farang-thai huwelijk successtory?

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
rogerphayao
kenner
kenner
Berichten: 97
Lid geworden op: zondag 13 augustus 2006, 17:00
Locatie: Genk / Belgium

farang-thai huwelijk successtory?

#1 Bericht door rogerphayao » zondag 10 december 2006, 14:10

Ligt het aan het vallen van de bladeren, wie zal het zeggen? De laatste weken en maanden zie ik tal van farang-thai huwelijken stranden. Dat is natuurlijk niet zo prettig. Ik leef met de betrokkenen mee en pieker voortdurend welke de redenen zijn.
Toen dacht ik zal ik het probleem eens aankaarten op het forum. Veel leden en toevallige surfgasten maken deel uit van zulk een thai-farang relatie of hebben de intentie om er een te beginnen. De bedoeling is een dicussie op gang te krijgen en om samen na te denken over de oorzaken van menig falen.
We zien het aantal huwelijken alleen maar toenemen ondanks het feit dat het zeker geen gemakkelijksoplossing is. De verschillen in cultuur en denkpatronen zijn een feit. Dan is er het financiele zeg maar het economische aspect. Een huwelijk met een farang is voor een Thaise vrouw de poort naar een welvarender en aangenamer leven... denken zij. De farang krijgt op zijn beurt een lichamelijk aantrekkelijk vrouwtje aan zijn zijde en... ze zijn zo lief meneer. Maar klopt dat plaatje? Is het niet meer droom dan werkelijkheid?
Ik nodig de forumleden uit tot het uitwisselen van gedachtenn hierover. We kunnen met onze ervaring die we intussen toch hebben mensen doen nadenken over de stap die ze gaan zetten.
Ja ik weet velen van jullie hebben een schitterend huwelijk, ikzelf heb ook niet te klagen.... maar als we heel eerlijk zijn zijn er ook heelwat obstakels en moeilijkheden te overbruggen.

Ik noem er eentje en dan is het woord aan de anderen die zich geroepen voelen : de taal. Hoe kan je nou in boeddhas en godsnaam je emoties en gevoelens uitdrukken in een taal die niet je moedertaal is? Mijn vrouwtje kropt heel veel op omdat ze het niet verwoord krijgt...weet ik nu. In discussie winnen wij, de farangs omdat we nu eenmaal altijd dat taalvoordeel hebben. Ik probeer daar nu rekening mee te houden en vind het heel stom dat ik dit niet eerder gedaan heb.
Dat is dus niet het enige. Er is nog zoveel meer.
Kan iemand de reeks, het minpuntenlijstje bij een thai-farang huwelijk, verder zetten?

Rogerphayap
Snak naar het moment dat Belgische winters verleden tijd zullen zijn.

Gebruikersavatar
jodokus
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 919
Lid geworden op: zondag 09 juli 2006, 11:31
Locatie: Sattahip

#2 Bericht door jodokus » zondag 10 december 2006, 21:20

Of een Farang- Thai huwelijk een successtory is, zijn wel drie antwoorden op mogelijk, te weten: JA of NEE of MISSCHIEN.
Waarmee ik wil zeggen dat het naar mijn mening niet mogelijk is om er een specifiek internationaal huwelijk uit te lichtten.

Een huwelijk is toch een kwestie van compromissen sluiten en opstakels overwinnen, daar zal een Nederlands, Duits, Engels of Thais huwelijk onderling niet te veel in verschillen.

De taal barriere is wel een punt maar niet onoverkomelijk, en lijkt me geen toename in echtscheidingen te bewerkstelligen.
Het engels wat door velen beheerst, kan in aanvang een goede oplossing zijn.

En ja, ze zijn vaak mooi, en inderdaad lichamelijk aantrekkelijk, maar die zijn overal en ook in Nederland, als je er oog voor hebt.

Wat ik hier eigenlijk mee wil zeggen is, dat ik sinds ruim een jaar geleden een leuke Thaise vrouw heb ontmoet, met een goede baan, en het tussen ons zo serieus is geworden, dat wij ons leven samen willen delen, en ik binnen afzienbare tijd mij permanent ga vestigen in Thailand.
Hoe de toekomst eruit ziet weten we niet, en kunnen we ook niet weten.

Ik ben nu bijna twee jaar gescheiden, zonder ruzie, we zijn nog steeds hele goede vrienden, maar wel na een huwelijk van dertig jaar (30), waarvan ik altijd had gedacht dat het nooit zou stoppen.

Zeker weten doe je het nooit, dus ik ben het met je eens, dat het komt door het vallen van de bladeren.
Toch wel...

khonkaen
Erelid
Erelid
Berichten: 1647
Lid geworden op: dinsdag 22 februari 2005, 08:53
Locatie: amphur muang---- khonkaen

#3 Bericht door khonkaen » maandag 11 december 2006, 04:02

ik ken mijn thaise vrouw nu 7 jaar en wij zijn 6 jaar geleden voor bhoedda getrouwd... wat mij lid van de familie maakt....
ik vind eerlijkheid en betrouwbaarheid een 'must' in een relatie ..en ik heb mijn vrouw nog nooit op een leugentje kunnen betrappen..
dat zij mooi is en 40 jaar jonger (nu 32 ) daar zijn we inmiddels wel aan gewend... als voertaal gebruiken wij thenglish... als zij mij iets niet precies duidelijk kan maken , komen de woordenboeken er bij...
hoewel zij niet bazig is, is zij toch de baas.... zij kent de thai en de cultuur beter dan ik ... wij bespreken wel alles samen , als er iets duurs moet worden aangeschaft, maar daar telt haar stem dubbel ... ik laat dat maar zo
we zijn nu al voor de zoveelste keer aan een verbouwing bezig.. het dak van de parking moet doorgetrokken worden tot en met de buitenkeuken..
in de keuken moet een betegeld aanrecht komen en plaats voor de wasmasjien en 1 van onze 2 koelkasten... er wordt ook een extra buitenmuur opgetrokken , tegen de regen en de inkijk van de buren... de muur is ca 25 meter lang en 2 meter hoog ... de bovenste 4 blokken zitten sleuven in, zodat de wind er door kan... het geheel gaat 50.000 kosten en jij betaalt 40.000 zijn haar woorden... zij had dit allemaal reeds in haar hoofd, voordat zij een aannemer ging zoeken... en die heeft zelf ook weinig inspraak , zij ziet er nauwlettend op toe , dat hij doet wat er in haar hoofd zit...

verder krijgt zij de helft van ons inkomen , 50.000 per maand . waar zij de rekeningen en het thaise eten en de bijdrage aan haar moeder en de hypotheek van haar tweede huis van betaalt... wat zij overhoudt kan zij mee doen wat zij wilt...

nu de knelpunten... zorg er voor dat je je vrouw goed leert kennen voordat je trouwt... let vooral op betrouwbaarheid..geef haar zoveel mogelijk huishoudgeld.. als je een auto hebt, laat haar dan ook haar rijbewijs halen, zodat zij ook verzekerd is.. geef haar een scooter voor het dagelijks gebruik .. als je een 'goeie' treft, behandel haar dan als een raspaardje... liefde ??? daar praat een thaise niet over .. wat het belangrijkste is, zorgen voor elkaar en respect tonen...
thaise vrouwen hebben over het algemeen lange tenen en zijn daar snel op getrapt...

naar ons idee hebben wij het goed voor elkaar...
sinds kort , vindt zij het beter dat ik geen auto meer rij.. want ik heb geen gevoel in mijn voeten en mijn benen willen ook niet zo best meer ..
nou ben ik dus weer een stukje zelfstandigheid kwijt.. wat niet zo prettig is
maar zij heeft gelijk en het is weer lekker mij prinsheerlijk te laten rondrijden...




willem , nederthai
niets is perfect en niets is blijvend

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#4 Bericht door jumbo » maandag 11 december 2006, 05:48

Simpel gesteld; huwelijken die in Nederland op de klippen lopen 50%.......tel er voor het gemak nog eens 35% op omdat jij/zij jouw/haar taal niet beheerst en problemen derhalve niet uitgesproken kunnen worden, waaronder de volgende problemen;

Indien de communicatie is overkomen dan hou je de leeftijdsverschillen nog (geen kleine factor denk ik) en dan de cultuurverschillen (wie in NL neemt zijn schoonfamilie in huis).
Veel thaise vrouwen willen in luxe baden omdat ze er aardig of soms geweldig uit zien en denken dat hun husbie alles wel betaald...maar na alles is er altijd nog wel iets; dus je komt geld tekort aan het eind....tenzij je partner zelf een inkomen heeft (gehad) (en dat mag best uit een bar vandaan komen) en derhalve weet wat er voor geld gedaan moet worden......handophouders worden zonder meer een probleem voor iedereen.
De overlevingskans van een huwelijk hier is zonder meer lager als een huwelijk met een nederlandse in nederland en die kans is al bijzonder laag....tel uit je verlies....
Nederland voor de sceptici;
71.000 huwelijken in 2005, 32.600 scheidingen, 20.000 met minderjarige kinderen........

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

thongdee
Expat
Expat
Berichten: 790
Lid geworden op: woensdag 14 september 2005, 18:21
Locatie: Surin Town

#5 Bericht door thongdee » maandag 11 december 2006, 07:40

Ning en ik kennen elkaar al bijna 20 jaar .
Ik was er 18 toen ik haar in België leerde kennen , zij 28 ;-)
De taalbarrière was zeker een groot probleem in het begin , maar ja , dan spreek je de taal van de liefde :-)
Na al die jaren , oftewel werk je eraan , of te wel doe je zo als de rest van onze vrienden van vroeger, ga je je denkbare geluk ergens anders proberen.
Wij werken er nog steeds aan en hebben het heel hard naar onze zin (staan alle dagen in de zaak samen te werken)
Ons groot voordeel is wel dat we steeds hebben opengestaan en zelf heb ik metteen de Thaise taal geleerd want we wisten dat we in Thailand samen ouder gaan worden .
En dat is vanaf nu nog 2 jaar hard werken .....
Weet je wat ik denk , fouten kunnen er gebeuren , maar je moet blijven respect geven en vertrouwen hebben in elkaar .
Als ik terugblik op al die jaren , ben ik blij dat ik niet met een meisje van "hier" ben gegaan , want de Azische zijn wel een beetje anders , maken het iets meer spannender en levensgenietbaar , gewoon een persoonlijke ervaring die ik meedeel
succes :-)
คิดดี พูดดี ทำดี โลกนี้น่าอยู่
Gelukkig zijn
is niet krijgen wat we verlangen...
Maar tevreden zijn met wat we hebben...

Mystic
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1165
Lid geworden op: vrijdag 10 februari 2006, 23:08
Locatie: Grunn

#6 Bericht door Mystic » maandag 11 december 2006, 12:23

Voor alle relaties geld dat je eraan moet blijven werken, zogauw je op je kont gaat zitten, en achterover gaat hangen is het over, en uit...... en ik denk dat een gemengd huwelijk iets meer energie daarin kost.
LEVEN IS HET MEERVOUD VAN LEF

Gebruikersavatar
Edje
Expat
Expat
Berichten: 2371
Lid geworden op: maandag 28 februari 2005, 19:06
Locatie: Yang Talat / Kalasin

#7 Bericht door Edje » maandag 11 december 2006, 16:47

Heb niets meer toe te voegen aan deze berichten. Khun en ik kennen elkaar 7 jaar waarvan 5 jaar getrouwd. Buiten de normale probleempjes gaat het prima, waarschijnlijk ook omdat ze de Nederlandse taal steeds beter begint te beheersen. Het wachten is nog op het groene licht, zodat wij ons ook voorgoed in Th. gaan vestigen.
Groetjes; Edje

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

#8 Bericht door Ben » maandag 11 december 2006, 17:06

Edje schreef:Heb niets meer toe te voegen aan deze berichten. Khun en ik kennen elkaar 7 jaar waarvan 5 jaar getrouwd. Buiten de normale probleempjes gaat het prima, waarschijnlijk ook omdat ze de Nederlandse taal steeds beter begint te beheersen. Het wachten is nog op het groene licht, zodat wij ons ook voorgoed in Th. gaan vestigen.

Groene licht op die knop moet je zelf drukken Ed :wink:

Gebruikersavatar
Edje
Expat
Expat
Berichten: 2371
Lid geworden op: maandag 28 februari 2005, 19:06
Locatie: Yang Talat / Kalasin

#9 Bericht door Edje » maandag 11 december 2006, 17:15

Weet ik Ben, maar om financeel niets te verliezen ziet het er naar uit dat ik moet wachten tot mijn 65ste.( nog 2,5 jaar ) VUT en vroegpensioen is voor mij geen optie.
Groetjes; Edje

rogerphayao
kenner
kenner
Berichten: 97
Lid geworden op: zondag 13 augustus 2006, 17:00
Locatie: Genk / Belgium

#10 Bericht door rogerphayao » maandag 11 december 2006, 18:52

We kunnen, als een soort test, onze Thaise echtgenote de volgende vraag stellen:
Wat stoort jou het meest bij jouw man, waarover erger jij je het meest. En dan wil ik het niet hebben over zweetvoeten of snurken maar gedrag dat onverenigbaar is met de Thaise opvoeding en/of cultuur.

Die van mij zal het steevast hebben over mijn HARDE PRATEN. Zij en vele andere Thaise vrouwen hebben een bloedhekel aan ons geschreeuw en het gewapper van handen en wilde armgebaren. Terwijl wij, van mezelf weet ik het wel heel zeker, dat niet zo erg bedoelen. Dat wij Europeanen soms wat theathraler praten en gesticuleren. Ik probeer er meer en meer op te letten maar het lukt niet zo goed.
Soms hoor ik hen als ze in groep samen zijn ook een hoop kabaal maken. Wanneer ik haar hiermee confronteer wil ze dat niet echt toegeven... hebben ze gewoon veel lol gehad... zogezegd.

Ik ben benieuwd wat jullie vrouwtjes stoort.
Misschien krijgen we zo een beter zicht op de problematiek van de mislukkende farang-thai relaties.

Alvast bedankt voor de medewerking.

Rogerphayao
Snak naar het moment dat Belgische winters verleden tijd zullen zijn.

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

#11 Bericht door Ben » maandag 11 december 2006, 19:09

Het enige waar mijn vrouw zich aan stoort dat als we 800 km moeten rijden ik 5 keer moet stoppen om een sigaret te roken en koffie te drinken .

En het enige waar ik me aan stoor dat als we 800 km moeten rijden
ik 5 keer moet stoppen omdat zij naar de wc moet en dat niet doet
als ik een sigaret rook en koffie drink .

Het schiet voor geen meter op das het enige eigenlijk voor de rest
gaat alles prima hier wij nemen elkaar zoals we zijn . :lol: :lol: :lol:

torkom
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1392
Lid geworden op: dinsdag 25 april 2006, 17:55

#12 Bericht door torkom » maandag 11 december 2006, 19:35

Ik vind het boek "Thailand fever" uitermate verhelderend over dit onderwerp.
Het is voor de helft in het engels en voor de helft in Thai (zodat je thaise partner het ook kan lezen).

Nogmaals, ik vind dit boek een aanrader
Laatst gewijzigd door torkom op dinsdag 12 december 2006, 00:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Bartje

#13 Bericht door Bartje » maandag 11 december 2006, 20:08

Tip! Laat je partner zich aan jou aanpassen. Werkt bij mij prima...al 10 jaar! :lol: :lol: :lol:

khonkaen
Erelid
Erelid
Berichten: 1647
Lid geworden op: dinsdag 22 februari 2005, 08:53
Locatie: amphur muang---- khonkaen

#14 Bericht door khonkaen » dinsdag 12 december 2006, 03:53

hahaha Ben , ik moest wel lachen om je stukje ...

mar je kan het ook omdraaien , als zij moet piesen , ga jij een sigaretje roken en wat drinken..
een pak pampers kan ook een uitkomst zijn...



willem, nederthai
niets is perfect en niets is blijvend

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

#15 Bericht door Ben » dinsdag 12 december 2006, 04:03

khonkaen schreef:hahaha Ben , ik moest wel lachen om je stukje ...

mar je kan het ook omdraaien , als zij moet piesen , ga jij een sigaretje roken en wat drinken..
een pak pampers kan ook een uitkomst zijn...



willem, nederthai
Ja stom van me Willem, dat ik daar niet aan gedacht heb dat scheelt me weer enorm in de tijd en geen gezeur meer.
Wow almost perfect .

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”