afstand doen van nederlandse en daarna opnieuw naturaliseren

Post hier al je vragen voor het immigreren naar Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
ed2000
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 89
Lid geworden op: vrijdag 12 augustus 2005, 12:42
Locatie: Amsterdam

afstand doen van nederlandse en daarna opnieuw naturaliseren

#1 Bericht door ed2000 » dinsdag 31 oktober 2006, 10:45

hallo allemaal, ik heb een vraag voor de kenners bij de IND. Het volgende heeft zich voor gedaan.

Een Thaise Kennis (niet mijzelf of familie) is een aantal maanden geleden tot nederlandse genaturaliseerd. Zij wil echter geen afstand doen van haar thaise nationaliteit. Nu stelt haar man voor om toch maar weer afstand te doen van haar nederlandse nationaliteit, dan te trouwen en hierna opnieuw een aanvraag tot nederlandse aan te vragen. (als je getrouwd met een nederlanse bent val je namelijk onder 1 van de uitzonderingen waarmee je ook thai kan blijven).

Mijns inzien is dit niet mogelijk. ik heb hem dit ook verteld. Het lijkt mij dat wanneer jij je nederlanderschap weigert, je dit niet zomaar weer opnieuw kan aanvragen. hijzelf denkt dat ze niet een tweede aanvraag kunnen afwijzen als de eerste als is goed gekeurd. Ik denk dat ze zeggen dat wanneer je 1 naturalisatie weigert, jezelf aangeeft geen nederlander te willen worden.

graag jullie reacties hierop. Mogelijk kan ik haar en haar man een goed advies geven hierover.

MvG

Ed

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: afstand doen van nederlandse en daarna opnieuw naturalis

#2 Bericht door Ben » dinsdag 31 oktober 2006, 11:28

ed2000 schreef:hallo allemaal, ik heb een vraag voor de kenners bij de IND. Het volgende heeft zich voor gedaan.

Een Thaise Kennis (niet mijzelf of familie) is een aantal maanden geleden tot nederlandse genaturaliseerd. Zij wil echter geen afstand doen van haar thaise nationaliteit. Nu stelt haar man voor om toch maar weer afstand te doen van haar nederlandse nationaliteit, dan te trouwen en hierna opnieuw een aanvraag tot nederlandse aan te vragen. (als je getrouwd met een nederlanse bent val je namelijk onder 1 van de uitzonderingen waarmee je ook thai kan blijven).

Mijns inzien is dit niet mogelijk. ik heb hem dit ook verteld. Het lijkt mij dat wanneer jij je nederlanderschap weigert, je dit niet zomaar weer opnieuw kan aanvragen. hijzelf denkt dat ze niet een tweede aanvraag kunnen afwijzen als de eerste als is goed gekeurd. Ik denk dat ze zeggen dat wanneer je 1 naturalisatie weigert, jezelf aangeeft geen nederlander te willen worden.

graag jullie reacties hierop. Mogelijk kan ik haar en haar man een goed advies geven hierover.

MvG

Ed
Ik neem aan als zij afstand doet van de Nederlandse Nationaliteit ze het dan ook niet is maar gewoon Thais, zou hij dan trouwen dan trouwt hij niet met een Nederlandse maar met een thaise , dus lijkt het me onmogelijk om die regel toe te passen maar ik ken niet alle in en outs van de IND. wie weet is het een maas in de wet :?: maar lijkt me niet

suebrak

dubbele nationaliteit

#3 Bericht door suebrak » dinsdag 31 oktober 2006, 16:00

Wat betreft jouw vraag weet ik ook geen antwoord.

Wel wil ik melden dat ik 6 jaar geleden met een thaise man getrouwd ben en we in Nederland zijn gaan wonen.
2 Jaar geleden heeft mijn man zonder problemen de nederlandse nationaliteit gekregen (hij spreekt niet eens voldoende nederlands) en kon hij zijn thaise paspoort gewoon houden.

Nu las ik van de week ergens dat het voor mij ook mogenlijk is om naast mijn nederlandse nationaliteit de thaise nationaliteit aan te vragen.
Zelfs als ik niet in thailand woon. :?:
We hebben het plan over 5 jaar weer terug te emigreren naar thailand dus is dit voor mij wel intressant.

Toen ik jouw vraag las bedacht ik me wel gelijk hoe het zou zijn als ze de nederlandse nationaliteit aan neemt en dus afstand doet van haar thaise en vervolgens (nadat jullie getrouwd zijn) de thaise nationaliteit opnieuw aanvraagt. Misschien iets om verder uit te zoeken. :idea:

Phuket Dragon
Expat
Expat
Berichten: 771
Lid geworden op: dinsdag 16 januari 2007, 09:43
Locatie: Cherntalay, Durban etc...

#4 Bericht door Phuket Dragon » maandag 05 februari 2007, 00:12

Een Thaise Kennis (niet mijzelf of familie) is een aantal maanden geleden tot nederlandse genaturaliseerd. Zij wil echter geen afstand doen van haar thaise nationaliteit.
Hoeft ook niet, in Nederland kun je dubbele nationaliteit behouden.
In sommige landen kun je zelfs niet je nationaliteit opgeven o.a Marokko.
Voor Thai is het wel mogelijk om de nationaliteit op te zeggen maar word veelal niet gedaan dit met het oog op het erfrecht en bezit.

Heeft een Thai land op naam dan verliest die land bij opgeven nationaliteit. Ook kan er geen land worden geerft van familie en dan op je naam worden gezet. Dus verstandig voor Thai geef niet je nationaliteit op.

Dragon.
'Luctor et Emergo' Worstel en kom boven

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

#5 Bericht door Ben » maandag 05 februari 2007, 05:27

Phuket Dragon schreef:
Een Thaise Kennis (niet mijzelf of familie) is een aantal maanden geleden tot nederlandse genaturaliseerd. Zij wil echter geen afstand doen van haar thaise nationaliteit.
Hoeft ook niet, in Nederland kun je dubbele nationaliteit behouden.
In sommige landen kun je zelfs niet je nationaliteit opgeven o.a Marokko.
Voor Thai is het wel mogelijk om de nationaliteit op te zeggen maar word veelal niet gedaan dit met het oog op het erfrecht en bezit.

Heeft een Thai land op naam dan verliest die land bij opgeven nationaliteit. Ook kan er geen land worden geerft van familie en dan op je naam worden gezet. Dus verstandig voor Thai geef niet je nationaliteit op.

Dragon.

Incorrect dragon dubbele nationaliteit kan niet een thai die naar nederland emigreert en een nederlands paspoort wil zal afstand
moeten doen van zijn haar thaise nationaliteit dit moet officieel gebeuren
met meldijng in de staatscourant .

een thai die toch afstand doet behoud enkele privileges

1 rai voor bebouwing en 10 rai landbouw

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: dubbele nationaliteit

#6 Bericht door Mart » maandag 05 februari 2007, 06:23

suebrak schreef: Nu las ik van de week ergens dat het voor mij ook mogenlijk is om naast mijn nederlandse nationaliteit de thaise nationaliteit aan te vragen.
Zelfs als ik niet in thailand woon. :?:
We hebben het plan over 5 jaar weer terug te emigreren naar thailand dus is dit voor mij wel intressant.
Waar heb je dat gelezen want dat lijkt mij wel een optie.
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: dubbele nationaliteit

#7 Bericht door jumbo » maandag 05 februari 2007, 07:06

Mart schreef:
suebrak schreef: Nu las ik van de week ergens dat het voor mij ook mogenlijk is om naast mijn nederlandse nationaliteit de thaise nationaliteit aan te vragen.
Zelfs als ik niet in thailand woon. :?:
We hebben het plan over 5 jaar weer terug te emigreren naar thailand dus is dit voor mij wel intressant.
Waar heb je dat gelezen want dat lijkt mij wel een optie.
De nederlandse regering behandelt momenteel een wetsvoorstel waarbij dat niet meer mogelijk zal zijn in de toekomst. of dat er gekozen moet worden na je 18e, wat volgens mij nu al een gebruik is.
Nu moet je kind (volgens mij) op zijn 18e een paspoort afstaan en dan is min of meer het voordeel van de natinaliteit ook weg, of zie ik dat verkeerd.....


Iedereen kan hier de Thaise nationaliteit aannemen alleen denk ik dat je dan je Nederlanderschap (en rechten) verliest en dat de toelatingseisen neit mild zijn kwa beheersing van het Thai
Suebrak is een vrouw (positieve disciminatie in dit geval) haar partner wellicht de kostwinner en wellicht zijn er kinderen dat heeft ook invloed de situatie........
De regel is dat de regels verschillen per geval en per interpretaite van de wet door de bewuste ambtenaar....:wink:

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

#8 Bericht door Mart » maandag 05 februari 2007, 08:17

Als ik Thai zou worden ben ik mijn zakgeld (AOW ) kwijt, :lol: :lol:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Plaats reactie

Terug naar “Immigreren naar Nederland”