Inburgeren of niet?

Post hier al je vragen voor het immigreren naar Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Loe
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1113
Lid geworden op: woensdag 15 februari 2006, 12:06

#16 Bericht door Loe » donderdag 15 juni 2006, 18:50

Hallo Nicod,

Ik zal je niet verwijzen naar een andere site :D , maar naar mijn vorige berichtjes. Hier heb ik al antwoord gegeven op jouw vraag.
Wanneer ik naar Thailand ga wil ik ook zo veel mogelijk weten over het land, de cultuur en de bevolking. Ook wil ik dan contact kunnen maken met Thaise mensen.

Dus ook als mensen hier naar toe komen, mogen we dat van hun verlangen.

Het verwijzen naar de andere site is alleen om het nog breder te maken :D .

groetjes LOe

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

#17 Bericht door Jim » donderdag 15 juni 2006, 19:11

Loe schreef:Hallo Nicod,

Het zou goed zijn als er een eis gesteld werd dat iedereen die naar Nederland komt om te wonen, zich de taal eigen maakt op NT2 niveau. Dan is communiceren met iedereen mogelijk. Ook vindt ik dat hiervoor een tijdsduur van bv 2 jaar afgesproken wordt.
een (thaise) vriendin van mijn vrouw woont in de achterhoek en is nu ook bezig met verplicht inburgeren.
dat betekent dus 2 dagen per week naar school om nederlands te leren.

nu kan ze dus redelijk nederlands maar nog steeds kan ze geen gesprek voeren met haar schoonouders omdat die achterhoeks ipv ABN spreken.

ook is 't komplete b... nonsense om nederlands te moeten leren als je je in friesland wil vestigen.

in mijn koerier jaren heb ik vaak de weg in limburg moeten vragen maar dat had 50% van de tijd geen zin.
ik heb nu nog geen idee wat voor taal ze daar spreken.

voor de rest ben ik 't helemaal met je eens :)
nicod schreef:Ik ben absoluut geen voorstander van Rita en heb stil genoten van het succes van Rutten. (wel ondernemer- geen voorkeur VVD). Al heeft ze niet helemaal ongelijk als ze stelt dat nieuwelingen de basisbegrippen moeten begrijpen.
behalve als je een nieuweling uit een rijk land bent zoals bijvoorbeeld japan.
de cultuur is daar 100% anders maar als japanner ben je vrijgesteld van inburgeren.

ook oost europeanen hoeven straks niet in te burgeren.

Loe
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1113
Lid geworden op: woensdag 15 februari 2006, 12:06

#18 Bericht door Loe » donderdag 15 juni 2006, 21:45

Hallo Jim,

Zelf ben ik geboren en getogen Limburger, maar als je hier gebrekkig Nederlands spreekt kan iedereen je begrijpen hoor :D .

groetjes Loe

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

#19 Bericht door Jim » vrijdag 16 juni 2006, 07:01

natuurlijk begrijpen de limburgers wel abn maar veel spreken het niet en
zeker niet onder elkaar.
als je daar als intergrerende nieuweling tussen zit is 't heel lastig nederlands leren.
je leert dan abn op school maar de mensen om je heen spreken dialect.

als het echt om het inburgeren zou gaan dan zou je daar eigenlijk limburgs moeten leren :)

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#20 Bericht door jumbo » vrijdag 16 juni 2006, 07:13

Loe schreef:Hallo Jim,

Zelf ben ik geboren en getogen Limburger, maar als je hier gebrekkig Nederlands spreekt kan iedereen je begrijpen hoor :D .

groetjes Loe

Loe

komt dat omdat ze gebrekkig Nederlands spreken??? :lol:


J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Nederlands leren,

#21 Bericht door Mart » vrijdag 16 juni 2006, 07:36

Forum vrienden,

Nico heeft dit onderwerp geopend om inzicht te krijgen. Laten we hier niet gaan discuteren over de wet, daar kunnen WIJ niets meer aan veranderen.
Wat zijn de gevolgen:
Op dit moment is het gewoon noodzakelijk dat een Thai ( mnl/vr ) die naar Nederland wenst te gaan aan een verplichting moet voldoen.
Kunnen wij helpen ? JA.
( Ik ben geen docent Nederlands )
Ik geef - nu nog gratis - Nederlandse les aan 3 Thaise, + mijn echtgenote - 5 dagen per week elk 2 uur. Wetende dat er bepaalde klanken zijn die voor nagenoeg iedere buitenlander onmogelijk zijn om uit te spreken - scheveningen - moet daar heel veel aan gedaan worden.
En het is echt wel mogelijk. Nico kan het bevestigen
Onze zoon, 7 jaar, is 3 talig, mede door Engelse les op school.
Thuis praat ik uitsluitend Nederlands met onze jongste zoon, met mijn vrouw en de oudste zoon Engels en als ik een hele goede bui heb of als die twee het niet begrijpen dan praten we maar Thais.

Nico, ik ben ook in het bezit van het inburgeringpakket maar er staat duidelijk in dat je zelf maar moet bekijken hoe je Nederlands kan leren in het buitenland. Gelet op de vele contacten in Nederland, bezit ik heel veel cursus materiaal, want dat beetje wat in het pakket zit, is beneden pijl.

Dus ik doe het maar op mijn manier.
Wetende dat de meeste Thais een groot probleem hebben met de R, met gevolg dat als je vraagt hoeveel iets kost, * TOU RAAI * de meeste Thais het niet begrijpen, want ze zeggen * TOU LAAI *.

Het woord - groen - wordt dan ook - gloen -

Ook een groot probleem is dat de Thais in principe niet begrijpen dat onze taal een totaal andere structuur heeft.

Ik doe het nu op de volgende manier:
Goe de mor gen, het is van daag vrij dag, zes tien ju ni. Van a vond speelt het Ne der land se elf tal om drie en twin tig uur.

Het lesmateriaal wat ik gebruik is als volgt opgebouwd.
Nederlands woord of zin.
Fonetisch Thai
Uitleg in het Thais.

Vervolgens maak ik periodiek een nieuw cassette bandje van ca 20 minuten.

Ik laat de 3 dames - in de vorm van een dictee - dagelijks 5 zinnen schrijven. Daarvoor gebruik ik dan de woorden die we die dag hebben behandeld.

Mogelijk kan mijn opzet een beetje bijdragen om de pijn bij 3 landgenoten een beetje te verzachten, zodat de partner snel naar Nederland kan.

Groet
Mart

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Inburgeren of niet?

#22 Bericht door Jim » vrijdag 16 juni 2006, 09:55

nicod schreef:
In discussie's die ik hierover al had, was 1 belangrijk tegenargument. Hoe kansrijk ben je als Thai om in je eigen omgeving de mogelijkheden te benutten, hoe vind je de ondersteuning bij het lesmateriaal (studie) vooral indien je weinig opleiding hebt genoten en amper kunt lezen en of schrijven in je eigen taal?
ik denk dat het vrijwel onmogelijk is om zonder begeleiding nederlands te leren.
Wetende dat de meeste Thais een groot probleem hebben met de R, ...
niet alleen de R.. maar ook ui, eu, ei, L .. etc.

probeer ook maar 's uit te leggen dat het 1 ei, 2 eieren is maar niet 1 ui, 2 uieren :D

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Inburgeren of niet?

#23 Bericht door jumbo » vrijdag 16 juni 2006, 10:03

Jim schreef:
nicod schreef:
In discussie's die ik hierover al had, was 1 belangrijk tegenargument. Hoe kansrijk ben je als Thai om in je eigen omgeving de mogelijkheden te benutten, hoe vind je de ondersteuning bij het lesmateriaal (studie) vooral indien je weinig opleiding hebt genoten en amper kunt lezen en of schrijven in je eigen taal?
ik denk dat het vrijwel onmogelijk is om zonder begeleiding nederlands te leren.
Wetende dat de meeste Thais een groot probleem hebben met de R, ...
niet alleen de R.. maar ook ui, eu, ei, L .. etc.

probeer ook maar 's uit te leggen dat het 1 ei, 2 eieren is maar niet 1 ui, 2 uieren :D
:P :P

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Loe
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1113
Lid geworden op: woensdag 15 februari 2006, 12:06

#24 Bericht door Loe » vrijdag 16 juni 2006, 11:36

En wat dacht je van het meervoud.

Toen mijn vriendien 7 maanden geleden naar Nederland kwam, begon ze meteen te leren.

Huis Huizen
Muis muizen
Vogels vogelen :D


de dag erna

Auto auto's
fiets fietsen
vinger vingeren :D

zo zie je maar onze taal is heel moeilijk

PS inmiddels weet ze het verschil :D

groetjes Loe

Gebruikersavatar
JohanS
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2005
Lid geworden op: vrijdag 07 oktober 2005, 11:25
Locatie: Vlaanderen

Hij en Zij

#25 Bericht door JohanS » vrijdag 16 juni 2006, 11:49

Mijn vrouw gooit ook constant 'hij' en 'zij' door elkaar.
Ik ben het gewoon maar voor de rest van de familie is dit wel verwarrend.

KhonThai
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 48
Lid geworden op: zondag 10 juli 2005, 18:27
Locatie: Moo 9 (Pak Chong)

#26 Bericht door KhonThai » maandag 10 juli 2006, 21:06

Mijn vriendin spreekt "graag gedaan" inmiddels erg goed uit.

Nu de rest nog :)
All is right with the world !

GOJIRA3D
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 82
Lid geworden op: zondag 18 juni 2006, 00:42
Locatie: Rucphen
Contacteer:

Re: Inburgeren of niet?

#27 Bericht door GOJIRA3D » maandag 10 juli 2006, 21:50

nicod schreef:Momenteel is er weer veel te doen over de inburgering. Ook voor houders van een verblijfvergunning. Ik heb gemengde gevoelens, maar neig momenteel toch naar een gedeeltelijke goedkeuring van de plannen.

Ik stoor me enorm aan het feit dat bepaalde bevolkingsgroepen in Nederland, zelfs naar jaren nog steeds de basis kennis van de Nederlandse taal niet bezitten. Werkelijke integratie en kansen op goede posities op de arbeidsmarkt zijn daarmee, voor mijn gevoel automatisch beperkt.

Ikzelf vind het erg interessant om de cultuur en de taal van een mogelijk nieuw land (in geval van langdurig verblijf) te leren kennen (in ieder geval de minimale zaken), om zonder aanstoot te geven en me enigzins verstaanbaar te kunnen maken in het gastland. Een test dwingt je wel op voorhand goed na te denken over de nieuwe vestigingsplaats. M.a.w. de keuze je elders te vestigen is meer weloverwogen. Jammer dat wij in Nederland dat willen "afdwingen" met wetten.

In discussie's die ik hierover al had, was 1 belangrijk tegenargument. Hoe kansrijk ben je als Thai om in je eigen omgeving de mogelijkheden te benutten, hoe vind je de ondersteuning bij het lesmateriaal (studie) vooral indien je weinig opleiding hebt genoten en amper kunt lezen en of schrijven in je eigen taal?

Ik heb het cursusmateriaal opgevraagd om een beter beeld te krijgen (nog niet in huis) maar ben erg benieuwd naar ervaringen en meningen van anderen.

(mogelijk een pittige discussie?)
Ik ben zelf hier geboren mengel moes (indo)
ik vindt dat het beter is dat de mensen hier goed nederlands leren.
het is gewoon beter ook als je werk wil hebben.
ik heb veel te maken met afrikanen die engels spreken.
tegen hun zeg ik het ook leer zo snel mogelijk nederlands altijd beter
maar zeker vindt ik bewaar je afkomst en cultuur die is belangrijk.
als mengelmoes zit ik altijd een beetje tussen twee cultuuren.

groetjes Edwin

fish
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 14
Lid geworden op: donderdag 30 juni 2005, 19:57

#28 Bericht door fish » zaterdag 22 juli 2006, 17:56

Als ik naar een ander land ga vind ik het prettig als ik de taal spreek. Het hoeft niet 100% te zijn en ik hoef ook niet binnen een maand vlekkeloos de taal te hoeven spreken.
Ik weet als geen ander hoe moeilijk het is om een taal bijv. thais in je eigen land te leren. Ik heb veel studiemateriaal maar een taal echt goed en snel onder de knie krijgen doe je het best in het land waarvan je die taal wilt leren.


En hier zit dus de flinke adder onder het gras met heel dat inburgeringsgedoe.
Mijn vriendin in Thailand heeft zo goed als geen mogelijkheden om daar nederlands te leren. Maar er wordt wel van haar verwacht dat zij een test
ondergaat voordat zij naar nederland mag komen.
Helaas woont ze niet in de buurt van Cha Am, en dat lesmateriaal wat bij het inburgeringspakket zit is dus tien keer niets.
drie maanden in nederland en ze leert beter nederlands dan dat ze in een jaar tijd in Thailand zou leren.

Dus wat doe je,je probeert haar dan maar 3 maanden naar Nederland te krijgen, beter iets dan niets.
Maar ook daar zit weer een flinke adder onder het gras want in 95% van de gevallen wordt het visum afgewezen ivm vestigingsgevaar.
Bezwaar aantekenen en je bent zo weer heel wat maanden en stress verder.
Probeer zo je relatie nog maar eens in stand te houden.

Alles netjes in orde maar vestigingsgevaar. Puur uit ontmoedigingsbeleid.
Diep triest vind ik dit. Diep en diep triest.

Inburgeren ok, maar geef mensen dan wel een kans zoals men in bijna alle andere schengen landen wel doet.

Loe
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1113
Lid geworden op: woensdag 15 februari 2006, 12:06

#29 Bericht door Loe » zaterdag 22 juli 2006, 19:35

Hallo Fish,

Ik ben het volkomen met je eens, al deze maatregelen zijn alleen genomen om de grenzen te sluiten voor buitenlanders. Het hele klimaat is in Nederland aan het verzieken, was het tien jaar geleden een mekka voor buitenlanders, nu is het het tegenovergestelde.
Het is een schande dat je niet je eigen partner mag uitzoeken, want dan loop je tegen de wetten van Verdonk op.
Ze zouden ons eigenlijk moeten verbieden om in het buitenland op vakantie te gaan en te internetten, dan zouden we ook niet verliefd kunnen worden op een buitenlander. :D

groetjes Loe

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

#30 Bericht door Jim » zaterdag 22 juli 2006, 21:07

dat is de volgende stap ;)

Plaats reactie

Terug naar “Immigreren naar Nederland”