Nederland het buitenland en de fiscus, informatie

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Nederland het buitenland en de fiscus, informatie

#1 Bericht door jumbo » woensdag 27 september 2006, 03:31

Als je de Nederlandse fiscus achter je laat
In welk land betaal je welke belasting?
door Sander de Gruil
21 juni 2006
Nederland, emigratieland. De afgelopen drie jaar is er een vertrekoverschot: er gaan meer mensen weg dan er binnenkomen. Wat de oorzaken daarvan ook zijn, internationale mobiliteit is een feit. De vertrekkende Nederlanders vormen een diverse groep: uitgezonden werknemers, vermogende particulieren, gepensioneerden en vele anderen. Wat zij gemeen hebben is de wens om geïnformeerd te worden; het liefst voor vertrek. Wat staat hen te wachten? Als u zich in die situatie bevindt, of grensoverschrijdende plannen heeft in de nabije toekomst, kan het geen kwaad om enige aandacht te besteden aan uw belastingpositie.
Laat het uitgangspunt duidelijk zijn: eenmaal vertrokken is uw Nederlandse nationaliteit weinig meer waard, in fiscaal opzicht. Een enkel land knoopt voor de belastingheffing aan bij de nationaliteit. Amerikaanse staatsburgers, bijvoorbeeld, dienen in principe belastingaangifte te doen in de Verenigde Staten, waar ter wereld zij ook wonen of werken. Nederland hecht daar niet zo sterk aan en bevindt zich daarmee in het gezelschap van de overgrote meerderheid van landen die het belangrijker vinden om de belastingheffing te laten aansluiten bij waar iemand woont en werkt. Daarmee wordt fiscale discriminatie naar nationaliteit voorkomen en wordt aangesloten bij de feitelijke leefomstandigheden.
Inkomsten Nederlandse bron
Als u in een ander land gaat wonen, wordt u in de regel daar belastingplichtig voor uw wereldwijde inkomsten. Na emigratie wil de Nederlandse fiscus Nederlandse fiscus u echter blijven belasten, over inkomsten uit Nederlandse bron. In principe kunnen Nederland en het nieuwe woonland dus allebei belasting heffen over dezelfde inkomsten. Dan treedt dubbele heffing op.
Dubbele heffing
Gelukkig hebben veel landen afspraken gemaakt om dubbele heffing te voorkomen. Deze afspraken zijn neergelegd in belastingverdragen. Een belastingverdrag is een overeenkomst tussen twee landen. Een belastingverdrag schept geen belastingplicht; het is geen vervanging van de nationale belastingwetten van de betrokken landen. In een verdrag wordt afgesproken welk land over welke inkomsten mag heffen: de heffingsbevoegdheid wordt verdeeld. Daarna vindt belastingheffing plaats op grond van de nationale regels. Overigens dient een belastingverdrag er ook toe om het ontgaan van belasting te voorkomen, zodat er niets tussen wal en schip valt.
Belastingverdragen
De inhoud van belastingverdragen is niet voor elk land hetzelfde. De uitkomst is een kwestie van onderhandeling, waarbij naast fiscale, ook politieke en economische motieven een rol spelen. Toch is een zekere uniformiteit gewaarborgd, omdat de Nederlandse overheid zich, zoals de meeste landen, baseert op een modelverdrag dat is opgesteld door de Organisatie van Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO).

Hoe is de voorkoming van dubbele belasting geregeld?
Enkele voorbeelden:
Loon mag worden belast in het land waar gewerkt wordt. Emigreert u vlak over de grens, omdat u het fijn wonen vindt in België, maar blijft u in Roosendaal werken, dan wordt Nederlandse loonbelasting ingehouden op uw loon. België mag als woonland in principe alle inkomsten belasten, maar is op grond van het belastingverdrag gehouden om het Nederlandse loon vrij te stellen.
Pensioen is belastbaar in het woonland. Als u als pensioengerechtigde naar Spanje emigreert, wordt uw Nederlandse pensioen dus belast met Spaanse inkomstenbelasting. Tenzij u ambtenaar bent geweest: Nederland mag heffen over het ABP-pensioen.
De heffingsbevoegdheid over inkomsten uit onroerende zaken wordt toegewezen aan het land waar die onroerende zaken zich bevinden. Heeft u na emigratie nog een woning in Nederland aangehouden, die wordt verhuurd, dan worden die inkomsten dus in Nederland belast. Soms stelt het woonland die huurinkomsten vrij, soms wordt de Nederlandse heffing verrekend met de buitenlandse inkomstenbelasting. In dat laatste geval wordt door het nieuwe woonland dus gewoon bijgeheven tot de daar geldende tarieven.
Beleggingsopbrengsten, zoals dividend en rente, mogen zowel in het woonland als in het bronland worden belast. Heeft u na emigratie een Nederlandse effectenportefeuille aangehouden, dan worden de dividendinkomsten in het nieuwe woonland belast, maar daarnaast houdt Nederland 25% dividendbelasting in. De meeste belastingverdragen bepalen echter dat die dividendbelasting niet hoger mag zijn dan 15%. Dit betekent dat u in Nederland het verschil van 10% kunt terugvragen. Vanaf 2007 wordt de dividendbelasting verlaagd naar 15%, zodat de teruggaafprocedure kan worden geschrapt. Zoals u begrijpt wordt het dividend voor 15% dubbel belast. Daarom is in de meeste belastingverdragen opgenomen dat die mag worden verrekend met de inkomstenbelasting van het woonland.
Belastingverdragen met Nederland
De conclusie mag zijn dat het voorkomen van dubbele belastingheffing in het algemeen goed geregeld is. Nederland draagt daaraan bij doordat met maar liefst 78 landen belastingverdragen zijn gesloten, en met nog eens 15 nieuwe landen daarover onderhandelingen worden gevoerd. De voorkoming van dubbele heffing wordt u evenwel niet vanzelf aangereikt. U zult daar een beroep op moeten doen als u aangifte inkomstenbelasting doet in uw nieuwe woonland. Een goede samenwerking tussen uw Nederlandse en uw buitenlandse belastingadviseur is daarbij vaak onontbeerlijk.
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

#2 Bericht door dutch » woensdag 27 september 2006, 05:10

Interressant theoretisch verhaal :D
Zou echter graag op een "Thailand" forum,dit gespecificeerd willen zien voor.....Thailand :(
Iemand met de meest recente EIGEN ervaring?

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#3 Bericht door jumbo » woensdag 27 september 2006, 05:54

dutch schreef:Interressant theoretisch verhaal :D
Zou echter graag op een "Thailand" forum,dit gespecificeerd willen zien voor.....Thailand :(
Iemand met de meest recente EIGEN ervaring?
Door alle omzwervingen heb ik nog recht op 8,34 euro aow vermoed ik en dan uiteraard de belasting nog....pensioen laat ik eenmalig afkopen, geen gedoe. technisch gezien heb ik het toentertijd de premie buto betaald en dus niet van mijn belasting afgetrokken en derhalve zou ik recht moeten hebben op een belastingvrije som.......wie het weet mag het zeggen
Verder heb ik hier een pensioensopbouw, grappig genoeg kan je die aftrekken maar je ontvangt netto..........

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

khonkaen
Erelid
Erelid
Berichten: 1647
Lid geworden op: dinsdag 22 februari 2005, 08:53
Locatie: amphur muang---- khonkaen

#4 Bericht door khonkaen » woensdag 27 september 2006, 06:32

ik heb mij in nederland laten uitschrijven en betaal daar geen belasting of sociale premies meer .. in thailand betaal ik geen belasting omdat mijn inkomsten uit het buitenland komen ..
ik heb AOW met toeslag omdat ik hier een partner heb.. de toeslag is wel gekort met 20% omdat mijn partner de laatste 10 jaar geen aow premie heeft betaald... en pensioen ..
wij kunnen er goed van leven en heb voldoende inkomsten om een jaarvisa te krijgen...




willem, nederthai
niets is perfect en niets is blijvend

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

#5 Bericht door Mart » woensdag 27 september 2006, 07:26

In de door Jumbo inezonden informatie, is op dit punt:

Pensioen is belastbaar in het woonland.

in Thailand niet van toepassing.

Net als Willen, heb ik me uit laten schrijven in Nederland, en woon permanent in Thailand.

Over zowel mijn AOW en mijn persioen uitkeringen wordt er in Nederland en paar euro loonheffing ingehouden.
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Manuel
Expat
Expat
Berichten: 2365
Lid geworden op: woensdag 09 februari 2005, 11:56
Locatie: Patong, Phuket
Contacteer:

#6 Bericht door Manuel » woensdag 27 september 2006, 09:02

Mijn interpretatie van inkomen genoten buiten Nederland is inderdaad wat hier bevestigd wordt.

Maar, jullie geven aan dat belastingheffing over pensioen niet belast wordt in Thailand. Ik refereer aan het artikel wat zegt "Pensioen is belastbaar in het woonland. Als u als pensioengerechtigde naar Spanje emigreert, wordt uw Nederlandse pensioen dus belast met Spaanse inkomstenbelasting.".

Is er in Thailand geen belasting heffing over pensioen? Is er een bepaalde vrijstelling regeling?

Ik ben absoluut niet bekent met pensioenregelingen en belastingen daarover doch wel in geintereseerd. Ik heb altijd aangenomen dat inkomsten niet belast in het land van origine belast kunnen worden in het woonland.

Kijk uit naar de antwoorden.
Laatst gewijzigd door Manuel op woensdag 27 september 2006, 09:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Manuel
Expat
Expat
Berichten: 2365
Lid geworden op: woensdag 09 februari 2005, 11:56
Locatie: Patong, Phuket
Contacteer:

#7 Bericht door Manuel » woensdag 27 september 2006, 09:02

Mijn interpretatie van inkomen genoten buiten Thailand is inderdaad wat hier bevestigd wordt.

Maar, jullie geven aan dat belastingheffing over pensioen niet belast wordt in Thailand. Ik refereer aan het artikel wat zegt "Pensioen is belastbaar in het woonland. Als u als pensioengerechtigde naar Spanje emigreert, wordt uw Nederlandse pensioen dus belast met Spaanse inkomstenbelasting.".

Is er in Thailand geen belasting heffing over pensioen? Is er en bepaalde vrijstelling regeling?

Ik ben absoluut niet bekent met pensioenregelingen en belastingen daarover doch wel in geintereseerd. Ik heb altijd aangenomen dat inkomsten niet belast in het land van origine belast kunnen worden in het woonland.

Kijk uit naar de antwoorden.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#8 Bericht door jumbo » woensdag 27 september 2006, 09:13

Manuel schreef:Mijn interpretatie van inkomen genoten buiten Thailand is inderdaad wat hier bevestigd wordt.

Maar, jullie geven aan dat belastingheffing over pensioen niet belast wordt in Thailand. Ik refereer aan het artikel wat zegt "Pensioen is belastbaar in het woonland. Als u als pensioengerechtigde naar Spanje emigreert, wordt uw Nederlandse pensioen dus belast met Spaanse inkomstenbelasting.".

Is er in Thailand geen belasting heffing over pensioen? Is er en bepaalde vrijstelling regeling?

Ik ben absoluut niet bekent met pensioenregelingen en belastingen daarover doch wel in geintereseerd. Ik heb altijd aangenomen dat inkomsten niet belast in het land van origine belast kunnen worden in het woonland.

Kijk uit naar de antwoorden.
Inderdaad als je inkomsten uit Nederland hier geniet zowel uitkering of loon, dan ben je heir belasting plichtig. De uitkerende instantie GUO, staat of fonds dienen de netto uitkering alszodanig te melden aan de Thaise staat zodat zij de premie kunnen inhouden. Dit gebeurt in de praktijk niet.
Ik ben benieuwd of sommige van onze forumleden op papier een bevestiging hebben van de vrijstelling

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

#9 Bericht door dutch » woensdag 27 september 2006, 11:14

Ik heb zo'n vrijstelling OP PAPIER van de Nederlandse belastingdienst.
Gegeven tot en met februari 2008 met het verzoek om dan wederom een nieuwe aanvraag in te dienen.
Ik heb hiervoor wel de bewijsmaterialen moeten overleggen dat ik elders belasting betaalde.Bij mijn nieuwe verzoek moet ik wederom deze papieren overleggen anders....??????
En daar gaat het nu om. Mag men daarom vragen?
Wordt ,gezien het belasting verdrag tussen Thailand en Nederland niet automatisch bruto/netto uitbetaald.?

Ik praat hier dus over geemigreerde mensen die uitgeschreven zijn.

Manuel
Expat
Expat
Berichten: 2365
Lid geworden op: woensdag 09 februari 2005, 11:56
Locatie: Patong, Phuket
Contacteer:

#10 Bericht door Manuel » woensdag 27 september 2006, 11:26

Dutch, correct, je hoeft in Nederland geen belasting te betalen maar het gaat erom of je in het woonland, Thailand, belasting moet betalen. De vrijstelling gegeven door de Nederlands belastingdienst is voor de Nederlandse belasting maar heeft geen invloed op de Thaise wetgeving ten aanzien van belastingen.

Dat was dan ook mijn vraag. Is er een vrijstelling in Thailand voor pensioen inkomsten? Indien niet ben je alsnog belasting plichtig in Thaioland over de uitkering die je hier ontvangt.

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

#11 Bericht door Mart » woensdag 27 september 2006, 13:41

Manuel en uiteraard de andere

Ik heb het op papier, maar moet wel even in het stoffige archief gaan zoeken.

In Thailand is er een regeling dat men over inkomen uit vroegere arbeid geen belasting moet betalen.

Zodra ik het heb gevonden zal ik per PB reageren.
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#12 Bericht door jumbo » woensdag 27 september 2006, 15:25

Mart schreef:Manuel en uiteraard de andere

Ik heb het op papier, maar moet wel even in het stoffige archief gaan zoeken.

In Thailand is er een regeling dat men over inkomen uit vroegere arbeid geen belasting moet betalen.

Zodra ik het heb gevonden zal ik per PB reageren.
Naar mijn mening zijn je inkomsten dan belastbaar in Thailand en moet je bij de verlenging van je belastingvrije status aantonen dat je in Thailand belasting betaald in en over de periode dat je uitstelling hebt gekregen......

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Phuket Dragon
Expat
Expat
Berichten: 771
Lid geworden op: dinsdag 16 januari 2007, 09:43
Locatie: Cherntalay, Durban etc...

#13 Bericht door Phuket Dragon » dinsdag 16 januari 2007, 10:05

Een prive persoon is niet belasting plichtig over zelf gegenereerde inkomsten en dus draagt geen premies af. Dus klus je wat bij hoef je dat niet op te geven daar geen IB bestaat hier, ook AOW of WAO uit Nederland gestort in Thailand kent geen belasting in Thailand !

Bedrijven betalen wel belasting n.m 7% en voor de werknemers word er een kleine premie betaalt voor zieketekosten door de werkgever c.a 100 BHT per maand.

Heb je wat centen op de bank in Thailand genereer je rente, deze word elke 3 maanden uitgekeerd en er word direct belasting ingehouden.

Dragon

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

#14 Bericht door dutch » dinsdag 16 januari 2007, 10:42

Allereerst,er is in Thailand de PIT(personal income tax)

Ik heb nog geen week geleden contact gehad met de belastingdienst in Heerlen.
Ik hab een bruto/netto uitkering van mijn pensioen aangevraagd en gekregen in 2004.Deze beslissing van de belastingdienst wordt schriftelijk meegedeeld en tevens wordt de uitkerende instantie geinformeerd dat er GEEN belasting behoeft te worden ingehouden.
Deze beslissing moet elke 3 jaar vernieuwd worden en mijn vraag aan hen was dan ook wat te doen?

Antwoord:de verlengings aanvraag invullen en opsturen MET de bewijzen dat ik HIER(in thailand) belasting betaal.(Heb dat overigens ook bij de eerste aanvraag moeten doen en het was dus min of meer de verwachting)

Mocht de poster mij andere informatie kunnen geven (met bron vermelding graag) dan zal ik daar zeker met Heerlen over in contact gaan.
Ik heb nu het idee dat ik onder controle sta van 2 belastingdiensten en ik vind de bemoeienis van Heerlen niet correct.
Overigens heb ik het merendeel van mijn pensioen van mijn NETTO salaris betaald en zou dus eigenlijk deels dubbele belasting betalen.

Ik zoek nergens onderuit te komen,maar wil ook niet meer betalen als strikt noodzakelijk.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

#15 Bericht door dutch » dinsdag 16 januari 2007, 16:15

Personal Income Tax (PIT) is a direct tax levied on income of a person. A person means an individual, an ordinary partnership, a non-juristic body of person, a deceased person and an undivided estate. In general, a person liable to PIT has to compute his tax liability, file tax return and pay tax, if any, accordingly on a calendar year basis.

1. Taxable Person

Taxpayers are classified into "resident" and "non-resident". "Resident" means any person residing in Thailand for a period or periods aggregating more than 180 days in any tax (calendar) year. A resident of Thailand is liable to pay tax on income from sources in Thailand on a cash basis, regardless where the money is paid, as well as on the portion of income from foreign sources that is brought into Thailand. A non-resident is, however, subject to tax only on income from sources in Thailand.

Van de Thaise belasting website

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”