minimum bedrag ( leven in thailand )

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
perry
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1208
Lid geworden op: zondag 12 maart 2006, 23:53
Locatie: Weeze/Udonthani.

#31 Bericht door perry » zondag 04 maart 2007, 05:02

Wat een Flauwe kul waarom zou je niet in thailand kunnen leven met 1500 euro er zijn er genoeg in Nederland die het minder moeten doen en die kunnen het ook dus waar heb je het over als je bedenkt dat een Thai gemiddeld 5000 of 8000 bht vedient per maand dan kun je toch zeker met 80.000 bht makkelijk rond komen heel makkelijk.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

#32 Bericht door dutch » zondag 04 maart 2007, 05:55

dutch schreef:
serpay schreef:ja 1500 euro per maand als je daar niet mee rond kunt komen weet ik het niet meer.
ja iederedag zeker zuipen en naar de dames van plezier dan kan ik het wel begrijpen.wij wonen in het noorden en wij besteden gemiddeld z,n 15000 thb per maand hierbij zit ook de telefoon en internet gas licht en water bij in.
we hebben wel een eigen woning dus daar alleen kosten voor onderhoud.
je kunt het net zo duur maken als je wild maar met minder kan ik ook goed leven.
nee ik kom niets te kort drink ook lekker een pilsje mee alleen niet iedere dag. :lol: :lol: :lol:
Allereerst wil ik zeggen dat ik absoluut niet twijfel aan je woorden.Maar 15000 baht per maand?Er zullen zeker wat factoren zijn die gunstig voor je werken.
1e met hoeveel mensen leef je van dit bedrag?
2e zeker geen auto!
3e Hoe groot is het huis en ben je verzekerd?
4e Ziektekosten verzekering?
5e Verbouw je zelf groentes en heb je misschien kippen e.d.?
6e Reserve voor familiebezoek Nederland voor noodgevallen(sterfgevallen)
7e Kranten/tijdschriften (engels)
8e Roken/drinken
9e TV (bijv.UBC)
10e Thais eten (uitsluitend !)?

etc.etc.
Ik besef dat er een redelijk verschil is tussen 15000 baht en 1500 euro en het is volkomen afhankelijk van de levensstijl die men er op na houdt.Ik zelf zou met 1500 euro per maand ,niet overwegen om in Thailand met pensioen te gaan en ben gaarne bereid om per pm aan diegene die dat willen,wat verdere details door te geven.
Nogmaals,wat vind je dat je nodig hebt om prettig en ongestoord (door geld zorgen) van je oude dag te kunnen genieten?

Omtrent het vetgedrukte: Ik rook en drink niet en heb 1(een)vaste partner. :D :lol:
Waarom is dat nu flauwe kul?
Waar zeg ik dat je niet met 1500 euro kan leven.(ik heb koersen meegemaakt van 36,50 tot 52,00 baht per euro!!!).En ik reageerde in eerste instantie op de 15.000 baht per maand.
Lees nu goed en ga jezelf ZEKER niet vergelijken met een Thai!!

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

#33 Bericht door carpediem » zondag 04 maart 2007, 06:18

Het gaat om je vrij besteedbare inkomen. Waar kun je van leven als je alle vaste en variabele lasten van je inkomen hebt afgetrokken.
Die vaste lasten kunnen aardig oplopen als je je (nog) aan de westerse norm houdt. Afschrijvingen van autootje enz., goede verzekering, UBC, suport thaise familie, woonlasten, ticket Nederland enz.
Van wat overblijft moet je het zien te rooien.
En dat is in mijn geval meer dan in Nederland
:lol:
Maar het belangrijkste blijft toch dat ik me hier in Thailand een stuk gelukkiger kan voelen. :lol: :lol: :lol:
pluk de dag (carpediem)

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11619
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#34 Bericht door jumbo » zondag 04 maart 2007, 07:44

Als ik naar mijn huidige vaste lasten kijk dan denk ik ook dat ik goed zou kunnen rondkomen van een uitkering van 80.000 thb zeker als ik een dagje ouder ben en dagelijks op de veranda aan een thai libre zit te nippen
:wink: :P :P mmmm

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

#35 Bericht door dutch » zondag 04 maart 2007, 08:26

jumbo schreef:Als ik naar mijn huidige vaste lasten kijk dan denk ik ook dat ik goed zou kunnen rondkomen van een uitkering van 80.000 thb zeker als ik een dagje ouder ben en dagelijks op de veranda aan een thai libre zit te nippen
:wink: :P :P mmmm

J
Die tijd is nu voor mij gekomen :D en er is zeker meer tijd nu om dingen te doen die vroeger,vanwege drukke werkzaamheden, niet mogelijk waren.(ergo ik geef als gepensioeneerde meer geld uit als toen ik werkte)
En alleen maar op de veranda zitten,houdt op een gegeven moment ook op.

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2399
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

#36 Bericht door serpay » zondag 04 maart 2007, 09:49

dutch schreef:
serpay schreef:ja 1500 euro per maand als je daar niet mee rond kunt komen weet ik het niet meer.
ja iederedag zeker zuipen en naar de dames van plezier dan kan ik het wel begrijpen.wij wonen in het noorden en wij besteden gemiddeld z,n 15000 thb per maand hierbij zit ook de telefoon en internet gas licht en water bij in.
we hebben wel een eigen woning dus daar alleen kosten voor onderhoud.
je kunt het net zo duur maken als je wild maar met minder kan ik ook goed leven.
nee ik kom niets te kort drink ook lekker een pilsje mee alleen niet iedere dag. :lol: :lol: :lol:
Allereerst wil ik zeggen dat ik absoluut niet twijfel aan je woorden.Maar 15000 baht per maand?Er zullen zeker wat factoren zijn die gunstig voor je werken.
1e met hoeveel mensen leef je van dit bedrag?
2e zeker geen auto!
3e Hoe groot is het huis en ben je verzekerd?
4e Ziektekosten verzekering?
5e Verbouw je zelf groentes en heb je misschien kippen e.d.?
6e Reserve voor familiebezoek Nederland voor noodgevallen(sterfgevallen)
7e Kranten/tijdschriften (engels)
8e Roken/drinken
9e TV (bijv.UBC)
10e Thais eten (uitsluitend !)?

etc.etc.
Ik besef dat er een redelijk verschil is tussen 15000 baht en 1500 euro en het is volkomen afhankelijk van de levensstijl die men er op na houdt.

Ik zelf zou met 1500 euro per maand ,niet overwegen om in Thailand met pensioen te gaan en ben gaarne bereid om per pm aan diegene die dat willen,wat verdere details door te geven.
Nogmaals,wat vind je dat je nodig hebt om prettig en ongestoord (door geld zorgen) van je oude dag te kunnen genieten?

Omtrent het vetgedrukte: Ik rook en drink niet en heb 1(een)vaste partner. :D :lol:
1 wij leven met 4 personen 2 volwassenen en 2 kinderen 6 en 8 jaar
2 nee ik heb geen auto en ook niet nodig heb een motor honda dream
3 wij hebben een woning op palen met 2 slaapkamers en woonkamer keuken is buiten onder wc ook.verzekerd is ons gezin voor 15000thb per jaar.
4 nee ik heb geen ziektekostenverzekering ben ook pas 44 jaar.
5 lamjaj en aardbeien klein restaurandje met barretje.
6 spaargeld is daar voor staat netjes op de bank met een betere ente als in nederland.
7kranten heb toch internet iedere krant kan ik daar lezen.
8 rook niet drink graag een pilsje of als het zo uit komt een whiskey met soda. maar alleen in het weekende en niet achter de bar.
9tv ja bvn en alle thai en veel filmkanalen. hoe dat zeg ik niet openbaar op het forum alleen per pm maar betaal niets voor het kijken.
10 ja heel veel thai. maar ik eet dan ook al 10 jaar geen aardappelen meer.
11 ik heb geen geldzorgen. wil ik wat hebben koop ik het. luxe zegt me niet veel en wij hebben GEEN familie in thailand om voor te zorgen....
Alfisti rebeli

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

#37 Bericht door dutch » zondag 04 maart 2007, 11:58

Bedankt Serpay voor je antwoord.
Ik vindt het erg leuk om zo eens te horen wat anderen allemaal (kunnen)uitvoeren.
Ook denk ik dat het voor de lezers interessant is om de verschillende leefstijlen te vergelijken(niet te beoordelen!)
Overigens blijft alles,zoals al vele malen gezegd,een persoonlijke smaak.
Laatst gewijzigd door dutch op zondag 04 maart 2007, 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11619
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#38 Bericht door jumbo » zondag 04 maart 2007, 12:22

dutch schreef:
jumbo schreef:Als ik naar mijn huidige vaste lasten kijk dan denk ik ook dat ik goed zou kunnen rondkomen van een uitkering van 80.000 thb zeker als ik een dagje ouder ben en dagelijks op de veranda aan een thai libre zit te nippen
:wink: :P :P mmmm

J
Die tijd is nu voor mij gekomen :D en er is zeker meer tijd nu om dingen te doen die vroeger,vanwege drukke werkzaamheden, niet mogelijk waren.(ergo ik geef als gepensioeneerde meer geld uit als toen ik werkte)
En alleen maar op de veranda zitten,houdt op een gegeven moment ook op.
Ik heb een aardig drukke baan maar creer gewoon tijd om bepaalde dingen te doen en heb echt in mijn achterhoofd een relaxte oude(re) dag door te brengen. Ik ben niet echt cultureel aangelegd en de dingen die ik nu zie komen meestal voort vanuit bezoeken en wensen van vrienden en familie, kortom ik ben een luiige hond die graag de tijd aan zich voorbij ziet gaan, in mijzelf murmelend en rond het huis hangend, commentaar gevend op alle dingen die voorbij gaan en verwacht dat ook in mijn 3e jeugd te gan doen......heerlijk al die tijd voor mezelf en bestedend aan niets doen en wat hobby's.
Maar inderdaad Dutch het is aan de persoon zelf en alles wat je meer zal doen zal dan ook doorwerken in je bestedingspatroon.

Ik ben druk bezig om een stuk land te kopen en mijn persoonlijke walhallaatje daarop te bouwen en vraag dit jaar mijn residency aan om allerlei toekomstige visavraagstukken voor te zijn, lijkt me wel zo lekker.

Grond ligt buiten maar nog steeds in Bangkok, 45 minuten en indien gewenst hoor en zie ik niets.
Dit najaar wordt begonnen met de grond te bewerken en verhogen voor het woongedeelte ca. 500m2 en de rest wordt vis- en groetenfarm zodat mrs. J haar verscheidene talenten weer kan tonen en haar boerenafkomst kan doen gelden. Een verandaatje aan de klong om te vissen een ander aan het zwembadje......virtueel heb ik al aardig wat vis op het droge gebracht en rondgedobberd.....heerlijk
Ik verwacht dat het project met een 3 jaar klaar is en dan zal er zeker een hollandse dag plaatsvinden......
baan belanda, aardige naam dacht ik zo met referte aan afkomst en residentie :lol: :lol: :lol:

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

#39 Bericht door carpediem » zondag 04 maart 2007, 13:12

Ik verblijf sins ruim 2 1/2 jaar in Thailand en woon sinds ruim 2 jaar in een dorpje 14 km ten zuiden van Chantaburi. Ben daar min of meer toevallig terecht gekomen via een thaise kennis. Huur een vrijstaand huis even buiten het dorp, maar wel aan de weg. In het dorp is vrijwel alles te koop. 7/11 hebben we niet maar de hele nacht staat er een dame met een karretje die voldoet aan de primaire behoeften zoals rookwaar, bier , whiskey/soda enz.
Woon 15 km van het strand en een paar nationale parken in de buurt.
Er is 1 falang met een retaurant en ook de enige plek waar ik heel af en toe westers kan eten. In Chantaburi zijn verder meer dan genoeg thaise eetgelegenheden in alle prijsklassen. Voor een Italiaanse pizza ga ik af en toe naar Koh Chang (2 uurtjes) Waar de verloedering met de barretjes maar doorgaat :( er wel gebruik van maak :wink: en er dan weer een hele lange tijd niet meer naar toe hoef. Cultuur en ander vertier zoek ik in Bkk (3 1/2 uur rijden. Verder ga ik nog wel eens het land in om het een en ander te zien. Plan Phu Kradung en Laos.
woon sinds een jaar samen met m'n vriendin. Haar kinderen bij haar ouders, maar mogelijk komt daar verandering in en komt har dochter hier.
Als ik thuis ben rommel ik een beetje aan, doe niet veel, maar verveel me nooit. Heb allerlei plannen in m'n achterhoofd en daar blijft het bij.
Had nooit gedacht dat ik nog eens op het platteland zou wonen. Zo zie je , ik ben hier op mijn manier gelukkig heb niet veel nodig en ben blij dat ik hier kan en mag zijn :lol: :lol:
Vind het trouwens leuk om zo van anderen te horen hoe ze een beetje leven
pluk de dag (carpediem)

j.b
Expat
Expat
Berichten: 198
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 07:33
Locatie: chiangmai

#40 Bericht door j.b » zondag 04 maart 2007, 14:10

Ik woon nu meer dan 2 jaar in Chiangmai binnen de eerste ring en( we )hebben daar enige jaren geleden grond gekocht om te bouwen maar na nader inzien omdat het hier te druk word hebben we daar vanaf gezien en nu 15 km buiten C.M een stuk van 2500 vierkante meter grond gekocht aan een riviertje met uitzicht over de rijstvelden en hier word ons paleisje gebouwd dat voor de kerst klaar zal zijn
Ben inmiddels 61 jaar en mijn Thaise vrouw 51en heb ongeveer 15 jaar handel naar Thailand gedaan en ben daar 6 jaar geleden mee gestopt en na vele omzwervingen denk ik hier nu mijn plekje gevonden te hebben.
Een vaste dagindeling hebben we niet en reizen heb ik al genoeg gedaan Dus klussen in en rond huis overal heerlijk en meestal lokaal eten en vrienden en kennissen bezoeken, verders wat t.v kijken en internetten.
Wat betreft de maandelijkse uitgaven hier in het noorden die zijn niet te vergelijken met N.L en het klimaat is denk ik beter als elders in Thailand.
Ja de een heeft 15000 nodig en de ander 150000 in de maand maar zo werkt het in N.L ook en niet anders.
groeten John.

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2399
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

#41 Bericht door serpay » zondag 04 maart 2007, 14:15

carpediem dat bedoel ik nou zo leeft een ieder anders en denkt anders.
platte land ja daar houd ik van drukke stad ok 1 dag en gauw weer naar huis.
terwijl een ander zegt platteland nee ben weer blij als ik in de bewoonde wereld kom.
hoe dan ook ik leef in thailand en zou nooit meer in nederland me zelf kunnen aanpassen.
aanpassen in thailand valt soms ook niet mee maar denk dan .jij je zin ik wacht wel af of zie wel wat er gebeurd.
Alfisti rebeli

thongdee
Expat
Expat
Berichten: 790
Lid geworden op: woensdag 14 september 2005, 18:21
Locatie: Surin Town

#42 Bericht door thongdee » zondag 04 maart 2007, 14:37

serpay schreef:carpediem dat bedoel ik nou zo leeft een ieder anders en denkt anders.
platte land ja daar houd ik van drukke stad ok 1 dag en gauw weer naar huis.
terwijl een ander zegt platteland nee ben weer blij als ik in de bewoonde wereld kom.
hoe dan ook ik leef in thailand en zou nooit meer in nederland me zelf kunnen aanpassen.
aanpassen in thailand valt soms ook niet mee maar denk dan .jij je zin ik wacht wel af of zie wel wat er gebeurd.
leuk te lezen , ook je vorige post ..... respect :wink:
คิดดี พูดดี ทำดี โลกนี้น่าอยู่
Gelukkig zijn
is niet krijgen wat we verlangen...
Maar tevreden zijn met wat we hebben...

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

#43 Bericht door Mart » maandag 05 maart 2007, 07:25

Eerst een poosje in BKK gewoond, in 1993 naar Cha-am vertrokken, toen nog een rustig vissersdorpje, nu een toeristen oord.
In de weekeinden komen heer zeer veel Thais, door de weeks nog altijd een rustig plaatje.
Een aantal jaren gewoon bijna niets gedaan, veel gereisd van Noord naar Zuid, van Oost naar West.
We hebben 2 zonen, wonen in een leuke woning, hebben veel grond met een kleine kinderboerderij. Ben veel bezig met de tuin, gek op orchideeen kweek.
Eten zowel Thais als Europees.
Op 60 jarige leeftijd toch weer wat begonnen, een Restaurant/Pub, die nu 10 jaar bestaat. In het hoogseizoen - dec/maart - zijn we geopend, de rest zijn we gesloten. In september zit ik al te popelen om aan de slag te gaan, nu hang het me bijna de keel uit.
Hierna, eerst lekker een paar weken naar de Isarn - Kalasin - een beetje onderhoud aan ons huis laten doen, en verder met de nieuwbouw van ons droomhuis.
Als techneut ben ik altijd welkom in het dorp, want er zullen wel weer veel ventilatoren, strijkbouten enz enz klaar staan op via mijn handen weer tot leven te komen. Opbrengst ? een glimlach !
Maar stil zitten kan ik niet dus gewoon altijd iets doen, zonder dat iets moet. Bestedingspatroon. Vandaag mogelijk 100 TB, morgen mogelijk 1000 Tb, of niets.

Ik zou best met minder dan 1000 euro per maand de stap durven nemen, als ik wist wat ik nu weet.
En zij die het nog niet weten moeten eerst eens een poosje hier rondkijken. Onderzoek alles, en behoudt het goede.
Interklaas woont in Spanje, en deelt maar af en toe een kado uit. Collecte bussen heb ik hier nog niet gezien. Mijn vrouw heeft niet de HTS - Hogere Theater School - gevolgd.
Er is beslist een normaal leven in Thailand mogelijk.
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

gast

minimum bedrag (leven in Thailand )

#44 Bericht door gast » zaterdag 10 maart 2007, 17:41

5e Verbouw je zelf groentes en heb je misschien kippen e.d.?
5 lamjaj en aardbeien klein restaurandje met barretje.
Serpay , waar kan ik jouw restaurantje met barretje vinden, dan komen we volgende keer effe langs als we in de buurt zijn.

Nimnuan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 652
Lid geworden op: maandag 31 juli 2006, 22:59
Locatie: Nieuwegein

#45 Bericht door Nimnuan » zaterdag 10 maart 2007, 23:53

serpay schreef: 11 ik heb geen geldzorgen. wil ik wat hebben koop ik het. luxe zegt me niet veel en wij hebben GEEN familie in thailand om voor te zorgen....
Serpay, het lijkt alsof je een stressloos leven voor jezelf hebt ingericht :?: waarvoor hulde :lol: Het is zoiets wat ik voor mijn toekomst zie :wink:
Johan

-- Happiness is a choice that requires effort at times --

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”