vrije mensen?

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
falang
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 126
Lid geworden op: woensdag 28 juni 2006, 08:39

vrije mensen?

#1 Bericht door falang » vrijdag 28 juli 2006, 06:51

Thai betekent vrij. Zijn Thai vrije mensen?
Ik geloof in bepaalde opzichten wel. Je kunt ze moeilijk dwingen iets te doen waar ze geen zin in hebben. Bv. in een restaurant bij een bestelling of afrekening tot enige haast aanzetten heeft vaak een averechts effekt.
M.i. geven ze over het algemeen goede service en werken ze hard, maar wel alles in hun eigen tempo, op hun eigen manier. Ze missen de dwangmatige, krampachtige manier van werken en bewegen die je veelal in het westen ziet, waarin alle plezier ontbreekt.
Ook in de sex/prostitutie (s.v.p. niet vragen: hoe weet je dat?) staat meestal de vraag of ze het zien zitten voorop. Geld is sekondair. Als ze er geen zin in hebben zijn ze prakties niet om te kopen.
Vrijere geesten dus dan in het westen?
keep on moving

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: vrije mensen?

#2 Bericht door jumbo » vrijdag 28 juli 2006, 07:29

falang schreef:Thai betekent vrij. Zijn Thai vrije mensen?
Ik geloof in bepaalde opzichten wel. Je kunt ze moeilijk dwingen iets te doen waar ze geen zin in hebben. Bv. in een restaurant bij een bestelling of afrekening tot enige haast aanzetten heeft vaak een averechts effekt.
M.i. geven ze over het algemeen goede service en werken ze hard, maar wel alles in hun eigen tempo, op hun eigen manier. Ze missen de dwangmatige, krampachtige manier van werken en bewegen die je veelal in het westen ziet, waarin alle plezier ontbreekt.
Ook in de sex/prostitutie (s.v.p. niet vragen: hoe weet je dat?) staat meestal de vraag of ze het zien zitten voorop. Geld is sekondair. Als ze er geen zin in hebben zijn ze prakties niet om te kopen.
Vrijere geesten dus dan in het westen?
Het 'vrij' in Thailand heeft te maken met het feit dat ze nooit als land bezet zijn door een vreemde macht en dus minder met jouw filosofische benadering.
Het tempo wat je beschrijft is ingegeven door de instelling naar het leven , het heeft weinig zin dat je 10 seconden eerder bedient wordt in alle onderdelen van een maaltijd omdat je in totaal misschien een minuutje op de maaltijd bespaart?? Verder is het een Aziaatisch iets de kalmaam aan maar hoewel ik in Zuid-Amerika ook al een dergelijke houding ben tegengekomen

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Sis
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 277
Lid geworden op: zaterdag 31 december 2005, 09:34
Locatie: Alkmaar

#3 Bericht door Sis » vrijdag 28 juli 2006, 07:51

Jumbo schreef:
Het 'vrij' in Thailand heeft te maken met het feit dat ze nooit als land bezet zijn door een vreemde macht en dus minder met jouw filosofische benadering.
Dat niet bezet zijn klopt in dez in van: niet geregeerd door een vreemde macht. Als ik de geschiedenis een beetje ken, waren er wel degelijke "bezetters" in Thailand. Door de Engelsen en de Fransen "invloed" is Thailand sterk van koers veranderd, en zelfs de landsgrenzen !. Maar misschien draaf ik een beetje door :wink:

Op de vraag van Falang terug te komen:
Ik denk dat in bepaalde opzichten de Thai veel vrijer in geest en handelen is dan de westerling. Zeg maar minder dat 18.00 aan tafel-model. Maar meer van eten wanneer je wil.
Ik denk daarin tegen dat ze heel veel minder vrij zijn omdat ze niet vrij kunnen zeggen en doen, daar zij het belangrijk vinden wat anderen van hen denken EN nog belangrijk is dat zij leven in de regels van hun ouders.

Nog een voorbeeld van vrij zijn:
Ik heb mijn vrouw en schoonmoeder met elkaar zien praten, ongeveer een half, met de ruggen naar elkaar toe. Zelfs weglopen midden in een zin en terug komen, verder gaand met het gesprek.

minder vrij:
Laatst was er een topic over zoenen. In hun hart willen ze wel zoenen/omhelsen, etc. Maar ze doen het niet omdat het niet gepast is(?) en zoals mijn vrouw zegt: " i am shy "
Je leeft niet in de wereld, maar de wereld leeft in jou

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: vrije mensen?

#4 Bericht door jumbo » vrijdag 28 juli 2006, 07:54

jumbo schreef:
falang schreef:Thai betekent vrij. Zijn Thai vrije mensen?
Ik geloof in bepaalde opzichten wel. Je kunt ze moeilijk dwingen iets te doen waar ze geen zin in hebben. Bv. in een restaurant bij een bestelling of afrekening tot enige haast aanzetten heeft vaak een averechts effekt.
M.i. geven ze over het algemeen goede service en werken ze hard, maar wel alles in hun eigen tempo, op hun eigen manier. Ze missen de dwangmatige, krampachtige manier van werken en bewegen die je veelal in het westen ziet, waarin alle plezier ontbreekt.
Ook in de sex/prostitutie (s.v.p. niet vragen: hoe weet je dat?) staat meestal de vraag of ze het zien zitten voorop. Geld is sekondair. Als ze er geen zin in hebben zijn ze prakties niet om te kopen.
Vrijere geesten dus dan in het westen?
Het 'vrij' in Thailand heeft te maken met het feit dat ze nooit als land bezet zijn door een vreemde macht en dus minder met jouw filosofische benadering.
Het tempo wat je beschrijft is ingegeven door de instelling naar het leven , het heeft weinig zin dat je 10 seconden eerder bedient wordt in alle onderdelen van een maaltijd omdat je in totaal misschien een minuutje op de maaltijd bespaart?? Verder is het een Aziaatisch iets de kalmaam aan maar hoewel ik in Zuid-Amerika ook al een dergelijke houding ben tegengekomen

J
Vergeten wat over je mening over prostitutie en vrijheid te vermelden
Denk je dat alle dames die hier in die business zitten daar 'vrijwillig' voor hebben gekozen en er nu nog steeds 'vrijwillig' inzitten en dat geld daarin secundair is aan vrije wil............????

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

falang
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 126
Lid geworden op: woensdag 28 juni 2006, 08:39

#5 Bericht door falang » vrijdag 28 juli 2006, 08:49

- ik denk dat er een verband is tussen het niet gekoloniseerd zijn als land en het hebben van een vrije geest.

- ik ben het ermee eens dat veel dames uit armoede richting prostitutie gedreven worden, maar dit wil nog niet zeggen dat ze daarmee hun keuzevrijheid helemaal opgeven. Ten allen tijde zal m.i. bij een Thai voorop staan dat hij een zeker plezier wil hebben in wat hij doet, voorzover mogelijk.
Als ik zie wat een troosteloze bedoening prostitutie in het westen is, hoe er gepoogd wordt om het verschijnsel uit het zicht te houden, hoe er neergekeken wordt op prostituees, dan vind ik dat er in Thailand wat minder moraliserend met het verschijnsel omgegaan wordt.
Ook denk ik dat er in het oosten, Thailand, wat minder in hokjes en vakjes gedacht wordt, zowel wat betreft het menselijk lichaam, wat is wel en wat is geen sex, als ook wat betreft de grenzen tussen vriendschap en prostitutie, betaalde en onbetaalde liefde. Op de achtergrond speelt in beide gevallen mee dat de westerling geld heeft en de Thai niet.
keep on moving

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#6 Bericht door jumbo » vrijdag 28 juli 2006, 09:11

Sis schreef:Jumbo schreef:
Het 'vrij' in Thailand heeft te maken met het feit dat ze nooit als land bezet zijn door een vreemde macht en dus minder met jouw filosofische benadering.
Dat niet bezet zijn klopt in dez in van: niet geregeerd door een vreemde macht. Als ik de geschiedenis een beetje ken, waren er wel degelijke "bezetters" in Thailand. Door de Engelsen en de Fransen "invloed" is Thailand sterk van koers veranderd, en zelfs de landsgrenzen !. Maar misschien draaf ik een beetje door :wink:

Op de vraag van Falang terug te komen:
Ik denk dat in bepaalde opzichten de Thai veel vrijer in geest en handelen is dan de westerling. Zeg maar minder dat 18.00 aan tafel-model. Maar meer van eten wanneer je wil.
Ik denk daarin tegen dat ze heel veel minder vrij zijn omdat ze niet vrij kunnen zeggen en doen, daar zij het belangrijk vinden wat anderen van hen denken EN nog belangrijk is dat zij leven in de regels van hun ouders.

Nog een voorbeeld van vrij zijn:
Ik heb mijn vrouw en schoonmoeder met elkaar zien praten, ongeveer een half, met de ruggen naar elkaar toe. Zelfs weglopen midden in een zin en terug komen, verder gaand met het gesprek.

minder vrij:
Laatst was er een topic over zoenen. In hun hart willen ze wel zoenen/omhelsen, etc. Maar ze doen het niet omdat het niet gepast is(?) en zoals mijn vrouw zegt: " i am shy "
Inderdaad waren de fransen, portugezen en zelfs nederlanders middels de VOC hier allemaal, ook allemaal (voor zover ik het begrepen heb) als adviseurs. Thailand was een soort van bufferzone tussen de Engelse (birma) Franse (Cambodia/Vietnam/Laos) en Portugeze (China) belangen en heeft het daarom uitgehouden zonder als marionet geregeerd te worden

En ze zijn ook vrijer in hun etenstijden als wij dat zijn, dat werd bij ons door de noeste werkmansmentaliteit van onze voorouders ingegoten met de paplepel. Echter het is meer het keurslijf van de NLers dat opvalt dan de vrijheid van de Thai.......en het valt pas echt op als je het land voorgoed verlaat en dan onderbewust krampachtig aan die momenten probeert vast te houden.
Ontbijt.....are you hungry every morning at the same time?? goede vraag van mijn vriendin, en ik kon er in het engels ook niet duidelijk maken dat ik ontbijt om een ondegrondje voor mijn drinkgelagen te vormen :P ;
I am having breakfast to create a bottom????? :lol:

Het is hier natuurlijk ook veel meer vrijheid en blijheid, maar ok weining realiteitszin en weinig gevoel voor verantwoordelijkheid.....gaat misschien wel hand in hand of het ene verbleekt het andere

Toen ik mijn vriendin leerde kennen begreep ze best wel dat haar leven zou gaan veranderen door mijn financiele inbreng, toen vond ze dat spannend nu hoor ik vaker een quote van Biggy Smalls aka the notoriuos BIG; mo' money, mo ploblems

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Mystic
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1165
Lid geworden op: vrijdag 10 februari 2006, 23:08
Locatie: Grunn

#7 Bericht door Mystic » vrijdag 28 juli 2006, 12:36

Falang, je bent zeker en gewis geen vrouw!

Hier in het westen komt de emancipatie eindelijk een beetje op gang(hoewel het hier ook nog veel en veel beter kan), in het oosten en dus ook Thailand is het nog steeds beroerd gesteld.
Wat jij misschien ziet als "traditie" (de bruidschat), zie ik als koehandel.
Ik zie geen Thaise dames in hun eentje de wereld rondreizen, om maar eens een zijstraat te noemen.
Change of sex, en homofilie worden openlijk bedreven, heel vrij ja, maar waar zijn de lesbiënes?
Over de prostitutie nog maar niet te spreken.

Persoonlijk vind ik de Thaise dames prachtig, elegant, en zeer vrouwelijk, maar over het algemeen zeker niet vrij!

Tuurlijk zijn er in Thailand milieus waar de emancipatie ook op gang komt, denk aan de beter opgeleiden, en kunstenaars milieus.... helaas voor de meeste meiden vormen zij nog een minderheid.
LEVEN IS HET MEERVOUD VAN LEF

falang
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 126
Lid geworden op: woensdag 28 juni 2006, 08:39

#8 Bericht door falang » vrijdag 28 juli 2006, 13:42

- Als een vorm van emancipatie heb ik altijd gezien dat er bv. in de bouw in Thailand zowel mannen als vrouwen werken. In Nederland zie je prakties geen vrouwen in deze beroepssektor.
- Hoe het zit met de leidinggevende funkties in Thailand w.b. het percentage vrouwen (in vergelijking met Nederland) weet ik niet.
- Op seksueel gebied nemen Thaise vrouwen m.i, behoorlijk veel initiatief ook zonder dat er direkt financiele bedoelingen zijn.
- Ik denk dat als het ekonomies wat beter gaat in Thailand dat er dan ook meer zijn die al of niet alleen de wereld rondreizen. Maar nu zijn er al veel die in het westen hun geld proberen te verdienen, met restaurants of op andere manier.
keep on moving

Mystic
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1165
Lid geworden op: vrijdag 10 februari 2006, 23:08
Locatie: Grunn

#9 Bericht door Mystic » vrijdag 28 juli 2006, 15:10

Dat er vrouwen in de bouw werken (en ik mag aannemen dat de bouw daar zwaarder is als hier) zie ik meer als een gedwongen keuze, dan als een vorm van emancipatie.

Mia noi is een voorkomende ehm keuze voor een man, bestaat daar ook een woord voor als een vrouw een bijzit heeft?
Gebeurd dat net zo vaak als een man dat aangaat?

Nogmaals: Ik vind Thailand machtig, fantastisch, en met mooie tradities. Ik ben alleen blij dat ik hier ben opgegroeid, zonder tradities die moeten, altijd de keuze hebben, de vrijheid hebben een grote bek op te zetten, of zelfs te kraken (in mijn geval), je af te zetten tegen de gevestigde orde, ontplooien tot dat wat je werkelijk wilt zijn.
Je kind alleen opvoeden, en toch carriëre maken, vloeken als een vent, kleden als een dame, praten met een aardappel in de keel, je kleden als een bouwvakker, het kan hier allemaal.
Thailand is zeker een vrij land, maar lang niet zo vrij als Nederland, voor een vrouw dan, want een farang in Thailand wordt toch anders gezien ;)
LEVEN IS HET MEERVOUD VAN LEF

falang
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 126
Lid geworden op: woensdag 28 juni 2006, 08:39

#10 Bericht door falang » vrijdag 28 juli 2006, 16:05

Ik zou er veel voor over gehad hebben om als Thais kind opgevoed te worden. Kinderen worden m.i. met veel meer liefde grootgebracht, je ziet ze ook veel minder huilen en schreeuwen.
Dat ze zich over het algemeen rustig, netjes, welopgevoed gedragen komt m.i. niet zozeer voort uit uiterlijke dwang, maar meer uit respekt voor ouderen, waardering voor hun opvoeding.
In Nederland komt zo'n houding meer voort uit uiterlijke dwang en bestaat er (dus?) de neiging hiertegen in opstand te komen, zich "anders" te gaan gedragen. Dit mag in Nederland tot op zekere hoogte en wordt vrijheid genoemd. In Thailand noemen ze zulk gedrag "zich aanstellen als een idioot".
keep on moving

Mystic
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1165
Lid geworden op: vrijdag 10 februari 2006, 23:08
Locatie: Grunn

#11 Bericht door Mystic » vrijdag 28 juli 2006, 16:18

Opstand tegen de ouders heet puberteit, en is doodnormaal en natuurlijk. Maar misschien hebben kinderen in Thailand dat niet *zucht*

Je hebt gelijk voor wat betreft de liefde waarmee kinderen worden opgevoed, daar schort het hier in het Westen nog al eens aan.
LEVEN IS HET MEERVOUD VAN LEF

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

#12 Bericht door Jim » vrijdag 28 juli 2006, 23:25

Mystic schreef:hier in het westen komt de emancipatie eindelijk een beetje op gang
wat is emancipatie dan?
de vrijheid hebben een grote bek op te zetten, of zelfs te kraken (in mijn geval), je af te zetten tegen de gevestigde orde, vloeken als een vent, praten met een aardappel in de keel, je kleden als een bouwvakker, het kan hier allemaal.
hmm.. :D
zal de wereld echt een betere plaats worden als alle vrouwen dat gaan doen?
Je kind alleen opvoeden, en toch carriëre maken
zal ik morgen alle thaise vrouwen die dat doen uitnodigen om bij jou een kopje koffie te komen drinken?
ben wel bang dat je wat stoelen tekort gaat komen (in je stad).
Wat jij misschien ziet als "traditie" (de bruidschat), zie ik als koehandel.
lees
Ik zie geen Thaise dames in hun eentje de wereld rondreizen, om maar eens een zijstraat te noemen.
ik zie ook weinig thaise mannen in hun eentje de wereld ronreizen.
mss een beetje te duur voor de average thai?
Change of sex, en homofilie worden openlijk bedreven, heel vrij ja, maar waar zijn de lesbiënes?
ik kan me een nacht in bangkok herinneren... :D
Persoonlijk vind ik de Thaise dames prachtig, elegant, en zeer vrouwelijk, maar over het algemeen zeker niet vrij!
dan zie je waarscvhijnlijk voornamelijk de 25-35 jaar oude thaise vrouw met de dikbuikige 55-70 jaar oude farang husband.
Opstand tegen de ouders heet puberteit, en is doodnormaal en natuurlijk. Maar misschien hebben kinderen in Thailand dat niet *zucht*
als je me een uitnodigingsbnrief + garant verklaring stuurt dan zorg ik dat m'n thaise neefjes (12 en 15 jaar) 2 weekjes bij je op vakantie komen ;)

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

#13 Bericht door Jim » zaterdag 29 juli 2006, 00:01

oh, ik vergeet 't onderwerp.

nee, thai zijn niet vrij.
niemand op deze brok steen in ons zonnestelsel is echt 'vrij'

we zijn allemaal gevangenen van onze cultuur, kortzichtigheid, honger, lust, afgunst, overheid, propapganda.. etc..

Mystic
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1165
Lid geworden op: vrijdag 10 februari 2006, 23:08
Locatie: Grunn

#14 Bericht door Mystic » zaterdag 29 juli 2006, 03:10

Leuk Jim....
tis goed hoor, wat jij wilt, maar je geeft geen antwoorden op de vragen die ik eerder heb gesteld,

De meeste westerse kerels zie ik aan de Thaise vrouwen gaan omdat ze of een midlife crisis hebben, en thuis geen jong stuk kunnen vinden, of ze willen gewoon een ouderwets volgzaam tiep die kookt, zijn voeten (en de rest) masseert, en VOORAL het huishouden doet, ze (de dames) zien er ook nog eens lekker en leuk uit.... allemaal dingen die ze in het westen niet, of moeilijk kunnen vinden.
Of wil jij beweren dat in een gemiddeld Thais huishouden de man een (evenredig) deel voor zijn rekening neemt?
Lekker kort door de bocht he? Er zullen best uitzonderingen zijn, en die zitten vast en zeker allemaal hier op het forum ;)

En je moet nog even wat beter lezen, mijn opmerking over de puberteit was een antwoord op farang.... ik geloof heus dat Thaise kids puberen, heb ook nergens gezegd van niet....
Maar als jij vindt dat men in Thailand vrijer is als in het westen... prima....
dan ben ik op mijn reizen alleen uitzonderingen tegen gekomen, die zich nauwelijks voor konden stellen dat ik zo leef, als dat ik in Nederland doe.

Oja, emancipatie? Daar geef ik je niet eens antwoord op, want dat interesseerd jou toch echt niet.... :P
LEVEN IS HET MEERVOUD VAN LEF

falang
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 126
Lid geworden op: woensdag 28 juni 2006, 08:39

#15 Bericht door falang » zaterdag 29 juli 2006, 05:33

- ik heb een beperkt vrijheidsbegrip voor ogen: zich niet door anderen laten kommanderen, terroriseren. Misschien uiterlijk meegaan, maar innerlijk vrij blijven. Ik denk dat de Thai in dat opzicht vrijer zijn dan westerlingen, die ook innerlijk meer een slavenmentaliteit krijgen. (ik ben een beetje gevaarlijk bezig met allemaal algemene uitspraken, generaliseer dus erg)

- Misschien is de Thaise maatschappij in veel opzichten inderdaad nog traditioneel, vooral op het platteland. Ik denk dat daar de man/vrouw rolpatronen behoorlijk vastliggen. In Staphorst trouwens ook.

- Thais hebben over het algemeen een dienstverlenende instelling. Ze proberen het anderen, gasten naar de zin te maken, de goede vrede te bewaren. Dit geldt ook in het geval van een falangman/thaivrouw relatie. Maar die dienstverlening is een vrijwillige zaak die meestal onmiddelijk afgelopen is als de man zich ongepast gedraagt, dwang wil uitoefenen. Het moet wel leuk blijven.

- Misschien is er in de westerse wereld inderdaad wat meer variatie in veel opzichten: wat betreft lichaamsbouw, karakterstruktuur, gedrag van mensen. In hoeverre dit duidt op een een grotere vrijheid of op allerlei vormen van vervreemding of op een kombinatie van beide is de vraag.
keep on moving

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”