Inburgeren of niet?

Post hier al je vragen voor het immigreren naar Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
nicod
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 444
Lid geworden op: vrijdag 24 maart 2006, 17:42
Locatie: Breda

Inburgeren of niet?

#1 Bericht door nicod » donderdag 15 juni 2006, 12:35

Momenteel is er weer veel te doen over de inburgering. Ook voor houders van een verblijfvergunning. Ik heb gemengde gevoelens, maar neig momenteel toch naar een gedeeltelijke goedkeuring van de plannen.

Ik stoor me enorm aan het feit dat bepaalde bevolkingsgroepen in Nederland, zelfs naar jaren nog steeds de basis kennis van de Nederlandse taal niet bezitten. Werkelijke integratie en kansen op goede posities op de arbeidsmarkt zijn daarmee, voor mijn gevoel automatisch beperkt.

Ikzelf vind het erg interessant om de cultuur en de taal van een mogelijk nieuw land (in geval van langdurig verblijf) te leren kennen (in ieder geval de minimale zaken), om zonder aanstoot te geven en me enigzins verstaanbaar te kunnen maken in het gastland. Een test dwingt je wel op voorhand goed na te denken over de nieuwe vestigingsplaats. M.a.w. de keuze je elders te vestigen is meer weloverwogen. Jammer dat wij in Nederland dat willen "afdwingen" met wetten.

In discussie's die ik hierover al had, was 1 belangrijk tegenargument. Hoe kansrijk ben je als Thai om in je eigen omgeving de mogelijkheden te benutten, hoe vind je de ondersteuning bij het lesmateriaal (studie) vooral indien je weinig opleiding hebt genoten en amper kunt lezen en of schrijven in je eigen taal?

Ik heb het cursusmateriaal opgevraagd om een beter beeld te krijgen (nog niet in huis) maar ben erg benieuwd naar ervaringen en meningen van anderen.

(mogelijk een pittige discussie?)

Gebruikersavatar
JohanS
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2005
Lid geworden op: vrijdag 07 oktober 2005, 11:25
Locatie: Vlaanderen

Nederlands leren.

#2 Bericht door JohanS » donderdag 15 juni 2006, 13:02

Eerst wil ik zeggen dat wij in Belgie wonen en voorlopig niet het probleem van de inburgeringscursus hebben (voor zolang het nog zal duren).

Mijn echtgenote woont nu reeds 8 jaar in Belgie en heeft zich op alle gebieden perfect aangepast. Ik heb hier wel veel bewondering voor want ik ben helemaal niet zeker dat ik het zelfde resultaat zou hebben wanneer ik in Thailand zou wonen.

Het enige probleem blijft echter de nederlandse taal.
Mijn echtgenote heeft gestudeerd en werkte gedurende 10 jaar in Hong Kong voor een Internationale firma. Zij spreekt vloeiend Thais (natuurlijk), Cantonees en Engels; en toch blijft ze problemen hebben met het spreken van het nederlands.
Na verschillende jaren avond en dag onderwijs in de nederlandse taal verstaat ze wel een groot gedeelte maar een echt gesprek met meerdere mensen hebben gaat echt niet.
Ik denk dat dit veelal te maken heeft met de volledig andere structuur van de nederlandse en Thaise talen.

Wat zijn de reactie van de andere forumgangers, heeft jullie vriendin/vrouw hier ook zoveel problemen mee.

Indien in Belgie een gelijkaardige wetgeving komt zal het voor veel mensen gewoon onmogelijk worden om hier aan te kunnen voldoen.

thongdee
Expat
Expat
Berichten: 790
Lid geworden op: woensdag 14 september 2005, 18:21
Locatie: Surin Town

#3 Bericht door thongdee » donderdag 15 juni 2006, 14:17

Ning en ik zijn al 19 jaar samen en 14 jaar getrouwd.
16 jaar heeft ze in België verbleven , en nog spreekt ze de taal niet echt goed (wel verstaan)
Heef het ook nooit willen leren , omdat ze steeds bij me in de zaak kon werken .
In haar achterhoofd heeft ze steeds met het gedacht gezeten van : op een dag gaan we toch terug in Thailand wonen.....
Grotendeels is het ook mijn fout omdat ik van dag 1 probeerde Thai met haar te praten , dus dat is nog steeds de taal die we samen spreken .
Soms wel verwarrend , want onze zoon (16) spreekt dikwijls Engels tegen zen moeder :? waarop zij weer Thai praat tegen hem :)
Maakt allemaal niet uit , zolang we elkaar maar verstaan
:lol:
คิดดี พูดดี ทำดี โลกนี้น่าอยู่
Gelukkig zijn
is niet krijgen wat we verlangen...
Maar tevreden zijn met wat we hebben...

Gast

#4 Bericht door Gast » donderdag 15 juni 2006, 14:34

Johan s,

Het is voor een Thai inderdaad door de structuur lastig woorden uit te spreken in het Nederlands omdat wij veel (meer) met klemtonen werken. Daarom leggen ze vaak de klemtoon op de laatste lettergreep. Dus zelfs als de woordkennis aanwezig is, moet je een geoefend oor hebben om de Thai te "willen" verstaan is mijn ervaring. Ook de "luie tong" een uitspraak van de lerares van mijn vrouw, helpt natuurlijk niet echt bij de grr. klanken die wij nederlanders (belgen gelukkig een stuk minder) gebruiken.

Thongdee, onderschrijf je hiermee (gedeeltelijk) de mening dat een "stok achter de deur", dus een beetje dwang zou helpen de taal sneller te leren?

nicod
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 444
Lid geworden op: vrijdag 24 maart 2006, 17:42
Locatie: Breda

#5 Bericht door nicod » donderdag 15 juni 2006, 14:36

Anonymous schreef:Johan s,

Het is voor een Thai inderdaad door de structuur lastig woorden uit te spreken in het Nederlands omdat wij veel (meer) met klemtonen werken. Daarom leggen ze vaak de klemtoon op de laatste lettergreep. Dus zelfs als de woordkennis aanwezig is, moet je een geoefend oor hebben om de Thai te "willen" verstaan is mijn ervaring. Ook de "luie tong" een uitspraak van de lerares van mijn vrouw, helpt natuurlijk niet echt bij de grr. klanken die wij nederlanders (belgen gelukkig een stuk minder) gebruiken.

Thongdee, onderschrijf je hiermee (gedeeltelijk) de mening dat een "stok achter de deur", dus een beetje dwang zou helpen de taal sneller te leren?
excuus ik was even te gast

Nicod

Gebruikersavatar
JohanS
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2005
Lid geworden op: vrijdag 07 oktober 2005, 11:25
Locatie: Vlaanderen

Duidelijk

#6 Bericht door JohanS » donderdag 15 juni 2006, 15:01

Anonymous schreef:Johan s,

Het is voor een Thai inderdaad door de structuur lastig woorden uit te spreken in het Nederlands omdat wij veel (meer) met klemtonen werken. Daarom leggen ze vaak de klemtoon op de laatste lettergreep. Dus zelfs als de woordkennis aanwezig is, moet je een geoefend oor hebben om de Thai te "willen" verstaan is mijn ervaring. Ook de "luie tong" een uitspraak van de lerares van mijn vrouw, helpt natuurlijk niet echt bij de grr. klanken die wij nederlanders (belgen gelukkig een stuk minder) gebruiken.

Thongdee, onderschrijf je hiermee (gedeeltelijk) de mening dat een "stok achter de deur", dus een beetje dwang zou helpen de taal sneller te leren?
Voor alle duidelijkheid wij verstaan elkader perfect met meetstal Engels met een mix van nederlandse woorden.

Het is juist het op een speciale manier van het nederlands praten wat het zo moeilijk verstaanbaar maakt voor andere mensen die dit niet gewoon zijn. Mijn vrouw heeft echt wel moeite gedaan en doet dit nog steeds door zelfstudie maar het gaat traag.

In mijn onmiddelijke omgeving weet ik geen enkele Thaise die redelijk nederlands praat en door vreemde goed verstaan wordt.

Bartje

#7 Bericht door Bartje » donderdag 15 juni 2006, 15:05

Mijn vriendin is nu ruim 9 jaar in Holland. Ze is gelijk naar school gegaan voor NT1 en later NT2. Zij communiceerde al in het Nederlands terwijl wij (familie/vrienden) nog steeds Engels tegen haar spraken :) Eigenlijk is dit allemaal vrij snel gegaan mede omdat zij in NL niet met Thaise mensen omgaat.....dus hier de moedertaal niet spreekt! Heimwee naar Thailand heeft ze totaal niet. Wanneer we in Thailand zijn wil zij altijd weer als eerste terug naar Holland!
Een stok achter de deur helpt zeker wel....

Gast

#8 Bericht door Gast » donderdag 15 juni 2006, 15:08

Ik begrijp het. Regelmatig kreeg ik op mijn donder van de lerares dat ik te snel van het nederlands over stapte naar Engels. Ook merkte ik dat ik ik mijn uitspraak in het engels en het Nederlands zoveel mogelijk probeer af te stemmen op de klanken van een Thai, zodat je een beetje pigeon engels gaat spreken. (Roe koe engels) fout, fout blijkbaar maar ik denk dat het een natuurlijk proces is elkaar het zo makkelijk mogelijk te maken om elkaar te verstaan en boodschappen te delen. Ik denk wel dat de onderwijzeres gelijk heeft, als ze zegt dat je daarmee een "geheime" onverstaanbare taal maakt voor de werkelijk nederlands sprekenden.

Gebruikersavatar
JohanS
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2005
Lid geworden op: vrijdag 07 oktober 2005, 11:25
Locatie: Vlaanderen

#9 Bericht door JohanS » donderdag 15 juni 2006, 15:08

Bartje schreef:Mijn vriendin is nu ruim 9 jaar in Holland. Ze is gelijk naar school gegaan voor NT1 en later NT2. Zij communiceerde al in het Nederlands terwijl wij (familie/vrienden) nog steeds Engels tegen haar spraken :) Eigenlijk is dit allemaal vrij snel gegaan mede omdat zij in NL niet met Thaise mensen omgaat.....dus hier de moedertaal niet spreekt! Heimwee naar Thailand heeft ze totaal niet. Wanneer we in Thailand zijn wil zij altijd weer als eerste terug naar Holland!
Een stok achter de deur helpt zeker wel....
Is dit een uitzondering? waar zijn de anderen.

thongdee
Expat
Expat
Berichten: 790
Lid geworden op: woensdag 14 september 2005, 18:21
Locatie: Surin Town

#10 Bericht door thongdee » donderdag 15 juni 2006, 15:18

Thongdee, onderschrijf je hiermee (gedeeltelijk) de mening dat een "stok achter de deur", dus een beetje dwang zou helpen de taal sneller te leren?
denk dat het wel helpt hoor , gewoon zelf altijd Nederlands praten ...
Weet je , toen ik in Thailand woonde in het begin van onze relatie .
Bouwden we een huis en moest ik vaak met haar moeder en vrienden, zonder men vrouw inkopen doen , bouwmaterialen enz...
Niemand kende er een woord Engels , dus moest ik wel Thai praten , nu zie je, dat is de enigste manier om een taal machtig te worden :wink:
Die stok achter de deur staat bij Bartje hoor :lol:
คิดดี พูดดี ทำดี โลกนี้น่าอยู่
Gelukkig zijn
is niet krijgen wat we verlangen...
Maar tevreden zijn met wat we hebben...

Bartje

#11 Bericht door Bartje » donderdag 15 juni 2006, 15:23

Wat misschien wel wat uitmaakt is de leeftijd waarop ze de taal gaan leren. Mijn vriendin was nog geen 20 toen zie hier kwam wonen. Ze was wel bewust van het belang om de taal te spreken. Het begin was zeker wel moeilijk voor haar (neemt ze me nu nog wel eens kwalijk) Maar met Nederlandse les werd een goede basis gelegd. Ze heeft een eigen dialect wat goed tot uitdrukking komt als ze pissig is :lol:

Loe
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1113
Lid geworden op: woensdag 15 februari 2006, 12:06

#12 Bericht door Loe » donderdag 15 juni 2006, 17:49

Hallo Nicod,

De inburgeringstest van mevrouw Verdonk is gewoon een verkapte oorlogverklaring aan buitenlandse mensen van lage afkomst.(lees Marokkanen en Turken). Mevrouw verdonk heeft veel problemen met een grote groep van deze buitenlanders, maar mag deze groep niet afzondelijk benoemen, want dat is discriminatie. Inderdaad leren deze mensen meestal de taal niet en integreren totaal niet. Maar om dan meteen met zo een gedrocht van een wet te komen gaat wel erg ver. Velen worden door haar gedupeerd. Lees maar eens op http://WWW.Buitenlandsepartner.Nl dan ga je met je oren klapperen.

Het zou goed zijn als er een eis gesteld werd dat iedereen die naar Nederland komt om te wonen, zich de taal eigen maakt op NT2 niveau. Dan is communiceren met iedereen mogelijk. Ook vindt ik dat hiervoor een tijdsduur van bv 2 jaar afgesproken wordt.

Maar zoals nu geeist wordt dat er een test via een telefoonlijn wordt afgelegd op de Ambassade is gewoon een middel om de grenzen te sluiten voor de meeste buitenlanders.

Nogmaals ik heb niets tegen Turken of Marakanen of welke groep dan ook. Ik vindt dat iedereen die in Nederland wil wonen zich verstaan moet kunnen maken in het Nederlands. Alleen de manier waarop Diktator Verdonk het wil oplossen is gewoon tegen de Rechten van de Mens in.

Wordt vervolgt (naar ik aanneem)

groetjes Loe

nicod
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 444
Lid geworden op: vrijdag 24 maart 2006, 17:42
Locatie: Breda

klopt

#13 Bericht door nicod » donderdag 15 juni 2006, 17:59

Loe wat jij beschrijft voel ik ook wel. Ik ben absoluut geen voorstander van Rita en heb stil genoten van het succes van Rutten. (wel ondernemer- geen voorkeur VVD). Al heeft ze niet helemaal ongelijk als ze stelt dat nieuwelingen de basisbegrippen moeten begrijpen. Blijft lastig (vooral omdat ik echt een bijzondere antipathie heb tegen de stellige overtuigingen van mevr. Verdonk)

Loe
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1113
Lid geworden op: woensdag 15 februari 2006, 12:06

#14 Bericht door Loe » donderdag 15 juni 2006, 18:18

Hallo Nicod,

Dat nieuwelingen zich de basisbegrippen eigen moet maken, ben ik het volkomen mee eens en is geen idee van Mevrouw Verdonk. Maar alleen de manier WAAROP zij dit eist ben ik het niet mee eens.

Ze doet wel alsof iedereen welkom is(mits ze maar doen wij zij zegt :evil: ), maar als je goed luistert tussen de regels door heeft ze een haat tegen buitenlanders.

Mevrouw Verdonk GEILTt gewoon op macht en het ergste is dat veel Nederlanders ook nog roepen dat ze volkomen gelijk heeft. Vroeger zou ik dit ook geroepen hebben, maar gelukkig heb ik door het leren kennen van mijn vriendin, ook de andere kant van het verhaal gaan bekijken.
Het is toch te gek dat mensen die al jaren getrouwd zijn en zelfs kinderen hebben, door Verdonks systeem niet in Nederland mogen samen zijn.

wordt vervolgt

Groetjes Loe

nicod
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 444
Lid geworden op: vrijdag 24 maart 2006, 17:42
Locatie: Breda

Haat tegen buitenlanders

#15 Bericht door nicod » donderdag 15 juni 2006, 18:29

Ik bemerk ook haar haat tegen buitenlanders, en heb daarom een hekel aan haar zienswijze. Maar de discussie is breder. is het goed begrip te hebben van de Nederlandse taal en cultuur, indien jij je hier wilt vestigen (buitenlander) Loe verwijs me a.ub niet naar een site :D , ik wil de mening van Forumgenoten horen (en van jou)

Plaats reactie

Terug naar “Immigreren naar Nederland”