discussie een Westers fenomeen?

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Mystic
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1165
Lid geworden op: vrijdag 10 februari 2006, 23:08
Locatie: Grunn

#16 Bericht door Mystic » woensdag 18 oktober 2006, 10:41

Om mijn post even te intergreren het draadje:
Het kenmerkt wel een beetje de botte boeren uitdrukkingen, en mentaliteit van de Nederlandse polder,
De lerares in kwestie was wellicht ongelukkig in haar woordkeuze, maar aan de andere kant ook 'gewoon' een kind van onze maatschappij,
LEVEN IS HET MEERVOUD VAN LEF

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

#17 Bericht door Jim » woensdag 18 oktober 2006, 11:16

alleen jammer dat het om een belgische lerares gaat en de belgen staan niet bepaald bekend om hun direktheid.

hollanders zijn juist vanwege hun botte direktheid niet getapt in belgie.

Mystic
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1165
Lid geworden op: vrijdag 10 februari 2006, 23:08
Locatie: Grunn

#18 Bericht door Mystic » woensdag 18 oktober 2006, 11:23

He ja Jim, inderdaad, ik had niet goed gelezen!

Wellicht was de dame in kwestie een halfbloed NL?
LEVEN IS HET MEERVOUD VAN LEF

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

#19 Bericht door Ben » woensdag 18 oktober 2006, 12:05

Als je in Thailand zakelijk wat wilt bereiken is het beter om de Nederlandse directheid zo af en toe wel in te zetten .

Met alleen maar dat zoete thaise slijmerige systeem kom je er ook niet.
ze proberen je op deze manier jou te laten dansen naar hun pijpen .

Met mensen die dit niet tolereren kun je ook niets beginnen en veelal
op je bek gaan, degene die dat wel doen snappen het en hebben ook verstand van zaken en kunnen ook knopen doorhakken .

En dan bedoell ik niet iemand voor rotte vis uitmaken of miskenende opmerkingen maken maar duidelik zijn nee is nee en ja is ja ga je marchederen proberen ze het toch naar hun hand te zetten .

Duidelijk zijn in wat je wel en niet wilt . en dat kan ook op een beleefde manier .

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#20 Bericht door jumbo » donderdag 19 oktober 2006, 02:15

Ben

Ik ben het roerend met je eens
Onze directheid mag dan wel eens een wenkbrauwtje doen optrekken, maar haalt ook misvattingen over de aanpak weg.
Uiteindelijk, althans op mijn kantoor, raken de Thai ermee besmet, vreemd genoeg bijna 100% meer de dames als de mannen.
Slijmen heb ik nimmer gedaan, duidelijkheid en niet te vergeten openheid en eerlijkheid zijn troef en uiteindelijk gaan ze dat waarderen
Komt wellicht ook omdat de meeste Thai een hidden agenda hebben (NL effe kwijt) en vele farang hier een meerderwaardigheidscomplex.....
Bot zijn is een slechte variant op eerlijkheid en waardering

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

#21 Bericht door Mart » donderdag 19 oktober 2006, 18:09

Bij mij is JA= >>>>>JA, en NEE =>>>>NEE, gewoon duidelijk zijn en inderdaad eerlijk, want de Thais zijn dat niet.
Bovendien kunnen ze en mogen ze geen NEE zeggen, dus dan maar een smoes of een leugen :?: :twisted:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

#22 Bericht door Ben » vrijdag 20 oktober 2006, 14:29

Mart schreef:Bij mij is JA= >>>>>JA, en NEE =>>>>NEE, gewoon duidelijk zijn en inderdaad eerlijk, want de Thais zijn dat niet.
Bovendien kunnen ze en mogen ze geen NEE zeggen, dus dan maar een smoes of een leugen :?: :twisted:
KLOPT MART

luugtaw
kenner
kenner
Berichten: 92
Lid geworden op: zondag 13 augustus 2006, 21:48
Locatie: Maastricht
Contacteer:

#23 Bericht door luugtaw » vrijdag 20 oktober 2006, 17:07

Eerlijkheid juich ik alleen maar toe maar
gewoon duidelijk zijn en inderdaad eerlijk, want de Thais zijn dat niet.
Bovendien kunnen ze en mogen ze geen NEE zeggen, dus dan maar een smoes of een leugen
dat gaat me toch te kort door de bocht.
In sommige situatie's is eerlijkheid helemaal niet de beste optie, waarmee ik nadrukkelijk NIET bedoel om leugens goed te praten.
Kom zelf uit de zorgwereld, en om bv iemand die al ontzettend in de stress zit met een ziekte eerlijk, direct en rechtstreeks te zeggen " Ja U hebt kanker en gaat binnenkort dood"...mwah...is dus zoals gezegd niet altijd de beste optie...

Mystic
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1165
Lid geworden op: vrijdag 10 februari 2006, 23:08
Locatie: Grunn

#24 Bericht door Mystic » vrijdag 20 oktober 2006, 17:10

Juist in zo'n situatie is tact en eerlijkheid geboden, als iemand niet beter wordt, geef je hem/haar dan valse hoop?
Juist zieke mensen hebben recht op de waarheid, het is toch hun lijf, en leven? Dan ga jij toch niet de waarheid voor hen bepalen?

Gevoelige kwestie, maar hier valt een leugen om bestwil toch echt buiten de boot (of degene moet geestelijk niet meer capabel zijn om zulks te kunnen verwerken, en dan nog is het moeilijk te bepalen)
LEVEN IS HET MEERVOUD VAN LEF

luugtaw
kenner
kenner
Berichten: 92
Lid geworden op: zondag 13 augustus 2006, 21:48
Locatie: Maastricht
Contacteer:

#25 Bericht door luugtaw » vrijdag 20 oktober 2006, 17:22

weet niet waar je uit mijn antwoord haalt dat ik een leugen vertel...??? en dat ik voor hen " de waarheid" ga bepalen...???
waar ik op doelde is met name wat jij ook aanhaalt "tact", plus een heel goed en groot deel inlevend vermogen.
Recht op de waarheid heeft iedereen. Maar je zult moeten inschatten of iemand hier mee om kan gaan of niet.
En soms geven mensen het zelf rechtstreeks te kennen dat ze in zo'n situatie de waarheid niet willen weten.
Dan moet je dus zoeken tot welke grens je die waarheid wel kunt vertellen.
Dat dit voorbeeld een gevoelige kwestie is staat als een paal boven water. (waar ze momenteel meer dan genoeg van hebben inThailand, maar dat als zijsprongetje)
Wat ik ook wilde zeggen is dat ik het iets te algemeen vind om te zeggen " want de Thais zijn dat niet"...das iedereen over een kam scheren.

Maar goed we raken op een ander spoor dan waar dit onderwerp mee begon.
Voor het onderwerp zelf geld in mijn ogen ook dat dat weer per persoon verschillend kan zijn.

Mystic
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1165
Lid geworden op: vrijdag 10 februari 2006, 23:08
Locatie: Grunn

#26 Bericht door Mystic » zaterdag 21 oktober 2006, 09:01

Ik sprong in op je zin dat in sommige situatie eerlijkheid niet helemaal de beste optie is, niet eerlijk zijn, dat is toch ehhhh..... ja kweetniet hoor... maar ehh, nou ja, maakt niet uit, we bedoelen hetzelfde in elk geval ;)
LEVEN IS HET MEERVOUD VAN LEF

luugtaw
kenner
kenner
Berichten: 92
Lid geworden op: zondag 13 augustus 2006, 21:48
Locatie: Maastricht
Contacteer:

#27 Bericht door luugtaw » zaterdag 21 oktober 2006, 16:16

ben ik met je eens we bedoelen hetzelfde.

rogerphayao
kenner
kenner
Berichten: 97
Lid geworden op: zondag 13 augustus 2006, 17:00
Locatie: Genk / Belgium

#28 Bericht door rogerphayao » zondag 22 oktober 2006, 16:09

Mart schreef:Bij mij is JA= >>>>>JA, en NEE =>>>>NEE, gewoon duidelijk zijn en inderdaad eerlijk, want de Thais zijn dat niet.
Bovendien kunnen ze en mogen ze geen NEE zeggen, dus dan maar een smoes of een leugen :?: :twisted:
Mart heeft gelijk. Zijn stelling geeft ook duidelijk de cultuurverschillen aan. Daarom zou ik ook nooit durven spreken van die of gene aanpak is goed en de andere is verwerpelijk. Thaise mensen zijn minder direct en minder bereid tot een potje discutieren als wij dat zijn. Zij begrijpen maar niet dat wij dit prettig vinden. Als ze getuige zijn van een harde discussie waarbij we luider beginnen te praten vergezeld van wilde hand- en armgebaren raken ze zelfs in paniek: Denken ze dat we mekaar gaan vermoorden. Zo wilde de Thaise vrouw van een vriend van mij de politie bellen toen de drie vrienden van haar man luidruchtig werden tijdens een kaartspelletje. Jullie Nederlanders zijn heel direct en nemen geen blad voor de mond. Belgen zijn minder mondig maar dat is de laatste decenia toch sterk aan het veranderen. En Thais... worden nu eenmaal anders opgevoed en ontwijken directe confrontatie. Zijn als de dood iemand anders te blameren en gezichtsverlies te doen leiden want dat kan heel nare gevolgen hebben. Zijn daarom minder bereid tot discussie zoals ik in mijn beginstelling beweerde.

Rogerphayao
Snak naar het moment dat Belgische winters verleden tijd zullen zijn.

Nimnuan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 652
Lid geworden op: maandag 31 juli 2006, 22:59
Locatie: Nieuwegein

#29 Bericht door Nimnuan » dinsdag 24 oktober 2006, 23:19

rogerphayao schreef:Thaise mensen zijn minder direct en minder bereid tot een potje discutieren als wij dat zijn. Zij begrijpen maar niet dat wij dit prettig vinden. Als ze getuige zijn van een harde discussie waarbij we luider beginnen te praten vergezeld van wilde hand- en armgebaren raken ze zelfs in paniek: Denken ze dat we mekaar gaan vermoorden. Zo wilde de Thaise vrouw van een vriend van mij de politie bellen toen de drie vrienden van haar man luidruchtig werden tijdens een kaartspelletje.

Rogerphayao
Als ik hoor hoe met name Thaise vrouwen met elkaar omgaan is dat toch ook niet echt subtiel. Toen ik dat de eerste aantal keer hoorde dacht ik ook dat ze ruzie hadden. Bleek dat ze een discussie hadden, maar dan wel onder elkaar.... alleen de hele straat kon het wel horen :)
Johan

-- Happiness is a choice that requires effort at times --

khonkaen
Erelid
Erelid
Berichten: 1647
Lid geworden op: dinsdag 22 februari 2005, 08:53
Locatie: amphur muang---- khonkaen

#30 Bericht door khonkaen » donderdag 26 oktober 2006, 03:45

nou Roger,

de thai zouden niet discussieren en bang zijn om iemand voor het hoofd te stoten ??

dan ken jij mijn vrouw niet... vooral als haar bloed komt en haar ei gebroken is ... reageert zij heel fel en op het kwaadaardige af..
zij weet dat zelf ook wel en vraagt daar begrip voor...
als zij hatelijk gaat doen, dan gaat dat mijn ene oor in en mijn andere oor weer uit.. en praat ik verder niet met haar.. want ordinair ruziemaken is mijn stijl niet ..



willem, nederthai
niets is perfect en niets is blijvend

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”