Nederland het buitenland en de fiscus, informatie

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Phuket Dragon
Expat
Expat
Berichten: 771
Lid geworden op: dinsdag 16 januari 2007, 09:43
Locatie: Cherntalay, Durban etc...

#31 Bericht door Phuket Dragon » woensdag 07 februari 2007, 06:45

Kun je pensioen zien als een inkomen ? Ik zie het niet als een inkomen, we hebben alle elke maand van ons salaris in het verleden een stukje moeten afstaan en in de pot moeten gooien, en na je 65 ste word uit die pot dat weer aan je terug gegeven, dus het is salaris uit vroegere arbeid.

Is niet belastbaar volgens Thailand.

Zie ik het verkeerd ?

Dragon.
'Luctor et Emergo' Worstel en kom boven

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

#32 Bericht door Ben » woensdag 07 februari 2007, 07:03

Phuket Dragon schreef:Kun je pensioen zien als een inkomen ? Ik zie het niet als een inkomen, we hebben alle elke maand van ons salaris in het verleden een stukje moeten afstaan en in de pot moeten gooien, en na je 65 ste word uit die pot dat weer aan je terug gegeven, dus het is salaris uit vroegere arbeid.

Is niet belastbaar volgens Thailand.

Zie ik het verkeerd ?

Dragon.

Zo zou het wel moeten zijn

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#33 Bericht door jumbo » woensdag 07 februari 2007, 07:20

Phuket Dragon schreef:Kun je pensioen zien als een inkomen ? Ik zie het niet als een inkomen, we hebben alle elke maand van ons salaris in het verleden een stukje moeten afstaan en in de pot moeten gooien, en na je 65 ste word uit die pot dat weer aan je terug gegeven, dus het is salaris uit vroegere arbeid.

Is niet belastbaar volgens Thailand.

Zie ik het verkeerd ?

Dragon.
Zowel je pensioensbijdrage als je aow premie worden beiden afgetrokken van je loon en heb je een fiscaal voordeel, vervolgens word je uitkering bruto uitgekeerd en belast, dat is normaal en gebruikelijk. Klein voordeeltje voor de staatskas

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#34 Bericht door jumbo » woensdag 07 februari 2007, 07:38

dutch schreef:OK jumbo,daar zijn we het over eens.
Eigen verantwoordelijkheid.

Op de website van de Thaise belastingdienst http://www.rd.go.th vind je onder de (engelse versie) tax structures ,informatie over de PIT (personal income tax).
Er staan 8 groepen aangegeven,maar eigenlijk allemaal vanuit een werksituatie(min of meer).
Pensioenen worden als zodanig niet vermeld en een gepensioeneerde Thaise goede vriend van mij(hij was vice-president van de CP group in Indonesie),gaf aan dat hij vanaf het moment dat hij gepensioeneerd was,GEEN PIT meer hoefde te betalen.Dat zou overeenkomen met de gegevens van die 8 groepen!

Zou het kunnen zijn dat daar de verwarring uit ontstaat en dat buitenlanders met alleen pensioen zich dus ,terecht(?)vrijgesteld voelen?

Jammer alleen dan, dat de Nederlandse belastingdienst (Het belastingverdrag)dus dan blijkbaar het recht van inning overdraagt aan een andere belastingdienst die op dit soort inkomen geen(?) belasting heft.

Jammer voor Nederland en leuk voor ons (Als dat zo zou zijn).
Het probleem is dat pensioenen (ofwel provident funds) een verschijnsel is uit de laatste twee jaar en er derhalve nog geen officiele positie te vinden is op de RD site
Je vriend heeft het voordeel dat het bedrijf wellicht een off- of on-shore verzekering voor hem heeft afgesloten voordat de provident voorzieningen wet werden.
Ergo geen aftrek dus niet belastbaar.
Van wat ik begrijp is mijn uitkering bij pensionering (ondanks dat ik de premie nu vooraftrek) bij uitkering inderdaad onbelast.

Dat je pensioen belast wordt hier is dus een vreemde zaak, omdat er hier nog geen belastingwetgeving is dienaangaande.
Ik denk gevoelsmatig ook niet dat het belastbaar is of dat je het zou moeten aangeven.

De AOW is een andere aangelegenheid dat is meer een collectieve verzekering die door de staat wordt geiniteeerd en beter controleerbaar is.
Het blijft echter vreemd dat je inderdaad als buitenlander achtergesteld wordt tov de Thai (lijk *** NL wel, hehehe)
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

#35 Bericht door Mart » woensdag 07 februari 2007, 07:43

Hallo Dutch,
Ben jij 65+ en/of werk je nog, dat zou mogelijk een andere visie geven.
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Seven
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 23
Lid geworden op: dinsdag 06 februari 2007, 14:52

#36 Bericht door Seven » woensdag 07 februari 2007, 08:16

Goedemorgen,

Ik schijn nogal wat te hebben losgemaakt met mijn vragen.

Het onderzoek dat ik tot nog toe heb gedaan neigt naar de stelling van Mart: " in Thailand is er een regel dat je over inkomen uit vroegere arbeid geen belasting betaald ". Ook Dutch begint nu te twijfelen of je echt belasting in Thailand zou moeten betalen over pensioen en lijfrente (en aow ?).

Ik probeer op dit Forum antwoorden te krijgen en kennelijk ligt de sleutel tot de oplossing bij Forumgenoot Mart. Indien hij toestemming van Heerlen heeft gekregen om zijn pensioen, AOW en lijfrentes onbelast naar Thailand over te laten maken. (Mart, was dit dmv een vezoek vrijstelling Inhouding Loonbelasting/premie volksverzekeringen). Zo ja, wat heeft "Heerlen"dan precies voor een Verklaring gestuurd ? Zo neen, hoe heb je het dan voor elkaar gekregen ?

Als vervolgens de Thaise Fiscus geen belasting heft omdat in Thailand er een regel is dat je over inkomen uit vroegere arbeid geen belasting betaald, is mijn vraag waar die regel in de Thaise regelgeving terug te vinden is alt. door wie deze stelling bevestigd is ( een belastingbureau in Thailand ?)

Als er op de hierbovengenoemde punten een concreet antwoord kan worden gegeven van Mart of een andere Forumgenoot is het probleem opgelost en kunnen de flessen champagne worden geopend.

Het valt mij trouwens op dat dit onderwerp nog zoveel discussie behoeft. Ik dacht, toen ik de vragen stelde, dat het antwoord zo zou zijn gegeven...

Niet dus... Ik wacht derhalve (en met mij anderen) met interesse op de verlossende antwoorden,

Groet,

Seven

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#37 Bericht door jumbo » woensdag 07 februari 2007, 08:39

Seven schreef:Goedemorgen,

Ik schijn nogal wat te hebben losgemaakt met mijn vragen.

Het onderzoek dat ik tot nog toe heb gedaan neigt naar de stelling van Mart: " in Thailand is er een regel dat je over inkomen uit vroegere arbeid geen belasting betaald ". Ook Dutch begint nu te twijfelen of je echt belasting in Thailand zou moeten betalen over pensioen en lijfrente (en aow ?).

Ik probeer op dit Forum antwoorden te krijgen en kennelijk ligt de sleutel tot de oplossing bij Forumgenoot Mart. Indien hij toestemming van Heerlen heeft gekregen om zijn pensioen, AOW en lijfrentes onbelast naar Thailand over te laten maken. (Mart, was dit dmv een vezoek vrijstelling Inhouding Loonbelasting/premie volksverzekeringen). Zo ja, wat heeft "Heerlen"dan precies voor een Verklaring gestuurd ? Zo neen, hoe heb je het dan voor elkaar gekregen ?

Als vervolgens de Thaise Fiscus geen belasting heft omdat in Thailand er een regel is dat je over inkomen uit vroegere arbeid geen belasting betaald, is mijn vraag waar die regel in de Thaise regelgeving terug te vinden is alt. door wie deze stelling bevestigd is ( een belastingbureau in Thailand ?)

Als er op de hierbovengenoemde punten een concreet antwoord kan worden gegeven van Mart of een andere Forumgenoot is het probleem opgelost en kunnen de flessen champagne worden geopend.

Het valt mij trouwens op dat dit onderwerp nog zoveel discussie behoeft. Ik dacht, toen ik de vragen stelde, dat het antwoord zo zou zijn gegeven...

Niet dus... Ik wacht derhalve (en met mij anderen) met interesse op de verlossende antwoorden,

Groet,

Seven
Ik heb aangegeven dat er (nog) geen belasting wordt geheven over pensioenen (inkomsten uit vroegere arbeid) als er echter een overeenkomst is tussen beide landen dan zal de belasting wel en uitsluitend over de betreffende nationaliteiten geheven kunnen worden.
Echter ook zoals al eerder gesteld ben je hier belastingplichtig en wordt het aan jou overgelaten of je een inkomen opgeeft, werkgevers doen dat voor je hier net als in NL
De verklaring van 'Heerlen' is min of meer om geen belasting te hoeven betalen in NL, dat is het belangrijkste in deze, daarna is het aan de persoon zelf.
Ik weet niet of dit ook de lading dekt van de AOW, dit is toch een instelling in NL dat men in stand houden en waaraan AOW gerechtigden mee dienen te betalen.

Het onderwerp is meerdere malen aangekaart, maar wetten veranderen zo ook de opstellingen van de belanghebbenden in Nederland, Sommigen vinden het de inspanning niet waard, anderen zijn niet echt geemigreerd en betalen nog mee en blijven deel uitmaken van op die manier en met een schuin oog op later.
Indien je strakst dus denkt EEN conclusie te trekken coor alle gevallen van dien en voor de komende jaren dan zit je dus mis

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#38 Bericht door jumbo » woensdag 07 februari 2007, 08:46

Binnenland

di 6 feb 2007, 22:44
Definitief akkoord over AOW-plan

DEN HAAG - De onderhandelaars in de kabinetsformatie zijn het dinsdag definitief eens geworden over een plan om oudere werknemers te stimuleren langer door te werken.


Het plan komt er op neer dat 65-plussers, anders dan nu, gaan meebetalen aan de AOW. Ze ontvangen een korting naarmate ze langer doorgewerkt hebben. Als ze blijven werken tot hun 65e is de korting net zo groot als de heffing die ze moeten betalen. Wanneer ze na hun 65e aan de slag blijven is de korting groter dan de heffing, waardoor ze in feite een bonus ontvangen.

De heffing hoeft alleen betaald te worden over aanvullende pensioenen boven de 18.000 euro per jaar. Aanvankelijk lag de grens bij 15.000 euro. Ze werd verhoogd om te voorkomen dat gepensioneerden met lage inkomens ook zouden moeten meebetalen aan de AOW. Vooral de PvdA wilde deze groep ontzien. Het gaat vaak om mensen die door hun zware beroep graag wat eerder met werken willen stoppen.

Volgens een PvdA-bron maakt het kortingensysteem het ook mogelijk om iemand met een zwaar beroep die niet tot zijn 65e heeft doorgewerkt toch volledig te compenseren voor de AOW-heffing. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld deeltijdwerkers of WAO'ers.

Het AOW-plan zal in overleg met de sociale partners nader worden uitgewerkt. Vooral de FNV heeft nogal wat kritiek op de maatregel.

Dit zijn de wijzigingen (toevallig vandaag :P ) waarop ik doel en die een effect kunnen gaan hebben op het al of niet toekennen van een belastingvrije status van de AOW........

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Seven
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 23
Lid geworden op: dinsdag 06 februari 2007, 14:52

Fiscus

#39 Bericht door Seven » woensdag 07 februari 2007, 08:58

J. Dank voor je antwoord. Ik ben het niet met je eens. Laten wij eerst maar eens het antwoord afwachten van Mart; Hem is het kennelijk wel gelukt.

Ik denk dat er wel een eenduidige conclusie kan worden getrokken omdat de procedure voor iedereen dezelfde is. En het is juist de procedure, die ik probeer te achterhalen en waar niemand mij nog een duidelijk antwoord op heeft gegeven.

Mijn epistel kan worden samengevat tot twee korte vragen:

- Hoe heeft Mart het voor elkaar gekregen om een vrijstellingsverklaring te krijgen van Heerlen

- Waar staat dat er in Thailand geen belasting hoeft te worden betaald over inkomsten uit vroegere arbeid.

Deze vragen staan m.i. los van de indivuduele situatie waar eenieder in verkeert.

Seven

P.S. Las net je berichtje over de AOW. Ik denk inderdaad dat de AOW belastbaar is in Nederland; Na aftrek van de geheven belasting kan het AOW bedrag netto worden overgemaakt.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Fiscus

#40 Bericht door jumbo » woensdag 07 februari 2007, 09:06

Seven schreef:J. Dank voor je antwoord. Ik ben het niet met je eens. Laten wij eerst maar eens het antwoord afwachten van Mart; Hem is het kennelijk wel gelukt.

Ik denk dat er wel een eenduidige conclusie kan worden getrokken omdat de procedure voor iedereen dezelfde is. En het is juist de procedure, die ik probeer te achterhalen en waar niemand mij nog een duidelijk antwoord op heeft gegeven.

Mijn epistel kan worden samengevat tot twee korte vragen:

- Hoe heeft Mart het voor elkaar gekregen om een vrijstellingsverklaring te krijgen van Heerlen

- Waar staat dat er in Thailand geen belasting hoeft te worden betaald over inkomsten uit vroegere arbeid.

Deze vragen staan m.i. los van de indivuduele situatie waar eenieder in verkeert.

Seven

P.S. Las net je berichtje over de AOW. Ik denk inderdaad dat de AOW belastbaar is in Nederland; Na aftrek van de geheven belasting kan het AOW bedrag netto worden overgemaakt.
Je hoeft het niet met me eens te zijn......dat is je recht.'
maar uit ervaring hier op het forum en kijkend naar de verschillende leeftijden en situaties is er geen eensluidende oplossing
Kijk als voorbeeld naar het krantenbericht wat ik heb geplaatst, indien een dergelijk voorstel inderdaad wordt uitgevoerd dan zal dat niet retroactief zijn maar met ingang van; ergo, verschillende behandeling van verschillende leeftijden

Dutch heeft middels zijn webiste van de Thaise RD aangegeven dat er geen belastingheffing is op inkomsten uit vroegere arbeid, ik onderschrijf die mening door de bevinding van mijn Thaise accountant aan door te geven. Ik denk dat het moeilijk zo niet onmogelijk is om een document te vinden over iets dat met NIET heft :lol: :lol: :lol:

Het document van Mart is persoonlijk en aan hem gericht en kan dus een uitzondering zijn die de regel bevestigd.

J

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

#41 Bericht door dutch » woensdag 07 februari 2007, 10:42

Internet is zeer traag (v.w.b. deze website?)

Ik zal z.s.m van de Thaise tax website een en ander copieeren.
Belasting verdrag (pensioen gedeelte)
PIT (personal Income tax);over wie en wat wordt er geheven.
Welke engelstalige documenten kan men verkrijgen

Praten we wat dat betreft over dezelfde zaken. :)

Mart:Ik wordt over 2 dagen 64 en geniet nu 2 jaar een early retirement.
Ga dus volgend jaar naar het werkelijke pensioen toe plus AOW.Ben daarom nu zeer geinteresseerd naar ervaringen van anderen en hoop mijn steentje daartoe bij te dragen.
Belangrijk is om gegevens door te geven die echt persoonlijk zijn en geen"van horen zeggen"

Nog geen 2 weken geleden heb ik met de SVB telefonisch contact gehad omtrent AOW..Ik sta daar inderdaad geregistreerd als "geemigreerd".De vriendelijke mevrouw vertelde mij dat ik NIETS anders hoef te doen als mijn aanvraag in te sturen en men zal bij het zien van het buitenlands adres van mij automatisch BRUTO/NETTO uitbetalen !!!!!!!!!!
Kunnen we van de AOW een separaat onderwerp maken?

Jumbo,mijn vriend heeft geen off shore account maar spreekt over de normale gang van zaken in Thailand (v.w.b.Thais?)
Laatst gewijzigd door dutch op woensdag 07 februari 2007, 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Phuket Dragon
Expat
Expat
Berichten: 771
Lid geworden op: dinsdag 16 januari 2007, 09:43
Locatie: Cherntalay, Durban etc...

#42 Bericht door Phuket Dragon » woensdag 07 februari 2007, 10:43

Laten we het anders stellen : Als Nederlander wanneer ben je belasting en inhouds plichtig ?

Werk en woon je in Nederland - Ben je in NL belasting plichtig.
Werk je in Nederland en woon je in b.v Belgie ben je in Nederland belasting plichtig.

Werk je niet meer maar woon je in de EU ( niet in NL )ben je belasting plichtig in het land waar je woont. b.v AOW/Pensioen de uitkerings instantie zal de AOW en Pensioen dan bruto op je rekening storten.

Ik denk dat een bewijs van uitschrijving uit de GBA in NL al voldoende is voor de Belasting dienst om je als geemigreerd te beschouwen. Er gaat namelijk automatisch een bericht naar de belasting dienst als je je uitschrijft uit het GBA in NL.

Dus ik begrijp niet 123 waarom die vrijstellings verklaring, je uitschrijven uit NL resulteerd al in niet belasting plichtig.

Dragon
'Luctor et Emergo' Worstel en kom boven

Phuket Dragon
Expat
Expat
Berichten: 771
Lid geworden op: dinsdag 16 januari 2007, 09:43
Locatie: Cherntalay, Durban etc...

#43 Bericht door Phuket Dragon » woensdag 07 februari 2007, 10:56

ARTICLE 19
GOVERNMENTAL FUNCTIONS
1. Remuneration, including pensions, paid by, or out of funds created by, one of the States or a political subdivision or a local authority thereof to any individual in respect of services to that State or subdivision or local authority thereof in the discharge of functions of a governmental nature be taxed in that State.

2. However, the provisions of Article 15, 16 and 18 shall apply to remuneration or pensions in respect of services rendered in connection with any trade or business carried on by one of the States or a Political subdivision or a local authority thereof.

Bron van deze twee artikelen: http://www.rd.go.th/publish/7493.0.html

Kortom pensioen opgebouwd in Nederland kan belastingvrij in Thailand genoten worden. Nederland laat het heffen aan Thailand over en Thailand heft over het in het buitenland verdiende pensioen geen belastingen.

Je schijnt dan echter wel te moeten bewijzen dat je dan in Thailand belasting betaalt en er woont.Daarnaast moet je dus aangeven dat je er je AOW en pensioen gaat "opmaken". Anders wordt de belastingbetaling alsnog ingezet. Het pensioengeld en de AOW zal dan echter niet belast worden vanwege het bestaande belastingverdrag.Dit verdrag zal ook nieuwe wetgeving om dit toch door de Nederlandse staat te belasten overrulen.
'Luctor et Emergo' Worstel en kom boven

Seven
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 23
Lid geworden op: dinsdag 06 februari 2007, 14:52

Fiscus

#44 Bericht door Seven » woensdag 07 februari 2007, 11:24

Dank j. voor je antwoord... daarom ben ik zo benieuwd of Mart bereid is te vertellen hoe hij die verklaring van de Nederlandse fiscus heeft gekregen.

Wat de verklaring van de Thaise fiscus betreft:

Hoeronder een Quote en Unquote van het Formulier dat je naar Heerlen moet sturen om in aanmerking te komen voor een vrijstelling:

Quote

Om een beroep te kunnen doen op het tussen Nederland en uw woonland gesloten belastingverdrag moet u in uw woonland voor de belastingheffing als inwoner worden aangemerkt.

Dit kunt u aantonen door bijv. een verklaring van van de fiscale autoriteiten in uw woonland te overleggen. Ook kunt u hiervoor een kopie van uw belastingaangifte en- aanslag in uw woonland overleggen.
U bent overigens vrij in de aanlevering van bewijsstukken om aan te tonen dat u voor de verdragstoepassing inwoner van de andere staat bent.

Unquote

De vraag om een verklaring te krijgen over wat men niet HEFT is m.i niet relevant maar een volgende stap. Immers, de verklaring dat je belastingplichtig bent wil nog niet zeggen dat je daadwerkelijk ook belasting moet betalen. Dat hangt van ieders persoonlijke situatie af.

Nog een laatste opmerking: als je een eigen bedrijf hebt of een company in Thailand is het allemaal niet zo moeilijk.. maar als je enkel en alleen komt om van je pensioen te genieten lijkt zo'n verklaring kennelijk moeilijker te krijgen. Of ligt de opelossong in de laatse zin :

"U bent overigens vrij in de aanlevering van bewijsstukken om aan te tonen dat u voor de verdragstoepassing inwoner van de andere staat bent.". Is dan een huisregistratie al voldoende ?

Groetjes,

Seven

Seven
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 23
Lid geworden op: dinsdag 06 februari 2007, 14:52

Fiscus

#45 Bericht door Seven » woensdag 07 februari 2007, 14:52

Ik sprak zojuist met mijn Nederlandse belastingadviseur.

Hij is van mening dat het gaat om het zinnetje in

""U bent overigens vrij in de aanlevering van bewijsstukken om aan te tonen dat u voor de verdragstoepassing inwoner van de andere staat bent.".

Volgens hem is dan een Thaise huisregistratie , vertaald in het Engels door een beedigd vertaler en gelegaliseerd bij de Nederlandse Ambassade te Bangkok voldoende om door de Nederlandse Fiscus als inwoner van Thailand te worden aangemerkt. Ik denk dat ik dit pad ga volgen tenzij iemand een beter oplossing weet. Te meer omdat ik van mening ben dat een verklaring van de Thaise fiscus praktich heel moeilijk zal zijn.

Seven

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”