vrije mensen?

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

#151 Bericht door Jim » zaterdag 05 augustus 2006, 06:38

nu moeten opnieuw de democratie uitvinden o.l.v. de USA.
ik ben niet gelovig maar, god beware ons :D

ik geloof trouwens ook niet in democratie.
net als communisme is het theoretisch wel leuk maar in de praktijk werkt 't niet.

wie is er bijvoorbeeld in nederland nou voor het kwartje van kok.
zeker niet de meerderheid.
waarom betalen we het dan nog steeds.

mensen zijn ook te dom voor echte democratie.
stel dat iedereen via internet over alles mee kon beslissen door voor of tegen te stemmen.

wat een chaos zou dat worden.

Sis
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 277
Lid geworden op: zaterdag 31 december 2005, 09:34
Locatie: Alkmaar

#152 Bericht door Sis » maandag 07 augustus 2006, 08:56

Zal de Tibetaanse manier van leven(voor de inval van de Chinezen :twisted: ) de ultieme vorm van democratie, vrede en harmonie zijn :?:
Je leeft niet in de wereld, maar de wereld leeft in jou

khonkaen
Erelid
Erelid
Berichten: 1647
Lid geworden op: dinsdag 22 februari 2005, 08:53
Locatie: amphur muang---- khonkaen

#153 Bericht door khonkaen » dinsdag 08 augustus 2006, 00:11

mensen zijn niet vrij... zij zijn altijd afhankelijk van het een of ander...

zelfs in oeroude tijden , leefden mensen in groepen en woonden in grotten
de mannen gingen op jacht en de vrouwen bleven op de kinderen passen..en probeerden gerst te telen...

als mannen andere groepen in hun territorium aantroffen , werden die dood geslagen , met uitzondering van mooie meisjes, die als slavinnetje mee naar huis werden genomen..

toen men het vuur leerde beheersen , konden er potten gebakken worden.... hun vijanden werden niet meer doodgeslagen maar als slaven meegenomen om potten te bakken.. de jonge dieren , waarvan de moeder als jachtbuit sneuvelde , werden ook meegenomen en zo ontstonden successievelijk landbouw, veeteelt en handel...

vrouwen stonden hoog in aanzien omdat zij kinderen konden baren..
dit was wonderlijk , want men zag nog geen verband tussen de geslachtsdaad en het kinderen baren... omdat daar negen maanden tussen zaten... er werd wel veel gewipt, maar ook veel vergeten met wie..

tegenwoordig is men afhankelijk van iets wat op zich geen waarde heeft, maar geld genoemd wordt...





willem, nederthai
niets is perfect en niets is blijvend

Gast

#154 Bericht door Gast » vrijdag 11 augustus 2006, 14:08

Voor de liefhebber een citaat uit W.Reich, "Der Einbruch der sexuellen Zwangsmoral". Het boek dateert al van voor de tweede wereldoorlog maar lijkt me nog steeds bruikbaar om enig inzicht te krijgen in de problematiek van patriarchaat en matriarchaat.
Reich keerde zich begin dertiger jaren al tegen Hitler en ook in een vroeg stadium al tegen Stalin, hij noemde het resp. zwart en rood fassisme.

"Das das Mutterrecht sich aus einem ursprunglichen Patriarchat entwickelt haben sollte, ist kaum wahrscheinlich. Bedenken wir, das das Mutterrecht durch Arbeitsdemokratie und weitestgehende Sexualfreiheit, das Vaterrecht dagegen, wo immer wir es antreffen, durch Privatbesitz, Frauenversklavung und der unsrigen bereits ahnlichen Sexualunterdruckung gekenzeichnet ist, das also das erste dem naturlichen Zustand weit naher steht als das zweite, so musten wir gewaltsam eine Umkehrung der Entwicklung im ruchlaufigen Sinne annehmen, wenn wir das Mutterrecht aus dem Vaterrecht ableiten wollten, eine Verwandlung einer hochkomplizierten Organisation in eine primitivere, naturlichere. Dabei geht jeder Grundsatz einer historischen Betrachtung verloren.
Und die dritte Moglichkeit, das es neben einem ursprunglichen Mutterrecht ein ursprungliches Vaterrecht gegeben habe, ist nicht weniger unwahrscheinlich; denn wahrend sich das Mutterrecht aus der naturlichen Generationsfolge erklart, mit der die Tatsache des Inzestes und der primitiven Arbeitsdemokratie in der Urzeit in vollen Einklang steht, bedarf es zur Annahme des ursprunglichen Vaterrechts sehr komplizierter und gewaltsamer Hypothesen: man stutz sich bei dieser Annahme meist auf die Starke des Mannchens, seine Eifersucht den anderen, jungeren oder schwacheren(?) Mannchen gegenuber und zeiht Analogien aus dem Tierleben heran, wo es eine "vaterliche" Leithorde gebe. Wir haben hier folgende Schwierigkeiten: Die Annahme der Eifersucht schliest die unwiderlegbare Tatsache des Inzestes in der Urzeit und ebenso die der wirtschaflichen Ur-Arbeitsdemokratie aus; denn wenn es ein starkes, eifersuchtiges Mannchen in einer Horde gibt, das alle Weibchen fur sich in Anspruch nimmt und die anderen Mannchen ausschliest oder verjagt, so mus es immer so gewesen sein, sonst hat das ganze keinen Sinn; die ausgeschlossenen und immer kampfende Manner konnen auch keine Mitarbeit in den primitiven Wirtschaft leisten, denn dabei kamen sie mit den Frauen in Engen kontakt; sie konnten ebensowenig die Fruchte mitgeniesen. Ganz unmoglich aber erscheint die Vorstellung, das die Urvater auf die Dauer eine Gruppe von nicht weniger kraftigen Mannchen fernhielt. Die einzige hypothetische Grundlage dieser Auffassung ist die supponierte Eifersucht des fuhrenden Mannes und das notabene seltene Vorkommen von Tierhorden (wilde Pferde, Hirsche, Affen), bei denen es einen "Fuhrer" gibt. Diese immer wieder aus dem Tierreich herangezogenen biologilogischen Beweise verschwinden aber gegen der Tatsache das Millionen anderer Tierarten erwiesenermasen, mit Ausnahme gelegentlicher Pahrungen fur die Zeit der Brut, geschlechtlich ungeregelt leben; trotzdem mussen sie immer wieder zur Stutzung der Patriarchalischen Ideologie herhalten.
Die patriarchalischen Auffassungen der Urgeschichte haben auch logischerweise zu der Annahme gefuhrt, das die Zwangsmonogamie bzw. das heutige Vorrecht des Mannes auf mehrere Frauen, die Eifersucht, die Unterdruckung der Frau usw. biologisch begrundet sein. Nehmen wir noch hinzu, das diese Auffassung der Rechtfertigung unserer Patriarchalischen Organisation dient und ein Stuck Grundlage der faschistischen Sexualideologie bildet, wahrend die Mutterrechtliche zeigt, das sich alles wandelt und das es auch anders geht, so konnen wir kaum schwanken, welche Auffassung wir zu der unsrigen machen.
Vor allem leistet die Mutterrechliche Theorie fur die Klarung der gesellschaftlichen Tatbestanden und Prozessen viel, wahrend die Vaterrechtliche nur verewigt was sich im standigen Flusse der Veranderung befindet. Stellen wir uns also auf dem boden des allmahlichen Uberganges vom allgemeinen Mutterrecht zum Vaterrecht, so befinden wir uns im Einklang mit eine grose Reihe beobachter Tatsachen, konnen auf gewaltsamen Auslegungen verzichten und gewinne viel fur die Geschichte der Genitalitatsformrn und der sexuellen Okonomie.
Kirsche hat das einschlagige ethnologischee Material uber die weite Verbreitung sowohl historischen als auch aktuellen Mutterrecht 1927 zusammengestellt. Es bleibt die schwierige Aufgabe, an einzelnen primitiven Organisationen die Entwicklung des Vaterrechts aus dem Mutterrecht in ihrer historischen Mechanik zu beweisen, wie wir es fur die Tobriander taten. Mutterrecht wurde also festgestellt:
1) bei den ackerbauenden Indianer Nordamerikas, den Missoursstammen, den Irokesen, den Huronen, den Algonkinstammen, den Muskogee, Choktas und Cherokesen, den Natchez, den Pueblos; bei den Naturvolker Sudamerikas, den Tupi, Karaiben und Aruak;
2) im Osten bei den Malaiischen Stammen, den Nikrobaresen, den Palauinsulanern, bei den Stammen auf Formosa; es gibt mutterrechtliche Urstamme in China und in Indien (die Garos, Pani-Koch und Kulu);
3) bei den alten Kulturvolkern, in Athen, Sparta, Megara, Kreta, Lemnos, Lesbos, samothrake, Elis, Mantinea, Lydien, Kyrien usw.; in Rom, ferner bei den Chinesen, Arabern, Tibetanern, aber auch den Kelten, Slawen usw."

falang
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 126
Lid geworden op: woensdag 28 juni 2006, 08:39

#155 Bericht door falang » vrijdag 11 augustus 2006, 14:10

Bovenstaande bericht is van mij, falang.
keep on moving

nicod
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 444
Lid geworden op: vrijdag 24 maart 2006, 17:42
Locatie: Breda

vertalen aub

#156 Bericht door nicod » vrijdag 11 augustus 2006, 18:15

Falang, het zou je sieren als je de (op zich) waardevolle informatie in het Duits eerst zou vertalen in het Nederlands.

Ik ben er een tijdje uit (Duits tekstverklaren) maar heb de tekst gelezen. Vertalen in het Nederlands of Engels is niet aan mij. Vandaar de korte samenvatting.

De tekst is niet volledig en begint bij de 3e conclusies. Verder is het voor de auteur slechts een opzetje naar de verschillen tussen dierenrijk en mensendom (waar heb ik dat meer gehoord?).

Wat is de toevoegende waarde ? (liefst in het Nederlands, daar dit de meest gangbare taal is op het forum. Mag ook in het Engels of Thai, maar bij die laatste optie moet ik afhaken (helaas)).

Het verhaal maakt al snel de koppeling naar de dierenwereld waarin de stelling is, dat een mannetjes (dier) meerdere wijfjes zou moeten/ mogen hebben. Of zit ik er erg naast. Graag dan de Nederlandse tekst.

Ich bin ein Hollander zou zelfs, Kennedy zeggen als hij op de juiste tijd, niet in Berlijn maar Amsterdam geweest zou zijn.

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

#157 Bericht door Mart » vrijdag 11 augustus 2006, 18:44

Nico,

Het is al bijna ti nung, en ik werd wat slaperig. Mein Deutsch ist auch nicht so gut, maar na jouw kommentaar werd ik wakker, weet je waarom ?
citaat:
Het verhaal maakt al snel de koppeling naar de dierenwereld waarin de stelling is, dat een mannetjes (dier) meerdere wijfjes zou moeten/ mogen hebben.

Even nadenken, jammer, dat is in Thailand alleen toegestaan als je heel veel geld hebt en je eerste vrouw vindt het goed.

De vraag dus even aan Mona gesteld, en weet je wat die zei.
IS GOED, MAAR JE HEBT GEEN GELD.

En toen zei ze zo iets als Sonja Barend.
Lekker slapen en morgen weer gezond op.

Mart
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

nicod
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 444
Lid geworden op: vrijdag 24 maart 2006, 17:42
Locatie: Breda

#158 Bericht door nicod » vrijdag 11 augustus 2006, 18:48

Mart als je nu al, (tijdverschil tel ik even niet) gaat slapen.... slaap lekker en beloof me niet van mij te dromen :D Slaap lekker (vriend!)

falang
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 126
Lid geworden op: woensdag 28 juni 2006, 08:39

#159 Bericht door falang » vrijdag 11 augustus 2006, 19:07

- Ik heb er over gedacht het te vertalen, maar ik heb nog een lamme hand van het typen. Ik wou dus ook maar iets overlaten aan de zelfwerkzaamheid van lezers.

- Het is een citaat uit een boek, dat o.a. probeert aannemelijk te maken dat het vaderrecht voortkomt uit het moederrecht, het probeert dus de emancipatie van de vrouw, het onderwerp van deze topic, in histories perspektief te plaatsen

- Het citaat begint en eindigt inderdaad noodzakelijkerwijs ergens middenin, niet geheel willekeurig, maar het kan dus geen afgerond verhaal zijn.
keep on moving

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

#160 Bericht door Jim » vrijdag 11 augustus 2006, 22:13

ik ben 't even kwijt.
volgens mij ging dit over vrije mensen, niet over vrije vrouwen.

iig..

wat is vrouwenemancipatie nou dan eigenlijk?

1. het recht op kunnen vloeken als een bootwerker, kleden als een slons?
2. gelijke beloning bij gelijk werk e.d. ?
of
3. het recht op deuren open houden, stoelen aan schuiven en staand pissen?

thommie77
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 11
Lid geworden op: dinsdag 25 oktober 2005, 15:27
Locatie: Alkmaar

#161 Bericht door thommie77 » zaterdag 12 augustus 2006, 00:08

Was een bekende feminist (Amerikaanse, jaren 60, naam kan ik even niet opkomen) die zei : "Als vrouwen denken dat emancipatie inhoudt dat ze de rol van de man moeten overnemen, dan is de wereld, inderdaad, verloren"

blijf dus stilletjes hopen dat vrouwen een keer laten zien hoe het wel kan/moet.....of lijken vrouwen en mannen meer op elkaar dan we denken?? :lol:
"Er zijn mensen die altijd denken dat ze worden aangevallen wanneer iemand een mening verkondigt."

- Christian Morgenstern Duits dichter 1871-1914

Mystic
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1165
Lid geworden op: vrijdag 10 februari 2006, 23:08
Locatie: Grunn

#162 Bericht door Mystic » zaterdag 12 augustus 2006, 09:25

Je blijft stilletjes hopen dat vrouwen laten zien hoe het wel moet?
Waar wacht je dan op?
Datgene dat jij WILT zien?

Keep on dreaming darling, want we zijn allemaal mensen, die het al moeilijk genoeg hebben zichzelf (echt) naar de zin te maken, en de dames zijn net onder het juk van mannen pleasen uit aan het komen (hoewel ik daar in deze tijd mijn twijfels over heb, als ik sommige videoclips zie, maar ok, dat is weer een ander verhaal), ik denk niet dat mijn sisters daar naar terug willen ;)
LEVEN IS HET MEERVOUD VAN LEF

zonneke
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 203
Lid geworden op: zondag 26 maart 2006, 17:02
Locatie: Phuket
Contacteer:

#163 Bericht door zonneke » zaterdag 26 augustus 2006, 05:58

volgens mij is heel die emancipatie zo'n 20-30 jaar geleden zijn doel voorbij geschoten.

mannen en vrouwen zijn nu eenmaal biologisch anders en dat '' zogezegd opgelegde rolmodel'werkt net andersom, volgens mij is de verzorgende rol van de vrouw die het huishouden doet nu net natuurlijk ontstaan en is het juist dat idee dat vrouwen ook cariere moeten maken en de man de afwas moet doen het verkeerde beeld dat ons door de maatschappij word opgedrongen

by the way in China bestaat er nog een klein gebied dat daadwerkelijk matriachaal word bestuurd ... geen of nauweli8jks openbare diensten, zoals scholen en ziekhuizen, mannen lefen als straathonden en maken alles wat niet strikt prive eigendom is onveilig etc etc ... beste Sis ik geloof geen zak van jouw theorie dat er ooit een matriachale overheersing was die ooh zo vreedzaam was ... het is een soort van wishful thinking

het oosten is wel veel vrouwelijker als het westen dat duidelijker mannelijker is ... heeft allemaal met de stand der sterren te maken !

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#164 Bericht door jumbo » zaterdag 26 augustus 2006, 09:09

Het blijft toch weer leuk om te zien hoe een vraag over vrije mensen in Thailand kan uidraaien (wellicht wel met wat olie op het vuur mijnerzijds) op een discussie over matriarchale of patriarchale dominaties en de emancipatie van de vrouw....erg leuk

Mystic, ik voel wat je bedoelt en je hebt m.i. gelijk maar er zijn maar weinig gevrouwcipeerde mannen als mijzelf

Zonneke
als het inderdaad waar is dat emancipatie zo een 30 jaar geleden zijn doel voorbijgeschoten is waar doel je dan op op de vrijheid en gelijkheid tussen mannen en vrouwen? die lijkt me toch aardig geregeld???
Natuurlijk blijven er altijd (en soms jammergenoeg) wel verschillen in beloning tussen mannen en vrouwen, maar in ieder geval hebben vrouwen dezelfde kans als mannen om uit te blinken of om hun idee bedrijfamtig in goud om te zetten en dat is naar mijn mening ook een vorm van emancipatie. Er mankeert echter nog veel aan de gelijke behandeling van mannen tov van vrouwen en dat is meer aan de starre houding van de man te danken dan aan de progressie van vrouwen in het algemeen
Dus mannen; light up and pay your dues

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Mystic
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1165
Lid geworden op: vrijdag 10 februari 2006, 23:08
Locatie: Grunn

#165 Bericht door Mystic » zaterdag 26 augustus 2006, 09:21

Gehehe Jumbo, ik heb het geluk dat ik er ook eentje thuis heb zitten ;)
Ze zijn zeldzaam, maar ze zijn er wel, ik ken er nu al twee :)
LEVEN IS HET MEERVOUD VAN LEF

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”