neem aan dat zij nog geen 65 jaar is) op 50% van het gehuwdenpensioen - indien zij geen inkomsten heeft - minus de niet verzekerde jaren en dat zijn de jaren tussen haar 15e jaar en haar leeftijd t.t.v. het huwelijk. Dus ben je met haar op haar 25e jaar gehuwd dan wordt er 10 jaar x 2% is 20% op de toeslag gekort. Dus ben je eerst met haar gehuwd toen zij 60 jaar was dan bedraagt de toeslag nog maar 10% van de toeslag aangezien er dan 45 x 2% gekort wordt. Heeft zij wel inkomsten dan wordt een deel van die inkomsten op de toeslag in mindering gebracht. Ik hoop dat het zo duidelijk is.
I am not in Thailand but Thailand is in me

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”