Visa vraagje?

Post hier al je vragen voor Visa voor Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Zonnetje

Visa vraagje?

#1 Bericht door Zonnetje » woensdag 23 augustus 2006, 09:14

Hoi allen,

Ik vlieg begin september naar Bangkok om vanuit daar 6 weken door Loas en Cambodja te reizen. Aangezien ik niet langer dan een aantal dagen in Thailand zal doorbrengen heb ik geen visum nodig. Toch voor de zekerheid even naar de ambassade gebeld en die melden me het volgende: Aangezien mijn heen en terugvlucht vanaf Bangkok zijn en de periode daar tussenin langer is dan 30 dagen is het verstandig om een visum aan te vragen. Volgens de dame van de ambassade kan ik namelijk al geweigerd worden op Schiphol. Heeft iemand hier ervaringen mee? Alle tips welkom!

Alvast bedankt,
Zonnetje

Gebruikersavatar
dirk
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 707
Lid geworden op: maandag 30 mei 2005, 16:56
Locatie: Phayao
Contacteer:

#2 Bericht door dirk » woensdag 23 augustus 2006, 11:51

Tot 30 dagen (aaneengesloten) in Thailand hebben Nederlanders en Belgen geen visum nodig.
Land je in Bangkok krijg je een entreestempel, ga je na een aantal dagen doorreizen naar Laos/Cambodja krijg je weer een stempel dat je Thailand hebt verlaten.
Andersom is het precies zo. Je blijft geen 30 dagen aaneengesloten in Thailand dus hoef je geen visum aan te vragen.
Als we ooit terug in de tijd kunnen reizen, waarom worden we dan nog niet bezocht door mensen uit de toekomst?

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

#3 Bericht door Mart » woensdag 23 augustus 2006, 13:56

Zonnetje,
Welke dame op welke ambassade heeft dat gezegd ??????????

Wat Dirk schrijft is JUIST, na binnenkomst Thailand, waar vandaan dan ook mag je 30 dagen in Thailand zijn.

Mart
Cha-am
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Zonnetje

Dank

#4 Bericht door Zonnetje » woensdag 23 augustus 2006, 15:04

Dank jullie voor jullie reactie...
Bij een low budget reis wil je toch liever geen onnodige kosten maken dus hartelijk dank voor jullie geruststellingen. Het ging hier om een dame van het thaise consulaat in Amsterdam.

Zonnetje

falang
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 126
Lid geworden op: woensdag 28 juni 2006, 08:39

#5 Bericht door falang » woensdag 23 augustus 2006, 16:20

Bij het inchecken op schiphol op een vlucht van China airlines voor langer dan een maand naar Bangkok werd me gevraagd of ik een geldig visum had. Ik zei dat ik in Thailand toch een verlenging van het automatiese 30dagen visum kon aanvragen of het land een keer kon verlaten in die periode. Ze zeiden dat ze me alleen mochten meenemen als ik een geldig visum had en ik moest om mee te kunnen een formulier tekenen dat de luchtvaartmaatschappij geen verantwoording droeg voor de eventuele gevolgen van mijn te korte visum.
Ik ben vaker voor langer dan 1 maand naar Thailand gereisd zonder visum, ook met China airlines, maar slechts 1 keer is me zoiets overkomen.
keep on moving

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#6 Bericht door jumbo » donderdag 24 augustus 2006, 02:13

falang schreef:Bij het inchecken op schiphol op een vlucht van China airlines voor langer dan een maand naar Bangkok werd me gevraagd of ik een geldig visum had. Ik zei dat ik in Thailand toch een verlenging van het automatiese 30dagen visum kon aanvragen of het land een keer kon verlaten in die periode. Ze zeiden dat ze me alleen mochten meenemen als ik een geldig visum had en ik moest om mee te kunnen een formulier tekenen dat de luchtvaartmaatschappij geen verantwoording droeg voor de eventuele gevolgen van mijn te korte visum.
Ik ben vaker voor langer dan 1 maand naar Thailand gereisd zonder visum, ook met China airlines, maar slechts 1 keer is me zoiets overkomen.
Vorige week bij terugkeer naar Thailand vroegen zij mij ook hoelang ik van plan was in Thailand te blijven. Toen ik antwoorde; minimaal de komende 30 jaar' begonnen ze wel naar mijn visum te zoeken.....ze checken dus wel af en toe.
Heeft de OP geen reisdocumentatie van zijn trip buiten Thailand?? of transport boekingen (vliegruig, trein, bus) dit zou het wat plausibeler kunnen maken
In ieder geval zou ik in het vliegtuig het arrivalkaartje goed invullen en aangeven dat Bangkok een 'tussenstop' is en dat je op doorreis (transfer) bent, dan heb je in ieder geval geen issue bij binnenkomst en de immigration officers

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

falang
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 126
Lid geworden op: woensdag 28 juni 2006, 08:39

#7 Bericht door falang » donderdag 24 augustus 2006, 05:04

Als heen en terugdatum van een retour vaststaan en er langer dan 30 dagen tussen zit bestaat er theoreties de mogelijkheid dat een verlenging van automatiese 30 dagen visum of de toegang tot Laos of Cambodja geweigerd wordt. In dat geval zou een vliegmaatschappij misschien in een lastig pakket kunnen komen, misschien de boete voor overstay moeten betalen, in ieder geval waarschijnlijk illegaal gehandeld hebben.
keep on moving

Gebruikersavatar
dirk
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 707
Lid geworden op: maandag 30 mei 2005, 16:56
Locatie: Phayao
Contacteer:

#8 Bericht door dirk » donderdag 24 augustus 2006, 18:31

falang schreef:Als heen en terugdatum van een retour vaststaan en er langer dan 30 dagen tussen zit bestaat er theoreties de mogelijkheid dat een verlenging van automatiese 30 dagen visum of de toegang tot Laos of Cambodja geweigerd wordt. In dat geval zou een vliegmaatschappij misschien in een lastig pakket kunnen komen, misschien de boete voor overstay moeten betalen, in ieder geval waarschijnlijk illegaal gehandeld hebben.
Een vliegmij is nooit aansprakelijk voor een visum, daar zal de reiziger persoonlijk voor moeten zorgen. Ze kunnen je wel waarschuwen als er iets verkeerd kan gaan. Wel als je bij binnenkomst al een visa nodig hebt en je hebt dat niet, kan de luchtmij je zelfs weigeren te vervoeren (extra kosten retourvervoer).
En nog iets, een entrystempel is geen visum, maar alleen een notitie van wanneer je het land binnen komt. Reizigers uit west-europa hoeven voor de eerste 30 dagen geen visa aan te vragen. Reizigers uit enkele andere landen hebben 14 dagen, sommige moeten bij binnenkomst al een visa hebben.
Je kan op Bangkok aankomen, na een aantal dagen met de trein naar Singapore gaan en daar een maandje blijven. Als je dezelfde route terug neemt heb je geen visa nodig. Heb dit trouwens een aantal keren gedaan, en heb daar nooit opmerkingen/problemen mee gehad.Ze kunnen je wel waarschuwen dat je niet meer dan 30 dagen aaneengesloten in Thailand mag blijven zonder visum.
Als we ooit terug in de tijd kunnen reizen, waarom worden we dan nog niet bezocht door mensen uit de toekomst?

falang
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 126
Lid geworden op: woensdag 28 juni 2006, 08:39

#9 Bericht door falang » donderdag 24 augustus 2006, 18:56

Een vliegmaatschappij is misschien niet aansprakelijk voor een visum maar misschien wel voor kontrole op het bezit van een juist visum.
Overigens zou ik me, als ik zonnetje was, niet druk maken en zeker geen ander, duurder visum nemen, aangezien in het slechtste geval een verklaring ondertekend moet worden dat de vliegmaatschappij geen verantwoording neemt voor het verkrijgen van een langerlopend visum. Deze verklaringen liggen voorgedrukt bij de incheckbalie, dus het schijnt nog al eens voor te komen dat er gebruik van gemaakt wordt.
Tenzij er -zoals de dame van het consulaat suggereert- de laatste tijd iets veranderd is. Misschien mogen vliegmaatschappijen formeel iemand wel weigeren mee te nemen als hij een te kort visum heeft, maar mij is dit nog nooit overkomen.
keep on moving

PeterPivo
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 246
Lid geworden op: maandag 29 augustus 2005, 11:55

#10 Bericht door PeterPivo » vrijdag 25 augustus 2006, 10:54

falang schreef:Bij het inchecken op schiphol op een vlucht van China airlines voor langer dan een maand naar Bangkok werd me gevraagd of ik een geldig visum had. Ik zei dat ik in Thailand toch een verlenging van het automatiese 30dagen visum kon aanvragen of het land een keer kon verlaten in die periode. Ze zeiden dat ze me alleen mochten meenemen als ik een geldig visum had en ik moest om mee te kunnen een formulier tekenen dat de luchtvaartmaatschappij geen verantwoording droeg voor de eventuele gevolgen van mijn te korte visum.
Ik ben vaker voor langer dan 1 maand naar Thailand gereisd zonder visum, ook met China airlines, maar slechts 1 keer is me zoiets overkomen.
Ik denk dat het steekproefgewijs gecontroleerd wordt. De luchtvaartmaatschappijen willen dit soort problemen natuurlijk voorkomen en gelijk hebben ze !!

Peter

Chompoo
kenner
kenner
Berichten: 106
Lid geworden op: zaterdag 21 januari 2006, 18:58
Locatie: Waddinxveen

#11 Bericht door Chompoo » donderdag 31 augustus 2006, 12:35

Hoi allemaal,

Ik heb hetzelfde "probleem" als de OP, ga namelijk 43 dagen naar Thailand. Ben ook van plan, omdat mijn bestemming Nongkhai is, daar de grens over te steken met Laos, maar twijfel nu of het niet ook beter is om vooraf een visum aan te vragen.

Afgelopen april vloog ik namelijk met EVA en die controleerden vlak voor het boarden (dus niet eens bij het inchecken) bij iedereen het paspoort op een visum. Dit was de eerste keer dat ik meemaakte dat men op visa controleerde (ben twee keer eerder naar Thailand gevlogen).

Heb net voor de zekerheid China Airlines gebeld waarmee ik in december vlieg, en hun medewerker vertelde mij "dat mensen zonder visum zonder meer geweigerd worden bij het inchecken, tenzij je met een andere ticket van Thailand naar het buitenland kunt aantonen dat je korter dan 30 dagen blijft". Een brug oversteken valt daar natuurlijk niet onder...

Hij had nog nooit gehoord van een formulier wat je bij de incheckbalie zou moeten ondertekenen over het niet aansprakelijk zijn van de airline voor reizigers zonder visum (waar ik al meerdere forumgenoten over gehoord heb, dus deze persoon van CA zal wat dat betreft wel verkeerd geinformeerd zijn).

Ik vind al deze onzekerheid erg vervelend, en zal dus waarschijnlijk voor mijn eigen gemoedsrust maar een visum gaan halen. Ik geloof overigens meer in jullie ervaringen dat het allemaal wel meevalt dan in de mededelingen van CA, maar als die zelf al niet zeker weten hoe het zit, ga ik toch niet de gok nemen met een ticket van een paar honderd euro.

Jammer, want is weer een trip naar Amsterdam en 30 euro; kun je een hoop van doen in Thailand :wink: .

Groetjes,
Chompoo.
Eveline en Tuynuy forever

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#12 Bericht door jumbo » vrijdag 01 september 2006, 03:08

Chompoo,

ben je getrouwd met je Thai boy toy??(vooroordeel :wink: )
Kom je elk jaar (meerdere) keren naar Thailand?
Ik denk (lees denk) dat het wellicht de moeite waard is om eens wat visum mogelijkheden te bekijken in Thailand (goedkoper, langer en revolverend) zoals een dependant visum wellicht met behulp van het consulaat, het internet en de forumleden....

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Chompoo
kenner
kenner
Berichten: 106
Lid geworden op: zaterdag 21 januari 2006, 18:58
Locatie: Waddinxveen

#13 Bericht door Chompoo » vrijdag 01 september 2006, 08:53

Hoi Jumbo,

Helaas... ik ben (nog) niet getrouwd, wel al 2 jaar een relatie, maar we willen allebei eerst onze studie afmaken. Bovendien heb ik wel eens ergens gelezen dat de Thaise partner voor het visum wat jij bedoelt in het bezit moet zijn van een huis?? Maar mijn vriend is 23, hij huurt een kamer in Bangkok en het huis in Isaan is van zijn ouders. Ik denk dus niet dat ik in aanmerking kom voor zo'n visum voor een langere periode :( .

Wel bedankt voor je reactie overigens (het had gekund he, een huwelijk, nu niemand in principe raar van ons opkijkt :wink: ).

Groetjes,
Chompoo.
Eveline en Tuynuy forever

Plaats reactie

Terug naar “Visa Thailand”