rijbewijs halen in Thailand.

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
korat79

rijbewijs halen in Thailand.

#1 Bericht door korat79 » dinsdag 10 oktober 2006, 16:13

Hallo allemaal,

Ik ben van plan volgend jaar in Thailand te gaan wonen en werken.
Heeft iemand info. voor mij,over het halen van je rijbewijs,is dat als westerling mogelijk zonder dat je een rijbewijs hebt uit het land van herkomst.

groeten!

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

#2 Bericht door dutch » dinsdag 10 oktober 2006, 23:05

Is mogelijk maar je moet wel examen doen (in het Thais).
Het is vele malen eenvoudiger als in Nederland (en goedkoper!!)
Een beetje afhankelijk van de dienstdoende ambtenaren.
Over de inhoudelijke kant van de (multiple choice !!??) vragen kan ik niet veel zeggen,ik heb mijn internationale omgewisseld tegen de Thaise en bezit nu het 5-jarig rijbewijs.

korat79

rijbewijs

#3 Bericht door korat79 » woensdag 11 oktober 2006, 07:49

Dank je,voor je reactie.Ik hoop dat ik die vragen dan met behulp van een tolk kan beantwoorden,want mijn thais is niet al te best.Ben in ieder geval erg blij dat het mogelijk is,ik zie het niet zitten om in NL te gaan lessen en duizenden euries te gaan betalen.
Ben van plan een eigen zaak te beginnen,zonder een auto om inkopen te doen gaat dat lastig worden.

Groeten!

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

#4 Bericht door Mart » woensdag 11 oktober 2006, 16:31

Werken, daar gaat veel vrije tijd in zitten. :lol: :lol:

Zonder rij ervaring in euroland, wel extra oppassen :P
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

khonkaen
Erelid
Erelid
Berichten: 1647
Lid geworden op: dinsdag 22 februari 2005, 08:53
Locatie: amphur muang---- khonkaen

#5 Bericht door khonkaen » donderdag 12 oktober 2006, 03:44

ik heb examen gedaan in het engels ...
het is een vluitje van een zent..

je hebt een papiertje van immigratie nodig met een adres... en een gezondheids verklaring van een arts ad 50 thb....
dan 20 multiple choice vragen , waarvan je er 15 goed moet hebben,
een ogentest of je niet kleurenblind bent...
daarna het praktijkexamen.. met je eigen auto moet je een parkeersteek maken , een hellinkje trekken en een stukje achteruit rijden..
ik weet niet of dat nu nog zo is, want dit was al jaren geleden

mijn vrouw kon wel rijden , want zij reed vanaf haar 14e met trekkers , tuktuk's en vrachtwagens in en rond haar dorp.. maar zij kon niet goed lezen..
door via via 500 thb extra te betalen , werd zij geholpen en kwam men het rijbewis s'middags netjes thuisbrengen..



willem, nederthai
niets is perfect en niets is blijvend

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

#6 Bericht door Ben » donderdag 12 oktober 2006, 06:35

khonkaen schreef:ik heb examen gedaan in het engels ...
het is een vluitje van een zent..

je hebt een papiertje van immigratie nodig met een adres... en een gezondheids verklaring van een arts ad 50 thb....
dan 20 multiple choice vragen , waarvan je er 15 goed moet hebben,
een ogentest of je niet kleurenblind bent...
daarna het praktijkexamen.. met je eigen auto moet je een parkeersteek maken , een hellinkje trekken en een stukje achteruit rijden..
ik weet niet of dat nu nog zo is, want dit was al jaren geleden

mijn vrouw kon wel rijden , want zij reed vanaf haar 14e met trekkers , tuktuk's en vrachtwagens in en rond haar dorp.. maar zij kon niet goed lezen..


door via via 500 thb extra te betalen , werd zij geholpen en kwam men het rijbewis s'middags netjes thuisbrengen..




willem, nederthai
Idd het kan in engels ogentest reactie test hoe snel je kan remmen
en je moet op een test doen om afstand te schatten stelt niet veel voor

30 vragen krijg je waarvan je er 7 fout mag hebben.

rijden zal overal wel anders zijn terugzetten parkeren en een rondje over de parkeerplaats , 105 bath + papieren van recidentie paspoort
visa 2 pasfoto's zoals willem al zei over kopen das niet zo eenvoudig meer.

veel succes.
Laatst gewijzigd door Ben op zaterdag 11 november 2006, 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Korat

#7 Bericht door Korat » zaterdag 11 november 2006, 03:04

Rijbewijs in Korat (de stad) halen kostte 6 jaar geleden THB 2000, inclusief 10 lessen, verklaring enz. Stelde niets voor, je mocht je eigen tolk meenemen. Duurde wel lang, want de hele groep moest na elkaar praktijk doen. Er was er 1 die met de eigen auto(!) naar het examen kwam.

dingef
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 121
Lid geworden op: dinsdag 12 september 2006, 18:13

#8 Bericht door dingef » zaterdag 11 november 2006, 13:16

Korat schreef:Rijbewijs in Korat (de stad) halen kostte 6 jaar geleden THB 2000, inclusief 10 lessen, verklaring enz. Stelde niets voor, je mocht je eigen tolk meenemen. Duurde wel lang, want de hele groep moest na elkaar praktijk doen. Er was er 1 die met de eigen auto(!) naar het examen kwam.
zijn deze prijzen hetzelfde voor Thai als voor niet Thai?
iemand een idee wat t kost als mn vriendin haar rijbewijs
zou willen halen in Thailand?
kun je t ook eventueel over laten zetten in Nederland?

Frank.................

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

#9 Bericht door dutch » zaterdag 11 november 2006, 14:02

En in dat geval,haar loslaten op het Nederlandse verkeer???

In ieder geval is er jaren en jaren geleden een eind gekomen aan de z.g. exotische rijbewijzen en deze omruilen voor de nederlandse.Dit gold echter wel voor de nederlanders die dan bijv.in Egypte op vakantie gingen en met een rijbewijs terugkwamen.

Ik zou,als het zou lukken,toch even aan haar eigen veiligheid denken en toch ook nog wat lessen in Nederland nemen.

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: rijbewijs halen in Thailand.

#10 Bericht door Ben » zaterdag 11 november 2006, 14:41

korat79 schreef:Hallo allemaal,

Ik ben van plan volgend jaar in Thailand te gaan wonen en werken.
Heeft iemand info. voor mij,over het halen van je rijbewijs,is dat als westerling mogelijk zonder dat je een rijbewijs hebt uit het land van herkomst.

groeten!
als je je aanmeld leg ik het je precies uit .

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

#11 Bericht door Ben » zaterdag 11 november 2006, 16:35

dingef schreef:
Korat schreef:Rijbewijs in Korat (de stad) halen kostte 6 jaar geleden THB 2000, inclusief 10 lessen, verklaring enz. Stelde niets voor, je mocht je eigen tolk meenemen. Duurde wel lang, want de hele groep moest na elkaar praktijk doen. Er was er 1 die met de eigen auto(!) naar het examen kwam.
zijn deze prijzen hetzelfde voor Thai als voor niet Thai?
iemand een idee wat t kost als mn vriendin haar rijbewijs
zou willen halen in Thailand?
kun je t ook eventueel over laten zetten in Nederland?

Frank.................
Frank je vriendin kan in Thailand zeker rijbewijs halen echter zij kan dit niet omzetten voor een Nederlands in Nederland .

dingef
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 121
Lid geworden op: dinsdag 12 september 2006, 18:13

#12 Bericht door dingef » zaterdag 11 november 2006, 17:20

Ben schreef:
dingef schreef:
Korat schreef:Rijbewijs in Korat (de stad) halen kostte 6 jaar geleden THB 2000, inclusief 10 lessen, verklaring enz. Stelde niets voor, je mocht je eigen tolk meenemen. Duurde wel lang, want de hele groep moest na elkaar praktijk doen. Er was er 1 die met de eigen auto(!) naar het examen kwam.
zijn deze prijzen hetzelfde voor Thai als voor niet Thai?
iemand een idee wat t kost als mn vriendin haar rijbewijs
zou willen halen in Thailand?
kun je t ook eventueel over laten zetten in Nederland?

Frank.................
Frank je vriendin kan in Thailand zeker rijbewijs halen echter zij kan dit niet omzetten voor een Nederlands in Nederland .


oh da's jammer inderdaad, nou ja helaas :lol:

thanks Ben

Frank

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#13 Bericht door jumbo » vrijdag 22 december 2006, 02:46

Gisteren mijn Thai rijbewijs opgehaald.
Moest een kleurentest, reactietest, remtest en dieptetest afleggen en dat was het...
Benodigde formulieren ingeleverd en klaar was kees, de test duurde 20 minuten. Ik was er echter om 08.00 en had mijn rijbewijs in mijn handen om 12.15...hoezo druk?? en dat is dus elke dag zo....

Grappige was echter dat Mrs. J eergisteren aangaf dat ze haar rijbewijs ook wilde halen. Haar rijervaring strekt zich uit tot twee rondjes per twee weken door de straat waar we wonen dus ik vroeg of ze geen lessen oid moest volgen.
Nou dat was allemaal niet nodig...... op de heenweg heb ik er wat verkeersborden uitgelegd.

Ze ging hetzelfde traject door als ik, kwa testen en daarna werd ze een uurtje bijgepraat over de regels en de verkeersborden. (Met als opmerking naar ij toe dat volgens de instructie van de leraar IK absoluut slecht reed) Daarna allemaal verzamelen voor de theorietest :shock: met 20 uit 30 was ze geslaagd voor dat gedeelte met als verklaring voor de ontbrekende 10; they didnot tell me about these rules..... :shock:

Daarna was het tijd voor de praktijktest...dus zonder ooit deel te hebben genomen aan het verkeer....
Note hierbij is dat ik sinds kort een andere prive auto heb, in de volvo reed ze wel een rond de straat maar met de nieuwe pick-up of mijn zakenauto nog nooit..
Chauffeur naar huis gestruurd om de pick op te halen daar had ze meer vertrouwen in....
Dus met de pick-up (een verhoogde 4x4 versie) de test doen, gezakt op twee punten; achteruit inparkeren (twijfel of ik die zelf ook gehaald had) en ze stopte niet dicht genoeg, >25 cm, bij een stopbord.

Een behoorlijk aantal meer zakten, sommigen veroorzaakten nog aanrijdingen met bomen en borden op een 'vierkant' achtje van 40x40 meter terwijl ze alleen op het parcours rondgingen.......anderen hadden hun mobiel aan en vroegen in sommige situaties aan familieleden aan de kant wat te doen.....hahaha
Toen we naar huis gingen werd ze aangesproken door een motortaxi die haar rijbewijs wel kon regelen ad 1.500 thb....farang prijs, normaal 1.000 thb

Kortom een schokkende ervaring voor mij en een redelijke verklaring voor de doden en ongelukken....tjemig wat een farce....en wat een levensgevaarlijke toestand

Ik heb er enkele een rijbewijs zien krijgen (het is absoluut geen 'halen' hier) waarvan ik weet dat ze op korte termijn ongelukken gaan veroorzaken......
Mrs. J wilde gisteravond nog effe oefenen, was diep teleurgesteld dat ze haar rijbewijs niet heeft en denkt aan omkopen......
Ze mag over 90 dagen weer examen doen alleen herexamen op achteruit inparkeren en stoppen binnen de 25cm van een stopbord....

het kan verkeren...zei Brederode ooit, maar ik denk niet dat hij het verkeer daarmee bedoelde.......levensgevaarlijk

Er waren 4 farangs die ook een theorie examen wilden afleggen dat kon in het engels, ze kregen een uurtej met een engels boek om de borden te leren en moesten ook de instructie in het Thai bijwonen. Speciaal voor hen werden er 4 engelse woorden doorheen gelardeerd.

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

#14 Bericht door dutch » vrijdag 22 december 2006, 02:54

Schitterend verhaal Jumbo,maar ga me nu niet vertellen dat je dit niet wist :D :lol:
Lezers die minder met het dagelijkse leven in Thailand bekend zijn,kunnen nu begrijpen waarom die vreemde dingen in het verkeer gebeuren.(Er is absoluut geen adequate opleiding !)

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#15 Bericht door jumbo » vrijdag 22 december 2006, 03:07

Ik wist het wel uit overlevering , maar had het nog nimmer aan den lijve ondervonden en had het idee dat men toch wel over basis kwaliteiten zou willen beschikken.
Nu lijkt het net alsof sommigen smorgens wakker worden en beslissen; ik ga vandaag mijn rijbewijs ophalen......zoals dus Mrs. J.........
en die wordt dan nog een beetje geremd door haar partner......mar het gros dus niet

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”