discussie een Westers fenomeen?

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
rogerphayao
kenner
kenner
Berichten: 97
Lid geworden op: zondag 13 augustus 2006, 17:00
Locatie: Genk / Belgium

discussie een Westers fenomeen?

#1 Bericht door rogerphayao » zondag 17 september 2006, 14:20

Vorige week in de les. De Belgische lerares in een klas Nederlands voor alochtonen doet een poging om Thaise tongen los te krijgen. Zij zegt bruutweg -Thaise vrouwen zijn bekend voor hun goede sex- De drie Thaise vrouwen in de klas, waaronder de mijne, koken vanbinnen maar zwijgen als vermoord. Achteraf vroeg ik mijn vrouw waarom ze hierop niet reageerde. Ik, toch nog steeds een Belg al ben ik in mijn hart een halve Thai, trek voortdurend ten strijde tegen vooroordelen, vecht als een leeuw en zij, geboren Thaise staatsburgers, vertikken het om te reageren. De lerares wilde duidelijk een discussie losweken want zijzelf zit niet met dergelijke vooroordelen maar wilde weten in hoeverre de dametjes zich verbaal uit de slag konden trekken. Poging finaal mislukt.
Kijk daar baal ik nu van. Toch heeft dit verschijnsel alles te maken met hun culturele achtergond. Ze zoeken steeds de weg van de minste weerstand. Het zit er in gebakken. Wij Westerlingen daarentegen houden van discussie, zien het bijna als een sport. Dit forum is het grootste bewijs: We genieten met zijn allen van een lekker potje palaveren. Hoe is het met jullie vrouwen, vriendinnen? Zijn er Thaise mensen die een uitzondering vormen op de regel?
Rogerpalaverphayao
Snak naar het moment dat Belgische winters verleden tijd zullen zijn.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: discussie een Westers fenomeen?

#2 Bericht door jumbo » zondag 17 september 2006, 14:41

Ik denk dat het meer te maken heeft met een vorm van bescheidenheid/verlegenheid en minder met de discussie an sich
Ik neem voor het gemak maar aan dat het in het Vlaams/nederlands moest gaan. daar is de volgende drempel......

Ik vorm op mijn werk regelmatig discussie/werk groepen en het valt me op dat zo gauw ze denken kennis van zaken te hebben ze onmiddellijk het voortouw nemen, anders dan in NL waar de kat eerst een paar jaar uit de boom wordt gekeken of men bang is voor de gevolgen en het gerelateerde 'meer werk'

En het zal ook wel een persoonlijk iets zijn, sommigen zullen zich nooit in een discussie mengen en anderen wel.
Als je hier om je heen kijkt; straat, kroeg, restaurant dan discussieren ze heel wat af. dat het wellicht nergens om gaat doet er niet toe; het is een discussie ; een gedachtenuitwisseling over een bepaald onderwerp

J
Laatst gewijzigd door jumbo op zondag 17 september 2006, 15:10, 3 keer totaal gewijzigd.
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

thongdee
Expat
Expat
Berichten: 790
Lid geworden op: woensdag 14 september 2005, 18:21
Locatie: Surin Town

Re: discussie een Westers fenomeen?

#3 Bericht door thongdee » zondag 17 september 2006, 14:46

rogerphayao schreef:Vorige week in de les. De Belgische lerares in een klas Nederlands voor alochtonen doet een poging om Thaise tongen los te krijgen. Zij zegt bruutweg -Thaise vrouwen zijn bekend voor hun goede sex- De drie Thaise vrouwen in de klas, waaronder de mijne, koken vanbinnen maar zwijgen als vermoord. Achteraf vroeg ik mijn vrouw waarom ze hierop niet reageerde. Ik, toch nog steeds een Belg al ben ik in mijn hart een halve Thai, trek voortdurend ten strijde tegen vooroordelen, vecht als een leeuw en zij, geboren Thaise staatsburgers, vertikken het om te reageren. De lerares wilde duidelijk een discussie losweken want zijzelf zit niet met dergelijke vooroordelen maar wilde weten in hoeverre de dametjes zich verbaal uit de slag konden trekken. Poging finaal mislukt.
Kijk daar baal ik nu van. Toch heeft dit verschijnsel alles te maken met hun culturele achtergond. Ze zoeken steeds de weg van de minste weerstand. Het zit er in gebakken. Wij Westerlingen daarentegen houden van discussie, zien het bijna als een sport. Dit forum is het grootste bewijs: We genieten met zijn allen van een lekker potje palaveren. Hoe is het met jullie vrouwen, vriendinnen? Zijn er Thaise mensen die een uitzondering vormen op de regel?
Rogerpalaverphayao
Mijn vrouwtje zou er wel duchtig op ingegaan zijn , zeker weten!
คิดดี พูดดี ทำดี โลกนี้น่าอยู่
Gelukkig zijn
is niet krijgen wat we verlangen...
Maar tevreden zijn met wat we hebben...

khonkaen
Erelid
Erelid
Berichten: 1647
Lid geworden op: dinsdag 22 februari 2005, 08:53
Locatie: amphur muang---- khonkaen

#4 Bericht door khonkaen » dinsdag 19 september 2006, 02:20

thaise vrouwen zijn van nature preuts.... zij DOEN wel aan sex , maar PRATEN daar niet over...

jammer dat de lerares zo weinig kennis heeft van de thaise samenleving..







willem, nederthai
niets is perfect en niets is blijvend

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

#5 Bericht door Mart » dinsdag 19 september 2006, 05:20

De lerares is waarschijnlijk niet preuts
...ze praat wel over sex....maar doet er niet aan sex
ze wilde iets leren van de thaise samenleving.
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Nimnuan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 652
Lid geworden op: maandag 31 juli 2006, 22:59
Locatie: Nieuwegein

#6 Bericht door Nimnuan » dinsdag 19 september 2006, 20:30

Mijn vriendin zal daar meteen op ingesprongen zijn.

Het is wel zo dat "de Thai" minder snel in discussie gaat als een Nederlander , maar ze doen het wel.
Johan

-- Happiness is a choice that requires effort at times --

Mystic
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1165
Lid geworden op: vrijdag 10 februari 2006, 23:08
Locatie: Grunn

#7 Bericht door Mystic » dinsdag 17 oktober 2006, 11:12

I'm back ;)

Nah, waarom reageren zoveel mannen zo overspannen?
Ik zou hier in Nederland de discussie ook zo kunnen hebben opgestart, want hier zijn de dames over het algemeen WEL open over seks, en net zoals ik in Thailand er rekening mee houd dat het wel eens anders met de vrije verbale moraal zou kunnen zijn, zo zou het voor de Thaise ladies hier in het Westen hetzelfde kunnen gelden,
LEVEN IS HET MEERVOUD VAN LEF

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

#8 Bericht door Jim » dinsdag 17 oktober 2006, 16:41

welkom t'rug :)

maarre, als iemand tegen jou zou zeggen:

hallo mystic, jij staat bekend om goede sex.

dan zou je niet beledigt zijn?

Mystic
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1165
Lid geworden op: vrijdag 10 februari 2006, 23:08
Locatie: Grunn

#9 Bericht door Mystic » dinsdag 17 oktober 2006, 19:13

He Jim,

Nou nee, eerder ehmmm zou ik zeggen... ja je hebt gelijk, dat klopt, jammer dat jij (de vraagsteller) daar niet achter zal komen hehehe

Dat heeft vast te maken met mijn verpeste westerse moraal ;)

Ik kan me voorstellen dat de Thaise dames boos zijn op het vooroordeel wat voor hun voeten werd gesmeten, maar goed, dat krijg ik als boerin in Thailand ook, en zelfs hier, als ik als Groningse in Adam kom, maak ik in een andere vorm hetzelfde mee, gewoon het haar op je tanden laten groeien :)

Nederlanders zijn vaak heel direkt, op het botte af, en dat kan voor ander culturen op zijn minst heftig tot beledigend overkomen, dat begrijp ik heel goed.
Ikzelf vind het heerlijk om te kunnen zeggen wat ik denk, en een ander mag dat natuurlijk ook uiten tegen mij..... voor mij is dat een van de voorrechten van het wonen in dit killie koude kikkerlandje.
LEVEN IS HET MEERVOUD VAN LEF

Gebruikersavatar
jodokus
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 919
Lid geworden op: zondag 09 juli 2006, 11:31
Locatie: Sattahip

#10 Bericht door jodokus » woensdag 18 oktober 2006, 07:23

Wij groningers willen natuurlijk ook niet vergeleken worden met Hollanders.
Het wordt van beide kanten in de hand gewerkt dat het onderscheid blijft bestaan.
Toch wel...

Mystic
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1165
Lid geworden op: vrijdag 10 februari 2006, 23:08
Locatie: Grunn

#11 Bericht door Mystic » woensdag 18 oktober 2006, 09:55

Jodokus: En wat dacht je van Friezen!
LEVEN IS HET MEERVOUD VAN LEF

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#12 Bericht door jumbo » woensdag 18 oktober 2006, 10:17

Mystic schreef:Jodokus: En wat dacht je van Friezen!
Ze zeggen toch ook niet voor niets; het kan friezen of dooien!! :P

Mystic, goed je weer te lezen, het was een beetje hengstenbal, modaal machogelul voerde hoogtij en het ontbreken van het vrouwelijk raffinement was duidelijk... :wink:

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
jodokus
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 919
Lid geworden op: zondag 09 juli 2006, 11:31
Locatie: Sattahip

#13 Bericht door jodokus » woensdag 18 oktober 2006, 10:26

De Friezen, ach ja, een apart volk in een eigen land.
Ik weet niet of ze ergens bijhoren
Toch wel...

Mystic
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1165
Lid geworden op: vrijdag 10 februari 2006, 23:08
Locatie: Grunn

#14 Bericht door Mystic » woensdag 18 oktober 2006, 10:26

moar dooie friez'n binn de best'n

voor alle duidelijkheid: bovenstaande heb ik niet verzonnen, het is een Groningse uitdrukking ;)
LEVEN IS HET MEERVOUD VAN LEF

Gebruikersavatar
jodokus
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 919
Lid geworden op: zondag 09 juli 2006, 11:31
Locatie: Sattahip

#15 Bericht door jodokus » woensdag 18 oktober 2006, 10:31

Zoals je spreuk al aangeeft, je moet LEF hebben om dat te zeggen.
Toch wel...

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”