hoe wordt wao bruto netto

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
pet
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 32
Lid geworden op: zondag 01 oktober 2006, 10:08
Locatie: Phuket

hoe wordt wao bruto netto

#1 Bericht door pet » vrijdag 20 oktober 2006, 15:40

mijn vrouw en ik zitten alle twee in de wao en willen i.v.m.de warmte emigreren naar thailand. nou staat er op het forum dat de wao bruto netto wordt. maar ik heb 4x met de belasting in heerlen gebeld en zij blijven maar vol houden dat dit niet kan. kan iemand mij vertellen hoe het nou precies zit .

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

#2 Bericht door Mart » vrijdag 20 oktober 2006, 15:45

Voor de WAO weet ik het niet, maar wel voor AOW en Pensioen, en als de belasting dienst Heerlen zegt dat het niet kan, moet je daar verder informeren. Ik heb het op het forum nog niet gelezen.
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11619
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: hoe wordt wao bruto netto

#3 Bericht door jumbo » zaterdag 21 oktober 2006, 02:45

pet schreef:mijn vrouw en ik zitten alle twee in de wao en willen i.v.m.de warmte emigreren naar thailand. nou staat er op het forum dat de wao bruto netto wordt. maar ik heb 4x met de belasting in heerlen gebeld en zij blijven maar vol houden dat dit niet kan. kan iemand mij vertellen hoe het nou precies zit .
Waar heb je dat precies gelezen?? haal je aow en wao niet door elkaar??

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

khonkaen
Erelid
Erelid
Berichten: 1647
Lid geworden op: dinsdag 22 februari 2005, 08:53
Locatie: amphur muang---- khonkaen

#4 Bericht door khonkaen » zaterdag 21 oktober 2006, 07:10

jumbo,

ik heb een berichtje voor je in de thaise keuken gezet,
lees het gauw voor het koud wordt ..

veel geluk,


willem, nederthai
niets is perfect en niets is blijvend

pet
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 32
Lid geworden op: zondag 01 oktober 2006, 10:08
Locatie: Phuket

#5 Bericht door pet » zaterdag 21 oktober 2006, 09:52

Voor John&Corrie:
Vraag officieel goedkeuring aan bij het GAK/UWV voor vertrek naar het buitenland. Indien er nog geen herkeuring heeft plaatsgevonden, kan dit alsnog gebeuren. Je geeft daarna het Gak door op welke Thaise bankrekening ze je uitkering moeten storten en wat je adres in Thailand is voor eventuele correspondentie. Je krijgt daar een formulier voor toegestuurd.
Denk er wel aan dat je je dient uit te schrijven bij de gemeente.
Zodra je de schriftelijke toestemming van het Gak binnen hebt, ga je met die papieren en je jaaropgave naar het Thaise Consulaat in Amsterdam (dus niet naar de Thaise ambassade in Den Haag!). Op grond van jullie WAO-uitkering krijgen zowel jij als je vrouw een non-immigrant O visum voor een jaar uitgeschreven.
Trouwens, houden jullie er rekening mee dat de WAO-uitkering bruto-netto wordt uitgekeerd? Dit houdt onder andere in dat je dus in Thailand een ziektekostenverzekering moet afsluiten. Je AOW-rechten bouw je af met 2% per jaar dat je in het buitenland bent, tot een maximum van 20%.

Dacht dat het dit zo ongeveer was.

jumbo dit is wat ik op het forum heb gelezen en je ziet het vaker staan dat bruto netto wordt bij een wao uitkering
maar krijg je dan op het einde van het jaar een belastingaanslag vanuit nederland? want ze zeggen dat je belastingplichtig blijft in nederland.
groetjes pet

PaulV
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 364
Lid geworden op: vrijdag 08 juli 2005, 21:09
Locatie: Rosmalen
Contacteer:

#6 Bericht door PaulV » zaterdag 21 oktober 2006, 12:00

Waar dat over gaat is dat als je uitgeschreven bent uit Nederland, inkomstenbelasting en een aantal inhoudingen aan sociale lasten komen te vervallen. Welke dat precies zijn moeten UWV en de belastingdienst je kunnen vertellen.

groet,
Paul

khonkaen
Erelid
Erelid
Berichten: 1647
Lid geworden op: dinsdag 22 februari 2005, 08:53
Locatie: amphur muang---- khonkaen

#7 Bericht door khonkaen » zaterdag 21 oktober 2006, 20:33

ik las dat je wel een ziektenkostenverzekering moet afsluiten .. waarom??dat kost je honderden euro's aan premie.. en waarschijnlijk wordt er niets uitbetaald aan de ziekte waardoor jullie in de WAO zijn beland..

als je in thailand ziek wordt , ga je gewoon naar het gemeenteziekenhuis ter plaatse, dat is goedkoop , vooral als je op zaal ligt... 300 thb incl. 3 maaltijden per dag..
de gezondheidszorg is goed en goedkoop...
voor de thai kost een opname incl. behandeling en medicijnen in totaal 30 thb....



willem, nederthai
niets is perfect en niets is blijvend

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11619
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#8 Bericht door jumbo » zondag 22 oktober 2006, 01:49

jumbo dit is wat ik op het forum heb gelezen en je ziet het vaker staan dat bruto netto wordt bij een wao uitkering
maar krijg je dan op het einde van het jaar een belastingaanslag vanuit nederland? want ze zeggen dat je belastingplichtig blijft in nederland.
groetjes pet[/quote]

IK denk dus dat het gezien de optie uitschrijving uit het sociale verzekeringscircuit en de oorsprong van de uitkering wellicht niet verstandig is. Hier zijn zkv duurder, verzekering nimmer 100% in serieuze gevallen, hebben een toegangsdrempel, huidige ziektebeelden worden bijvoorbeeld niet vergoed en ze kunnen je er na gelieven uit knikkeren
Ik denk dat dat een serieuzere impact heeft dan bruto naar netto...
Maar zoals de thai zeggen ;' it is up to you'

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

henkz
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 1
Lid geworden op: woensdag 08 november 2006, 11:23
Locatie: Bangsaray

#9 Bericht door henkz » maandag 20 november 2006, 10:49

Mart schreef:Voor de WAO weet ik het niet, maar wel voor AOW en Pensioen, en als de belasting dienst Heerlen zegt dat het niet kan, moet je daar verder informeren. Ik heb het op het forum nog niet gelezen.
hoi ik heb uwv gak gevr, mag ik met wao naar Thailand emigreren??
ik wacht nu op antw.
we wonen reeds in Sattahip...
Hoe nu verder met de belasting ??ik ben vervroegd met pensioen en
heb reeds O visum.
ik ben nog wel woonachtig in nederland hopenlijk maar tot het einde vh jaar.

gr. henk

summerset

wao

#10 Bericht door summerset » woensdag 06 december 2006, 06:20

hallo allemaal

ik ben 42 jr in de wao en heb een thaise vrouw ontmoet in thailand

we kennen elkaar nu 2jr en willen gaan trouwen,maar nu zijn er nieuwe regels wat kunnen we het beste doen

zij verdient met een loterij 30000 bath dus geen probleem voor levensonderhoud

wie kan mij vertellen wat te doen alvast bedankt

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2399
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

#11 Bericht door serpay » woensdag 06 december 2006, 07:24

zij verdient met een loterij 30000 bath dus geen probleem voor levensonderhoud .
loterijen in thailand zijn meestal illegaal en als je opgepakt wordt kost dit je meer dan de opbrengst.
met het venten van officieele loten heeft de thai een inkomen van 6000 thb in de maand.
maar succes met je toekomstplannen .
Alfisti rebeli

Phuket Dragon
Expat
Expat
Berichten: 771
Lid geworden op: dinsdag 16 januari 2007, 09:43
Locatie: Cherntalay, Durban etc...

#12 Bericht door Phuket Dragon » dinsdag 16 januari 2007, 10:17

jumbo dit is wat ik op het forum heb gelezen en je ziet het vaker staan dat bruto netto wordt bij een wao uitkering
maar krijg je dan op het einde van het jaar een belastingaanslag vanuit nederland? want ze zeggen dat je belastingplichtig blijft in nederland.
Je bent belasting plichtig als je in NL woont en werkt. Dus ga je met je WAO uitkering ( is een verzekerings uitkering ) wonen in Thailand word je in Nederland niet belast en ook niet in Thailand ( prive personen betalen geen belasting in Thailand ) dus is Bruto Netto wat je in de handen krijgt. Wel uitschrijven uit Nederland.

Dragon.

Manuel
Expat
Expat
Berichten: 2365
Lid geworden op: woensdag 09 februari 2005, 11:56
Locatie: Patong, Phuket
Contacteer:

#13 Bericht door Manuel » dinsdag 16 januari 2007, 20:03

Phuket Dragon schreef:( prive personen betalen geen belasting in Thailand )
:?: :?: :?:

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

#14 Bericht door dutch » woensdag 17 januari 2007, 03:01

Onder een ander topic geschreven
Geplaatst: Dinsdag 16 Januari 2007, 17:15 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Personal Income Tax (PIT) is a direct tax levied on income of a person. A person means an individual, an ordinary partnership, a non-juristic body of person, a deceased person and an undivided estate. In general, a person liable to PIT has to compute his tax liability, file tax return and pay tax, if any, accordingly on a calendar year basis.

1. Taxable Person

Taxpayers are classified into "resident" and "non-resident". "Resident" means any person residing in Thailand for a period or periods aggregating more than 180 days in any tax (calendar) year. A resident of Thailand is liable to pay tax on income from sources in Thailand on a cash basis, regardless where the money is paid, as well as on the portion of income from foreign sources that is brought into Thailand. A non-resident is, however, subject to tax only on income from sources in Thailand.

Van de Thaise belasting website

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”