Bedrijfje oprichten

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Kun Jo

Bedrijfje oprichten

#1 Bericht door Kun Jo » dinsdag 04 juli 2006, 13:46

Een vraagje, hoeveel heeft de doorsnee expat meegenomen toen men is gaan "verhuizen" naar Thailand. En dan bedoel ik natuurlijk euro's
Ik zou graag deze stap willen zetten, ik ken mijn vriendin nu reeds 3 jaar, NEE het is GEEN bargirl. Ze heeft een volwaardige goedbetaalde job.
Spreekt perfect engels, en samen zouden wij iets willen opzetten in thailand. Ben het gewoon beu hier in Nederland.
Nu is mijn vraag... met hoeveel beginkaptaal kan je al iets opstarten want neem aan dat niet iedereen die naar thialand is gaan wonen de staatslot/ lotto heeft gewonnen.

Hoop op positieve reactie's want een negatieve is zo gegeven en heb je niets aan.
ik ken ondertussen enkele nederlanders die "goed" zitten in thailand maar ook enkele die teruggekomen zijn ( meestal waren hun vriendinnen bargirls) Hoe was het ook alweer.... een meisje uit de bar krijgen is geen probleem, maar de bar uit het meisje halen is onbegonnen werk....

Heb zelf zo'n 40.000 euro te besteden.

Manuel
Expat
Expat
Berichten: 2365
Lid geworden op: woensdag 09 februari 2005, 11:56
Locatie: Patong, Phuket
Contacteer:

#2 Bericht door Manuel » dinsdag 04 juli 2006, 13:59

Eerste vraag...
Wat zijn je kwaliteiten en wat voor ervaringen heb je met een eigen zaak?

Nog 1...
Al in Thailand geweest of alleen toerist geweest?

Andre
Expat
Expat
Berichten: 166
Lid geworden op: dinsdag 08 februari 2005, 04:22
Locatie: Bangkok
Contacteer:

Bedrijf starten

#3 Bericht door Andre » dinsdag 04 juli 2006, 14:01

Beste Jo,

Hoeveel je nodig hebt om een bedrijf te starten ligt helemaal aan hetgeen je wilt gaan doen. Wel kan ik je vertellen dat is dat je als buitenlander het beste een BV (co.Ltd.) kunt starten en dat daar een geregistreed kapitaal voor nodig is van 2 miljoen Baht.
Voordat je de stap maakt kan je beter eerst een goed bedrijfsplan opstellen. Ken je markt en concurentie.

In elk geval wens ik je veel succes.

Met vriendelijke groet,

Andre Breuer
http://www.bangkokbiking.com
What's your name? I'm fine thank you.

Manuel
Expat
Expat
Berichten: 2365
Lid geworden op: woensdag 09 februari 2005, 11:56
Locatie: Patong, Phuket
Contacteer:

#4 Bericht door Manuel » dinsdag 04 juli 2006, 14:02

Nog een vraag...
Je hebt 40.000 Euro te besteden, hoeveel ben je bereid te verliezen?

Indien je bovenstaande vragen beantwoord zal ik met een mening komen.

Kun Jo

bedrijfje oprichten

#5 Bericht door Kun Jo » dinsdag 04 juli 2006, 14:14

Zelf ben ik als toerist 9 keer in thailand geweest de afgelopen 3 jaren.
Ik ben in Nederland zelfstandige in de natuurgeneeskunde producten sector.
Tevens heb ik ruime ervaring in management/organisatie/toeristensector.
Normaal geproken gaan we er niet vanuit om te verliezen Manuel, maar het kan natuurlijk altijd. Zelf hang ik niet zo aan luxe of vermogens... als je maar gelukkig bent in het leven.
Nu verdien ik zeer goed, maar als je wist wat ik daarvan overhoud na alle inhoudingen, belastingen, naheffingen ect... ze verzinnen steeds meer om ons hier leeg te schudden. Maar dat wist je zelf ook al wel.

Natuurlijk weet ik dat je in Thailand geen 500 euro per dag verdiend zoals hier, maar het leven is daar ook stukken goedkoper als je tenminste niet"de man" gaat uithangen.

Mystic
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1165
Lid geworden op: vrijdag 10 februari 2006, 23:08
Locatie: Grunn

#6 Bericht door Mystic » dinsdag 04 juli 2006, 14:18

Als ik in Nederland 500 euro per dag zou verdienen, potte ik het op, en ging op mijn 45e rentenieren ;)
LEVEN IS HET MEERVOUD VAN LEF

Kun Jo

#7 Bericht door Kun Jo » dinsdag 04 juli 2006, 14:21

Mystic schreef:Als ik in Nederland 500 euro per dag zou verdienen, potte ik het op, en ging op mijn 45e rentenieren ;)
Weet je wel hoeveel je daarvan overhoud? Weet je wel hoeveel een winkel/kantoor huren kost??? Weet je wat personeel kost???
Dan hoef je niet veel meer te potten met 500 euro.

Manuel
Expat
Expat
Berichten: 2365
Lid geworden op: woensdag 09 februari 2005, 11:56
Locatie: Patong, Phuket
Contacteer:

#8 Bericht door Manuel » dinsdag 04 juli 2006, 14:24

Een paar opmerkingen.
Ten eerste zou ik aanbevelen een bepaalde tijd hier te wonen en zo het land anders te beleven dan als een toerist. Vakantie tijd geeft mensen vaak een roze bril...!

Ten tweede. Bepaal wat je wilt gaan doen en waar. De mensen waar jij het over had die terugkeren bestaat uit bepaalde groepen. Een grote groep zijn die mensen die maar een bedrijfje beginnen met als reden om hier te wonen. Doe dat niet of wacht liever langer met die keuze te maken.

Wat doet je vriendin en wat wil zij doen? Wat zal zij bijdragen aan het nieuwe bedrijf?

Andre heeft zeker gelijk om te stellen dat een goed businessploan onontbeerlijk is. Weet wat je gaat doen, hoe, welke markt, wie zijn de concurenten etc etc.

Al met al. Vele vragen te beantwoorden voordat je kunt bepalen of 40.000 Euro genoeg is om wat te beginnen. 2 Miljoen THB is niet echt veel om een bedrijf te beginnen wat genoeg earnings potentieel heeft.

Succes en hou ons op de hoogte!

tawan
Expat
Expat
Berichten: 343
Lid geworden op: dinsdag 28 februari 2006, 03:16

#9 Bericht door tawan » dinsdag 04 juli 2006, 14:45

40.000 euro is 2 miljoen baht daar kun je een heel leuk bedrijfje mee opzetten kijk eens op http://www.sunbeltbasia.com

Maar wat dan ? Hoe maak je winst ?

Ik ken al heel wat Nederlanders die dachten ff wat geld in een bedrijfje
stoppen en dan kan ik de rest van mijn leven in Thailand blijven

Als het zo gemakkelijk was zat half Nederland hier.

Kijk uit en een tip van mij ......... probeer vanuit hier naar Nederland te exporteren

Tawan

tawan
Expat
Expat
Berichten: 343
Lid geworden op: dinsdag 28 februari 2006, 03:16

#10 Bericht door tawan » dinsdag 04 juli 2006, 14:50

sorry moet zijn http://www.sunbeltasia.com

Tawan

tawan
Expat
Expat
Berichten: 343
Lid geworden op: dinsdag 28 februari 2006, 03:16

#11 Bericht door tawan » dinsdag 04 juli 2006, 14:55

Sorry Andre ,

Bij het opzetten van een Ltd heb je 2 miljoen startkapitaal nodig
maar dat is op papier , je hoeft ze niet te laten zien

Tawan

Manuel
Expat
Expat
Berichten: 2365
Lid geworden op: woensdag 09 februari 2005, 11:56
Locatie: Patong, Phuket
Contacteer:

#12 Bericht door Manuel » dinsdag 04 juli 2006, 15:06

tawan schreef:Sorry Andre ,

Bij het opzetten van een Ltd heb je 2 miljoen startkapitaal nodig
maar dat is op papier , je hoeft ze niet te laten zien

Tawan
25% met volbetaald zijn binnen een bepaalde termijn (3 maanden?). Verder moet je bij de audit laten zien dat het kapitaal, in welke vorm can ook, binnen een jaar is volgestort.
Inderdaad kan het kapitaal uit andere zaken bestaan dan alleen THB (bijv kennis, assets etc).

Kun Jo

LTD opzetten en wegsluizen!

#13 Bericht door Kun Jo » dinsdag 04 juli 2006, 15:06

Wat dacht je van het volgende;

Hier nog enkele jaren blijven werken, LTD opstarten in Thailand en facturatie uit thailand laten komen om zo de boel hier minimaal te houden.
Dan kan je wel potten en rentenieren op je 45e! of zitten hier ook weer haken en ogen aan?
Ook de tip, exporteren is een goede, zelf dacht ik er ook aan om het geld hier te halen en daar uit te geven, of via toeristen, want die geven ook uit op vakantie. parasailing?? Fietsverhuur?? Daarvoor heb je toch geen 40.000 euro voor nodig ;-)

Mischien maandje hier en enkele maandjes daar... en zo kan je ondertussen daar ook al uitkijken en opstarten. Manual hoe klinkt dit dan???

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

#14 Bericht door Jim » dinsdag 04 juli 2006, 15:13

ik denk dat je helemaal gek ge muay thait wordt door de locale maffia als je zomaar ergens het strand op komt en je parasailtje gaat verhuren.

Manuel
Expat
Expat
Berichten: 2365
Lid geworden op: woensdag 09 februari 2005, 11:56
Locatie: Patong, Phuket
Contacteer:

#15 Bericht door Manuel » dinsdag 04 juli 2006, 15:26

Haken en ogen aan dat zijn dat Thailand ook belastingen kent.....
Parasailing zal je niet gaan lukken.... Fietsenverhuur? Ik zie niemand echt veel fietsen hier, alleen op georganiseerde tochten. Maar die markt is al aardig bezet...

Meer buiten de makkelijk paden kijken denk ik....

Nogmaals, probeer meer te sparen en enige zekerheid verkrijgen voordat je zo een sprong maakt.

Ik denk toch echt dat je hier eerst langer moet verblijven om reen idee te krijgen van wat zou kunnen werken.

Ook. de vraag wat je vriendin nu doet en wat zij wilt is nog niet beantwoord en lijkt mij toch erg belangrijk indien je samen een zaak begint.

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”