Khonkaen

Informatie over diverse steden.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
JohanS
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2005
Lid geworden op: vrijdag 07 oktober 2005, 11:25
Locatie: Vlaanderen

#16 Bericht door JohanS » vrijdag 23 maart 2007, 17:37

Mystic schreef:
JohanS schreef:
Mystic schreef:De Isaan niet promoten?
Ik heb begrepen dat dat het armste gedeelte is van Thailand, en waar nog honger voorkomt op het platte land, :cry:
Zelf zou ik het in dat geval juist promoten..... als je er zoveel van houd....
Armoe en leed is geen monopoly van Isaan binnen Thailand.
Kijk maar eens goed rond in Bangkok.
Wanneer je in Bangkok de trein neemt richting zuiden dan zie je een reeks krottenwijken die ik ervoor nog niet gehad en die ik in Isaan tot nu toe nog niet gezien heb.
Wat wil je daarmee zeggen?
Het leek mij, uit uw bericht alsof er allen in Isaan armoe zou zijn.
Ik wil maar zeggen dat dit zich nog overal in Thailand voordoet en niet alleen in Isaan.
Isaan steeds voorstellen als wat achter en minder arm is gemakkellijk.
Ik zie toch in de voorbije 10 jaar enorme verneteringen voor veel mensen.
Het is nog belange niet goed maar ik ben wel van mening dat er een langzame inhaalbeweging aan de gang is.

khonkaen
Erelid
Erelid
Berichten: 1647
Lid geworden op: dinsdag 22 februari 2005, 08:53
Locatie: amphur muang---- khonkaen

#17 Bericht door khonkaen » zaterdag 24 maart 2007, 06:26

Mystic schreef:De Isaan niet promoten?
Ik heb begrepen dat dat het armste gedeelte is van Thailand, en waar nog honger voorkomt op het platte land, :cry:
Zelf zou ik het in dat geval juist promoten..... als je er zoveel van houd....
\


mis Mystic.. er wordt geen honger geleden .... rijst is er altijd voldoende aanwezig en met wat pepers, kruiden uit de jungle en een paar ratten ,torren, miereneieren of maden, kan je daar een lekker hapje van maken...
en er is armoede en rijkdom, maar de rijken bemoeien zich niet met de armen ... bij ons in de buurt wonen veel zakenlieden , in huizen die soms tientallen miljoenen bahts kosten ... ook wordt de grootste universiteit van isan , in ons dorp, druk bezocht... kost ook 20.000 thb per jaar + lesgeld..
er is ook veel werkgelegenheid waar je voor 4.000--- 6.000 thb per maand kan werken .. als je dan met een of meerdere vriendinnen samen een kamer huurt met badkamer, incl water en electra, ad 1.500 thb per maand en op de markt je eten haalt voor 20 thb per maaltijd , dan kom je er wel...
de grond is ook niet zo slecht, er wordt kleefrijst, suikerriet en mais op
verbouwd... je kan ook koeien houden , wat lastig is, want hoe kom je aan gras ??
we hebben hier ook het grote stuwmeer Ubol Ratana in de buurt, die electriciteit levert aan 9 provincies.. bij droogte is er voldoende water aanwezig om landerijen van water te voorzien..
en misschien krijg je nog de kans om een rijke, ouwe buitenlander te strikken, dan zit je helemaal gebeiteld (LOL)...



willem
niets is perfect en niets is blijvend

Mystic
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1165
Lid geworden op: vrijdag 10 februari 2006, 23:08
Locatie: Grunn

#18 Bericht door Mystic » zaterdag 24 maart 2007, 09:47

Ok, wellicht ben ik dan in de war met een andere streek, droog gebied, waar kleine boertjes ploeteren om hun hoofd boven water te houden (ik heb het net gelezen, zoek het nog wel even op), en waar, mocht er een oogst mislukken, wat door droogte en ziekte nog wel een voorkomt, honger wordt geleden,

Een streek waar ouders hun zonen het klooster insturen, niet voor het geloof (vaak wil hij dat zelf niet eens), maar waar de achterliggende reden voedsel is, vaak onterecht omdat de tempels in die streek zelf ook vaak heel arm zijn, plus doordat de mensen die er wonen de monikken niet altijd voldoende te eten kunnen geven,

Ik heb mijn huiswerk gemaakt Willem, maar zal eens kijken waar mijn fout dan ligt,
LEVEN IS HET MEERVOUD VAN LEF

ed2000
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 89
Lid geworden op: vrijdag 12 augustus 2005, 12:42
Locatie: Amsterdam

#19 Bericht door ed2000 » zaterdag 24 maart 2007, 10:12

kan zelf alleen maar over khorat en buriram praten, want dat zijn de einge provincies waar ik geweest ben in isaan.
Wat ik wel zie in isaan dat het erg hard gaat, vooral Khorat. toen ik ik 6 jaar geleden voor de eerste keer in het dorp (soengsang) van mijn vrouw kwam, zag ik alleen maar oude pickups rijden, vorig jaar zag ik meer en meer "jonge"auto's rijden, ook zijn de huizen die er gebouwd worden steeds mooier als ik kijk met wat er stond 6 jaar geleden.
Economisch gezien gaat het ook steeds beter, Ik zie khorat steeds meer van agrarisch naar industrie gaan. Met grote fabrieken zoals JVC, seagate enz. Personeel wordt van heinde en ver opgehaald met bussen die je dus met een noodvaart enkele keren per dag over de hoofdwegen ziet vliegen.
het was voor mij dus nogal een schok toen ik voor het eerst schoonfamilie in buriram ging bezoeken, want in vergelijking met khorat is dit inderdaad een stuk armer. Al moet ik zeggen dat ik niet gezien heb dat er geen eten is. In buriram zie je wel veel dat de jongere generatie vertrekt. vooral van de leeftijd 15-35 heb ik weinig mensen gezien, waarschijnlijk het gebrek aan toekomst. In khorat zie ik dit veel minder

fredlk
Expat
Expat
Berichten: 511
Lid geworden op: vrijdag 03 maart 2006, 13:52

#20 Bericht door fredlk » zaterdag 24 maart 2007, 11:10

Ik ken de streek rond Roi-Et en Yasothon een beetje en al is het nog lang geen vetpot daar, het gaat wel snel vooruit. De mensen (over het algemeen) hebben meer te besteden, de huizen worden groter en mooier.

In het dorp waar ik weleens kom, gaan steeds meer kinderen naar de universiteit, onder anderen in Bangkok. Het zijn nog steeds niet veel, maar een jaar of 10 geleden waren er niet veel die hun middelbare school konden afmaken.

Ik zie daar ook nog armoede, maar eten heeft iedereen voldoende, zo te zien (en van horen zeggen).
"What we think, we become."

khonkaen
Erelid
Erelid
Berichten: 1647
Lid geworden op: dinsdag 22 februari 2005, 08:53
Locatie: amphur muang---- khonkaen

#21 Bericht door khonkaen » zaterdag 24 maart 2007, 12:18

khorat, wordt wel de poort van de isan genoemd... de stadjes buriram, surin en srisaket zijn de meest arme streken van isan ... tot aan de cambodia grens is de grond erg slecht...zo ook de watervooriening.. ga je meer naar 'boven' wodt de grond beter en de mensen minder arm...

willem
niets is perfect en niets is blijvend

Sfred
Waarschuwing!
Waarschuwing!
Berichten: 147
Lid geworden op: vrijdag 08 september 2006, 10:01
Contacteer:

#22 Bericht door Sfred » zaterdag 24 maart 2007, 12:44

Jij heb je huiswerk ZEER goed gemaakt Mystic. Maar het gaat langzaan wel beter in Isaan het ontwikkeld zich ook. Die groten huizen waar ze het over hebben zijn van buitenlanders, of van isaantje met bejaarde vriend :shock: of van rijke Thaian uit Bangkok en zodoende gaat de economie wat omhoog klopt.

fredlk
Expat
Expat
Berichten: 511
Lid geworden op: vrijdag 03 maart 2006, 13:52

#23 Bericht door fredlk » zaterdag 24 maart 2007, 13:14

Die groten huizen waar ze het over hebben zijn van buitenlanders, of van isaantje met bejaarde vriend of van rijke Thaian uit Bangkok
Ik was vergeten te melden dat in het dorp waar ik het over heb, geen enkele Farang woont en de vergrote huizen en hogere inkomens komen van harde arbeid plus zo langzamerhand successvolle kinderen in Bangkok.
"What we think, we become."

Mystic
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1165
Lid geworden op: vrijdag 10 februari 2006, 23:08
Locatie: Grunn

#24 Bericht door Mystic » zaterdag 24 maart 2007, 13:46

JohanS schreef:
Mystic schreef:
JohanS schreef: Armoe en leed is geen monopoly van Isaan binnen Thailand.
Kijk maar eens goed rond in Bangkok.
Wanneer je in Bangkok de trein neemt richting zuiden dan zie je een reeks krottenwijken die ik ervoor nog niet gehad en die ik in Isaan tot nu toe nog niet gezien heb.
Wat wil je daarmee zeggen?
Het leek mij, uit uw bericht alsof er allen in Isaan armoe zou zijn.
Ik wil maar zeggen dat dit zich nog overal in Thailand voordoet en niet alleen in Isaan.
Isaan steeds voorstellen als wat achter en minder arm is gemakkellijk.
Ik zie toch in de voorbije 10 jaar enorme verneteringen voor veel mensen.
Het is nog belange niet goed maar ik ben wel van mening dat er een langzame inhaalbeweging aan de gang is.
Nee, heb ik niet gezegd, kan ik ook niet doen, want ik ben er nog nooit geweest, hoewel dat natuurlijk ook weer niets hoeft te zeggen,
Ik geloof direkt dat het daar vooruit gaat, maar wat ik met mijn post wilde zeggen, reagerend op dat je de Isaan niet moet promoten, is, dat de mensen die daar wonen het daar helemaal niet mee eens zullen zijn, want het toerisme is een hele belangrijke inkomens bron van Thailand, en het minst bezochte gebied wil daar vast en zeker wel iets meer van mee pikken dan ze nou doen.
Overigens wil ik er zelf in een van mijn volgende reizen heel graag naar toe, ik heb de afgelopen vakanties echt zoveel prachtige mensen ontmoet die daar vandaan kwamen, daar zou ik echt graag meer van willen zien, en meemaken.

ps, mijn lievelingskostje is Som Tam, heerlijk naar STland toe ;)
LEVEN IS HET MEERVOUD VAN LEF

ericsson
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 253
Lid geworden op: maandag 19 december 2005, 10:51
Locatie: Belgie

#25 Bericht door ericsson » zaterdag 24 maart 2007, 16:30

Mystic schreef:
ps, mijn lievelingskostje is Som Tam, heerlijk naar STland toe ;)
In de isan beter bekend als Pok-pok ;-)
chok dee

Gebruikersavatar
jennifer
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 167
Lid geworden op: woensdag 28 februari 2007, 21:45
Locatie: Rangsit

#26 Bericht door jennifer » zaterdag 24 maart 2007, 19:42

ericsson schreef:
Mystic schreef:
ps, mijn lievelingskostje is Som Tam, heerlijk naar STland toe ;)
In de isan beter bekend als Pok-pok ;-)

Wat weer komt door het stampen met de vijzel...pok-pok :wink: :wink:
Als je twijfelt tussen mij en een ander, dan kies de ander.

Gebruikersavatar
JohanS
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2005
Lid geworden op: vrijdag 07 oktober 2005, 11:25
Locatie: Vlaanderen

#27 Bericht door JohanS » zaterdag 24 maart 2007, 20:11

Sfred schreef:Jij heb je huiswerk ZEER goed gemaakt Mystic. Maar het gaat langzaan wel beter in Isaan het ontwikkeld zich ook. Die groten huizen waar ze het over hebben zijn van buitenlanders, of van isaantje met bejaarde vriend :shock: of van rijke Thaian uit Bangkok en zodoende gaat de economie wat omhoog klopt.
Ik kan u verzekeren dat de grotere en betere huizen absoluut niet alleen van buitenlanders zijn.
Veel Thai werken hard en veel om ook een beter leven te hebben mijn schoonfamilie bezit een mooi huis waar ieder jaar weer wat aan is bijgebouwt of aangepast en een mooi appartement in Bangkok.
Er is in de familie geen buitenlander behalve ikzelf en ik kan u verzekeren dat ik NIET als sponsor optreed.
De mensen hebben beide een goede baan (bij een bank), en werken hard om hun kinderen een zo goed mogelijke toekomst te geven.

De fabel dat Isaan leeft van de buitenlanders is zeer sterk overdreven.
Laatst gewijzigd door JohanS op zaterdag 24 maart 2007, 23:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

#28 Bericht door Ben » zaterdag 24 maart 2007, 20:43

Ik kan u verzekeren dat de grotere en betere huizen absoluut niet alleen van buitenlanders zijn.
Veel Thai werken hard en veel om ook een beter leven te hebben mijn schoonfamilie bezit een mooi huis waar ieder jaar weer wat aan is bijgebouwt of aangepast en een mooi appartement in Bangkok.
Er is in de familie geen buitenlander behalve ikzelf en ik kan u verzekeren dat ik als sponsor optreed.
De mensen hebben beide een goede baan (bij een bank), en werken hard om hun kinderen een zo goed mogelijke toekomst te geven.

De fabel dat Isaan leeft van de buitenlanders is zeer sterk overdreven.
ja met een sponsor kom je er wel Johan :lol:

Gebruikersavatar
JohanS
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2005
Lid geworden op: vrijdag 07 oktober 2005, 11:25
Locatie: Vlaanderen

#29 Bericht door JohanS » zaterdag 24 maart 2007, 23:12

Ben schreef:
Ik kan u verzekeren dat de grotere en betere huizen absoluut niet alleen van buitenlanders zijn.
Veel Thai werken hard en veel om ook een beter leven te hebben mijn schoonfamilie bezit een mooi huis waar ieder jaar weer wat aan is bijgebouwt of aangepast en een mooi appartement in Bangkok.
Er is in de familie geen buitenlander behalve ikzelf en ik kan u verzekeren dat ik als sponsor optreed.
De mensen hebben beide een goede baan (bij een bank), en werken hard om hun kinderen een zo goed mogelijke toekomst te geven.

De fabel dat Isaan leeft van de buitenlanders is zeer sterk overdreven.
ja met een sponsor kom je er wel Johan :lol:
Een grove typfout van mij.

Het moest natuurlijk zijn dat ik NIET als sponsor dienst deed.
Mijn schoonfamilie heeft mij nog nooit om enige financiele steun gevraagd.
En zijn een trotse Thaise familie.



Ik zal ook het originele bericht veranderen.

Mystic
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1165
Lid geworden op: vrijdag 10 februari 2006, 23:08
Locatie: Grunn

#30 Bericht door Mystic » zondag 25 maart 2007, 02:40

ericsson schreef:
Mystic schreef:
ps, mijn lievelingskostje is Som Tam, heerlijk naar STland toe ;)
In de isan beter bekend als Pok-pok ;-)
Mjammm
Hoe zeggen ze dat....
sep ilie of,
sep irie???
LEVEN IS HET MEERVOUD VAN LEF

Plaats reactie

Terug naar “Steden”