Jonge moeders

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
falang
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 126
Lid geworden op: woensdag 28 juni 2006, 08:39

Re: Jonge moeders

#16 Bericht door falang » maandag 04 september 2006, 08:22

Mart schreef:De meeste jonge moeders zijn schoolmeisjes. Cultuur ????????????
Het lijkt me eerder een kwestie van natuur....

Maar zonder grapjes, vanuit de kultuur kan ik hier weinig zinnigs over zeggen. Misschien hebben de schoolkinderen zo weinig geld dat zelfs op aanschaf van voorbehoedmiddelen bezuinigd wordt.
Overigens moet je dit soort onderzoeken altijd krities bekijken, omdat je, afhankelijk van de vraag- en probleemstelling bijna elk gewenst resultaat kan krijgen. Ook zou er een vergelijking bij moeten zitten van een groep niet schoolgaande leeftijdgenoten.
keep on moving

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

#17 Bericht door Jim » maandag 04 september 2006, 09:41

ik heb overigens begrepen dat een zwangerschap automatisch het einde is van de 'schoolcarriere'.

nicod
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 444
Lid geworden op: vrijdag 24 maart 2006, 17:42
Locatie: Breda

#18 Bericht door nicod » maandag 04 september 2006, 18:43

khonkaen schreef:als voorbehoedmiddel wordt in thailand meestal de prikpil toegepast..
dat vrijwaart vruchtbare vrouwen voor 3 maanden , om bezwangerd te raken..
waarom de prikpil (200thb) in de bil ???
thaise vrouwen zijn over het algemeen nogal vergeetachtig en menen dat 1 of 2 dagen de pil niet innemen , weing uitmaakt..
een ander aspect is , dat vrouwen graag op jonge leeftijd 16-18 jaar kinderen willen krijgen...



willem, nederthai
Willem met name je laatste opmerking over vrouwen die op 16-18 jarige leeftijd kinderen willen hebben vind ik interessant.

Waarom is dat zo (sluit dat aan bij mijn interpretatie?)

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

#19 Bericht door Jim » maandag 04 september 2006, 18:58

18 tot 20 jaar is voor een vrouw een normale leeftijd om kinderen te krijgen.
35 - 40 zoals in nederland is abnormaal.

Mystic
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1165
Lid geworden op: vrijdag 10 februari 2006, 23:08
Locatie: Grunn

#20 Bericht door Mystic » dinsdag 12 september 2006, 07:56

Jim schreef:18 tot 20 jaar is voor een vrouw een normale leeftijd om kinderen te krijgen.
35 - 40 zoals in nederland is abnormaal.
In Nederland krijgen de vrouwen kinderen tussen hun 27e en 35e (gemiddeld).
Later is ook abnormaal, maar dat heeft meer te maken met de ronduit slechte voorzieningen voor zowel kinderopvang, als de houten koppen van de werkgevers die hun vrouwelijke werknemers gewoonweg niet de ruimte geven om een carriére te ambiéren in combinatie met kinderen.
Als een vrouw een leuke baan wil plus groeikansen, hangt daar in Nederland een prijskaartje aan: laat kinderen krijgen
LEVEN IS HET MEERVOUD VAN LEF

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#21 Bericht door jumbo » dinsdag 12 september 2006, 08:01

Jim schreef:18 tot 20 jaar is voor een vrouw een normale leeftijd om kinderen te krijgen.l.
Waar komt die kennis vandaan Jim, je stelt het zo pertinent dat het een gegeven lijkt???

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

#22 Bericht door Jim » dinsdag 12 september 2006, 08:56

Mystic schreef:
Jim schreef:18 tot 20 jaar is voor een vrouw een normale leeftijd om kinderen te krijgen.
35 - 40 zoals in nederland is abnormaal.
In Nederland krijgen de vrouwen kinderen tussen hun 27e en 35e (gemiddeld).
Later is ook abnormaal, maar dat heeft meer te maken met de ronduit slechte voorzieningen voor zowel kinderopvang, als de houten koppen van de werkgevers die hun vrouwelijke werknemers gewoonweg niet de ruimte geven om een carriére te ambiéren in combinatie met kinderen.
Als een vrouw een leuke baan wil plus groeikansen, hangt daar in Nederland een prijskaartje aan: laat kinderen krijgen
ik zat idd ietsjes te hoog.
Nederland valt op

De gemiddelde leeftijd waarop vrouwen hun eerste kind krijgen, is in Nederland momenteel 29 jaar. Dat is voorzover bekend het hoogste cijfer ter wereld. De afgelopen decennia is die leeftijd behoorlijk gestegen: rond 1970 was deze nog vijf jaar lager. In de tussenliggende periode stonden twee belangrijke trends bij het krijgen van kinderen centraal. Het gezin werd kleiner - het grote gezin verdween en de kinderloosheid is gestegen - en de leeftijd van de moeder bij de geboorte van haar kinderen veranderde. Rond 1970 werden negen van de tien eerste kinderen geboren voordat de moeder 30 jaar oud was. Binnenkort zal dat nog minder dan de helft zijn. Inmiddels wordt bijna 11 procent van de vrouwen voor het eerst moeder op of na hun 35ste jaar. Rond 1970 was dat nog twee procent.
http://www.nidi.knaw.nl/web/html/public ... 01051.html
jumbo schreef:
Jim schreef:18 tot 20 jaar is voor een vrouw een normale leeftijd om kinderen te krijgen.l.
Waar komt die kennis vandaan Jim, je stelt het zo pertinent dat het een gegeven lijkt???

J
al geruime tijd geslachtsrijp en in de kracht van haar leven.
in de dierenwereld is dat het juiste moment voor 't eerste kind.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#23 Bericht door jumbo » dinsdag 12 september 2006, 09:44

J[/quote]

al geruime tijd geslachtsrijp en in de kracht van haar leven.
in de dierenwereld is dat het juiste moment voor 't eerste kind.[/quote]

Dus dat is de bron van je stelling?
Knap bedacht moet ik zeggen :lol:

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

#24 Bericht door Jim » dinsdag 12 september 2006, 09:51

het was niet zo zeer een stelling maar meer een mening ;)

maar gezien dat nederland met 29 jaar gemiddeld voor het eerste kind op een eenzame hoogte staat zal het gemiddelde wereld wijd niet ver van 18-20 zitten

Mystic
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1165
Lid geworden op: vrijdag 10 februari 2006, 23:08
Locatie: Grunn

#25 Bericht door Mystic » dinsdag 12 september 2006, 09:54

Probleem van voorgaande (Jim) strekking is dat ze in de dierenwereld geen universiteiten, en hbo's en aanverwanten hebben, en dus inderdaad direkt bij het geslachtsrijp worden van de dames, kindjes kunnen gaan maken,
Bij de mensenbeestjes ligt het allemaal wat gecompliceerder, want tijdens je studie een kind krijgen is niet echt aan te raden, bovendien willen veel mensenbeestevrouwtjes eerst nog wat van hun vrijheid genieten, en met zorg een mannetje uitkiezen waarmee ze dan eindelijk tot paring met resultaat aangaan... :wink:
LEVEN IS HET MEERVOUD VAN LEF

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

#26 Bericht door Jim » dinsdag 12 september 2006, 10:14

Mystic schreef:Probleem van voorgaande (Jim) strekking is dat ze in de dierenwereld geen universiteiten, en hbo's en aanverwanten hebben, en dus inderdaad direkt bij het geslachtsrijp worden van de dames, kindjes kunnen gaan maken,
Bij de mensenbeestjes ligt het allemaal wat gecompliceerder, want tijdens je studie een kind krijgen is niet echt aan te raden, bovendien willen veel mensenbeestevrouwtjes eerst nog wat van hun vrijheid genieten, en met zorg een mannetje uitkiezen waarmee ze dan eindelijk tot paring met resultaat aangaan... :wink:
mss is daar biologisch toch rekening mee gehouden.

vrouwen leven gemiddeld langer dan mannen en zouden hun carriere een paar jaar later kunnen beginnen.

dus, vroeg kinderen krijgen, na een jaar of 5 dumpen bij opa en oma (die dan ook niet te oud zijn om voor gillende koters te zorgen) en dan werken aan de carriere.
lijkt ook wel een beetje op 't thaise 'systeem' ;)

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#27 Bericht door jumbo » dinsdag 12 september 2006, 10:15

Jim schreef:het was niet zo zeer een stelling maar meer een mening ;)
Dat bedoel ik, je schreef het als een stelling namelijk, zijn we weer allemaal bij, denk ik,

Mystic, correct neergeschreven
Moet er nog effe niet aan denken dat ik volgend jaar opa wordt :P
en mijn dochter met een tig-maandsbuik haar volgende 2 jaren doormoet


J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Mystic
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1165
Lid geworden op: vrijdag 10 februari 2006, 23:08
Locatie: Grunn

#28 Bericht door Mystic » dinsdag 12 september 2006, 10:59

Jim schreef:

mss is daar biologisch toch rekening mee gehouden.

vrouwen leven gemiddeld langer dan mannen en zouden hun carriere een paar jaar later kunnen beginnen.

dus, vroeg kinderen krijgen, na een jaar of 5 dumpen bij opa en oma (die dan ook niet te oud zijn om voor gillende koters te zorgen) en dan werken aan de carriere.
lijkt ook wel een beetje op 't thaise 'systeem' ;)
Nederland is geen Thailand, en duidelijk heb jij een mannelijke stelling,

Een paar jaar later aan je carriëre beginnen? duhhh net alsof carriëres coor het oprapen liggen.

Ik zou mijn ouders niet op willen schepen met mijn kinderen, net zo min dat ik ga zorgen voor mijn kleinkinderen pfff het idee al!
Oppassen ok, maar je eigen kind opvoeden is je eigen verantwoording, niet je kleinkinderen, en de hedendaagse opa's en oma's zijn hier veel te druk met andere dingen.
In Nederland lig je er als jonge meid behoorlijk uit, als je een jaar of langer gaat moederen, het wordt dan een hele inhaalslag, die de meeste (terecht) niet willen en kunnen.
LEVEN IS HET MEERVOUD VAN LEF

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

#29 Bericht door Jim » dinsdag 12 september 2006, 12:00

ik denk dat je kinderen beter door opa en oma kunt laten opvoeden dan ze te dumpen in een overvolle en veel te dure kinderopvang waar ze door een of andere onderbetaalde miep verwaarloosd worden.
maar je eigen kind opvoeden is je eigen verantwoording, niet je kleinkinderen, en de hedendaagse opa's en oma's zijn hier veel te druk met andere dingen.
voor wat hoort wat.

opa en oma zorgen voor de kleinkinderen terwijl de kinderen carriere maken en de kinderen zorgen later weer voor opa en oma en proppen ze niet in een bejaardentehuis.
dat lost een hoop problemen op. iig die van de lastige hangouderen ;)

Mystic
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1165
Lid geworden op: vrijdag 10 februari 2006, 23:08
Locatie: Grunn

#30 Bericht door Mystic » dinsdag 12 september 2006, 12:05

Hmmm ik kan niet wachten tot ik me bij de hangouderen kan voegen, het liefst in een warm land ;) en het begint met een T (nee, geen tanzania)
LEVEN IS HET MEERVOUD VAN LEF

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”