Thais leren via NHA goede keuze?

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Chompoo
kenner
kenner
Berichten: 106
Lid geworden op: zaterdag 21 januari 2006, 18:58
Locatie: Waddinxveen

Thais leren via NHA goede keuze?

#1 Bericht door Chompoo » dinsdag 13 juni 2006, 23:02

Hallo Thailand liefhebbers,

Ik zou heel graag Thais willen leren zodat ik met de ouders van mijn vriend kan praten. Ik heb het al geprobeerd via zelfstudie (boek "Colloquial Thai" met cd's), maar ben daarmee bij wijze van spreken nooit verder gekomen dan hoofdstuk 2 van de 20... :oops:

Nu zag ik op internet bij de NHA (Nederlandse HandelsAcademie) een cursus Thais (zelfstudie met begeleiding via email) van 15 maanden voor 379 euro.

Heeft er iemand ervaring met deze cursus? En zo ja, vonden jullie het het geld waard?

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties!

Groetjes,
Chompoo

soulwy
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 571
Lid geworden op: zaterdag 27 mei 2006, 17:02

Try out

#2 Bericht door soulwy » donderdag 15 juni 2006, 15:03

Hey Chomp.,

Ik weet niet of het kan, maar kan me voorstellen dat je een les ter inzage kunt krijgen. Binnen een bepaald termijn kun je het terugsturen als het je niet bevalt.

En wat te denken van 2e handse sites als Marktplaats enz. voor studiemateriaal. Al denk ik dat dat niet 1,2,3 te vinden is. Offe... een Thai sprekende persoon in Nederland vinden die je de taal systematisch kunt leren.

Tja...seek and thou shall find! Good luck!

S :) ulwy
Vanaf de berg het zo overzichtelijke dal,
vanaf het dal de ongeziene weg naar de top.
K.S. 2008

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

#3 Bericht door Jim » donderdag 15 juni 2006, 16:55

als hij van de zelfde kwaliteit is als hun cursus nederlands voor thai dan zou ik er met een hele grote boog omheen lopen.

wat een bagger is dat.

alles in het nederlands met een gecopieerd stenciltje van een thais-nederlandse woordenlijst.

Loe
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1113
Lid geworden op: woensdag 15 februari 2006, 12:06

#4 Bericht door Loe » donderdag 15 juni 2006, 17:56

Hallo Chompoo,

Zelf ben ik al geruime tijd bezig om Thais te leren. Ik ben nu bezig om een cursus te maken Thais-Nederlands en Nederlands Thais. Het is geen cursus met veel gramatika enz. Maar gewoon leren luisteren en langzaam leren praten. Als ik de CD's klaar heb is het de bedoeling dat de prijs zeker niet meer zal bedragen dan 50 Euro. Hiervoor kun je zelf Thais leren en je vriendin Nederlands, mits ze ons alfabet begrijpt.

Een voorbeeld van mijn cursus kun je vinden op http://WWW.SIRISUK.INFO, dit is de site van mijn vriendin en mij.

groetjes Loe

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#5 Bericht door jumbo » vrijdag 16 juni 2006, 07:25

Als je de taal goed wilt leren dan heb je iemand nodig die de taal beheerst en je 1 op 1 les geeft. Veelal fungeert de partner als zodanig en anders moet je gewoon priveles volgen via bijvoorbeeld het tropeninstituut in Amsterdam.
Zij kunnen je verschillende mogelijkheden aanbieden.
Is wellicht niet goedkoop, dan zoek je een Thaise vriendin van 1 van de forumleden op en je betaalt haar als oefenpartner. De cursus kan dan als handleiding dienen omdat er bepaalde aspecten aan de taal zijn zoals zinsopbouw e.d die de basis vormen voor begrijpbaar overkomen.

Een thuiscursus Thai zonder enige begeleiding is meestal gedoemd tot ondergang, speciaal in een taal waar alles van de ene 'klemtoon' afhangt in dat ene lettergreepwoord....de nieuwe cursus die je wilt aanschaffen is in de basis hetzelfde; een thuiscursus zonder begeleiding; weggegooid geld dus als je de eerste niet hebt kunnen afmaken

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Chompoo
kenner
kenner
Berichten: 106
Lid geworden op: zaterdag 21 januari 2006, 18:58
Locatie: Waddinxveen

#6 Bericht door Chompoo » zondag 25 juni 2006, 03:37

Dank voor jullie reacties! Vond het toch wel duur en gezien de negatieve opmerking van iemand die er ervaring mee heeft, heb ik besloten te beginnen met een gratis cursus via internet die op een ander topic werd aangeraden.

Björn
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 20
Lid geworden op: donderdag 25 mei 2006, 15:30
Locatie: Het niet zo zonnige zuiden

#7 Bericht door Björn » zondag 27 augustus 2006, 14:14

De cursus NHA is prima in orde, tenminste das mijn mening. Ik moet wel daarbij zeggen dat ik de studie ben begonnen vlak nadat ik was afgestudeerd en dus nog in een "studieritme" zat.

Er zijn wel enkele kanttekingen te plaatsen, mensen die problemen hebben met leren/studeren, het niet graag doen en/of de Nederlandse taal zelf niet goed machtig zijn. Nee ik doel niet op allochtonen, ik doel op Nederlanders die niet kunnen ontleden en bv niet weten wat een zelfstandignaamwoord of een betrekkelijk/aanwijzend voornaamwoord is dan doe het niet want dan snap je het niet. Het is gewoon zo dat naarmate je vordert je bepaalde patronen moet gaan volgen.

bv Thais woord + hulpwerkwoord + werkwoordelijk deel van het gezegde.

Er is geen leraar die je snel dingen kan uitleggen en bent aangewezen op "zelfstudie" dit is voor heel veel mensen één brug te ver, dus dan heb je meer aan een soort van begeleidend leertraject op een school.

Daarbij leer je misschien bij NHA de tonen niet foutloos, maar ik merk wel dat als ik met mijn vriendin spreek ze de zin herkent en dan mijn tonen corrigeerd. Dus het is zeker WEL nuttig.

Daarnaast moet je het niet als enige bron gebruiken. Combineer de cursus met bv internet cursussen en thaitrianers en weet ik al niet wat er vrij te verkrijgen is.

Gebruikersavatar
Edje
Expat
Expat
Berichten: 2371
Lid geworden op: maandag 28 februari 2005, 19:06
Locatie: Yang Talat / Kalasin

#8 Bericht door Edje » zondag 27 augustus 2006, 16:38

Loe, site werkt niet.
Groetjes; Edje

nicod
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 444
Lid geworden op: vrijdag 24 maart 2006, 17:42
Locatie: Breda

#9 Bericht door nicod » zondag 27 augustus 2006, 17:02

Edje, vergeet het leesteken achter info (mag nooit iets staan op het eind en de site gaat open!).

http://WWW.SIRISUK.INFO

marceziani
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 860
Lid geworden op: maandag 20 februari 2006, 19:40
Locatie: Waalre
Contacteer:

#10 Bericht door marceziani » zondag 27 augustus 2006, 22:12

Heb zelf voor een kleine 40 euro een cursus Thais voor beginners aangeschaft. Is wel aardig om een paar woordjes Thais te leren, goed genoeg voor mij als vakantieganger. Zie: http://www.talendomein.nl en hier een link naar de verschillende cursussen Thais. Directe link naar de cursus Thais die ik heb besteld: http://www.talendomein.nl/cdrom/6332.php.

Loe
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1113
Lid geworden op: woensdag 15 februari 2006, 12:06

#11 Bericht door Loe » maandag 28 augustus 2006, 07:17

Nicod

Bedankt was inderdaad een puntje teveel. Op sommige computers kun je niet het geluid gelijktijdig horen en de woorden lezen. Maar het is ook maar een demonstratie. Zelf leer ik iedere dag woordjes en zinnetjes. Wanneer ik in Thailand ben besef ik dat ik nog maar zeer weinig kan, maar ik merk wel dat ik vaak al begrijp waarover ze praten en ik denk dat dit het begin is om de taal verder te leren.

Overigens gebruik ik de Thaitrainer111 cursus ook. Dit is een goede cursus als je vaak tijd hebt om aan de computer te leren. Dit had ik niet daarom heb ik cd's gemaakt en iedere keer als ik in mijn auto zit draai ik de cd's af.

groetjes Loe

Gebruikersavatar
Edje
Expat
Expat
Berichten: 2371
Lid geworden op: maandag 28 februari 2005, 19:06
Locatie: Yang Talat / Kalasin

#12 Bericht door Edje » maandag 28 augustus 2006, 17:13

Inderdaad, ThaiTrainer 111 heb ik ook maar je moet er de tijd voor nemen en die heb ik helaas niet.
Het beste lijkt mij ook om te leren op de PC als je in Th aanwezig bent dan moet je de moeite doen om het in de praktijk te brengen.
Groetjes; Edje

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#13 Bericht door jumbo » dinsdag 29 augustus 2006, 02:18

Ik neig steeds mee naar het laten we maar zeggen model Thongdee.
Je leert (waar dan ook) eerst het alfabet en dan begin je langzamerhand te lezen, spreken en wanneer gewenst schrijven. Indien je kan lezen dan si er toch veel meer toegang tot materiaal dan indien je basaal kan spreken.

Baby's in zijn algemeenheid hebben een grotere woordenschat, maar volgen als kleuter op school toch ook min of meer deze route???
Zijn er pedagogen die hier wat over kunnen posten


J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

thongdee
Expat
Expat
Berichten: 790
Lid geworden op: woensdag 14 september 2005, 18:21
Locatie: Surin Town

#14 Bericht door thongdee » dinsdag 29 augustus 2006, 07:28

jumbo schreef:Ik neig steeds mee naar het laten we maar zeggen model Thongdee.
Je leert (waar dan ook) eerst het alfabet en dan begin je langzamerhand te lezen, spreken en wanneer gewenst schrijven. Indien je kan lezen dan si er toch veel meer toegang tot materiaal dan indien je basaal kan spreken.

Baby's in zijn algemeenheid hebben een grotere woordenschat, maar volgen als kleuter op school toch ook min of meer deze route???
Zijn er pedagogen die hier wat over kunnen posten


J
Zo blijft het ook altijd interessant, ben je steeds aan het puzzelen , elke dag een 20 min.half uurtje en je zou verbaasd zijn hoe snel het werkt.
Dit lees ik graag ....http://www.gorsworld.com/girlfriend_thai.htm
Je probeert de tekst te lezen in het Thais en woordje per woordje te vertalen en kijk je of het goed is bovenaan .
Haal er misschien een woordenboek bij http://dict.longdo.com/
Leuker dan kruiswoordraadsels ;-) en je moet weten ,ik heb er echt geen tijd voor met de drukke zaak , maar je moet het gewoon doen. Ik heb gezien hoe belangrijk het is dat je in Thailand woont en de taal machtig bent !
คิดดี พูดดี ทำดี โลกนี้น่าอยู่
Gelukkig zijn
is niet krijgen wat we verlangen...
Maar tevreden zijn met wat we hebben...

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”