Oost West Thai Best?

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Mystic
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1165
Lid geworden op: vrijdag 10 februari 2006, 23:08
Locatie: Grunn

#16 Bericht door Mystic » woensdag 28 juni 2006, 20:55

Als je geen geld hebt, ben je overal in de hel. In het ene land zal het wat meer hel zijn dan in het andere, echter is het nog altijd zo dat als aan de basis behoeften van de mens niet voldaan wordt, iemand ook niet gelukkig kan zijn.
Dat is niet afhankelijk van de plek waar je zit, hoewel ik me kan voorstellen dat het beter is dakloos te zijn in Thailand, dan in pak em beet Rusland, om maar eens een zijstraat te noemen.

Ik geef de pensionado's groot gelijk, het zuurverdiende Nederlandse geld is in den verre meer waard, dus er kan in redelijke luxe geleefd worden, terwijl ze hier misschien in een flatje drie hoog achter zouden zitten.
Bovendien is het buitenlandse geld ook nog eens goed voor de Thaise economie ;)
LEVEN IS HET MEERVOUD VAN LEF

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#17 Bericht door jumbo » donderdag 29 juni 2006, 02:33

falang schreef:Tot dusver ben ik een regelmatige bezoeker van Thailand en omgeving tijdens vakanties. Volgend jaar hoop ik zelf met pensioen te gaan en dan, vooralsnog s'winters, wat meer tijd in Thailand door te brengen. Dus van mij niets ten nadele van de pensionado's. Wat ik zeggen wou is dat je het zonder (westers) geld een stuk moeilijker en minder prettig zou hebben in Thailand.
Niet helemaal correct; ik werk hier voor oosters geld; ben niet uitgezonden door een wekgever, maar heb op een baan gesolliciteerd en kreeg de baan.

Falang, klasse dat je gewoon geregisteerd bent nu (als ze dat zo graag willen), want ik ben het met voor een groot deel met je eens.
Ik ben net terug van mijn eerste vakantie in Thailand en vond het echt super. Maar als ik daar dagelijks voor 500 bth of minder moet rond komen dan had ik het ongetwijfeld een stuk minder super gevonden!!
Helaas duurt mijn pensioen nog een jaartje of 30 (of tegen die tijd 40), dus ik kan mij nog alleen verheugen op de vakantie's naar Thailand en velen andere mooie landen in onze wereld. ( en daar valt ook ons koude kikkerlandje onder!!)


Dus jij denkt dat je het in Nederland beter redt met 500 thb/11 euro dan in Thailand? Niet dus, met 11 euro kan je juist beter in Thailand terecht.

Ben al verschillende keren in thailand geweest en lang verbleven
Volgens mij is het zo
Als je geld hebt in Thailand ben je in het paradijs
Heb je geen geld in th dan ben je in de hel
Bijn wekelijks springt er iemand van het balkon van het hotel naar beneden , dit geeft stof tot nadenken


Tjonge, jonge, wat gaan we weer kort door de bocht met van alles
In Thailand net als overal zoals eerder aangehaald door Mystic geldt; zonder geld is het overal minder.
Over de zelfmoorden het volgende; Het geeft inderdaad stof tot nadenken
dus waarom je het dan aanhaalt in dit onderwerp is mij een raadsel???
Niemand (en ook ik niet) kent de werkelijke achtergrond van een zelfmoord maar om het te schuiven op Thailand is een hel, als je geen geld hebt, gaat een beetje te ver. Als je zoiets uithaalt ben je al zo labiel als een duppie en zullen er ongetwijfeld meer redenen zijn dan geld.

Overigens het is natuurlijk wel een prima locatie om zoiets te doen; goedkope alcohol, toegangkelijke dames, prima weer, hoge gebouwen, weinig sociale controle, mooi uitzicht vlak voordat je uit je raam springt
Eingelijk begin ik wel te begrijpen dat men Thailand uitkiest :)

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

khonkaen
Erelid
Erelid
Berichten: 1647
Lid geworden op: dinsdag 22 februari 2005, 08:53
Locatie: amphur muang---- khonkaen

#18 Bericht door khonkaen » zaterdag 01 juli 2006, 02:39

ja marcus , bijna elke week 'springt er iemand van zijn balcon af'

weet dat in thailand percentueel gezien de meeste moorden ter wereld plaats vinden.. de redenen hiervoor zijn 'gezichtsverlies' of het gaat om het bezit van een vrouw..
als je een thai in het openbaar beledigt, lijdt hij gezichtsverlies en dat kan leiden tot van je balcon afspringen , 'zelfmoord plegen' of een dodelijk ongeluk krijgen..
de politie is zelf thai , begrijpt deze dingen en besteedt er verder weinig aandacht aan... constateert alleen maar er is iemand van zijn balcon gevallen enz...

ik lees ook vaak op de prikborden , dat vakantiegangers de thai zo'n lief , vriendelijk volkje vinden ... ja dank je de koekoek , als jij je geld aan toeristen wilt/ moet verdienen , kan je dat het beste met een eeuwige grijns doen , maar intussen wel je tanden laten zien...
men zij dus gewaarschuwd



willem, nederthai
niets is perfect en niets is blijvend

Mystic
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1165
Lid geworden op: vrijdag 10 februari 2006, 23:08
Locatie: Grunn

#19 Bericht door Mystic » zaterdag 01 juli 2006, 06:18

He Willem, ik begrijp dat onder de 'eeuwige' vriendelijkheid van de Thai een ander gezicht schuil (KAN) gaan. Met de nadruk op kan, want wat je beschrijft is toch niet altijd zo?
Ik kom zoveel mooie mensen tegen, mensen die in gebroken engels een praatje maken, belangstelling hebben, en respect......
Veel lachende mensen op straat, vriendelijke open koppen, die lang niet allemaal iets aan me hoeven en kunnen verdienen.
Voor mij is de grootste aantrekkingskracht van Thailand, zijn mensen, waarbij ik wel als kanttekening moet plaatsen dat ik niet naïef ben, het zijn zeker geen engeltjes, en ik blijf altijd een beetje op mijn hoede.

Jij woont er, en zal zeker heeeellll andere (en veel meer!) ervaringen hebben, maar wil je eigenlijk zeggen dat de Thai helemaal niet vriendelijk zijn?
LEVEN IS HET MEERVOUD VAN LEF

Loe
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1113
Lid geworden op: woensdag 15 februari 2006, 12:06

#20 Bericht door Loe » zaterdag 01 juli 2006, 07:17

Hallo Gast,

Heb je je wel eens afgevraagd of mensen soms voor hun gezondheid naar Thailand gaan. Zich daar beter voelen door klimaat, rust vriendelijkheid van de mensen etc.

Dat dat gebeurd met westers geld, is dat dan een probleem? Nee dus.

Zolang wij als buitenlanders de Thais als gelijken beschouwen en niet op hun neerkijken, is er hier niets mis mee.

Thailand is gewoon een prachtig land met goede mogelijkheden voor rijken en meer mogelijkheden dan in ons land voor de armen.

groetjes Loe

Manuel
Expat
Expat
Berichten: 2365
Lid geworden op: woensdag 09 februari 2005, 11:56
Locatie: Patong, Phuket
Contacteer:

#21 Bericht door Manuel » zaterdag 01 juli 2006, 08:33

Mystic schreef:He Willem, ik begrijp dat onder de 'eeuwige' vriendelijkheid van de Thai een ander gezicht schuil (KAN) gaan. Met de nadruk op kan, want wat je beschrijft is toch niet altijd zo?
Absoluut niet altijd zo. Ik ben en kom nog dagelijks Thai tegen die lachen met een open gezicht. Die 'grijns' zie ik zelden...

fredlk
Expat
Expat
Berichten: 511
Lid geworden op: vrijdag 03 maart 2006, 13:52

#22 Bericht door fredlk » zaterdag 01 juli 2006, 09:07

Er zijn natuurlijk de opportunisten die rondhangen om geld te verdienen aan de toeristen maar in mijn dagelijks leven en in mijn uitgebreide vrienden- en kennissenkring kom ik alleen maar lieve, vriendelijke, respectvolle mensen tegen. En DAAROM woon ik heel graag hier. Tweede komt het klimaat en pas derde de prijzen en dat is dan mooi meegenomen.

Ik begrijp wel dat sommige expats verbitterd zijn geraakt, maar dat zie ik meestal alleen waar het (gebroken) relaties betreft.

Dit hier is mijn mening.

Groetjes,

Fred.
"What we think, we become."

falang
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 126
Lid geworden op: woensdag 28 juni 2006, 08:39

#23 Bericht door falang » zaterdag 01 juli 2006, 11:59

Loe schreef:Hallo Gast,

Heb je je wel eens afgevraagd of mensen soms voor hun gezondheid naar Thailand gaan. Zich daar beter voelen door klimaat, rust vriendelijkheid van de mensen etc.

Dat dat gebeurd met westers geld, is dat dan een probleem? Nee dus.

Zolang wij als buitenlanders de Thais als gelijken beschouwen en niet op hun neerkijken, is er hier niets mis mee.

Thailand is gewoon een prachtig land met goede mogelijkheden voor rijken en meer mogelijkheden dan in ons land voor de armen.

groetjes Loe
De gast is inmiddels een gerespekteerd, altans geregistreerd forumlid, die nu, met deze erbij, al 2 berichten geplaatst heeft. Ik heb evenwel de wijsheid niet in pacht en vind dat iedereen -tot op zekere hoogte- maar moet doen wat hem goeddunkt.
keep on moving

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#24 Bericht door jumbo » zaterdag 01 juli 2006, 12:58

De gast is inmiddels een gerespekteerd, altans geregistreerd forumlid, die nu, met deze erbij, al 2 berichten geplaatst heeft. Ik heb evenwel de wijsheid niet in pacht en vind dat iedereen -tot op zekere hoogte- maar moet doen wat hem goeddunkt.[/quote]

Huh, je gooit de knuppel in het hoenderhok en vervolgens stel je dat je de wijsheid niet in pacht hebt?? waarop is je eerste 'aanklacht' dan gebaseerd??
Is het gewoon een opmerking die je effe kwijt wilde??
Beetje slappig Falang, met je woorden heb je aardig wat reacties uitgelokt, maar ik zie geen 'verweer'....

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

falang
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 126
Lid geworden op: woensdag 28 juni 2006, 08:39

#25 Bericht door falang » zaterdag 01 juli 2006, 15:14

t.a.v. Jumbo:
1) als er niet ingegaan wordt op de essentie van wat ik gezegd heb valt er voor mij niets te verdedigen
2) ik poneer een stelling op een forum ook omdat ik nog geen kant en klare, uitgekristaliseerde ideeen heb verder en uit de reakties ook zelf iets wijzer hoop te worden
3) ik zal t.z.t. als ik kan wat nadere onderbouwing geven
keep on moving

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#26 Bericht door jumbo » zondag 02 juli 2006, 01:18

falang schreef:t.a.v. Jumbo:
1) als er niet ingegaan wordt op de essentie van wat ik gezegd heb valt er voor mij niets te verdedigen
2) ik poneer een stelling op een forum ook omdat ik nog geen kant en klare, uitgekristaliseerde ideeen heb verder en uit de reakties ook zelf iets wijzer hoop te worden
3) ik zal t.z.t. als ik kan wat nadere onderbouwing geven

Er is niet ingegaan op de essentie van je stelling????? dan zou ik als ik jou was alle berichten maar eens opnieuw lezen.....er valt inderdaad niets te verdedigen omdat je van meerdere forumgangers kunt lezen dat je een beetje miszat met je idee

Is het niet handiger als je 'uit reakties wat wijzer wil worden' om geen stelling te poneren maar om een vraag te stellen over wat de anderen van jouw mening vinden. Dit is maar een onschuldig onderwerp op een onschuldig forum, maar er zijn momenten/fora waarop je je mening/stelling beter op een andere manier kunt presenteren??

Het is niet onverstandig om bij een volgende stelling wellicht vooraf wat werk te verrichten tav onderbouwing ipv op basis van jou idee een onderwerp te openen en dan maar te zien wat er gebeurt??
Indien je niet begrijpt wat ik bedoel dan verwijs ik wederom naar het lezen van de antwoorden waaruit je kunt opmaken dat er 'emotioneel' gereageerd kan worden omdat je bepaalde bevolkingsgroepen over een bepaalde kam scheert.
Je geeft later wel aan dat jezelf ook tot die bevolkingsgroep behoort of wil behoren, maar toch....
Ik maak uit je (puntsgewijze) antwoorden op dat je een systematisch persoon bent en onderlegd, ik hoop dat je bovenstaande als positieve kritiek ervaart, het is tenslotte pas je begin van een naar ik hoop lang forumlidmaatschap en iedereen heeft een struikelend begin

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

#27 Bericht door Mart » zondag 02 juli 2006, 10:07

Van mij krijgt hij het voordeel van de twijfel.

Mart
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#28 Bericht door jumbo » zondag 02 juli 2006, 10:27

chaaminfo schreef:Van mij krijgt hij het voordeel van de twijfel.

Mart

?????

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

khonkaen
Erelid
Erelid
Berichten: 1647
Lid geworden op: dinsdag 22 februari 2005, 08:53
Locatie: amphur muang---- khonkaen

#29 Bericht door khonkaen » zondag 02 juli 2006, 12:00

Mystic schreef:He Willem, ik begrijp dat onder de 'eeuwige' vriendelijkheid van de Thai een ander gezicht schuil (KAN) gaan. Met de nadruk op kan, want wat je beschrijft is toch niet altijd zo?
Ik kom zoveel mooie mensen tegen, mensen die in gebroken engels een praatje maken, belangstelling hebben, en respect......
Veel lachende mensen op straat, vriendelijke open koppen, die lang niet allemaal iets aan me hoeven en kunnen verdienen.
Voor mij is de grootste aantrekkingskracht van Thailand, zijn mensen, waarbij ik wel als kanttekening moet plaatsen dat ik niet naïef ben, het zijn zeker geen engeltjes, en ik blijf altijd een beetje op mijn hoede.

Jij woont er, en zal zeker heeeellll andere (en veel meer!) ervaringen hebben, maar wil je eigenlijk zeggen dat de Thai helemaal niet vriendelijk zijn?


nou mysty, er zijn natuurlijk ook veel gewone vriendelijke thai... in mijn woonplaats ontmoet ik er genoeg ... vooral vrouwen , die mij een gratis glimlach schenken , wat mijn dag weer goed maakt... ook mannen , die geintersseerd zijn waar je vandaan komt , maar die niet weten waar holland ligt... aardrijkskunde wordt namelijk niet onderwezen op scholen zelfs niet over thailand... men heeft toch geen geld om er naar toe te gaan...als je eventueel ergens naar toe wilt, stap je naar het busstation en gaat in de bepaalde bus zitten
wel de geschiedenis van thailand... want thailand is toch het middelpunt van de wereld ???





willem, nederthai
niets is perfect en niets is blijvend

henkypenky
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 508
Lid geworden op: donderdag 13 oktober 2005, 13:03
Locatie: west-vlaanderen

#30 Bericht door henkypenky » zondag 02 juli 2006, 13:50

Mystic schreef:He Willem, ik begrijp dat onder de 'eeuwige' vriendelijkheid van de Thai een ander gezicht schuil (KAN) gaan. Met de nadruk op kan, want wat je beschrijft is toch niet altijd zo?
Ik kom zoveel mooie mensen tegen, mensen die in gebroken engels een praatje maken, belangstelling hebben, en respect......
Veel lachende mensen op straat, vriendelijke open koppen, die lang niet allemaal iets aan me hoeven en kunnen verdienen.
Voor mij is de grootste aantrekkingskracht van Thailand, zijn mensen, waarbij ik wel als kanttekening moet plaatsen dat ik niet naïef ben, het zijn zeker geen engeltjes, en ik blijf altijd een beetje op mijn hoede.

Jij woont er, en zal zeker heeeellll andere (en veel meer!) ervaringen hebben, maar wil je eigenlijk zeggen dat de Thai helemaal niet vriendelijk zijn?
ik denk dat niet iedereen weet dat er in thailand 13 smiles bestaan .
de thais kennen o.a. de : yim thang nam taa , de ' i am so happy i a crying ' smile .....
de : yim thak taai , friendly smile for someone you barely know ....
de : fuen yim , ' your joke is not funny ' smile .....
de : yim sao , ' the sad smile ' ......
de : yim haeng ' , ' i know i ow you money , but i don't have it ' smile ....
de : yim yaw , the ' i told you so ' smile ......
de : yim thak thaen , the ' i disagree with you ' smile .....
de : yim cheua cheuan , the ' i am the winner ' smile .....
de : yim mai awk , ' i'm trying to smile , but i can't ' smile ......
en nog een paar , dus probeer ze nu maar eens uit elkaar te houden :?
:)
live and let live !

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”