Nederland het buitenland en de fiscus, informatie

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

#76 Bericht door dutch » maandag 12 februari 2007, 12:15

Heb vandaag nijn certificate of residence opgehaald bij de Belastingdienst.
:D
Certificate of status of taxable person kon (mocht) men niet doen ondanks dat ik aan alle voorwaarden had voldaan :evil:
Heb het telefoonnummer van het "hoofd"kantoor in Bkk en ga eens informeren of en waarom??

Hoop dat dit certificaat of residence voldoende is en dat ik niet een adresbevestiging bij de ambassade moet halen.Haat dat heen en weer rijden vanuit Korat naad Bkk v.v.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

#77 Bericht door dutch » dinsdag 13 februari 2007, 14:39

dutch schreef:Heb vandaag nijn certificate of residence opgehaald bij de Belastingdienst.
:D
Certificate of status of taxable person kon (mocht) men niet doen ondanks dat ik aan alle voorwaarden had voldaan :evil:
Heb het telefoonnummer van het "hoofd"kantoor in Bkk en ga eens informeren of en waarom??

Hoop dat dit certificaat of residence voldoende is en dat ik niet een adresbevestiging bij de ambassade moet halen.Haat dat heen en weer rijden vanuit Korat naad Bkk v.v.
Dus vandaag met de "baas" in Bkk gebeld.
Uiterst vriendelijke man en goed engels sprekend,die nadat hij het verhaal had aangehoord,even ruggespraak hield en mij vervolgens mededeelde dat ik het betreffende certificaat zou kunnen ophalen bij het locale kantoor ,waar men voordien had geweigerd.
Zal in de loop van de week eens kijken of men er blij mee is dat ik het verder op ben gaan zoeken :lol:

Phuket Dragon
Expat
Expat
Berichten: 771
Lid geworden op: dinsdag 16 januari 2007, 09:43
Locatie: Cherntalay, Durban etc...

#78 Bericht door Phuket Dragon » dinsdag 13 februari 2007, 16:39

Zo heb goed nieuws de Yellow Tabien Baan heb ik te pakken, weekje geduurd dus eigenlijk wel snel, deze morgen nog een gesprekje gehad met ja de burgemeester ( is hoger dan orbator ) en na alle vragen beantwoord te hebben stak hij zijn hand uit en feliciteerde me met : Khun (Dragon) Welcome on Phuket you now resident in Thailand.

Had niet verwacht dat dat zo snel zou gaan.

Dragon
'Luctor et Emergo' Worstel en kom boven

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

#79 Bericht door Ben » dinsdag 13 februari 2007, 16:44

Phuket Dragon schreef:Zo heb goed nieuws de Yellow Tabien Baan heb ik te pakken, weekje geduurd dus eigenlijk wel snel, deze morgen nog een gesprekje gehad met ja de burgemeester ( is hoger dan orbator ) en na alle vragen beantwoord te hebben stak hij zijn hand uit en feliciteerde me met : Khun (Dragon) Welcome on Phuket you now resident in Thailand.

Had niet verwacht dat dat zo snel zou gaan.

Dragon

gefeliciteerd Dragon, dat heb jij snel voor elkaar .

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

#80 Bericht door dutch » donderdag 15 februari 2007, 10:16

dutch schreef:
dutch schreef:Heb vandaag nijn certificate of residence opgehaald bij de Belastingdienst.
:D
Certificate of status of taxable person kon (mocht) men niet doen ondanks dat ik aan alle voorwaarden had voldaan :evil:
Heb het telefoonnummer van het "hoofd"kantoor in Bkk en ga eens informeren of en waarom??

Hoop dat dit certificaat of residence voldoende is en dat ik niet een adresbevestiging bij de ambassade moet halen.Haat dat heen en weer rijden vanuit Korat naad Bkk v.v.
Dus vandaag met de "baas" in Bkk gebeld.
Uiterst vriendelijke man en goed engels sprekend,die nadat hij het verhaal had aangehoord,even ruggespraak hield en mij vervolgens mededeelde dat ik het betreffende certificaat zou kunnen ophalen bij het locale kantoor ,waar men voordien had geweigerd.
Zal in de loop van de week eens kijken of men er blij mee is dat ik het verder op ben gaan zoeken :lol:
Dus vandaag maar even binnen gewipt.
Om een lang verhaal kort te maken.Ik ben er vandaan gekomen ZONDER "certifcate of status of taxable person" :D

Ondanks mijn referentie aan de thaise website en mijn 2e telefoontje met BKK ter plaatse,nope!!
Men zei dat dit alleen voor corporate was en niet voor prive personen :?:
Website geeft aan dat het voor beiden is.!

(tussen haakjes: in het gesprek ,via mijn mobiel,tussen de chef van het kantoor en zijn betreffende baas in Bkk,werd duidelijk gesproken om dit certificaat NIET te geven omdat men bang is dat de "farang" niet meer terug komt) :D :D :D
Weet niet of ik nu nog met een plaatselijke advocaat dit verder ga uitzoeken.Erst maar weer eens rustig ademhalen.

Phuket Dragon
Expat
Expat
Berichten: 771
Lid geworden op: dinsdag 16 januari 2007, 09:43
Locatie: Cherntalay, Durban etc...

#81 Bericht door Phuket Dragon » zaterdag 24 februari 2007, 08:08

(tussen haakjes: in het gesprek ,via mijn mobiel,tussen de chef van het kantoor en zijn betreffende baas in Bkk,werd duidelijk gesproken om dit certificaat NIET te geven omdat men bang is dat de "farang" niet meer terug komt
)

Ja ze zijn zeer xenofobisch betreft de tax, laatst ging ik met een USA vriend naar KUL ( heeft bedrijf in TH ) en werd eerst op Phuket Airport gekeken of hij al zijn taxen had betaald anders kon hij dus niet vliegen. Dus ze zijn idd bang dat personen niet meer terug komen.

Dragon.
'Luctor et Emergo' Worstel en kom boven

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

#82 Bericht door dutch » zaterdag 24 februari 2007, 08:17

Op dit moment loopt de vertaling en de legalisering van mijn Gele Tabien Baan, bij zowel het ministerie als de ambassade.
Heb dit geregeld via een advocaten kantoor in Korat waaraan sinds kort ook een "farang" verbonden is.
Kost wel ietsje maar bespaard mij 2 ritten naar Bkk en 2 nachtjes hotel!

Dit alles zal gebruikt worden om bij de Nederlandse instanties te bewijzen dat ik mijn residentie heb in Thailand.

(Ze waren in Nederland NIET zo druk bezig toen ze mij uit de ziekteverzekering trapten :evil: ,toen was ik plotseling zonder problemen geen Nederlandse resident :evil: )

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

#83 Bericht door dutch » zaterdag 24 februari 2007, 14:18

De eerste keer dat ik echt lees,dat Thailand geen belasting op pensioenen heft.Overigens reeds door diverse posters verteld maar.... waar kan ik het lezen?

Pensions Generally speaking, pensions are taxable only in the country in which they arise and not in the country in which the recipient lives. Accordingly, if a person from a tax treaty country shows the Revenue Department that his pension is paid from a tax treaty country, he will not be required to pay tax on this income.



Persons from other countries, including the United States, are often required to pay taxes on pensions, including government pensions such as military pensions and social security


Ontnomen van de website van BKK Int.Associates.
Topic:Thailand business and legal quide

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#84 Bericht door jumbo » zondag 25 februari 2007, 01:36

dutch schreef:De eerste keer dat ik echt lees,dat Thailand geen belasting op pensioenen heft.Overigens reeds door diverse posters verteld maar.... waar kan ik het lezen?

Pensions Generally speaking, pensions are taxable only in the country in which they arise and not in the country in which the recipient lives. Accordingly, if a person from a tax treaty country shows the Revenue Department that his pension is paid from a tax treaty country, he will not be required to pay tax on this income.



Persons from other countries, including the United States, are often required to pay taxes on pensions, including government pensions such as military pensions and social security


Ontnomen van de website van BKK Int.Associates.
Topic:Thailand business and legal quide
Dragon heeft in een eerder bericht al eens een stukje gequote van de RD
wat hetzelfde inhield en specifiek NL aangaf omdat het onder het chapiter NL viel, maar het is goed een bevestiging te lezen
bovenstaande geeft aan dat het per treary kan verschillen

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

#85 Bericht door carpediem » woensdag 28 februari 2007, 13:23

Toch nog even in het kort mijn ervaring met de belastingdienst:
Ik ben met de VUT; uitkering via pensioenfonds

1- heb me laten uitschrijven bij de gemeente met vermelding adres in Thailand.
2-kreeg in Thailand algemeen vragen formulier wat ik moest terugsturen.
3-telefonisch aanvraagformulier voor vrijstelling belasting aangevraagd.
4- formulier ingevuld;
Vraag A4:Wordt U in het woon land dat U opgegeven heeft, aangemerkt als (fiscaal )inwoner;
Antwoord:
Ik heb overal geprobeerd me in te schrijven. Lijkt niet mogelijk zonder zaak of werk in Thailand. Een officiële verblijfsvergunning is maar voor enkele pas na jaren verblijf hier. Kan hier wonen op grond van mijn jaar visum.
Na overleg met Uw dienst zou een verklaring van de Nederlandse ambassade voldoende zijn. Ik verblijf in Thailand sinds 7 juni 2004. Heb me definitief per27-02.05 hier gevestigd en ben vooralsnog niet van plan terug te keren naar Nederland.
Bijlage: verklaring Ambassade Nederland
kopie uitschrijving Nederland
kopie uitkering instantie
5-Kreeg 10 dagen later officieel vrijstelling van alle belastingen, Bruto/Netto
Tevens aanvraag voor nieuwe verklaring in te zenden voor
13 juni 2009 (een dag voor m'n 65e verjaardag ).

CONCLUSIE

Een woonplaats verklaring (bewijs van uitschrijving nodig en paspoort) van de Ambassade is voldoende.(Nu 1.340 bath) als bewijs voor (fiscaal) inwoner van Thailand.

De belastingdienst is zeer wel op de hoogte van de situatie in Thailand en weet dat emigreren naar Thailand (praktisch) onmogelijk is en belasting voor gepensioneerde niet geëind wordt.
pluk de dag (carpediem)

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

#86 Bericht door carpediem » woensdag 28 februari 2007, 13:32

als het goed is is er na uitschrijving uit Nederland nog maar een dossier van de belastingdienst en wel in Heerlen. Alle communicatie gaat dus altijd via Heerlen.
pluk de dag (carpediem)

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

#87 Bericht door dutch » woensdag 28 februari 2007, 14:40

Bedankt voor je uitgebreide en informatieve antwoord.

Nog een instantie waar je toch (normaal gesproken) nog geregistreerd bent en dat is de SVB (i.v.m. de AOW)

Joop

belastingverdrag

#88 Bericht door Joop » donderdag 01 maart 2007, 10:49

Kwam bij toeval op deze site uit en in een discussie die mij ook heeft beziggehouden.

He t verbaast me wat hoe lang het geduurd heeft in de reacties voordat iemand het belastingverdrag er op nasloeg, dat lijkt me het eerste om te doen. (Phuket dragon geloof ik)

Iemand anders kwam ook met een link:
http://www.rd.go.th/accessibility/2555.0.html#article17
als je hier naar kijkt is dit uit het belgische verdrag, wat verwarrend als je het over Nederland hebt.

De interpretatie die de dragon aan de artikelen geeft is m.i. niet correct.

Artikel 18 bepaalt dat over pensioenen e.d. belasting geheven mag worden door het woonland en aangezien Thailand dat niet doet hebben een hoop mensen geluk.

Echter artikel 19.1 zegt dat indien als het pensioen afkomstig is van de overheid dat het dan in het bronland (Nederland) belast mag worden.
dwz een ABP pensioen wordt in Nederland belast en een Philips pensioen niet, onrechtvaardig maar wel waar.

Ook over de AOW ben je belastingplichtig in Nederland, dat sommigen zeggen dat ze vrijgesteld zijn is niet correct, wel is het zo dat als je verder geen inkomsten hebt dan de AOW het stelsel van afrek en heffingskorting er voor zorgt dat je nul belasting hoeft te betalen. Je bent echter wel belastingplichtig, als er naast de AOW nog een flink ABP pensioen zou zijn ben je over het geheel belasting verschuldigd.

Heb je AOW gecombineerd met een bedrijfspensioen heb je weer geluk omdat over het bedrijfspensioen Thailand mag heffen maar het niet doet en blijft er voor Nederland de AOW over en die valt binnen de heffingskorting.

Zelf ben ik sinds 1 1/2 jaar in de VUT/FPU met een ABP regeling en ben voordat ik verttrok naar Heerlen getogen voor een gesprek en heb ook nadien nog enkele malen telefonisch contact gehad en blijf dus gewoon belasting betalen maar geen sociale premies meer, AOW/ANW en AWBZ

Bij mij is ook een tijdelijke lijfrente tot uitkering gekomen en daar heb ik ook een vrijstelling voor aangevraagd. Mijn methode tot bewijs dat ik in Thailand belastingplichtig ben is ook het "Certificate of residence" wat wordt uitgegeven ddo Immigration (vreemdelingendienst) wat een onderdeel van de politie is. Ik heb dat document inclusief een vertaling ervan in het Engels door een beedigd vertaalbureau, opgestuurd naar Heerlen.

Dat is 2 weken geleden gebeurd dus ik weet nog niet of dat geaccepteerd is, anders zal in het slechtste geval er ingehouden worden en krijg ik dat een jaartje later wel wewer terug.
Joop

Phuket Dragon
Expat
Expat
Berichten: 771
Lid geworden op: dinsdag 16 januari 2007, 09:43
Locatie: Cherntalay, Durban etc...

#89 Bericht door Phuket Dragon » zondag 01 april 2007, 13:50

als je hier naar kijkt is dit uit het belgische verdrag, wat verwarrend als je het over Nederland hebt.
Er zijn niet alleen Nederlanders op deze site maar ook vele Belgen en ik vertelde erbij dat de link voor de Belgen was. Dus in mijn ogen dan ook niet verwarrend.

Dragon.
'Luctor et Emergo' Worstel en kom boven

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: belastingverdrag

#90 Bericht door Mart » zondag 01 april 2007, 16:23

Joop schreef:
Ook over de AOW ben je belastingplichtig in Nederland, dat sommigen zeggen dat ze vrijgesteld zijn is niet correct, wel is het zo dat als je verder geen inkomsten hebt dan de AOW het stelsel van afrek en heffingskorting er voor zorgt dat je nul belasting hoeft te betalen. Je bent echter wel belastingplichtig, als er naast de AOW nog een flink ABP pensioen zou zijn ben je over het geheel belasting verschuldigd.

Joop
Je bent echt verkeerd geinformeerd, maar dat moet je als GAST zelf maar uitzoeken. :wink: :wink:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”